بهترین کتاب آموزش سیم کشی ساختمان

مروری بر کتاب طراحی و سیم کشی ساختمان

محتوای این مطلب نمایش

سیم کشی ساختمان همواره یکی از محبوب ترین حوزه های کار برای تکنسین های عزیز برقی می باشد، به همین دلیل همواره درخواست های زیادی برای شرکت در دوره های آموزشی آموزشگاه برق ساختمان و تهیه یک کتاب آموزشی در این مقوله داشته ایم. به دلیل کاربردی بودن مباحث ساختمان خوشبختانه بجز کتاب های آموزش و پرورش شاهد حضور مهندسین خوش ذوق دیگری نیز هستیم که سبب شده دید حرفه ای تری به این موضوع داشته باشیم.

با این حال اگر شما تازه کار هستید و البته به دنبال یک آموزش رایگان و جامع می باشید همچنان کتاب “طراحی و سیم کشی برق ساختمان های مسکونی” فنی و حرفه ای بهترین گزینه می باشد. در کتاب سیم کشی ساختمان شما در 208 صفحه با صفر تا صد طراحی و البته سیم کشی منازل مسکونی آشنا خواهید شد. در انتهای مقاله نیز با درامد برقکار ساختمان و بازار کار آن آشنا خواهید شد.

10 اشتباه دردسر ساز در سیم کشی ساختمان

درعین حالی که سیم کشی ساختمان امری ساده به نظر می آید ولی اگر اصول و نکات اساسی در آن رعایت نشود به سادگی می تواند منجر به تلفات انسانی شود. در ادامه سعی شده 10 اشتباه دردسر ساز را در سیم کشی ساختمان را باهم مرور نماییم؛

درنظر داشته باشید اگر شما خودتان قصد دارید سیم کشی خانه تان را انجام دهید مسلما می توانید مقدار زیادی از پولتان را صرفه جویی نمایید. اما اگر شما سیم کشی خانه را به درستی انجام ندهید می تواند بسیار خطرناک باشد. سیم کشی ناقص می تواند خطرات زیادی را برای خانواده و خانه شما فراهم آورد. در اینجا چند اشتباه رایج در سیم کشی ساختمان وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

همیشه به یاد داشته باشید که قبل از انجام کار روی هر مبحث برقی در ساختمان، برق ساختمان را قطع کنید.

·         اشتباه در سیم کشی برق

نصب چراغ های جدید با سیم های قدیمی می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. سیم های قدیمی دارای مقاومت 140 درجه فارنهایت هستند این در حالی است که چراغ های جدید با حدود 194 درجه فارنهایت کار می کنند. شما با نصب یک جعبه اسپلیس با سیم های جدیدی که در لوازم مدرن بکار می رود می توانید از آتش سوزی جلوگیری کنید. اگر سیم ها قبل از سال 1366 ساخته شده اند، شما باید آنها را عوض کنید.

·         اتصالات بد بزرگترین اشتباه در سیم کشی برق

اتصال دو سیم به هم همیشه باید داخل جعبه اتصال باشد. قرار دادن یک اتصال در خارج جعبه اتصال خطرناک و غیرقانونی است (مگر آنکه به عنوان عیب یابی یا روشنایی موقت استفاده شود). این کار یک اشتباه در سیم کشی برق است. برای جلوگیری از این اشتباه، یک جعبه اتصال را نصب کنید و سیم را داخل آن قرار دهید. برای تکمیل اتصالات از سیم پیچ استفاده کنید و برای تکمیل نصب روکش کاور را عوض کنید.

·         اشتباه رایج در سیم کشی خانه

تا حد امکان در سیم کشی خانه، سیم ها را از حفره های 7/8 اینج رد کنید. کشیدن سیم ها در یک حفره شلوغ می تواند منجر به آسیب به عایق سیم شود که بر اثر جرقه ناشی از اتصال سیم ها احتمال یک آتش سوزی بزرگ وجود دارد. هرگز نباید از یک حفره 7/8 اینجی بیشتر از سه سیم رد کرد.

·         پریر برق قدیمی یکی از موارد خطرناک و دردسرساز در سیم کشی برق ساختمان

سوکت های پریز برق هوشمند با استفاده از نرم افزارهایی که روی گوشی نصب می شود به آسانی کنترل می شوند. شما می توانید با استفاده از این سوکت لوازم خانگی، چراغ ها، لوازم صوتی خود را در منزل و حتی دور از منزل کنترل کنید. استفاده از این سوکت های هوشمند می تواند از وارد آمدن خسارت به لوازم الکتریکی متصل به آداپتور جلوگیری کند.

·         اشتباه رایج در لوله گذاری سیم کشی ساختمان

در گذشته استفاده از لوله های آب زیرزمینی فلزی به عنوان الکترود زمینی بسیار مناسب بود. با توجه به اینکه عمدتا لوله کشی های جدید پلاستیکی است، شما باید از یک میلگرد یا بتن به عنوان یک الکترود زمینی استفاده کنید (الکترودهای محصور شده در بتن). این کار بهتر است در مراحل اولیه پروژه ساختمانی انجام شود، چونکه هنگامی که مرحله بتن کاری تکمیل می شود دسترسی به میلگرد دشوار است.

·         انتخاب اشتباه قطع کننده مدار یک اشتباه خطرناک در سیم کشی

انتخاب اشتباه مدار قطع کننده منجر به آتش سوزی و خطرات برق گرفتگی می شود. به طور کلی سه نوع قطع کننده مدار وجود دارد و هر کدام دارای کاربرد خاصی هستند. قطع کننده های استاندارد فقط برای وسایل بزرگ استفاده می شوند و حفاظت خوبی در برابر آتش سوزی ارائه نمی دهند. قطع کننده مدارخطای زمین باید در مناطقی که دارای لوازم خانگی کوچک و آبی هستند؛ مانند آشپزخانه و حمام استفاده شوند. در نهایت، قطع کننده مدار خطای جرقه برای فضاهای زندگی ایده آل است و به جلوگیری از آتش سوزی کمک می کند.

·         نصب اشتباه سوئیچ در سیم کشی ساختمان

سوئیچ ها نیاز به جریان ثابت برق دارند و به یک سیم خنثی برای اجرای درست نیاز دارند. اگر شما یک سوئیچ جدید نصب کرده اید، ایده خوبی است که یک سیم خنثی را حتی اگر سوئیچ به آن نیازی ندارد، اضافه کنید.

·         انتخاب نامناسب پوشش های بیرونی در سیم کشی ساختمان

نصب یک نوع پوشش بیرونی اشتباه در فضای باز یک اشتباه رایج سیم کشی است. یک پوشش مسطح فقط وقتی چیزی به برق وصل نیست مناسب است و حفاظت را ارائه می دهد. استفاده از یک پوشش مناسب به جای یک پوشش مسطح به ویژه در مناطقی که احتمال رطوبت وجود دارد، می تواند شما را از خطر محافظت کند.

·         تعیین فاصله های استاندارد

بین روشنایی و عایق باید فاصله مناسب رعایت شود. مقدار 3 اینچ بین اتصالات و عایق باید فاصله بگذاریم تا در برابر آتش سوزی ایمنی مناسب را داشته باشد. استفاده از فاصله های کمتر از سه اینچ با مرور زمان منجر به خراب شدن محافظ های حرارتی می شود.

·         اشتباه خطرناک ترکیب سیم ها در سیم کشی خانه

از ترکیب سیم هایی که ولتاژ پایینی دارند در هنگام سیم کشی های موازی اجتناب کنید. این کار می تواند در ارتباطات و سیگنال های انتقالی خلل ایجاد نماید. خطوط سیم کشی را حداق 6 اینچ از هم جدا نگه دارید و از استفاده از یک جعبه اتصال یکسان اجتناب کنید. درنهایت برای سیم هایی که ولتاژ متفاوتی دارند جعبه های جداگانه در نظر بگیرید.

آموزش سیم کشی ساختمان با 14 درس رایگان

سیستم برق خانه شما یک سیستم پیچیده است و دانستن نحوه عملکرد آن کمک تان می کند تا صاحب خانه قدرتمند تری باشید. در برخی از مناطق به صاحب خانه بدون مجوز اجازه سیم کشی داده نمی شود، زیرا خطر آتش سوزی برق ناشی از سیم کشی معیوب وجود دارد. با این حال، هنوز هم می توان این کار را زیر نظر یک برق کار مجاز انجام داد. نکات زیر چیز هایی است که باید به صورت مرحله ای هنگام سیم کشی خانه رعایت کنید.

10 نکته مهم قبل از شروع هر سیم کشی

1-برق را قطع کنید

قطعِ برق اولین قدمی است که باید قبل از هر گونه سیم کشی در خانه انجام دهید . از کنتور روی دیوار یا کنار در خانه، برق را قطع کنید. قبل از شروع هر کاری از بالا بودن فیوز مطمئن شوید.

2- یک نمودار طراحی کنید

یک نمودار سیم کشی طراحی کنید که محل جعبه تقسیم و مسیر سیم ها به هر خروجی را نشان دهد.

3- لوله ها را نصب کنید

ابتدا بلند ترین سیم ها را حتی اگر نمی خواهید فعلا از آن ها استفاده کنید، بکشید تا از هدر رفتن فضای لوله در دیوار ها جلوگیری کنید. هر سیم را از طبقه بالا شروع کنید و آن را تا زیرزمین بکشید. در این صورت لازم نیست از نردبان برای بالا بردن سیم بین طبقات استفاده کنید.

همچنین باید حداقل 30 سانتیمتر سیم اضافی در هر طرف باقی بگذارید تا در صورت نیاز بعدا وسایل را جا به جا کنید.

4- با سیم های مختلف آشنا شوید

مطمئن شوید که متوجه شده اید کدام سیم رنگی باید به کجا وصل شود. هدف جلوگیری از برق گرفتگی و اطمینان از ایمن بودن سیم کشی خانه شما است . هنگام نصب سیم ها، باید قسمت های کابل برق که از روکش بیرونی و قسمت های داخلی غیر فلزی تشکیل شده را بشناسید.

5- تعداد خروجی ها را بدانید

مشخص کنید که چند پریز و کلید باید در یک مدار قرار داشته باشند . معمولا شش پریز در هر مدار 110 ولت برای محل نشیمن توصیه می شود در صورتی که برای هر مدار آشپزخانه یعنی جایی که وسایل برقی با توان بیشتری استفاده می شود ، فقط باید دو پریز استاندارد وجود داشته باشد.

6- سوراخ میخ دو پای سیم را دریل کنید

قبل از سوراخ کردن، مطمئن شوید که در طرف دیگر دیوار یا کف چه چیزی وجود دارد تا از سوراخ شدن سیم‌ های برق، داک کشی یا لوله‌ های آب جلوگیری شود. با یک مته به اندازه پایه های میخ های دوپا که سیم را ثابت نگه می دارند، سوراخ ایجاد کنید. هر چه پریز های بیشتری داشته باشید ، خانه شما امن تر است.

7- یک جعبه مخصوص کلید قطع کن تعبیه کنید

جعبه کلید های قطع کن تان را جایی قرار دهید که در آینده به راحتی به آن دسترسی داشته باشید . مکانی در زیرزمین یا یک اتاق ابزار مطلوب است.

8- سیم ها را به پریز ها بکشید

هنگام سیم کشی خانه، رول سیم را در کنار جعبه قطع کن قرار دهید و سیم را مطابق نمودار تان به نزدیک ترین پریز یا کلید مخصوص هر مدار بکشید. همچنین می توانید سیم ها را مستقیما از داخل جعبه عبور دهید. برای برداشتن پوشش پلاستیکی بیرونی از انتهای سیم ها از سیم کش استفاده کنید و آن ها را طبق دستور العمل روی جعبه به هر خروجی ، وسیله روشنایی یا کلید وصل کنید.

9- مدار ها را راه اندازی کنید

مدار های جداگانه ای را برای هر مجموعه سیم کشی راه اندازی کنید. مدار ها باید با آمپر سیم و وسیله ای که قرار است به پریز وصل شود ، مطابقت داشته باشند.

10- کارتان را چک کنید

قبل از بسته شدن و پایان دادن به کار، همه چیز را بررسی کنید ! اتصالات را چک شوید تا ببینید ایمن هستند یا خیر. فیوز را فعال کنید و مطمئن شوید که همه چیز به درستی انجام شده و حادثه ای پیش نخواهد آمد. همچنین، روکش ها را با یک تستر ولتاژ بررسی کنید تا مطمئن شوید که برق ندارند . از عایق های مناسب هم به خاطر عمر طولانی ترشان استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل