آموزش کار با webmin در سرور اختصاصی لینوکس

Webmin یک برنامه مبتنی بر وب است که مدیریت سرورهای اختصاصی لینوکس را برای کاربران سریع تر و آسان تر می کند. معمولاً هنگامی که نیاز به ایجاد یک حساب کاربری، نصب بسته یا راه اندازی وب سرور دارید، باید دستورات را اجرا کرده و فایل های پیکربندی را ویرایش کنید. با Webmin، می توانید به راحتی و به سرعت این کارها را در یک رابط وب واحد انجام دهید. webmin از طریق هر سیستمی، از داخل یا خارج از شبکه داخلی قابل دسترسی است. برخی از کارهایی که می توانید با webmin انجام دهید عبارتند از:

  • مدیریت حساب های کاربری؛
  • مدیریت بسته ها؛
  • راه اندازی سرورهای Apache، DNS یا DHCP؛
  • راه اندازی اشتراک گذاری فایل؛
  • تنظیم سهمیه دیسک؛
  • راه اندازی پشتیبان.

همانطور که در مقاله ی 4 کنترل پنل معروف مدیریت سرور اختصاصی گفتیم، توجه داشته باشید که برای نصب webmin باید کاربر اصلی یا هر کاربری با امتیازات sudo باشید. در این مقاله قصد داریم درباره کار با webmin در سرور اختصاصی لینوکس صحبت کنیم؛ پس، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مراحل نصب webmin

Webmin در مخازن رسمی Ubuntu گنجانده نشده است؛ بنابراین، باید به صورت دستی مخزن Webmin را به لیست مخازن محلی Ubuntu اضافه کنید. مراحل زیر را برای نصب webmin در سیستم Ubuntu دنبال کنید. برای نصب webmin از برنامه ترمینال خط فرمان استفاده کرده و برای بازکردن ترمینال خط فرمان، از میان بر صفحه کلید Ctrl+Alt+T استفاده کنید.

مرحله 1: کلید مخزن Webmin را وارد و اضافه کنید

در این مرحله کلید مخزن Webmin را با استفاده از مخزن امضاشده، وارد کرده و اضافه کنید. این مرحله برای اعتماد سیستم به مخزن Webmin لازم است. برای واردکردن کلید مخزن Webmin دستور زیر را در ترمینال صادر کنید:

$ wget