الگوریتم مرغ مگس خوار

فرض کنید یکی از دوستانتان سوالی در مورد بهترین رستوران‌های تهران از شما می‌پرسد. با اینکه تا به حال به چندین رستوران خوب رفته‌اید اما اطلاعات کافی در این مورد ندارید. اولین کاری که می‌کنید چیست؟  این که دیگر جای سوال ندارد! عبارت مورد نظر خود را در گوگل تایپ کرده و با کلیک بر روی دکمه جستجو، لیست بهترین رستورآن‌ها به همراه عکس، آدرس و نظرات مشتریان را در اختیار شما قرار می‌گیرد.

با خود فکر می‌کنید که گوگل چقدر خوب منظور من را می‌فهمد!

هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار، درک مفهوم و معنای عبارت جستجو شده است

آیا جستجوی گوگل همیشه اینقدر در درک معنا خوب بوده؟

اگر به یاد داشته باشید، در سال‌هایی نه چندان دور که هنوز تا این حد هوشمند نبودند، رسیدن به پاسخ سوال شما اصلاً به این سادگی نبود. به عنوان نمونه، ممکن بود که عبارت یا سوال خود را در گوگل جستجو کنید، اما اولین نتایجی که به شما نشان داده می‌شدند صفحات اسپم و نامرتبط باشند.

این سایت‌ها با استفاده از تکنیک‌های قصد گول زدن گوگل و کاربران را داشتند. وقتی اولین نتیجه گوگل را باز می‌کردید ده‌ها یا حتی صدها پاپ‌آپ تبلیغاتی آزاردهنده با روان شما بازی می‌کرد.

اما گوگل دست روی دست نگذاشت و با روشن کردن کارخانه‌های الگوریتم سازی خود، سایت‌های اسپمری که در رتبه‌های برتر صفحات نتایج قرار داشتند را به کلی نیست و نابود کرد. اما چه الگوریتمی توانست به خوبی این حرکت پسندیده را از خود نشان دهد و تنها نتایجی را نشان دهد که کاربر واقعاً به آن نیاز دارد؟

ورود الگوریتم مرغ مگس خوار به باغ وحش گوگل

فرض کنید که دو سال پیش می‌خواستید یک مقاله در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار بنویسید. برای دیده شدن در نتایج گوگل راهی نداشتید جز اینکه کلمه کلیدی خود (مرغ مگس خوار) را چندین و چند بار در متن تکرار کنید. این کار باعث می‌شد که کاربر ارتباط خوبی با متن شما برقرار نکند و در نتیجه کیفیت محتوا کاهش یابد.

تکرار بیش از‌ اندازه‌ی عبارت کلیدی در محتوا باعث شد که گوگل برای نشان دادن نتایج موردنیاز کاربر، به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، معنا و مفهوم عبارات را معیار خود قرار دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird راه حلی بود که گوگل در ماه آگوست 2013 معرفی کرد، و با استفاده از آن موفق به درک منظور مخاطبان خود در نتایج جستجو شد. شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل برای افزایش ارزش همین مرغ مگس خوار بوده است.

به عنوان نمونه برای اینکه بدانید یک بازیگر چند سال دارد، دیگر نیازی نیست که سوال خود را به صورت کامل از گوگل بپرسید. به عکس زیر دقت کنید:

نکته جالب دیگر این است که علاوه بر سن شهاب حسینی، اطلاعاتی از قبیل بیوگرافی کوتاه، اطلاعاتی در مورد خانواده، افتخارات و جوایز مهم این بازیگر را هم در سمت راست صفحه مشاهده می‌کنید. در واقع گوگل اطلاعات جذاب دیگری که فکر می‌کند می‌تواند برای شما مفید باشد را هم در اختیارتان قرار می‌دهد. گوگل حسابی هوای شما را دارد!

چرا نام این الگوریتم مرغ مگس خوار است؟

همانطور که می‌دانید نام محصولات گوگل همیشه جذابیت خاصی داشته و انتخاب نام‌های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار هم از این قاعده مستثنی نیست.  شاید جالب باشد که اشاره کنیم گوگل در انتخاب نام این الگوریتم سلیقه زیادی به خرج داده است؛ زیرا مرغ مگس خوار در واقع پرنده‌ای است که با دو ویژگی سرعت و دقت شناخته می‌شود.

علاوه بر دنیای واقعی، این پرنده در دنیای وب و صفحات اینترنتی هم با دقت و سرعت زیادی متن شما را بررسی می‌کند و با شناسایی کلمات هم‌خانواده و مترادف، سعی می‌کند نزدیک‌ترین نتایج را به کاربر معرفی کند.

علاوه بر این، اگر سعی کنید با استفاده از Keyword Stuffing، کلمات کلیدی زیادی را در محتوای خود قرار دهید، جریمه سختی در انتظار شما خواهد بود. اما اجازه دهید به صورت دقیق‌تری اهداف این الگوریتم را بررسی کنیم.

هدف  الگوریتم مرغ مگس خوار؛ حس خوب جستجو

می‌خواهیم یک راز بزرگ را به شما بگوییم! هدف الگوریتم‌هایی همچون پاندا، پنگوئن، رنک‌برین و … درک رفتار و کسب رضایت کاربر است. الگوریتم مرغ مگس خوار هم خارج از این قاعده نیست و سعی می‌کند با درک منظور و مفهوم کاربر، همان نتایجی را به او نشان دهد که به دنبال آن است. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود؛ زیرا گوگل حتی اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن نیست را به نحوی جذاب به او نمایش می‌دهد تا حس کنجکاوی کاربر را برانگیزد.

سئو یعنی، حس خوب جستجو

اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را روشن کنیم. وقتی عبارت “کیفیت شیر” را در گوگل سرچ می‌کنید، نتایجی که در رتبه‌های برتر به شما نشان داده می‌شود، اطلاعات مفیدی است که گوگل می‌داند برای شما مهم هستند و به کارتان می‌آید. به عبارت دیگر، گوگل با استفاده از داده‌های الگوریتم مرغ مگس خوار خود، دیگر نتایج اسپم و نامرتبط با هدف جستجوی شما را نشان نمی‌دهد.

در زبان فارسی کلمه شیر معانی مختلفی دارد ولی گوگل با استفاده از عباراتی که در کنار آن ظاهر می‌شوند تشخیص داده است که شما دقیقا کدام شیر را می‌گویید. الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک می‌کند تا تاثیرِ کلمات بر یکدیگر را درک کرده و نتایج را براساس مفهوم تولید شده نمایش دهد.

حال اگر عبارتی مانند “سرعت شیر” را در گوگل جستجو کنیم متوجه خواهیم شد که نتایج به طرز چشم‌گیری متفاوت خواهند بود. در این شرایط گوگل درک می‌کند که منظور شما از شیر همان سلطان جنگل است و نتایج را براساس این مفهوم جدید به شما نمایش می‌دهد.

این یعنی چه؟ یعنی گوگل حرف شما را عمیق‌تر از قبل می‌فهمد، می‌داند که به دنبال چه هستید و صفحاتی را در معرض دیدتان قرار می‌دهد که نیاز شما را برطرف می‌کنند.

شاید این سوال برای شما پیش آمده که گوگل چطور متوجه منظور یا هدف کاربر خود می‌شود؟ سوال بسیار خوبی است و ما هم قصد داریم این سوال را زیر ذره‌بین ببریم. برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است با دو مفهوم گراف دانش و جستجوی معنایی گوگل آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید تا با هدف کاربر از جستجو و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

گوگل با کمک گراف دانش خود، می‌تواند اطلاعات دیگری که ممکن است مکمل یا مرتبط با جستجوی شما باشد را در اختیارتان قرار دهد. مثلاً فرض کنید قصد دارید بدانید یک بازیگر در چه فیلم‌هایی بازی کرده است. در اینجا گوگل با استفاده از گراف دانش خود و سایت‌هایی مانند ویکی پدیا و IMDB علاوه بر اینکه به سوال شما پاسخ می‌دهد، تمام اطلاعات تکمیلی همچون جوایز این بازیگر را هم در اختیار شما می‌گذارد.

درک ارتباط موضوعی صفحات نیازمند الگوریتم‌های پیچیده‌ای است که گوگل موفق به پیاده سازی آن‌ها شده. گراف دانش تلاش می‌کند ارتباط میان موضوعات و صفحات اینترنتی را درک کرده و براساس اطلاعات جمع‌آوری شده چکیده‌ای از آنچه مورد نیاز شماست را در اختیارتان قرار دهد.

باکس‌هایی محتوایی که در سمت راست صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشوند معمولا محصول گراف دانش هستند.

به طور مثال تصویر زیر نمایش نتایج جستجو برای عبارت “اصغر فرهادی” است و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید بخشی از این اطلاعات از سایت ویکی پدیا، بخشی از IMDB و بخش دیگری نیز از سایر صفحات وب جمع‌آوری شده است.

شما با کلیک کردن بر روی سایت‌هایی که در نتایج مشاهده می‌کنید روز به روز به گراف دانش گوگل می‌افزایید؛ زیرا این نتایج همان‌ اطلاعاتی بودند که علاوه بر مرتبط بودن با عبارت جستجو شده شما، بسیار جالب توجه نیز هستند. در واقع گوگل از رفتار شما، به دانش خود و شما اضافه می‌کند!

همین موضوع نشان می‌دهد که گوگل قادر به درک ارتباط مفهومی دو صفحه از اینترنت خواهد بود. درست به همین دلیل است که در  توجه ویژه‌ای به شباهت موضوع دو سایت خواهیم داشت.

دومین مفهوم با‌ارزش و مهم برای درک رفتار کاربران، قابلیت جستجوی معنایی است. جستجوی مفهومی یا معنایی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است. در جستجوی معنایی تمرکز تنها روی کلمات جستجو شده نیست، بلکه معنا و مفهوم آن‌ها اهمیت دارد. همین مسئله باعث می‌شود که دیگر نیاز نباشد تنها با استفاده از یک کلمه منحصر به فرد در باکس جستجو، به پاسخ خود برسید.

مثالِ سرعت شیر و کیفیت شیر که در بالا گفته شده تایید کننده این قابلیت گوگل است. حال تصور کنید که دوست دارید از رستوران سنسو یک غذا سفارش دهید.

حتی با جستجوی عبارت “فست فود سنسو”، نتایج مربوط به “رستوران سنسو” به شما نشان داده می‌شود. به عبارت دیگر الگوریتم مرغ مگس خوار به شباهت معنایی دو کلمه رستوران و فست فود واقف است و توانسته به خوبی منظور شما را درک کند. درست مثل شکل زیر:

حالا که به خوبی با این مفاهیم آشنا شدید، لازم است یک قدم به جلو برداریم و به شما بگوییم که چطور با رعایت کردن معیارهای الگوریتم  Hummingbirdمی‌توانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید تا بتوانید همزمان کاربر و گوگل را خوشحال کنید.

بهبود سئوی سایت با استفاده از الگوریتم Hummingbird

اگر به خاطر داشته باشید، گفتیم که یکی از اهداف کلیدی الگوریتم Hummingbird بهبود رضایت کاربران است. اما برای رسیدن به این هدف، گوگل باید یک سری اطلاعات از رفتار کاربر را در سیستم خود ثبت کند. خبر خوب اینکه شما می‌توانید با رعایت قوانینی که مرغ مگس خوار وضع کرده، سئوی سایت خود را بهبود دهید. اما برای این چه کارهایی باید انجام داد؟

1- از کلمات کلیدی متنوع و عبارات توصیفی استفاده کنید

شما نباید در محتوای سایت یا متن مقالات خود مدام یک کلمه کلیدی را تکرار کنید؛ بلکه بهتر است، از مترادف‌ها و استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی‌که در مورد اصغر فرهادی می‌نویسید، می‌توانید با استفاده از عباراتی مانند “تنها کارگردان ایرانی برنده اسکار” مفهوم مورد نظر خود را به کاربر و گوگل منتقل کنید، بدون آن‌که مدام نام این کارگردان را تکرار کرده باشید.

همچنین استفاده از عبارات هم‌معنی یا هم‌خانواده شانس شما را برای گستردگی کلمات کلیدی و کسب جایگاه افزایش می‌دهد. بعنوان مثال عبارت‌های ماشین/خودرو، کادو/هدیه، خرید/فروش از نظر گوگل مفهوم کاملا یکسانی را منتقل می‌کنند و می‌توانند در متن صفحه جایگزین یکدیگر شوند.

به این کار اصطلاحا مفهوم‌گرایی در تولید محتوا می‌گوییم. تکنیک مفهوم‌گرایی به همراه کلیه استانداردهایی که هنگام نوشتن محتوای مقاله یا محصول باید رعایت شود را می‌توانید به صورت حرفه‌ای در کارگاه  در آکادمی وبسیما بیاموزید.

برای اینکه بتوانید مفهوم محتوای خود را به گوگل بفهمانید، نیاز دارید که به زبان خودش با او صحبت کنید. این همان زبان نشانه‌گذاری گوکل است که استفاده از آن تاثیر زیادی بر روی بهبود سئو سایت داشته و باعث می‌شود موتورهای جستجو راحت‌تر با سایت ارتباط برقرار کرده و بهتر آن را درک کنند. قطعاً درک بهتر صفحات سایت به نفع شماست و باعث می‌شود در کنار رعایت قوانین موتورهای جستجو و سایر اصول سئو رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب کنید.

تصویر زیر نمونه‌ای از نشانه‌گذاری یک ویدئو است که در آن عنوان، توضیحات، آدرس نمایش، مدت ویدئو، تاریخ انتشار، ابعاد و پوستر مشخص شده‌اند.

گوگل با استفاده از الگوریتم‌های مختلف تلاش می‌کند موضوع صفحه را درک کند. حال اگر شما از سیستم نشانه‌گذاری استفاده کنید به راحتی درک خواهد کرد که این صفحه در مورد معرفی و نقد فیلم است یا فضایی برای فروش فیلم. نشانه‌گذاری استاندارد به شما کمک می‌کند صفحات مختلفی مانند مقاله، محصول، فیلم، دستور غذا، رستوران، رویداد، دوره آموزشی و … را به گوگل معرفی کرده و محل قرار گیری اطلاعات مهم مانند عنوان، قیمت، سال ساخت، وضعیت موجودی و … را مشخص کنید.

نشانه‌گذاری استاندارد بخشی از کدنویسی و طراحی سایت شماست و برای کاربر قابل مشاهده نیست. استانداردهای نشانه‌گذاری و نحوه اجرای آن در کارگاه  به صورت کامل بررسی و آموزش داده می‌شود.

3- نرخ پرش را کاهش، و زمان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید

شاید آنقدر در مورد اهمیت تجربه کاربری شنیده‌اید که تکرار دوباره آن ممکن است شما را آزرده خاطر کند. اما اجازه دهید دوباره به شما بگوییم! اگر دوست دارید سایت شما از یک طرف توسط گوگل جایگاه خوبی کسب کند و از طرفی دیگر، به روی الگوریتم مرغ مگس خوار خوش آید، به رفتار مخاطب خود اهمیت دهید. چطور؟

اگر فاصله زمانی میان ورود کاربر به سایت شما تا جستجوی مجدد همان عبارت یا مفهوم در گوگل بسیار کوتاه باشد یعنی کاربر از محتوای صفحه رضایت نداشته است.

تکنیک‌های متنوعی برای افزایش زمان حضور کاربر و نشان دادن رضایت او از محتوای صفحه وجود دارند. برخی از مهم‌ترین روش‌ها؛ افزایش نرخ  CTR، کامنت مارکتینگ و ویدئو مارکتینگ هستند که در کارگاه  به صورت کامل آموزش داده می‌شوند.

مرغ مگس خوار و آینده‌ی جستجوی اینترنتی

فکر می‌کنید که چرا آینده از آن مرغ مگس خوار باشد؟ جواب آن ساده است. زیرا گوگل روز به روز باهوش‌تر می‌شود و با اعمال بروزرسانی‌هایی برای الگوریتم Hummingbird و رنک‌برین، نوید انقلابی بزرگ در جستجوی اینترنتی را به ما می‌دهد. معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یا Hummingbird

علت نام‌گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

مرغ مگس خوار یکی از کوچک‌ترین پرنده‌های دنیاست که سرعت و دقت عمل زیادی دارد. زمانی که مرغ مگس خوار در حال پرواز است، چشم انسان قادر به دیدن بال‌های او نیست؛ اما برعکس انسان، این پرنده بسیار تیزبین است و هدف خود را به سرعت شناسایی می‌کند. مرغ مگس‌خوار، نزدیک‌ترین هدف را تشخیص می‌دهد و با سرعتی بسیار زیاد به سمت آن حرکت می‌کند. این عملکرد در گوگل موجب بروز تغییرات محسوسی در صفحه نتایج جستجوی کاربران شده است.
گوگل با راه‌اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳، تاکید خود را بر کلمات کلیدی تعدیل و بر استفاده از زبان طبیعی در نمایش داده‌ها تمرکز بیشتری کرد. الگوریتم hummingbird گوگل، معنای کلمات کلیدی را جستجو و با کنجکاوی زیادی، محتوای صفحات را بررسی می‌کند. شاید بتوان بزرگ‌ترین نتیجه به کارگیری این الگوریتم را، زبان طبیعی مقالات ذکر کرد.

تفاوت الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چه تاثیری در نحوه جستجو کاربران می‌گذارد؟

هدف اصلی گوگل از ابداع الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

گوگل با استفاده از مرغ مگس خوار، به معنی هر کلمه در عبارت جستجوشده توجه می‌کند، از درک صحیح عبارت جستجو شده مطمئن می‌شود و سپس صفحاتی را که با معنی عبارت جستجوشده مطابقت دارند، معرفی می‌کند. بنابراین هدف گوگل بهتر کردن کیفیت نتایج جستجو شده است و نه صفحاتی که تنها چند کلمه مشابه دارند.

تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر سئو چگونه است؟

گوگل پس از اعلام نحوه کار مرغ مگس خوار، اعلام کرد که نگران سئو سایت خود نباشید؛ زیرا قواعد کلی تغییری نکرده است و کسانی که محتوای باکیفیت، غیرکپی و منحصر به فرد تولید می‌کنند، بهترین امتیازها را از گوگل کسب می‌کنند. مرغ مگس خوار گوگل، مطالب سایت‌ها را با روش‌های دقیق‌تر و سختگیرانه‌تری ارزیابی می‌کند. احتمالا مهم‌ترین نشانه‌های تاثیر این الگوریتم روی سایت شما، کاهش ترافیک و به دنبال آن، کاهش میزان بازدید سایت است. بهترین راه برای مطلوب و بهینه کردن سایت با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، تولید محتوای حرفه‌ای و استفاده صحیح و به جا از کلمات کلیدی است.

آیا مرغ مگس خوار گوگل از جستجوی محلی استفاده می‌کند؟

مرغ مگس خوار در دنیای طبیعت، به دنبال نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین هدف برای شکار خود می‌گردد. هنگامی که کاربران عبارت موردنظر خود را در گوگل جستجو می‌کنند، مرغ مگس خوار از گراف دانش و جستجوی معنایی استفاده می‌کند تا دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتیجه را به کاربر ارائه دهد.

آیا مرغ مگس خوار از جستجوی صوتی استفاده می‌کند؟

یکی از روش‌های جستجوی عبارت در گوگل، جستجوی صوتی است. با بیان عبارت مد نظر خود، مرغ مگس خوار را برای پیدا کردن نتایج جستجو، احضار می‌کنید. عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در جستجوی صوتی با جستجوی نوشتاری تفاوتی ندارد، تنها کار را برای شما راحت‌تر می‌کند.

پنج ترفند برای کسب امتیاز از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

جمع‌بندی: الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

به این ترتیب در این مقاله با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل آشنا شدیم و دانستیم تولید محتوای باکیفیت در این الگوریتم چه تاثیری دارد. مرغ مگس خوار که از سال ۲۰۱۳ جایگزین الگوریتم کافئین شد، کیفیت جستجو را در گوگل ارتقا بخشید. مرغ مگس خوار برخلاف پاندا و پنگوئن، سایت‌ها را جریمه نمی‌کند؛ تنها به شما توصیه می‌کند از گنجاندن بیش از حد متن با کلمات کلیدی پرهیز کنید. برای آنکه از الگوریتم مرغ مگس خوار کوگل امتیاز مثبت دریافت کنید، کلمات کلیدی مترادف و عبارت‌های ترکیبی را به کار بگیرید تا مرغ مگس خوار، کاربران را به مطلب باکیفیت شما هدایت کند. الگوریتم مرغ مگس خوار با روش جستجوی معنایی و گراف دانش، مرتبط‌ترین و دقیق‌ترین نتایج را به کاربران ارائه می‌دهد. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از اسکیما، سایت خود را برای این پرنده کوچک تیزبین نشانه‌گذاری کنید تا ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت کند. فراموش نکنید که الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، یکی از هشت مورددر مقالۀ امروزمان می‌خواهیم کمی در زمان سفر کنیم. البته راه دوری نمی‌رویم، در این سفر به همین 10-12 سال پیش سری می‌زنیم و می‌بینیم که از آن زمان تا کنون جستجو با گوگل دچار چه دگرگونی‌هایی شده است. سپس با یکی از الگوریتم‌های گوگل به نام مرغ مگس خوار دیدار می‌کنیم و حسابی با او آشنا می‌شویم. در ادامه جناب مرغ مگس‌خوار همسفر ما شده و حرف‌هایی از علاقه‌اش به رفتار کاربران می‌گوید، نکاتی راجع به سئو را گوشزد می‌کند و آیندۀ جستجوها را به ما نشان می‌دهد. اگر اهل سفرهای شگفت‌انگیز هستید و می‌خواهید اطلاعات مفید و به‌دردبخوری گیرتان بیاید، کمربندهای ایمنی را محکم ببندید و با ما همراه شوید.

قدیم‌ها جستجو در گوگل به چه شکلی بود؟

مثلاً در گوگل جستجو می‌کردیم آموزش شنا و می‌رسیدیم به صفحات اسپمی که در ردیف اول نتایج گوگل جا خوش کرده بودند. همان صفحاتی که هیچ محتوای به درد بخوری نداشتند و کافی بود دستمان به جایی بخورد تا هزار تا پنجرۀ تبلیغاتی نفرت‌انگیز باز شود. یادتان آمد؟ حالا شاید بپرسید چه اتفاقی افتاده بود که گوگل این صفحات را در نتایج اولیه خود نمایش می‌داد؟ قضیه از این قرار بود که این سایت‌ها با ساختن لینک‌های اسپم و ریختن کلمات کلیدی به صورت فله‌ای در سایتشان، گوگل را فریب می‌دادند و به جایگاه‌های بالا نفوذ می‌کردند.

اما… گوگل هم بیکار ننشست. گوگل با ارائه آپدیت‌ها و الگوریتم‌های جدیدش این سایت‌ها را جریمه و به مرور زمان از صحنۀ اینترنت محو کرد. پاندای گوگل اولین الگوریتمی بود که به بررسی محتوای صفحات پرداخت و کیفیت آن‌ها را سنجید. همین الان هم اگر سایتی از مطالب کپی استفاده کند خیلی زود مورد خشم پاندا قرار می‌گیرد و جریمه می‌شود. بعد از پاندا، الگوریتم دیگری به نام پنگوئن متولد شد و وظیفۀ آن مبارزه با سایت‌هایی است که از بک‌ لینک‌ سازی اسپم استفاده می‌کنند.

خب، کار ما امروز با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است، اما اگر دوست دارید با دوستان دیگر، یعنی پاندا و پنگوئن هم آشنا شوید، مقاله‌های دیگر ما را در وبلاگ نوین بخوانید:

کم کم گوگل به این نتیجه رسید که بهتر است به معنای کلمات و ارتباط آن‌ها با هم توجه عمیق‌تری نشان بدهد. چرا؟ چون گاهی تولیدکنندگان محتوا برای قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل مجبور بودند به شکل مکرر از کلمات کلیدی خاصی استفاده کنند. با این کار کیفیت مطالب پایین می‌آمد و سایت‌هایی که محتوای عالی تولید می‌کردند، نمی‌توانستند خوب دیده شوند. سرانجام…

در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم دیگری را برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد که مرغ مگس خوار یا Hummingbird نام گرفت.

دلیل اینکه نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده، “سرعت و دقت” آن است. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی می‌کند و مترادف آن‌ها را تا حد زیادی می‌شناسد. مگس خوار در حالی که نزدیک‌ترین نتایج را به شما نشان می‌دهد، صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند و محتوای درست و حسابی ندارند جریمه می‌کند.

در واقع، هدف گوگل از ارائۀ الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که هم نتایج واقعی‌تر و دقیق‌تری را به کاربران نمایش دهد و هم کاری کند که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند توجه ویژه‌ای کنند.

بی زحمت یک کاری کنید. همین الان یک تب جدید در مرورگرتان باز کنید و عبارت “آموزش شنا” را جستجو کنید. چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

اتفاقی که افتاده این است که الان دیگر با جستجوی آموزش شنا در گوگل، به صفحات زشتِ اسپم نمی‌رسید، بلکه در همان نتایج اولیه لیستی از ویدئوها، تصاویر آموزشی و آدرس مکان‌های مختلف برای آموزش شنا را مشاهده کنید؛ و این یعنی چه؟ یعنی گوگل حرف شما را عمیق‌تر از قبل می‌فهمد، می‌داند که به دنبال چه هستید و صفحاتی را نشان می‌دهد که نیازتان را برطرف کند.

البته فقط همین نیست، به لطف مرغ مگس خوار شما خیلی سریع‌تر از قبل به نتیجۀ دلخواهتان می‌رسید و پیشنهادات دیگری هم دریافت می‌کنید که به احتمال زیاد ذهن کنجکاوتان از دیدن آن‌ها خوشحال خواهد شد. برای مثال تصویر زیر را ببینید.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره تدریس خصوصی سئو  همین الان با ما تماس بگیرید.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردم، این الگوریتم عزیز با مفهوم کلمات و هم معنی‌های آن‌ها هم کار دارد. می‌پرسید چطور؟

برای مثال شما جستجو می‌کنید “رستوران های آبادان” و مرغ مگس خوار سریع دست به کار می‌شود و کلمات دیگری را هم که از نظر معنایی به کلمات “رستوران ها” و “آبادان” نزدیکند در نظر می‌گیرد.

مثلاً برای رستوران کلمات “فست فود”، “غذا”، “غذای بیرون بر” و “رستوران های محلی” و برای کلمۀ آبادان، مناطق نزدیک آبادان مثل اروند و خرمشهر هم در نظر گرفته می‌شوند. با این کار شما می‌توانید نتایج مختلفی مانند بهترین رستوران‌های آبادان، در سفر به آبادان چی بخوریم؟ رستوران های خرمشهر و لیستی از این رستوران‌ها را در نقشه ببینید.

الگوریتم پاندا | الگوریتم پنگوئن | الگوریتم رقص گوگل

گراف دانش گوگل چیست؟

وقتی شما کلمه‌هایی را در گوگل جستجو می‌کنید، فقط به دنبال یک صفحۀ مشخص نیستید؛ شما در این جستجو به دنبال یک هدف هستید. اینجاست که گراف دانش به داد شما می‌رسد و احتمال رفتنتان به بیراهه‌ها را تا حد خیلی زیادی کم می‌کند.

گراف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگس‌خوار شروع به کار کرد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق و مرتبط، دربارۀ افراد و مکان‌ها و هرآنچه که به آن‌ها مربوط می‌شد بود. این اطلاعات از سراسر اینترنت و سایت‌های معتبر (مثل ویکی‌پدیا و IMBD) جمع‌آوری می‌شوند.

مثلاً وقتی شما نام داوینچی را در گوگل جستجو می‌کنید، فقط به بیوگرافی داوینچی نمی‌رسید، شما در سمت راست صفحه نتایج دیگری را هم مشاهده می‌کنید. این اطلاعات می‌توانند تابلوهای معروف این هنرمند، سبک نقاشی، نقاشان هم دوره، نقاشان هم سبک و … باشند.

اما گوگل از کجا می‌فهمد که این اطلاعات خواستۀ شما را برطرف می‌کنند؟ در اینجا گوگل از یک امکان فوق‌العادۀ دیگر به نام جستجوی معنایی استفاده می‌کند.

جستجوی معنایی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است. در جستجوی معنایی دیگر تمرکز روی کلماتی نیست که شما جستجو می‌کنید، بلکه تمرکز روی معنا و مفهوم کلمات است.

در جستجوی معنایی، گوگل تاریخچۀ جستجوهای شما، محل زندگی و سایر اطلاعات مربوطه را جمع آوری می‌کند و با توجه به آن‌ها، بهترین نتایج را به شما نشان می‌دهد. به مثال زیر توجه کنید.

در این‌جا می‌خواهم دو نتیجۀ متفاوت، از دو جستجوی یکسان را به شما نشان بدهم. تصاویر زیر را ببینید.

تصویر اول: این تصویر مربوط به جستجوی من در مرورگر همیشگیم است که گوگل به تاریخچۀ آن دسترسی داشته و آن‌ها را ثبت کرده است.

تصویر دوم: این تصویر مربوط به اولین جستجوی من در یک مرورگر جدید است که گوگل هنوز سوابقی از آن را در اختیار ندارد. (منظورم از سوابق همین تاریخچۀ جستجوها یا History است. گوگل این اطلاعات را بر اساس IP کاربران مختلف برای خودش نگه می‌دارد و با توجه به آن‌ها رفتار شما را بررسی می‌کند.)

همانطور که می‌بینید، پیشنهاداتی که برای جستجوی اول (تصویر اولی) ارائه شده تا حد زیادی به شغل و علایق من نزدیک است و در مقابل، من هرگونه ارتباط با نتایج جستجوی دوم را تکذیب می‌کنم (!)

بله، این همان کاری است که در جستجوی معنایی انجام می‌شود. توصیه می‌کنم برای آشنایی بیشتر با مفهوم جذابِ جستجوی معنایی مقالۀ «» نوشتۀ همکار خوبم آقای علی بای را بخوانید.

خب حالا برگردیم سراغ دوست عزیزمان و ببینیم که جناب مگس خوار چه ارتباطی با رفتار کاربران دارد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و ارتباط آن با رفتار کاربران

اول از همه باید این را بدانید که مرغ مگس خوار بیشتر به انسان‌ها اعتماد دارد، تا ربات‌های گوگل. یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال ساده توضیح دهم.

وقتی کاربران عبارت “بازاریابی محتوا چیست” را در گوگل جستجو می‌کنند، به نتایج مختلفی برخورد می‌کنند. حال اگر تعداد کاربرانی که روی نتیجۀ چهارم کلیک می‌کنند بیشتر از تعداد کاربرانی باشد که روی نتیجۀ اول کلیک می‌کنند، پس از مدتی جایگاه نتیجه چهارم ارتقا پیدا می‌کند و در مقابل جایگاه نتیجه اول پایین‌تر می‌رود. این یعنی مرغ مگس خوار گوگل رفتار کاربران را تحلیل می‌کند و به آن‌ها اعتماد می‌کند. پس سعی کنید هنگام تولید محتوا، در کنار الگوریتم‌ها و ربات‌های مختلف گوگل، مخاطبانتان را هم به طور جدی در نظر بگیرید و ببینید که به چه چیزهایی توجه بیشتری نشان می‌دهند. البته فقط تعداد کلیک‌ها نیست که تعیین کننده است؛ عوامل مختلفی مثل نرخ پرش، میزان گردش در سایت، محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی و … هم در سنجش میزان محبوبیت شما نزد کاربران دخیلند.

الگوریتم مرغ مگس خوار روی سئوی سایت تاثیر دارد یا نه؟

خب همانطور که گفتیم، الگوریتم مرغ مگس‌خوار به مفهوم و کیفیت محتوایی که تولید کرده‌اید و این‌که چه‌قدر مورد توجه کاربران بوده توجه ویژه‌ای دارد. پس صد در صد روی سئوی سایت هم تاثیر می‌گذارد. در ادامه چند نکتۀ مهم را به شما می‌گویم که اگر آن‌ها را رعایت کنید تاثیر بسیار خوبی در سئوی سایتتان دارد و رضایت خاطر مرغ مگس خوار سختگیرمان را هم جلب می‌کند.

  1. تمام کلمات کلیدی را بهینه کنید

اولین کاری که باید بکنیم این است که کلمات کلیدی استفاده شده در متنمان را بهینه سازی کنیم. یعنی چه؟ یعنی اینکه لازم نیست متن‌مان را با یک کلمۀ کلیدی خاص خفه کنیم، بلکه باید از کلمات هم‌معنی و عبارات طولانی هم به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنیم. مثلاً وقتی کلمه کلیدی اصلی مطلب‌مان راه اندازی فروشگاه اینترنتی است، در بخش‌های مختلف متنمان می‌توانیم این کلمات و عبارات را استفاده کنیم: ساخت فروشگاه اینترنتی، ایجاد فروشگاه اینترنتی، چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم، نحوه ایجاد فروشگاه اینترنتی، آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی و … .

فراموش نکنید: وب‌سایت‌هایی که فقط از کلمات کلیدی، آن به شکل بی فایده در متنشان استفاه می‌کنند و هیچ توجهی به کیفیت محتوای تولیدی ندارند، هدف جریمۀ مرغ مگس خوار قرار می‌گیرند.

با این حرف‌ها می‌توان نتیجه گرفت که، مرغ مگس خوار دوست خوبی برای سئوکاران کلاه سفید است و کابوسی بد برای سئوکارهای کلاه سیاه است!

برای اینکه با سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری بیشتر آشنا شوید، می‌توانید مقالۀ «» را در وبلاگ پرتال بخوانید.

  1. بهینه سازی انکر تکست‌ها هم فراموش نشود

شاید بپرسید که ؟ انکر تکست قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می‌کند و قادر است بر روی آن کلیک کند. مثلاً همین نوشتۀ آبی رنگ که در جملۀ اول این پاراگراف می‌بینید همان انکر تکست، عنوان لینک یا نام لینک است که با کلیک روی آن می‌توانید در صفحه‌ای دیگر راهنمای کامل انکر تکست را بخوانید.

حالا منظور از بهینه سازی انکر تکست‌ها چیست؟ منظور این است که انکر تکست ها را طوری انتخاب کنید که با کلمات کلیدی و محتوای کلی ساییتان همسو باشند. به عبارت دیگر، ربط انکرتکست به محتوا را فدای جذابیت آن نکنید! هر چقدر هم که عنوان لینک شما جذاب باشد، در صورتی که با محتوای صفحه ارتباطی نداشته باشد، از نظر گوگل بی معنی تلقی شده و تمام زحماتتان به باد میرود. اگر احساس میکنید انکر تسکتهای لینکهای داخلی و خارجی وب‌سایتتان نیاز به بهینه‌سازی دارند اقدامات زیر را انجام دهید:

  • لیستی از بک لینک های خارجی سایتتان تهیه کنید.
  • لیستی از لینک های داخلی سایتتان تهیه کنید.
  • تمامی این لینک‌ها را بازنگری کنید و ببینید که مناسب محتوای صفحۀ مقصد هستند یا نه.
  • حتماً از کلمات کلیدی هم در انکر تکست استفاده کنید.

البته اگر بخواهید اطلاعات کامل‌تری در مورد انکر تکست به دست آورید، من دو مقالۀ زیر را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم:

  1. مقاله‌هایی با تعداد کاراکترهای متنوع تولید کنید

این درست است که مقاله‌های طولانی و جامع برای سئو و اعتبار وب‌سایت شما عالی هستند و خوانندگان زیادی هم هستند که عاشق این توضیحاتند، اما گاهی هم این مقاله‌ها ممکن است برای برخی خوانندگان خسته کننده‌ و حوصله بر باشند. پس یک کاری کنید، بعضی اوقات مقالات خلاصه‌ای هم برای کابران کم حوصله تولید کنید و آن را بین مقالات جامعتان پخش کنید.

  1. محتوای تصویری را چاشنی پست‌هایتان کنید

اینفوگرافی‌ها، ویدئو و حتی بخش‌های ساده‌ای مثل گراف، جدول، نمودار، کمیک، آیکون و … چاشنی پست‌های سایت شما هستند. این عناصر وقتی در میان متن‌های طولانی به‌کار می‌روند، جذابیت آن را چند برابر می‌کنند و به کاربر کمک می‌کنند که با علاقۀ بیشتری متن را دنبال کند. پس هرگز از این بخش مهم غافل نشوید!

در این‌جا من نام یک فیلم مورد علاقه‌ام را جستجو کرده‌ام. در سمت راست تصویر اطلاعاتی مانند امتیاز فیلم از نظر کاربران، کارگردان، سال تولید، موسیقی و … را مشاهده می‌کنید. این اطلاعات به سایت‌های مختلفی مثل ویکی پدیا، نیویورک تایمز و IMDb لینک دارند. گوگل این اطلاعات را چگونه پیدا می‌کند و به آن‌ها لینک می‌دهد؟ این اطلاعات توسط گراف دانش گوگل، و با استفاده از کدهای اسکیما اینجا جمع شده‌اند. برای درک بهتر، دو تصویر بعدی را خوب نگاه کنید.

در تصاویر بالا دو نمونه از کدهای اسکیما را مشاهده می‌کنید. در تصویر اول، IMDb با کدی که مشاهده می‌کنید، به گوگل کمک می‌کند که بفهمد این بخش سایتِ من دربارۀ فیلم است.

در تصویر دوم که از همین سایت گرفته شده، به گوگل اعلام کرده‌اند که این بخش، امتیاز کلی فیلم را نشان می‌دهد. خب، حالا برگردید و به تصویر اولی نگاه کنید (یا اینکه خودتان PK را در گوگل جستجو کنید)، مشاهده می‌کنید در بخشی که امتیاز کلی فیلم نشان داده شده، لینکی به سایت IMDb وجود دارد.

با انجام این کارها در کنار تولید محتوای ارزشمند خیالتان از بابت گرفتار نشدن در دام جریمه‌های گوگل راحت خواهد بود. نظرتان چیست که یه قدم فراتر از زمان حال بگذاریم و ببینیم که آیندۀ مرغ مگس خوار گوگل چگونه خواهد بود؟

آیندۀ جستجوها در اینترنت؛ با حضور افتخاری مرغ مگس خوار

گوگل در سال 1394 جستجوی صوتی خود را برای زبان فارسی فعال کرد و از آن زمان تا کنون مدام در حال بهبود و توسعۀ آن بوده و تمرکزش را بر روی فراگیری زبانه محاوره‌ای هم قرار داده است. اما این چه ربطی به مرغ مگس‌خوار دارد؟ از آن جایی که درک جملات مختلف و برداشت درست از مفهوم آن‌ها لازمۀ جستجوی صوتی است، پس می‌توان گفت که در آینده مرغ مگس خوار سختگیری بیشتری به خرج خواهد داد. همین الان هم گوگل یک کامپیوتر پوشیدنی به شکل عینک طراحی کرده که با فرمان‌های صوتی شما کار می‌کند و هر چیزی که بخواهید در کمتر از چند ثانیه جلوی چشمانتان نمایش داده می‌شود.

این عینک به اینترنت متصل می‌شود و از طریق آن به جستجو در اینترنت می‌پردازد و همۀ این‌ها با دستور صوتی شما و جلوی چشمانتان انجام می‌شود. مثلاً اگر از عینکتان درخواست کنید که سینوس 75 درجه را محاسبه کند، در کثری از ثانیه با کمک جستجوی معنایی و گراف جستجو که هر دوی آن‌ها دو بال مرغ مگس خوار هستند، جواب را به شما نشان می‌دهد.

همه‌گیر شدن این عینک‌ها و ابزارهای دیگری که با اینترنت و محتوا سروکار دارند اصلاً دور نیست، پس از همین امروز فکری به حال آن بکنید و خودتان را برای یک آیندۀ پرچالش و در عین حال پرفرصت‌ آماده کنید.

جمع بندی

امیدوارم که در سفر خیالی امروز بهتان خوش گذشته باشد. در این سفر که با همراهی گوگل و الگوریتم مرغ مگسخوار آن برگزار شد، به دوران ماقبلِ تاریخِ جستجوهای با معنی رفتیم، با جستجوی معنایی گوگل آشنا شدیم و گراف دانش شگفت‌انگیز آن را از نزدیک دیدیم. سپس یک قدم فراتر گذاشته و وارد آینده‌ای نه چندان دور شدیم. با دیدن آینده احتمالاً کمی دلهره به شما دست داده و نگران آن شدید. اما جای هیچ نگرانی نیست؛ کمربندهای ایمنی را باز کنید و از همین امروز تلاش کنید تمام آنچه که از این مقاله فهمیدید در کسب و کار اینترنتی‌تان پیاده کنید. آینده متعلق به کسانی است که از همین امروز برای ایجاد ارزش در دنیای وب تلاش کنند. با این موضوع موافقید؟ اگر دوست داشتید می‌توانیم در بخش نظرات، در این باره گپ و گفتی داشته باشیم 🙂

در ضمن در ادامۀ این راه، ما باز هم همراه شماییم و تمام اطلاعاتمان را در اختیارتان می‌گذاریم. احیاناً اگر جایی را خوب متوجه نشدید و یا سوالی داشتید حتماً در بخش نظرات مطرح کنید. تا سفری دیگر بدرود.

موثر در رتبه‌بندی سایت‌ها در سال ۲۰۱۷ بوده است و اهمیت بسیار زیادی در سئو سایت دارد.

 

البته با اینکه الگوریتم مگس خوار گوگل به ‌اندازه پاندا و پنگوئن، تأثیری مستقیم در صفحه نتایج گوگل (SERP) ندارد، اما این الگوریتم‌ دقیقاً چیزی را هدف قرار داده که گوگل سال‌هاست به دنبال آن  است؛ یعنی درک رفتار و کسب رضایت کاربر.