رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

علت روشن نشدن ماشین دوگانه روی بنزین

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین از دردسر هایی است که معمولا وقتی هم خیلی عجله دارید رخ میدهد و میتواند ساعت ها وقت شما را بگیرد و شما را از کار و زندیگتان بیندازد. استارت خوردن و روشن نشدن ماشین دلایل زیادی دارد که اگر عیب یابی به سرعت انجام شود میتوانید سریع تر ایراد را برطرف کنید و به سایر کار های خود برسید. دلیل روشن نشدن ماشین را در قسمت پایین با هم بررسی میکنیم و امیدواریم سریع تر ایراد ماشین را پیدا کنید و برای رفع آن با خرید لوازم یدکی جک اقدام کنید.

رایج ترین دلیل روشن نشدن ماشین تمام شدن بنزین و یا به طور کلی سوخت آن میباشد. اگر حواستان به چراغ بنزین خودرو نباشد این مشکل رخ خواهد داد و شما تا زمانی که سوخت را به ماشین نرسانید نمیتوانید آن را روشن کنید. اگر چراغ چک ماشین تان روشن شده و نمیدانید ایراد از کدام بخش ماشین است حتما مقاله روشن شدن چراغ چک خودرو را مطالعه کنید و به سرعت ایراد ایجاد شده در ماشین تان را رفع کنید.

  • پیش‌ از این در مقاله‌ای تحت عنوان‌ خودروها با چراغ روشن بنزین چقدر پیمایش خواهند داشت؟ به پمپ‌بنزین و وظیفه‌ مهم آن اشاره کرده‌ایم؛ هم‌چنین گفتیم که اگر این پمپ به هر دلیلی درست ‌کار نکند، بنزین هم به موتور نمی‌رسد و خودرو روشن نمی‌شود.
  • یکی دیگر از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین، می‌تواند خرابی در دنده‌ها، قطعات متحرک و…  باشد که می‌تواند برای شما دردساز شود. اگر مجموعه‌ استارتر خودروی شما درست‌ کار نکند، خودرو روشن نخواهد شد؛ درصورتی‌که مشکل از این سیستم استارت باشد، در اولین فرصت اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید.
  • سومین مرحله از استارت خوردن، مربوط به اشتعال است که مستقیما به کویل و شمع‌ها مربوط می‌شود. شمع و کویل خراب، زمان‌بندی و ولتاژ احتراق را خراب می‌کنند و نتیجه‌ آن، روشن‌نشدن خودرو است. اگر خودرو بد استارت می‌خورد، شمع‌های آن را به مراکز خدمات معتبر نشان دهید تا از مشکلات احتمالی پیش رو جلوگیری کنید. البته این خرابی ممکن است به خاطر نرسیدن برق به شمع‌ها نیز باشد که در این صورت، باید سیستم برق‌رسانی خودرو را بررسی و تعمیر کنید.

برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه | علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین پیکان | علت خاموش شدن ماشین روی بنزین

روشن نشدن ماشین بدلیل نقص در برق و الکترونیک

اگر سیستم سوخترسانی ماشین، بدرستی کارش را انجام دهد، در مرحله بعد باید اجزای برق و الکترونیک خودرو را بررسی کنید. همچنین دقت داشته باشید که سنسورهای متعددی برای کنترل موتور وجود دارد و هرکدام از این سنسورها اگر خراب شوند یا پالس‌های اشتباه را به ECU بفرستند، ممکن است باعث از کار افتادن موتور شوند. شایع‌ترین مشکلات در سیستم برق و الکترونیکی ماشین عبارتند از:

  • خرابی سنسور فشار هوا.
  • خرابی سنسور دما آب.
  • خرابی سنسور دور موتور.
  • خرابی سنسور موقعیت میل‌لنگ.
  • خرابی یا سوختگی رله و اتصالات آن.
  • خرابی شمع (جرقه‌‌زن) یا وایرها.
  • خرابی کویل (تقویت‌کننده ولتاژ باتری) یا وایرها.
  • خرابی دینام (شارژکننده باتری)
  • خرابی باتری یا خالی شدن باتری.
  • خرابی سوییچ یا عدم ارسال کد در ایموبلایزر.
  • خرابی سوییچ اینرسی (قطع‌کن بنزین).

قطع شدن اتصالات سیم‌ها یا تولید جریان نشتی اتصالی:

چنانچه مسیر جریان به واسطه، قطع شدن مسیر سیم‌ها مسدود شده باشد عملا جریانی به شمع‌ها نخواهد رسید؛ همچنین اگر اتصالی در مدار و به بدنه ایجاد شود جریانی به شمع‌ها نخواهد رسید.

دینام مشکل پیدا کرده است

دینام یا آلترناتور یک مولد الکتریکی تأمین‌کننده جریان برق متناوب در اتومبیل است که وظیفه شارژ کردن باتری در هنگام کارکردن موتور را دارد. اگر باتری خودرویتان نسبتا نو است، اما صبح روزهای سرد نمی‌توانید ماشین را روشن کنید احتمال دارد مشکل از دینام باشد که باتری را تخلیه کرده است.

اگر چراغ‌های جلو و چراغ‌های داشبورد نور ضعیفی دارند، کیلومترشمار یا دور موتور و سایر بخش‌های این صفحه نامنظم کار می‌کنند یا حتی در داخل کابین بوی سوختگی حس می‌کنید مشکل از دینام است.
اگر از جامپ استارت استفاده کردید و موتور بلافاصله خاموش شد، باز هم دینام مشکل دارد.

در این حالت دینام فقط باید تعمیر یا تعویض شود. ازآنجاکه دینام به باتری و موتور متصل است، بهتر است کار را به متخصص این کار بسپارید؛ مگر اینکه خودتان مکانیک باشید.

از امداد خودرو کمک بگیرید یا اینکه ماشین را با کمک خودروی دیگر تا تعمیرگاه برسانید. کار دینام معمولا دو ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.

 روغن موتور اتومبیل‌تان مناسب نیست

اگر روغن موتوری که استفاده می‌کنید برای هوای سرد مناسب نباشد، باعث می‌شود که ماشین در هوای سرد روشن نشود.

موتور روشن نمی‌شود. اگر مطمئن هستید که باتری سالم است و هیچ یک از مشکلات بالا را هم نداشتید، باید به روغن موتوری که استفاده می‌کنید دقت کنید.

برای تعیین بهترین روغن موتور مناسب به دفترچه راهنمای خودرویتان مراجعه کنید. ویسکوزیته روغن موتور عامل مهمی است که باید در پی‌بردن به علت روشن نشدن ماشین به آن دقت کنید. اگر روغن موتور دارای ویسکوزیته مناسبی در هوای سرد نباشد، ماشین روشن نمی‌شود. روغن موتور در هوای سرد، سفت و غلیظ می‌شود و نمی‌تواند به خوبی در لابه‌لای اجزای موتور جریان یابد. از روغن موتوری استفاده کنید که رقیق‌تر باشد. بهترین روغن برای زمستان ۵W-20 است. حرف دبلیو نشان‌دهنده زمستان است و هرچه عدد کنار آن کوچکتر باشد، یعنی روغن رقیق‌تر است. روغن‌های غلیظ‌تر با ویسکوزیته (۱۰W-30) در هوای سرد نمی‌توانند خودرو را روشن کنند. برای خودروهایی که در آب‌وهوای بسیار سرد هستند، روغن 0W توصیه می‌شود.

وجود ایراد در سیستم احتراق

خراب شدن شمع، وایر و کوئل یا زمان بندی نادرست احتراق موجب می شود خودروی شما استارت بخورد اما روشن نشود. برق رسانی ناقص منجر به جرقه نزدن شمع ها و بروز ایراد در سیستم احتراق می شود.

خرابی استارتر

خرابی این قطعه در دو بخش مشترک است. بروز هرگونه ایراد در استارتر خودرو و قطعات مربوط به آن می تواند منجر به استارت نخوردن یا استارت خوردن و روشن نشدن شود. برای مثال خرابی قطعه سلونوئید منجر به استارت نخوردن خودرو و خرابی دنده ها منجر به استارت خوردن و روشن نشدن خودرو می شود.

نکته: شنیدن صداهای نامتعارف از علائم خرابی الکترونیکی استارتر و ضعیف بودن نور چراغ های پشت آمپر از علائم خرابی مکانیکی استارتر است.

علت روشن نشدن ماشین بعد از استارت زدن چیست؟

همانطور که در قسمت قبل نیز توضیح دادیم، خرابی سوییچ و مجموعه‌های متصل به آن، یکی از متداول‌ترین دلایل روشن نشدن ماشین هستند. به همین دلیل بهتر است، جزییات بیشتری درباره آن بگوییم. سوییچ از یک مغزی و چندین رشته سیم تشکیل شده تا برق را به مجموعه استارت برساند. در خودروهایی که فاقد استارت دکمه‌ای هستند، سوییچ در سه حالت مختلف قرار می‌گیرد:

  • حالت بسته که همان حالت خاموش بودن موتور است.
  • حالت باز که برق را به صفحه کیلومتر و برخی اجزای دیگر می‌رساند.
  • حالت استارت که باعث استارت‌زدن ماشین می‌شود.

1- اگر سوییچ را چرخاندید (باز کردید) اما صفحه کیلومتر روشن نشد:

  • در مرحله اول باید فیوزها را چک کنید.
  • در مرحله دوم باید مغزی سوییچ و سوکت‌ها را چک کنید.
  • در مرحله سوم باید ذغال استارت و آرمیچر استارت را چک کنید.
  • در مرحله چهارم باید باتری ماشین را چک کنید.

2- اگر سوییچ را چرخاندید و صفحه کیلومتر روشن شد اما بلافاصله بعد از استارت‌زدن، صفحه کیلومتر خاموش شود و موتور هم خاموش شود، احتمالا مشکل را باید در باتری ماشین جست‌وجو کنید چراکه اگر باتری ضعیف شده باشد، می‌تواند برق را به صفحه کیلومتر برساند اما نمی‌تواند موتور را روشن نگه دارد. حتما دیده‌اید که گاهی اوقات، ماشین‌های که استارت نمی‌خورند را با هل‌دادن یا باتری به باتری کردن، روشن می‌کنند.

در چنین حالتی، اصطلاحا می‌گویند باتری خوابیده است؛ یعنی باتری دیگر توان تامین برق موردنیاز ماشین را ندارد. اگر موفق شدید ماشینی که باتری آن خوابیده باشد را روشن کنید، به این نکته هم دقت داشته باشید که نباید خیلی زود، موتور را خاموش کنید چرا که ممکن است دوباره روشن نشود. با روشن نگهداشتن موتور، در واقع به دینام اجازه می‌دهید تا شارژ باتری را بصورت کامل انجام دهد.

 

منبع:

sanjac.edu

zaubee.com