آموزش طراحی سقف وافل در Safe و etabs

آموزش طراحی سقف وافل در Safe و etabs

برای طراحی سقف وافل دو نرم افزار بسیار کاربردی وجود دارد. Safe و Etbas دو نرم افزار بسیار رایج هستند که آمار استفاده بالاتری نسبت به سایر برنامه های طراحی دارند. بنابراین یادگیری آنها و آشنایی با نحوه طراحی سقف وافل در Safe و Etabs می تواند بسیار کارآمد باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم به بررسی هر دو برنامه SIF و Etbas بپردازیم.

طراحی سقف وافل در Safe

برای اینکه در Safe به بحث طراحی سقف وافل بپردازیم بد نیست با مفهوم کلی خود سقف آشنا شویم. وافل در واقع نوعی دال دو طرفه است که از چندین تیر بتنی تشکیل شده است. ضخامتی که این نوع سقف را می پوشاند در سراسر آن ثابت بوده است. یکی از نرم افزارهایی که می توان برای تعریف سقف وافل استفاده کرد Safe است. در این برنامه با استفاده از یک مسیر می توان دال وافل را تعریف کرد. این مسیر عبارت بود از Define menu > Slab Properties. با استفاده از این مسیر، دال هایی که عمودی بودند تعریف می شوند. پس از انتخاب این مسیر، نوبت به طراحی می رسد. البته نکته ای که در این مورد می توان به آن اشاره کرد این است که شما باید نوع طراحی خود را انتخاب کنید. همانطور که از تاپیک مشخص است از نوع وافل بوده است. در تعریف سقف وافل مهم ترین نکته این است که قسمت های مختلف را به طور کامل مشخص کنید. مقیاس ها و مشخصاتی که باید در Safe به درستی تعریف کنید شامل موارد زیر است:

  • عمق کلی
  • ضخامت دال فوقانی
  • عرض دنده در قسمت بالا و پایین
  • فاصله بین دنده ها در جهت محورهای اصلی

عمق کلی در بخشی به نام عمق کلی مشخص می شود. ضخامت بالایی را نیز می توان در قسمتی به نام ضخامت دال دمید. عرض ساقه بالا و پایین مسیری است که با استفاده از آن می توان عرض دنده را در قسمت های بالا و پایین تعیین کرد. همچنین اگر بخواهید فاصله بین دنده ها را در جهت محورهای اصلی که به طور پیش فرض x و y گرفته شده اند مشخص کنید، می توانید از حرکت دنده ها به موازات محور دال 1 و فاصله دنده ها به موازات آن استفاده کنید. دال از 2 محور استفاده کنید و مشخصات مربوطه را وارد کنید. نکته ای که در مورد این برنامه وجود دارد این است که قبل از وارد کردن مشخصات باید واحد اندازه گیری را روی کیلوگرم و متر تنظیم کنید. عرض تیر در سقف وافل در قسمت زیرین کمتر است و در قسمت بالایی عرض بیشتری دارد. آنچه که ابعاد عرض را تعیین می کند، نوع قالب بندی استفاده شده در سقف است. نوع طراحی این سقف ها شیب دار می باشد. طراحی شیب دار سقف باعث می شود که قالب ها آزادانه و ایمن در بین آنها حرکت کنند. برای درک بهتر به تصویر زیر که بخشی از برنامه Safe است توجه کنید: فاصله بین دنده ها بسیار مهم است.

آموزش طراحی | طراحی

طراحی سقف وافل در Etabs

سقف وافل یکی از انواع سقف هایی است که نه تنها می تواند تکیه گاه محکمی باشد، بلکه این قابلیت را دارد که زیبایی خاصی به نمای ساختمان ببخشد. بنابراین می توان از نرم افزارهای مختلفی برای طراحی و مدل سازی آن استفاده کرد که یکی از آنها اتباس است. این برنامه همانند نرم افزار Safe شباهت های زیادی با یکدیگر دارد اما به دلیل اهمیت بالایی که این مبحث برای خود قائل است لازم است هر آنچه در آن وجود دارد به طور کامل توضیح داده شود. برای اینکه بتوان در منوی برنامه اتباس قسمت وافل را تعریف کرد باید از مسیر Define>Section properties>slab Section استفاده کرد. در این برنامه همچنین لازم است در قسمت هایی از خود نرم افزار برخی از امکانات و مشخصات برای آن تعریف و وارد شود. این مشخصات مانند برنامه Safe به شرح زیر است:

  • عمق کلی
  • ضخامت دال
  • عرض دنده یا پرتو
  • فاصله بین دنده ها

برای ورود به مشخصات کلی عمق از مسیر Overall depth استفاده می کنیم. اگر بخواهیم ضخامت دال را که در قسمت بالایی قرار دارد وارد کنیم از قسمت ضخامت دال استفاده می شود. دنده ها در دو قسمت بالا و پایین قرار دارند و از عرض ساقه بالا و پایین می توان برای وارد کردن اطلاعات مربوطه استفاده کرد. در نهایت، برای وارد کردن مشخصات مربوط به فاصله بین دنده ها، از راه رفتن دنده ها به موازات محور دال 1 و فاصله دنده ها به موازات محور دال-2 استفاده می شود. تصویر زیر مشخصات نرم افزار طراحی عتباس را نشان می دهد: نتیجه یکی از مهمترین نکات در آموزش طراحی سقف وافل در etabs و safe ترسیم نقشه است. ترسیم نقشه بستگی به نتایجی دارد که در این دو نرم افزار دیده خواهد شد. پس از آن باید نقشه های اجرایی به درستی ترسیم شود. برای بدست آوردن نقشه های اجرایی لازم است محاسبات لازم را به فایل نقشه تبدیل کنید. این نوع خروجی در نرم افزاری به نام اتوکد انجام می شود. دلیل ترسیم این نوع نقشه ها در نرم افزار اتوکد به این دلیل است که از این نوع فایل ها در مهندسی در کارهای ساختمانی نمی توان استفاده کرد. پس از ترسیم نقشه باید برای استفاده نهایی چاپ شود.