جزییات تخصیص ارز از زبان معاون ارزی بانک مرکزی

عون ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به جز گروه های پتروشیمی و فولادی برای سایر گروه های کالایی محدودیتی برای بازگشت ارز از طریق واردات از محل هایی غیر از ارز صادراتی اعمال نکرده است. محمد آرام بنیار معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به سوالات و درخواست های اعضای هیات ها و مدیران تشکل های اقتصادی گفت: بانک مرکزی به جز گروه های پتروشیمی و فولادی محدودیتی ندارد. بازگشت ارز از طریق واردات از گروه های کالایی دیگر ارزی غیر از ارز صادراتی به محل اعمال نشده است.

وی افزود: جایگاه بانک مرکزی در تخصیص ارز مربوط به دارو و غذا کاملاً به نظر و اولویت اعلام شده از سوی نهادهای مرتبط با این دو بخش بستگی دارد. در مورد تخصیص و عرضه ارز جدید، جای خالی در بانک TBI عراق و هالک بانک ترکیه ایجاد شد. به گفته وی تامین ارز برای واردات داروهای حیوانات اولویت اول بانک مرکزی است. همچنین متقاضیان ماشین آلات خارج از کشور می توانند از صرافی خود سفارش ثبت کنند.

راهکارهای کاهش تقاضا و کاهش زمان توزیع ارز

یکی از راهکارهای کاهش تقاضا و کاهش زمان توزیع ارز ایجاد سازوکارهایی از جمله توجه به سقف و سابقه واردات متقاضی با همکاری وزارت حراست و اولویت دادن به شرکت های تولیدیقائم مقام معاونت ارزی بانک مرکزی برای قیمت دلار کانادا در تورنتو ادامه داد: واردات بدون ذکر مبدا ارز در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ممنوع است. واردات بدون تبدیل ارز برای کسانی که منابع ارزی دارند مشکلی ندارد اما اگر واردات بدون تبدیل ارز باعث شود فعالان اقتصادی به سمت بازار آزاد روی بیاورند و تقاضای بازار را افزایش دهند امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: به هر حال بانک مرکزی مسئول کنترل تورم در کشور است و باید به عوامل افزایش تورم نیز توجه کند. لازم به ذکر است که کشور در تحریم است و نمی توان نرخ ارز را به یک یا دو نرخ محدود کرد و اکنون بانک مرکزی نرخ های 28 هزار و 500، نرخ 37 هزار و 500 و نرخ ETS را که معادل است به رسمیت می شناسد.

بر اساس توافقات منعقده نرخ ارز خروج سرمایه گذاران خارجی از کشور باید نرخ ETS به اضافه 10 درصد باشد. سازوکار بازگشت ارز به بخش کشاورزی نیز از طریق تسویه قابل انجام است. برای خشکبار تعرفه اعلام شده است که هنوز با انجمن مربوطه به توافق نرسیده ایم. مشکل بسیاری از کسانی که از سال 1396 باید بدهی خود را پرداخت می کردند حل شده است، اما کسانی که 4200 تومان دریافت کرده اند و کالاهایشان مشمول قیمت گذاری در قیمت دلار کانادا در تورنتو شده و کالای خود را نیز فروخته اند، باید بدهی خود را پرداخت کنند.البته برخی از این موارد مشمول جبران خسارت هستند.

ارزهای منتقل شده به قطر برای واردات کالاهای ضروری استفاده می شود. برای بانک مرکزی تفاوتی بین واردات دولتی و خصوصی وجود ندارد اما اگر از منظر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت در این بخش تفاوتی وجود دارد باید رویکرد خود را به بانک مرکزی اعلام کنند.

بانک مرکزی کار خود را در زمینه FATF انجام داده و مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت اما مسئولیت کلی این معاونت با وزارت اقتصاد است. به هر حال برای برخی معاملات از جمله گشایش ال سی باید این مشکل را حل کنیم، خط اعتباری به ارزش 30 حمت برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شده است.

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: همچنین واردکنندگان مواد اولیه کفش می توانند از ارز صادراتی استفاده کنند که میزان توزیع و عرضه ارز در نیمه دوم سال بهتر خواهد شد. به گونه ای که توزیع ظرف 30 روز انجام می شود و البته می توانیم مدت زمان را یک ماه تمدید کنیم تا به نقطه تعادل برسیم.

جزییات تخصیص ارز از زبان معاون ارزی بانک مرکزی

شرایط افتتاح حساب در بانک های کانادا

شرایط افتتاح حساب در بانک های کانادا برای همه این گروه ها یکسان نیست و هر بانک شرایط خاصی را برای جذب و ایجاد حساب ایجاد کرده است.اگر یک خارجی ساکن کانادا هستید، برای افتتاح حساب بانکی در این کشور به مدارکی مانند پاسپورت و مدارک مربوط به اقامت دائم خود نیاز دارید. در برخی از بانک ها علاوه بر این مدارک، باید مجوزهایی مانند مجوز تحصیل یا کار، مجوز اقامت موقت و تاییدیه اقامت دائم یا موقت در کانادا را ارائه دهید.

یکی دیگر از شرایط لازم برای افتتاح حساب بانکی در کانادابرای خرید و قیمت دلار کانادا در تورنتو این است که شما باید 18 سال سن داشته باشید که معمولاً در اکثر کشورها برای بانک ها اعمال می شود. آدرس محل سکونت دقیق و معتبر نیز یکی از الزامات حساب بانکی در کانادا است. می توانید پس از پر کردن حساب بانکی و افتتاح حساب، کارت بانکی دریافت کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.