راه اندازی نانوایی

شغل نانوایی

شغل های متنوعی در سراسر دنیا وجود دارند و هر کدام از این مشاغل دارای سختی ها و لذت های فراوانی است. بعضی از مشاغل جزو شغل های دائمی هستند و از قدیم الایام رایج بودند و در حال حاضر هم به صورت مدرن و هم به صورت سنتی در حال انجام هستند و جزو مشاغل اصلی به حساب می آیند، یکی از این مشاغل نانوایی است.نانوایی جزو مشاغل ضروری و پر رونق هر شهر و کشوری است و در هر نقطه از جهان این شغل رواج دارد.

نانوایی

نان از خوراکی های پر مصرف است و از مواد اولیه  اصلی آرد و آب تشکیل می شود و امروزه هم به صورت سنتی توسط افراد مختلف در شهرها و روستاها و با استفاده از تنورهای قدیمی پخته می شود و هم به صورت مدرن و صنعتی توسط دستگاه های نانوایی آماده و ارائه می شود.

بالطبع شغل نانوایی به سبب درخواست و تقاضای بالای نان جزو مشاغل پرکار به شمار می آید و ساعت کاری و مشغله بسیار بالایی دارد  به همین دلیل  وقتی به صورت سنتی انجام می شود بازدهی کمتر و انرژی بالاتری برای این کار نیاز است.  برای راه اندازی نانوایی باید یک سری مراحل را انجام داد. برای آشنایی با صفر تا صد شغل نانوایی در این مقاله با ما همراه باشید.

میزان سرمایه مورد نیاز برای افتتاح نانوایی

میزان سرمایه مورد نیاز برای افتتاح یک نانوایی دارای بازه های متفاوتی است و به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد، برای مثال؛ این که شما برای افتتاح یک نانوایی سنتی اقدام کنید قطعا سرمایه اولیه آن متفاوت با یک نانوایی مدرن با دستگاه های صنعتی است. همچنین نوع نانی که می خواهید ارائه دهید نیز در تعیین این سرمایه تاثیری خواهد داشت.

علاوه بر دستگاه های نانوایی مورد نیاز یکسری هزینه های دیگر نیز وجود دارند که باید به آنها نیز توجه کنید. هزینه های افتتاح نانوایی شامل موارد زیر می باشد:

  • هزینه اجاره و یا خرید مکان نانوایی که بهتر است در یک محل پر رفت و آمد باشد تا سریع تر به درآمدزایی برسید.
  • هزینه مختلف مانند تنور نانوایی، دستگاه های تهیه خمیر و …
  • سرمایه اولیه جهت خرید مواد اولیه مانند آرد، مخمر و… که باید تهیه شوند.
  • هزینه نیروی انسانی مشغول به کار در نانوایی که باید در نظر گرفته شود.
  • یک سری هزینه های جاری هم وجود دارند که بهتر است در نظر داشته باشید؛ مانند هزینه برق، گاز، سوخت و دیگر مصارف.

مراحل راه اندازی نانوایی

بهتر است برای شروع هر کار و فعالیت ابتدا مسیر راه خود را بدانید تا بتوانید با دقت و تمرکز بیشتر رو به جلو حرکت کنید و تصمیم خود را به سرانجام برسانید.

راه اندازی یک نانوایی شامل مراحلی است که در ادامه در به توضیح و تفسیر این مراحل خواهیم پرداخت تا بتوانید به راحتی نسبت به راه اندازی این کسب و کار مهم اقدام کنید.

انتخاب نوع نانوایی

قطعا انتخاب نوع نان و نانوایی در اولین قدم برای راه اندازی و افتتاح یک نانوایی بسیار مهم است. نان ها تنوع بسیار زیادی دارند و برای تهیه و پخت آن ها دستگاه ها و طرز تهیه های مختلفی وجود دارد، پس انتخاب این موارد از اهمیت زیادی برای تعیین هزینه ها در آینده خواهد داشت.

نانوایی خرده فروشی

نانوایی خرده فروشی یعنی تولید نان و ارائه مستقیم و بدون واسطه به مشتری می باشد. بهتر است قبل از راه اندازی نانوایی خرده فروشی نسبت به توانایی خود نسبت به پخت نان های مختلف آگاهی داشته باشید.

این نوع از نانوایی ها دارای چند دسته هستند که در زیر به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

  1. نانوایی های معمولی که اکثرا مخصوص پخت نان لواش هستند و دارای تجهیزات پخت و تهیه نان لواش می باشند.
  2. نانوایی های سیار که نان های تهیه شده که اکثرا در یک آشپزخانه و یا خانگی پخته می شوند را توسط وسایل نقلیه و سیار به فروش می رسانند.
  3. نانوایی های تخصصی که اکثرا به پخت نان های مخصوص با مواد اولیه خاص می پردازند و دارای طرفداران بسیاری نیز هستند.
  4. و در نهایت کافه نان ها که دارای محیطی دنج و آرام هستند و به پخت و سرو انواع نان ها و شیرینی ها می پردازند و محیطی دلچسب را برای کسانی که تمایل به خوردن نان تازه و گرم دارند را فراهم می آورد.

نانوایی عمده فروشی

این نوع از نانوایی ها به صورت مستقیم نان تولید شده خود را به فروش نمی رسانند بلکه از طریق پخش نان به نانوایی ها، فروشگاه ها، سوپر مارکت ها،‌رستوران ها و مکان های دیگری که نان را به صورت مستقیم ارائه می کنند، می فروشند.

نانوایی های عمده فروش به واسطه تولید انبوه و بالای خود به محیطی بزرگتر و تجهیزات نانوایی به روز تر احتیاج دارند و قطعا برای شروع فعالیت خود هزینه و سرمایه اولیه بیشتری بابت خرید یا اجاره مکان و نیز تجهیزات و دستگاه های نانوایی صرف می کنند.

نانوایی عمده فروشی می تواند به صورت یک برند و شرکت به فعالیت خود بپردازد و محصولات تولیدی خود را به صورت گسترده در تمام سطح شهر و حتی کشور ارائه دهد.

اجاره و یا خرید ملک تجاری

بعد از انتخاب نوع نانوایی مدنظر برای راه اندازی، اکنون نوبت مرحله بعدی یعنی خرید و یا اجاره ملک مورد نظر رسیده است. اینکه چه نوع نانوایی (سنتی یا مدرن) را برای راه اندازی انتخاب کرده اید قطعا بر روی انتخاب مکان مورد نظر نیز تاثیر مستقیم دارد. برای مثال؛ برای راه اندازی یک نانوایی سیار شما احتیاجی به خرید و اجاره مکان ندارید و با خرید یک وسیله نقلیه می توانید فعالیت خود را شروع کنید و یا برای راه اندازی یک نانوایی خرده فروشی احتیاج به یک مکان پر رفت آمد دارید تا مشتریان بتوانند به راحتی به شما دسترسی داشته باشند.

برای انتخاب مکان راه اندازی نانوایی، می توانید فاکتورهای دیگری را نیز مد نظر داشته باشید برای مثال امکان دسترسی جمعیت به نانوایی، فاصله شما با تامین کنندگان مواد اولیه به خاطر کاهش هزینه های حمل و نقل، میزان مساحت فضای مورد نیاز برای راه اندازی نانوایی، بهداشت محیط و نرخ ایمنی مکان مورد نظر نیز از اهمیت بالای برخوردار است.

دریافت مجوز های لازم

برای راه اندازی یک نانوایی  باید اقدام به دریافت مجوز بکنید و این مجوزها نسبت به موقعیت مکانی نانوایی و نوع نانوایی مدنظر شما متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است؛ نسبت به این مجوز ها و مکان مورد نظر اطلاعات کافی را کسب کنید.

برای دریافت مجوزهای راه اندازی نانوایی می توانید با مراجعه به سایت اقدامات لازم را انجام دهید و نسبت به مقررات مربوط به دریافت این مجوز ها اطلاعات کافی را کسب نمایید.

از شرایط مهم دریافت مجوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایبند بودن به دین اسلام و دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  • صدور جواز، صرفاً برای آقایان مقدور می‌باشد.
  • داشتن توانایی جسمی بالا و حداقل 25 سال سن.
  • دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد و گواهی از وزارت بهداشت.
  • دارا بودن کارت پایان خدمت سربازی و یا ارائه معافیت دائم پزشکی.
  • متقاضی در شهر محل نانوایی، سکونت داشته باشد.

ثبت نام در اداره مالیاتی

ثبت نام در اداره مالیاتی برای تمام اشخاص حقوقی و تمام فعالیت ها اجباری است و بهتر است برای راه اندازی هر کسب و کاری نسبت به ثبت نام امور مالیاتی اقدام نمایید.

ثبت نام مالیاتی بصورت کاملا  الکترونیکی و آنلاین قابل انجام است و احتیاج به حضور در ادارات مالیاتی نمی باشد، در ادامه مراحل ثبت نام الکترونیکی اشاره کرده ایم:

  • پیش ثبت نام مالیاتی
  • صحت سنجی اطلاعات
  • تولید و ارسال اطلاعات کاربری
  • ثبت نام الکترونیک
  • اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی

افتتاح حساب بانکی تجاری و دریافت کارت

با افتتاح حساب های بانکی و اعتباری اختصاصی در هنگام راه اندازی یک کسب و کار باعث حفاظت از دارایی های شخصی می شوید این کار شما را از خطرات و پیشامدهای احتمالی در آینده حفظ می کند.

اگر در آینده برای نانوای شما مشکلی پیش بیاید و احتمال شکایت وجود داشته باشد در صورت افتتاح حساب بانکی تجارتی اموال و دارایی های شخصی شما حفظ خواهد شد و خطری برای دارایی شخصی شما پیش نخواهد آمد.

تهیه نرم افزار حسابداری نانوایی

با داشتن یک نرم افزار حسابداری مخصوص کسب و کار خود می توانید به امکاناتی مانند گروه بندی مشتریان، ثبت اطلاعات مربوط به مشتریان، ثبت مخارج مختلف، ثبت درآمد های حاصله، ایجاد فاکتور برای مشتریان خود، ثبت مالیات و … دسترسی داشته باشید و امور مالی خود را به خوبی مدیریت کنید.

تشکیل پرونده بیمه برای نانوایی

از دیگر مراحل برای راه اندازی نانوایی تشکیل پرونده بیمه برای نانوایی است که به شما کمک می کند یک کسب و کار ایمن را راه اندازی نمایید. بعد از تشکیل پرونده بیمه و دریافت کد کارگاهی می توان نسبت به ارائه لیست اشخاصی که در نانوایی مشغول به کار هستند، اقدام کنید تا برای آنها نیز بیمه انجام شود.

مهارت های لازم برای شغل نانوایی

یک نانوا برای راه اندازی نانوایی می تواند با شرکت در دوره های تجربی و کاربردی در یک نانوایی مهارت خود را بالا برده و در رسیدن به موفقیت کاری خود تاثیر گذار باشد. یک نانوا باید در رعایت بهداشت، تشخیص مواد اولیه با کیفیت برای تهیه نان، روابط اجتماعی بالا و ایجاد ارتباط صحیح با مشتریان، آشنایی با نکات ایمنی و بهداشتی‌، خمیرگیری اصولی و همچنین چانه زنی خمیر نان مهارت و توانایی لازم را داشته باشد تا بتواند در کار خود موفقیت لازم را کسب نماید. دستگاه نان سنگک بدون شاطر با بهره وری از تکنولوژی هوش مصنوعی و اتصال اینترنتی و با استفاده از اتصال به وای فای و ارتقای خودکار می تواند اندازه گیری، مخلوط کردن و پخت و پز را در کمترین زمان به سهولت انجام داد.