رکورد بیشترین نباختن در فوتبال ایران

تمام رکوردهای شکست ناپذیری در تاریخ فوتبال

در تاریخ فوتبال ایران رکوردهای بی شکستی در شکل های مختلف نصیب تیم های بزرگ شده است. در مطلبی رکوردهای بی شکستی در فوتبال ایران را با هم مرور کردیم که موجب ابهام برای برخی از مخاطبان محترم شد. لازم دیدیم بار دیگر در کنار نتایج زنده فوتبال جهان؛ تمام رکوردهای بی شکستی را در وان بال با هم مرور کنیم.

پرسپولیس؛ 43 بازی بی شکست در تاریخ لیگ فوتبال ایران

در ان مطلب عنوان کرده بودیم که پرسپولیس در 43 بازی متوالی از لیگ های مختلف بدون باخت بوده است، مطلب بر اساس آمار کاملا درست بوده است، پرسپولیس از بهمن ماه سال 1350 که در هفته دوم مسابقات فوتبال لیگ دوم منطقه ای به تیم تاج مسجدسلیمان 1-0 باخت تا روز چهارم خرداد ماه 1353 که در هفته یازدهم مسابقات لیگ دوم تخت جمشید 1-0 به تاج تهران باخت در 43 دیدار لیگ شکست نخورد.

دقت کنید، آن چه ما نوشتیم این بود که پرسپولیس در مسابقات لیگ شکست نخورد وگرنه در مسابقات باشگاه های تهران که پرسپولیس با تیم آماتور خود در مسابقات شرکت کرده بود باخت را تجربه کرد اما چیزی که در مطلب قید شد بی شکستی در بازیهای لیگ بوده است.

هواداران استقلال معتقدند در همین مدت زمان تاج سابق یا همان استقلال دو بار پرسپولیس را شکست داده که باید به این نکته توجه کرد هیچکدام از این دو شکست در رقابت های لیگ تخت جمشید یا لیگ سراسری نبوده است. در این بازه زمانی پرسپولیس دو بار به استقلال یا همان تاج باخته اما یک شکست در باشگاه های تهران و شکست دیگر در جام اتحاد بوده که ارتباطی به لیگ سراسری ندارد.

نکته تکمیلی این که در این مدت پرسپولیس برابر تاج نوشهر هم به علت انصراف رقیب از بازی، 3-0 برنده شد و این نتیجه در امار مورد محاسبه قرار نگرفته وگرنه بی شکستی پرسپولیس به 44 بازی می رسد.

پرسپولیس؛ 26 بازی بی شکست در تاریخ لیگ برتر

ضمنا رکورد بی شکستی در مقاطع مختلف مسابقات لیگ برتر هم متعلق به پرسپولیس است که از هفته بیستم لیگ ششم حرفه ای بعد از باخت 4-3 برابر پیکان تا هفته هفدهم لیگ هفتم و باخت 2-1 برابر سپاهان در 26 بازی بی شکست ماند. در واقع پرسپولیس آخرین بار با دنیزلی به پیکان می بازد و بعد از آن 10 بازی با دنیزلی و 16 بازی با افشین قطبی شکست نمی خورد.

استقلال؛ 22 بازی بدون باخت از هفته اول لیگ برتر

رکورد بهترین طول مدت زمان بی شکستی در لیگ برتر از هفته اول و آغاز مسابقات اما متعلق به استقلال است که در مسابقات جاری لیگ برتر (لیگ بیست و یکم) در 22 هفته بی شکست مانده است. در تاریخ لیگ برتر  سابقه نداشته هیچ تیمی از ابتدای مسابقات تا هفته بیست و سوم شکست را تجربه نکرده باشد. استقلال هنوز هم می تواند این رکورد را ارتقا ببخشد.

پرسپولیس؛ یک فصل بدون باخت

اما در تمام رقابت های سراسری که با نام تخت جمشید، لیگ سراسری، لیگ آزادگان، لیگ برتر و … برگزار شد، رکورد بی شکستی در یک فصل کامل متعلق به تیم پرسپولیس است که در لیگ سال 1352 در کل فصل برابر حریفان شکست نخورد، پرسپولیس در این فصل 22 بازی کرد و با 15 برد و 7 مساوی قهرمان شد. استقلال اگر این فصل را بدون شکست تمام کند، از این حیث که در 30 بازی شکست نخورده، در قیاس با پرسپولیس دست بالاتر را می گیرد.

پرسپولیس؛ 24 بازی بدون باخت از هفته اول قبل از لیگ برتر

رکورد بی شکستی از هفته اول لیگ قبل از لیگ برتر هم متعلق به پرسپولیس لیگ نهم آزادگان است که از هفته اول تا هفته بیست و چهارم لیگ برابر حریفان خود شکست نخورد. پرسپولیس بعد از مسجل شدن قهرمانی اش در دو هفته پایانی آن فصل (سال 1378/79) مقابل صنعت نفت آبادان و ذوب آهن اصفهان شکست خورد.

استقلال؛ 63 بازی بی شکست در مجموع مسابقات

اما اگر از لیگ خارج شویم، باید گفت استقلال تهران هم از اسفند ماه 1368 تا آذر 70 در 63 دیدار متوالی از مسابقات مختلف شامل لیگ و باشگاه های تهران و جام حذفی و مسابقات جام باشگاه های آسیا بی شکست ماند. از نظر تعداد بازی های متوالی، این بهترین آمار یک تیم در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران است اما این 63 بازی فقط شامل لیگ سراسری نمی شد و علاوه بر بازی های لیگ کشوری، بازی های لیگ تهران، جام حذفی و حتی جام باشگاه های آسیا را در بر می گرفت. (البته این بازی ها شامل بازی رسمی می شود، در همین بازه زمانی استقلال در یک بازی دوستانه مقابل گراس هاپرز سوئیس شکست خورد اما آن بازی دوستانه در تقویم بازی های رسمی محاسبه نمی شود).

پی نوشت: پس اعداد را به خاطر بسپارید؛

    عدد 63 (تعداد بازی های متوالی بدون شکست) که متعلق به استقلال است

    عدد 43 (تعداد بازی های متوالی بدون شکست در لیگ کشوری) که متعلق به پرسپولیس است

    عدد 26 (تعداد بازی های متوالی بدون شکست در لیگ برتر) که متعلق به پرسپولیس است.

    عدد 24 (تعداد بازی های متوالی بدون شکست در یک فصل) که متعلق به پرسپولیس است.

    عدد 22 (تعداد بازی های متوالی بدون شکست در یک فصل لیگ برتر) که متعلق به استقلال است. البته این آمار می تواند بهتر شود چرا که فصل بیست و یکم کماکان ادامه دارد.

اشتباه بزرگ در ثبت رکورد شکست‌ناپذیری لیگ برتر

شب گذشته برنامه فوتبال برتر با اعلام آمار تیم ها و مربیان شکست ناپذیر ادوار لیگ، نتیجه گیری اشتباهی در مورد رکورددار شکست ناپذیری لیگ برتر داشت و برخی رسانه های تصویری و نوشتاری را هم این اشتباه را تکرار کردند. تیم فوتبال سپاهان روز گذشته مقابل سپیدرود در شرایطی به برتری دست یافت که در اهواز پرسپولیس مقابل فولادخوزستان شکست خورد. این نتایج بدین معنی بود که پرسپولیس رکورد شکست ناپذیری اش مانند لیگ هفتم که قطبی سرمربی سرخپوشان بود، از 16 هفته تجاوز نکرد ولی سپاهان توانست رکوردش در لیگ هجدهم را به 17 بازی شکست ناپذیری برساند و امیدوار به بهبود این آمار در بازی های بعدی  است.

نکته جالب توجه این بود که روز گذشته در رسانه های مختلف و از جمله برنامه فوتبال برتر اعلام شد که سپاهان با پیروزی برابر سپیدرود با ثبت 17 مسابقه شکست ناپذیری بهترین آمار را از این حیث در تاریخ 18 ساله لیگ برتر در اختیار دارد؛ این در حالی است که  رکورد بیشترین شکست ناپذیری با 21 بازی متعلق به امیرقلعه نویی است که با سپاهان موفق به ثبت آن شده است.

نگاهی به ادوار گذشته نشان می دهد، رکورد شکست ناپذیری در لیگ برتر با 21 بازی در اختیار سپاهان است و این آمار به فصل دهم اختصاص دارد که قلعه نویی پرافتخارترین مربی لیگ برتر با 5 عنوان قهرمانی لیگ همراه با آبی پوشان (3بار) و طلایی پوشان (2بار)، موفق به ثبت این رکورد بسیار خوب شده است.

سپاهان در لیگ دهم با هدایت قلعه‌نویی در هفته هفتم 3-4 به استقلال باخت و دیگر تا شکست 3-2 مقابل مس کرمان در هفته بیست و نهم هیچ شکستی را تجربه نکرد تا 21 بازی بدون شکست برای این تیم ثبت شود و حالا امیرقلعه نویی 8 سال بعد امیدوار است با ادامه روند خوبش این رکورد بار دیگر توسط خودش و باز هم تیم سپاهان شکسته شود.

طلایی پوشان برای تکرار دوباره رکوردشان البته کار بسیار سختی دارند و باید در 3 دیدار خارج از خانه مقابل پیکان، تراکتورسازی و فولادخوزستان حداقل شکست نخورند و در خانه هم با پارس جنوبی جم بازی کنند.

منبع : flashscore.com

خروج از نسخه موبایل