تفاوت آجر فشاری و آجر لفتون در چیست ؟

باور اشتباهی که در مقایسه با وجود دارد این است که تصور می‌شود  تفاوت آجر‌های فشاری و آجر ماشینی در نوع قالب گیری آن است که برای آجر فشاری کارگران با فشار انگشتان خود گوشه‌های قالب را از گل پر می‌کنند و برای آجر ماشینی تمام مراحل تولید در کارخانه توسط ماشین آلات انجام می‌گیرد.اما این دونوع آجر از نظر ساخت ، هر دو توسط دستگاه قالب گیری و پرس می‌شوند و یکی از علل نام گذاری آجر فشاری، مقاومت بالای  آن در برابر فشار و گرما است .اما این دو مدل آجر تفاوت‌های دیگری نیز از لحاظ کاربرد،شکل ،قیمت ،مواد اولیه ،مقاومت و ….نیز دارند که در این مقاله قصد داریم در مورد آن به طور مفصل توضیح دهیم.

تفاوت در شکل :

آجر‌های فشاری  به صورت توپرهستند و سطح زبری دارند اما آجر‌های ماشینی اکثرا دارای ۸ یا ۱۰ سوراخ هستند البته این آجر با تعداد سوراخ‌های دیگر نیز تولید می‌شود و سطح صاف و صیقلی‌تری دارند . باید به این نکته اشاره کرد که به آجرهای فشاری ، آجر زبره نیز گفته می‌شود.

What is the difference between pressure brick and lefton brick?

تفاوت در مواد اولیه:

جنس آجرهای ماشینی نسبت به آجرهای فشاری بسیار تردتر و شکننده تر بوده و خاصیت مکندگی آن نسبت به آجر فشاری کمتر است. این آجرها به علت ترد بودن قابل تیشه‌داری نیستند و همچنین به‌دلیل اینکه خاصیت مکندگی زیادی ندارند و نمی‌توانند به خوبی به ملات بچسبند در طاق ضربی استفاده نمی‌شوند.

تفاوت در وزن و اندازه:

آجر فشاری معمولا در اندازه‌های 5x10x20   و  5x11x22  تولید می‌شود و موقعیت آجر فشاری در ایران، صنعت آجر ماشینی را مجبور کرده که ابعاد آجر ماشینی نزدیک به ابعاد آجر فشاری باشد و به همین علت آجرهای ماشینی فعلی در ایران دارای ابعاد 5/5×10×22 و اضلاع گونیاتر بوده و دارای سطوح صافتری نسبت به آجرهای فشاری هستند.‌.هر گونه تغییر اساسی در ابعاد آجرهای ماشینی منوط به تجدید نظر در ابعاد آجر فشاری است.

تفاوت در کاربرد آجر :

طول عمر و مقاومت بالای آجر فشاری باعث شده که از آن برای زیر کاری و سفت کاری ،دیوار باربر ،تیغه چینی،طاق ضربی و به طور کلی گری چینی استفاده شود. وجود سوراخ روی آجر لفتون باعث می‌شود که در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار شود.و همچنین برای ساخت دیوار‌های حمال (باربر)ضد زلزله از آجر ماشینی استفاده می‌شود زیرا وجود سوراخ‌های داخل آجر باعث می‌شود که بتوان به راحتی از میلگرد داخل دیوار استفاده کرد .آجر ماشینی به خاطر حجم متراکم و مقاومت بالایی که دارد معمولا برای ساخت دیوار بارکش استفاده می‌شود .

تفاوت در ملات مصرفی:

ملات مورد استفاده براساس نوع کاربرد تعیین می‌شود و معولا ملات‌های ماسه سیمان ،باتارد،مایه آهک ،گل و آهک معمولا برای دیوار‌های ضخیم و باربر به کابرده می‌شوند و ملات گچ و خاک برای تیغه‌های نازک یا سقف‌های ضربتی به کار برده می‌شود .

تفاوت در قیمت :

قیمت برای آجر ماشینی به صورت تک عدد شمرده می‌شود(دانه ای )اما برای آجر فشاری بر حسب تن محاسبه می‌شود(تنی) که معولا هر تن آجرفشاری از 400 تا 450 قالب  آجر تشکیل می‌شود.آجرهای فشاری را باید به عنوان قدیمی‌ترین نوع مصالح ساختمانی در نظر گرفت و اگر در بازار برای خرید آن اقدام کرده باشید حتما متوجه برندهای دیگری چون آجر گری و آجرزبره نیز خواهید شد که این دو نیز به عنوان نام‌های دیگر این نوع آجر می‌باشند.

مواد اولیه موعده ای از مردم فکر می کنند تفاوت و ماشینی در نحوه قالب گیری آنها است و تمام مراحل ساخت با استفاده از ماشین آلات انجام می شود ولی برای تولید آجر های فشاری کارگران با فشار انگشتان خود کنار قالب ها را پر از گل می کنند که این تفکر کاملا اشتباه است شما برای مشاهده نحوه ساخت اجر میتوانید به صفحه ما در سایت نماشا اقدام کنید.

از نظر ساخت هردو آجر فشاری و ماشینی را در کارخانه و توسط دستگاه، قالب گیری و پرس می کنند و از آنجایی که آجر فشاری در برابر گرما و فشار مقاومت بالایی دارد به آن آجر فشاری می گویند.آجرهای فشاری و ماشینی از نظر کاربرد، شکل، قیمت، مواد اولیه، مقاومت و … تفاوت دارند که در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم؛ پس با ما همراه باشید:


1-
تفاوت در شکل:

آجرهای فشاری، رنگی یک دست و سطحی زبر دارند به همین دلیل به این نوع آجر، آجر زبره نیز می گویند.آجرهای ماشینی دارای سطحی صاف و صیقلی با حدود 8 تا 10 سوراخ تولید می کنند.آجرهای ماشینی برخلاف آجرهای فشاری بسیار ترد و شکننده هستند همچنین دارای خاصیت مکندگی کمتری هستند. آجرهای ماشینی به دلیل ترد بودن قابلیت تیشه داری ندارند و از آنجایی که این نوع آجر خاصیت مکندگی کمی دارد ملات به خوبی به آنها نمی چسبد. با توجه به نکات گفته شده از آجرهای ماشینی برای ساختن طاق های ضربی استفاده نمی کنند.

3- تفاوت در کاربرد:

آجرهای فشاری طول عمر و مقاومت بالایی دارند به همین دلیل در ساختمان سازی از انها برایگری چینی نظیر زیرکاری و سفت کاری، دیوارباربر، تیغه چینی، طاق ضربی و … استفاده می کنند. بر روی سطح آجرهای فشاری سوراخ هایی وجود دارد که پر کردن این سوراخ ها با استفاده از ملات، باعث افزایش استحکام دیوار می شود. ضمنا لازم به ذکر است که برای ساختن دیوار های باربر ضد زلزله آجرهای ماشینی بهترین گزینه هستند. از آنجایی که آجرهای فشاری مقاومت بالایی دارند از آنها برای ساختن دیوارهای بارکش استفاده می کنند.

آجر فشاری چیست؟

آجر فشاری، از قدیمی ترین انواع تولیدات آجر می باشد که از آن به  آجر های گری یا آجر زبره یا آجرتوپر یاد میشود و از خشت ( خاک رس و آب ) ساخته می شود . ابعاد آجر فشاری 22 × 10 × 5/ 5 یا با همین طول وعرض ولى به ضخامت 4 یا 3 سانتی متری می باشد. از آنجایى که موقع خشت زدن با دست، گوشه هاى گل در قالب باانگشت فشار داده مى شد، این آجر به آجر فشارى مشهور شد. این نوع آجر براى گرى چینى ، استفاده مى شود.

آجر لفتون چیست؟

آجر لفتون که با نام دیگر آجر سوراخ دار نیز شاخته می شود به آجری گفته می شود که دارای سوراخ هاییدر سطح آن به منظور کاستن از مقدار سطح آجر می باشد. از این آجر ها در ساخت دیوار های حایل و غیر حایل استفاده میشود و بعد از ساخت این دیوار ها دیگر نیازی به ایجاد مجدد نما نیست. آجر لفتون از موادی مانند خاک رس، شیل و خاکنسوز تهیه می شود.

آجر لفتون در بازار با نام هایی چون آجر نما لفتون، آجر زبره، آجر نما زبره، آجر نما سوراخدار، آجرسوله سازی نیز معروف است. برخی مدل های آجر های سوراخ دار شامل آجر سه گل، آجر سفال و آجر ده سوراخ میباشند شما میتوانید برای خرید آجر لفتون ابتدا باید یک جای مطمئن پیدا کنید تا با خیال راحت خرید خود را انجام دهید ما همواره در کنار شما هستیم تا شما یک خرید راحت و بی دغدغه ای را تجربه کنید.

تفاوت آجر فشاری و آجر لفتون :

آجر فشاری، ظاهر متفاوت‌تری نسبت به آجر ماشینی یا لفتون دارد و امروزه اکثر ساختمان‌ سازان ترجیح می‌دهند از آجر سوراخ دار لفتون استفاده کنند؛ مهم‌ترین مزایای آجر سوراخ دار لفتون نسبت به آجر فشاری، به شرح زیر است:

  • نیاز به ملات کم‌تر
  • جذب آب کمتر
  • وزن سبک
  • کاربرد ساده‌تر
  • استحکام بالا
  • مقاومت در برابر زلزله

یکی از وجوه تفاوت آجر فشاری و لفتون، وجود سوراخ در ساختار آجر ماشینی یا همان لفتون است که موجب شده این آجر،امروزه محبوبیت و کاربرد بیشتری در صنایع مختلف، داشته باشد. آپارات یکی از صفحه های اجتماعی پر طرفداری است که کاربران ایرانی از آن استفاده میکنند شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید و فروش اجر در آپارات ما را دنبال کنید.