شرایط تحصیل در اتریش

  اقامت تحصیلی در اتریش

اقامت تحصیلی به اتریش معمولا زمانی که فرد در یک دانشگاه یا مدرسه اتریشی ثبت نام کرده باشد ویزای تحصیلی اتریش برای این افراد صادر می شود. گرفتن پذیرش در دانشگاه ها متفاوت است که به دوره و مطالعاتی که می خواهید انجام دهید بستگی دارد. یعنی باید ثابت کنید که می توانید موقعیت مشابه در در یک دانشگاه در کشور خود را دریافت کنید.  هزینه های زندگی و تحصیل در اتریش  با انجام کارهای پاره وقت پرداخت می شود در واقع اگر می خواهید در حین تحصیل برای اقدام کنید نیاز به اخذ اجازه کار را دارید. اگر ویزای تحصیلی به اتریش برای شما صادر گردد می توانید مجوز اقامت همسر یا فرزندان خود را دریافت نمایید.

تحصیل یکی از راه های دریافت اقامت کشور اتریش است اما تحصیل به تنهایی سبب اخذ اقامت دائم یا پاسپورت و تابعیت کشور اتریش نخواهد شد. شخص متقاضی پس از اتمام تحصیل خود در این کشور تا 1 سال می تواند در این کشور بماند و کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیابد و اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل نماید. لازم به ذکر است تحصیل در مقطع دکترا معمولا در کشور اتریش به صورت شغل به شمار می رود و شخص دانشجو حقوق دریافت خواهد کرد و این موضوع جزو اقامت شخص نیز به شمار می رود. تحصیل در کشور اتریش به صورت رایگان خواهد بود و دانشگاه های کشور اتریش همانند دانشگاه ملی وین جزو بهترین دانشگاه های دنیا می باشند. دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می گردد و شرایط بسیار ایده آلی خواهد داشت.

Study conditions in Austria

ویزای تحصیلی اتریش

برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش ابتدا باید پذیرش تحصیلی در یکی از دانشگاه های اتریش را داشته باشید. در صورت ارائه مدارک کامل برای شما یک ویزای 3 ماهه صادر می شود که پس از ورود به اتریش می توانید کارت اقامت 1 ساله خود را از اداره مربوطه دریافت نمایید.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اتریش

  1. نامه مدرک تامین مالی یعنی حساب بانکی یا ضمانت نامه از فرد اتریشی
  2. گذرنامه معتبر و کپی تمام صفحات گذرنامه
  3. مدارک ترجمه شده رسمی شامل شناسنامه، گواهی عدم سوء پیشینه و قباله ازدواج دانشجو به زبان آلمانی.
  4. مدارکی دال بر محل اقامت در اتریش یعنی اجاره نامه محل اقامت یا خوابگاه دانشجویی
  5. نامه پذیرش دانشگاه اتریش
  6. فرم درخواست اقامت همراه با عکس پاسپورتی
  7. عکس رنگی پاسپورتی
  8. بیمه مسافرتی

هزینه تحصیل در اتریش

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش نیمه رایگان است. دانشجویان برای هر ترم تحصیلی در دانشگاه های دولتی باید مبلغ 700 تا 750 یورو و هزینه بیمه دانشجویی مبلغ 56 یورو را پرداخت نمایند. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی در اتریش از 1000 یورو تا 40000 یورو در سال می باشد: دانشجویانی ممکن است معاف از پرداخت شهریه جهت تحصیل در اتریش باشند مانند دانشجویان عادی که شهروند کشورهای توسعه نیافته هستند و فقط باید به پرداخت حق عضویت اتحادیه دانشجویی که به مبلغ 18/70 یورو می باشد. این کشورها شامل بنگلادش، افغانستان، یمن، کامبوج، مالدیو، میانمار، کشورهای آفریقایی، نپال و هائیتی می باشد.

  1. هزینه تحصیل در اتریش برای دانشجویان اتحادیه اروپا: دانشجویان اتحادیه اروپا که برای یک دوره کامل در دانشگاه های دولتی کشور اتریش ثبت نام می کنند یا در برنامه های تبادل دانشجو شرکت می کنند، ملزم به پرداخت شهریه نیستند.
    آنها فقط مبلغ 18 یورو را در هر ترم تحصیلی می پردازند.البته دانشگاه وین برای مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) برخی رشته ها (مثل حقوق و روابط بین الملل) برای تمام دانشجویان خارجی، صرف نظر از ملیت، هزینه ثبت نام دارد. دانشگاه های علوم کاربردی کشور اتریش نیز به طور مستقل تصمیم می گیرند که هزینه دریافت کنند یا خیر.
  2. هزینه تحصیل در اتریش برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا: دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، ملزم به پرداخت 760 یورو در هر ترم هستند و اگر آنها بخواهند در دوره های تحصیل بیش از یک دانشگاه شرکت کنند، فقط یک بار هزینه تحصیل را پرداخت می کنند.
  3. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش: دانشگاه های خصوصی اتریش هزینه ثبت نام متفاوتی دارند که از 1000 یورو در سال شروع می شود و تا 40000 یورو هم می تواند باشد.

هزینه زندگی در اتریش

هزینه زندگی در اتریش به شرح زیر است:

  • خوابگاه به ازای هر نفر 300 تا 500 یورو متوسط 350 یورو در اتریش
  • آپارتمان 30 متری ماهیانه 300 تا 500 یورو جهت اقامت در اتریش
  • بیمه دانشجویی ماهیانه 56 یورو (بیمه دانشجویی اجباری است) جهت تحصیل در اتریش
  • کارت سالیانه مترو (که هزینه های آن ماهیانه پرداخت می شود) ماهیانه 30 یورو (برای دانشجویان زیر 26 سال: کارت 6 ماهه 75 یورو)
  • هزینه های خوراک و موارد مصرفی منزل 200 تا 300 یورو (بدون لوازم لوکس) در اتریش
  • هزینه هر ترم کلاس زبان 461 الی 1200 یورو (هر ترم تقریبا 3 ماه می باشد، در مجموع 3 ترم است) + 18 یورو شهریه موقت دانشگاه + 30 یورو هزینه تعیین سطح در اتریش
  • شهریه دانشگاه پلی تکنیک وین اتریش هر ترم 750 یورو (هر ترم 6 ماه) –شهریه دانشگاه ملی وین 700 تا 750 یورو هست. ترم های دانشگاه های اتریش پس از دوره های زبان آغاز می شود.
  • هزینه کتاب در اتریش بسیار بالاست اما برای دانشجویان بیشتر منابع به صورت رایگان در اینترنت موجود است و یا اینکه دانشجویان می توانند از کتاب های کتابخانه دانشگاه به صورت رایگان استفاده کنند.
  • هزینه پوشاک که در بسیاری از موارد از ایران بسیار ارزان تر است: به میزان مصرف شما بستگی دارد.

مزایای تحصیل در اتریش

مزایای تحصیل در اتریش شامل موارد زیر است:

  • عدم بلوکه شدن مبلغ پشتوانه مالی در بانک برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش
  • کشور اتریشبا دارا بودن دانشگاه های ممتاز اروپا و جهان با رتبه زیر 200
  • شهریه پایین (760 یورو در هر ترم) در دانشگاه های اتریش
  • هزینه مناسب زندگی (800 تا 1000 یورو برای هر نفر) در اتریش

تحصیل در مدارس اتریش

تحصیل در مدارس اتریش به صورت رایگان است در واقع شما بابت تحصیل در مدارس اتریش هزینه ای نمی پردازید و اما اگر مدارس خصوصی تحصیل کنید بایستی هزینه ای حدود 12 الی 25 هزار یورو بپردازید.
دقت بفرمایید تحصیل در مدارس اتریش از استاندارد بسیار بالای برخوردار است و برای اخذ ویزای تحصیلی در مقطع دبستان تا دبیرستان در اتریش تا سن 17 سال تمام حتما باید یک حامی  در اتریش داشته باشید.

تحصیل در اتریش با مقطع دیپلم

افراد زیادی کشور اتریش را به علت نظام آموزشی ایده آل، هزینه های کم و سطح علمی انتخاب می کنند. دانشگاه های اتریش از پایه دیپلم پذیرای دانشجو نمی باشند و باید وارد دانشگاه های ایران شوند و بعد با گرفتن انتقالی به دانشگاه های اتریش بروند. بنابراین تحصیل در اتریش با مقطع دیپلم امکان پذیر نیست و هرگز با مدرک دیپلم نمی توانید وارد مراکز آموزشی اتریش بشوید. با ارائه مدرک آموزشی و قبولی در دانشگاه های ایران به راحتی می توانید وارد کالج ها و دانشگاه های اتریش بشوید.

کالج های اتریش 2 ساله هستند و زبان تدریس آنها آلمانی می باشد. رشته ای که دانشجو در ایران پذیرش می شود باید متناسب با رشته ای باشد که می خواهد در اتریش تحصیل کند. برای ادامه تحصیل در رشته هایی که مربوط به دانشگاه های هنر اتریش است از جمله گرافیک، موسیقی، معماری و رشته هایی چون اقتصاد، تربیت بدنی، مدیریت آموزشی، روانشناسی، پزشکی، داروسازی و حسابداری نیازمند شرکت در آزمون ورودی و یا مصاحبه های حضوری است و ورود به این دانشگاه ها و ادامه تحصیل مستلزم دانستن زبان و تلاش بسیار است.