رسانه عمومی

انواع دستگاه های بسته بندی شیرینگ پک و استرچ پالت در صنعت

بسته بندی محصولات یکی از حیاتی ترین نکات تولید می باشد. از گذشته تا به امروز تولید کنندگان بوسیله روش های سنتی، امروزه به روش های صنعتی (استرچ پالت، شیرینگ پک، ساشه و…) به فکر حفاظت محصولات خود از طریق بسته بندی مناسب میباشند. هرچقدر بسته بندی محصول مناسب تر باشد از تلفات و زیان های مالی که ممکن است در زمان جابجایی یا نگهداری بوجود آید جلوگیری میکند.

دستگاه های بسته بندی انواع مختلفی دارند که بسته به نیاز کارفرما دارد. بعضی مواقع بسته بندی اولیه مورد نیاز است یعنی ارتباط مستقیم با محصول. بسته بندی مواد غذایی، خوراکی ها و … شامل این بسته بندی ها میشوند. گاهی بسته بندی ثانویه نیز وجود دارد برای بسته بندی چند محصول در کنار هم.

بسته بندی نهایی نیزوجود دارد که در ابعاد بالاتر ایجاد میگردد، این بسته بندی ها معمولا برای پک کردن تعداد بالایی از محصولات انجام میگیرد. برای نمونه بسته بندی پالت ها، بسته بندی سبد های پر از محصول، بسته بندی تعداد بالایی از محصولات بسته بندی شده ثانویه در کنار هم.

اگر بخواهیم این 3 دسته را با مثالی توضیح دهیم، برای خط تولید آب آشامیدنی برای مثال:

در این مجموعه بطری های ابتدا ا آب پر شده و توسط دستگاه های مشخص پرکن فرآیند پر کردن و بسته شدن درب و لیبل خوردن انجام میگیرد. این فرآیند که توسط دستگاه های پرکن تری بلوک انجام میگیرد همان بسته بندی اولیه می باشد.

در مرحله بعدی آب های بسته بندی شده بصورت 6 تایی در کنار هم چیده میشوند تا عملیات بسته بندی ثانویه انجام گیرد. در این قسمت توسط دستگاه شیرینگ پک یک لایه نایلون بوسیله حرارت به اطراف محصولات جذب میشود.

معمولا برای جابجایی و یا انبار داری محصولات با ابعاد کوچکتر هم زمان زیادی صرف میشود، هم فضای بسیار زیادی باید اشغال گردد. جهت سهولت در جابجایی و راحتی انبارداری بسته های شیرینگ شده جهت بسته بندی نهایی روی یک پالت چیده میشوند، دستگاه استرچ پالت وظیفه بسته بندی نهایی را دارد که با سلفون پیچی به اطراف پالت محصولات را در کنار هم منسجم میکند.

دستگاه شیرینگ پک چیست؟

شیرینگ پک همانگونه که از نام آن مشخص است، دستگاهی است که عملیات بسته بندی را از طریق شیرینگ یا همان جذب کردن انجام میدهد. در این نوع دستگاه ها محصولات براساس دهانه دستگاه و همچنین چیدمان مناسب در کنار هم چیده شده یک لایه نایلون شیرینگ از غلطک های زیر و یک لایه از غلطک بالایی محصول را محصور میکنند.

این دستگاه شامل یک قسمت دوخت می باشد که انتهای نایلون را دوخت زده وهمچنین ادامه نایلون را برش میدهد. محصول بعد از آن وارد قسمت کوره دستگاه شیرینگ پک شده و همان نایلون جذب میشود. در مرحله آخر با خروج محصول از داخل کوره چون هنوز نایلون گرم است و احتمال خراب شدن بسته بندی وجود دارد بوسیله یک فن گرمای بسته گرفته میشود.

دستگاه های شیرینگ پک از نظر شکل کلی و عملکردی به 2 دسته زیر تقسیم میشوند:

  • شیرینگ پک تونلی
  • شیرینگ پک کابینی

همچنین از نظر مکانیز به 3 دسته زیر تقسیم میشوند:

  • دستگاه شیرینگ اتوماتیک
  • دستگاه شیرینگ نیمه اتوماتیک
  • دستگاه شیرینگ دستی

از نظر نوع انرژی مصرفی نیز این دستگاه دارای 3 مدل می باشد که هر کدام کاربرد خاص خود را نسبت به شرایط محیط دارد که عبارتند از:

  • دستگاه گازسوز
  • دستگاه برقی
  • دستگاه دوگانه سوز

تفاوت دستگاه شیرینگ پک تونلی و کابینی

شاید بدون هیچ توضیحی از نام این 2 دستگاه اصلی ترین تفاوت کاملا مشخص باشد. اصلی ترین تفاوت در ساختار 2 دستگاه می باشد، در مدل تونلی جهت شیرینگ کردن محصول از طریق نوار نقاله از داخل کوره دستگاه که به مانند تونل می باشد عبور میکند. مدل کابینی هم که از نام ان مشخص است محصول داخل یک کابین قرار میگیرد و فرآیند بسته بندی و شیرینگ انجام میگردد.

از مدل تونلی برای ابعاد بزرگتر و همچنین تیراژ بالا استفاده میگردد، در صورتی که در مدل کابینی مخصوص بسته های کوچک و تیراژ پایین می باشد. دستگاه شیرینگ کابینی از نظر ابعاد محصول کاملا محدودیت دارد.

تفاوت دستگاه شیرینگ گازسوز با برقی

در حالت کلی هیچگونه تفاوتی در نتیجه کار ندارند. تفاوت در نوع سوخت فقط مختص به قسمت کوره می باشد. از نظر هزینه مصرف برق هزینه بالایی را به دنبال دارد زیرا المنت های برقی مصرف بالایی دارند. مدل گازی هم محدودیت های از نظر نبود گاز شهری با فشا مناسب را دارند.

در مدل های دوگانه سوز نیز مزایا و معایبی وجود دارد که اصلی ترین ایراد دستگاه شیرینگ پک دوگانه سوز، به دلیل اشغال فضای توسط 2 مدل المنت فضای مناسب جهت سیرکوله هوای داغ اشغال میگردد و از کیفیت شیرینگ کاسته میشود.

دستگاه استرچ پالت چیست و چه کاربردی دارد؟

استرچ پالت که نام لاتین آن stretch pallet  می باشد نام دستگاهی است که اساس کار آن بر مبنای کشش و چرخش می باشد. استرچ پالت بعنی کشش پالت می باشد. در این دستگاه های عمکلرد به این شکل می باشد که سلفون بصورت کشسانی به اطراف پالت و محصولات پیچیده میشود.

معمولا یک قسمت از سلفون به گوشه ای از پالت متصل شده و به شروع چرخش سلفون دور تا دور محصول پیچیده میشود، اینکار هم محصول را در مقابل گرد و غبار محافطت میکند و هم احتمال ریزش محصولات از روی پالت را به حداقل میرساند.

کشش ایجاد شده باعث استحکام و انسجام بیشتر محصولات در کنار هم میشود. کشش ایجاد شده بسته به دقت دستگاه و همچنین کیفیت سلفون دارد که در برند های با کیفیت تا 700% کشسانی هم مشاهده میشود.

دستگاه های استرچ پالت هم همانند دستگاه شیرینگ پک در مدل های متنوع ساخته میشوند که عبارتند از:

تفاوت انواع استرچ پالت ها در چیست

از نظر ماهیت و نوع کار کردی هر 3 مدل یکی میباشند یعنی کارکرد بر مبنای پیچش سلفون به دور محصول. در مدل دروازه ای با 2 مدل دیگر تفاوت دارد به این شکل که دکل محصول به دور پالت میچرخد، دقیقا برعکس مدل صفحه گردان که محصول حول محور خود به گردش در می آید.

در مدل صفحه گردان محدودیت در ابعاد پالت و همچنین وزن پالت وجود دارد، در مدل دکل گردان هیچگونه محدودیتی از نظر وزن وجود ندارد چون اصلا پالت با دستگاه در تماس نیست. محدودیت در ابعاد هم در مدل های دکل گردان به راحتی قابل تغییر در طراحی می باشد.

تیراژ بسته بندی در مدل های دکل گردان بسیار بیشتر از مدل های ضفحه گردان می باشد. اصلی ترین نکته در مورد این 2 مدل استرچ پالت این نکته است که در مدل صفحه گردان به دلیل تماس محصول با صفحه دستگاه در صورت عدم رعایت نکات اصطحلاک بالایی بوجود خواهد امد. ولی در مدل دروازه ای چون هیچ تماسی وجود ندارد راندمان و عمر مفید بالایی دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دستگاه های استرچ پالت از وبسایت زیر بازدید کنید:

https://machinesazan.com/stretch-pallets/

دیدگاهتان را بنویسید