مهاجرت کارگر ساده به آلمان

همه چیز درباره استخدام کارگر ساده در آلمان:

مهاجرت تحصیلی به آلمان یا کهارجت کاری به عنوان کارگر؟ استخدام کارگر ساده در کشور آلمان اینگونه است که دولت این کشور سالانه لیستی از مشاغلی که در آن به کارگر احتیاج دارد را منتشر می کند و از آنجایی که تعداد درخواست ها به شدت بالا است ظرفیت برای گرفتن نیروها در زمان کمی تکمیل می گردد.

در این لیستی که منتشر می شود داشتن مدرک لیسانس اجباری نمی باشد و با داشتن دیپلم نیز می توانید درخواست خود را ارائه دهید. البته شروط دیگر همچنان پابرجا هستند برای مثال سن شما باید بالاتر از چهل سال نباشد و مدرک آلمانی سطح b2 نیز داشته باشید و همچنین سابقه کار سه ساله همراه با اثبات مانند دفترچه بیمه کاری خود را ارائه دهید. همچنین باید از طریق جاب آفر به سراغ اخذ ویزا بروید و از یک کارفرما آلمانی دعوت نامه کاری داشته باشید.

به علت حجم بالا درخواست ها، شانس کمتری برای دریافت یکی از کارهای موردنیاز آلمان خواهید داشت. برای اینکه شانس بیشتری برای اخذ یکی از کارهای کارگری ساده در آلمان داشته باشید توصیه می کنیم به یک موسسه شناخته شده و معتبر رجوع کنید تا آن ها با بهره گیری از تجربیات و وکلاء مهاجرتی خود زمینه دریافت ویزای کاری شما را هر چه سریعتر میسر نمایند.

همانطور که اشاره شد نیروهایی که آلمان نیاز دارد در طول سال یک بار توسط دولت ابلاغ می شود که در ادامه مشاغل عنوان شده در سال ۲۰۲۰ را مطرح می کنیم و در آخر نیز متوسط درآمد کارگران در آلمان و امتیازات ویژه ای که به دست می آورند را تشریح خواهیم کرد.

لیست فراخوان سال ۲۰۲۰ برای جذب کارگران ساده در کشور آلمان را در زیر آورده ایم :

این لیست عبارتند از آشپز ماهر، تراشکار، برشکار، کناف کار، نجار، لوله کش، نقاش ساختمان، تاسیسات، گارسون، پیشخدمت رستوران، پرورش دهنده ماهی یا آبزیان و صیادان، پرورش دهنده دام، راننده ماشین سنگین، راننده تراکتور، مکانیک خودرو، برقکار ماهر، کارگران ساختمان، کارهایی که در حوزه وسایل چوبی و طراحی داخلی و همچنین کارهایی که در حوزه تاسیسات و تهویه می باشند.

دستمزد و امتیازات ویژه کارگران در کشور آلمان :

پایین ترین حقوق کارگران در کشور آلمان معادل ده یورو در یک ساعت می باشد و اینکه متوسط فعالیت کارگران در هفته نیز حدود ۴۰ الی ۴۸ ساعت می باشد. روزهای کاری در آلمان از دوشنبه آغاز شده و تا جمعه ادامه دارد. البته برخی از ارگان ها با توجه به سیاست کاری خود ممکن است روزهای شنبه باز باشند و تعطیلی در این روز بیشتر به مرکزی که در آن شاغل هستید بستگی دارد ولی تعطیلی در یکشنبه مخصوص تمامی مراکز و مشاغل آلمانی می باشد.

ضمن اینکه کارگران ممکن است به جای هشت ساعت در روز حدود ده ساعت کار کنند ولی بیشتر از ده ساعت مجاز نیستند به کار ادامه دهند و اینکه استراحت برای هشت ساعت کاری، نیم ساعت و برای ده ساعت کاری، ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده است. کارگران می توانند از مزایای ویزای دانشجویی آلمان نیز بهره مند شوند.

در زیر به امتیازات ویژه ای که به کارگران مهاجر در آلمان داده می شود پرداخته ایم :

در صورت تکمیل مدارک در عرض یک سال قادر خواهید بود به آلمان مهاجرت کرده و پس از دریافت ویزای کاری، خانواده خود را نیز به آلمان ببرید. بعد از پنج سال، اقامت طولانی مدت برای شما امکان پذیر صادر شده و پس از اخذ آن می توانید برای خود و همراهانتان پاسپورت آلمانی بگیرید.

خدمات پزشکی مناسب برای همه افراد مهم می باشد و آلمان به اشخاصی که ویزا کاری دریافت نموده اند و مشغول به کار در این کشور هستند خدمات پزشکی رایگان هم برای آن ها و هم خانواده هایشان در نظر گرفته است. همچنین خانواده آن ها اجازه دارند به تحصیل و کار در آلمان بپردازند و از روز نخست دارای حقوق شهروندی خواهند بود.

حقوق کارگر ساده در آلمان

در طی سال های اخیر کار در آلمان به موضوع داغی برای هموطنان ایرانی تبدیل شده است و اطلاع از حقوق کارگر ساده در آلمان 2022 موضوع بسیار مهمی است. آمارهای سال جدید نشانگر آن است که درآمد کارگران آلمانی در کل اتحادیه اروپایی بعد از درآمد کارگران لوکزامبورگی و دانمارکی در رتبه سوم قرار دارد. این سطح درآمدی حدود 3300€ (یورو) در ماه می باشد که با توجه به سطح مهارتی، سابقه کار، میزان تحصیلات، جنسیت، نوع بخش اقتصادی و پارامترهای دیگر متغیر می باشد. بر این اساس، مدیر IT پردرآمدترین شغل کارگران آلمانی و شهر نورنبرگ بهترین شهر برای کار در آلمان می باشد.

اما واقعیت های آماری گویای این مطلب مهم است که از بین مشاغل دائم، نیمه وقت، قراردادی و خویش کارفرمایی مشاغل مربوط به خویش کارفرمایی در آلمان بیشترین درآمد را از آن خود می کند. به خاطر داشته باشید که مشاغل بخش مدیریت و بازرگانی جزء بهترین بخش اشتغال در آلمان و مدیر کل بهترین شغل موجود در آلمان می باشد. با این توضیحات اگر شما هم متخصص در رشته شغلی خاصی بوده و علاقه مند کار در آلمان 2022 هستید حتما از مشاوره های برتر کارشناسان موسسه حقوقی پارس رادین برخوردار شوید.

شرایط حقوق کارگر ساده در آلمان

بر اساس نتایج تحقیق حاضر، میانگین حقوق کارگر ساده در آلمان (حقوق ناخالص) حدود 5171€ (یورو) اما حقوق خالص کارگر ساده آلمانی حدود 3300€ (یورو) در ماه می باشد. در واقع اختلاف بین این دو رقم درآمدی در کشور آلمان 36% می باشد. شرایط درآمدی در آلمان گویای این واقعیت مهم است که 99% کارگران آلمانی به سطح درآمدی حدود 1300€ (یورو) دست یافته و فقط 7% آلمانی ها به حقوق 10000€ (یورو) دست می یابند. بد نیست بدانید که بالاترین درآمد مربوط به حقوق کارگران ساده در آلمان متعلق به مدیر IT با متوسط درآمد 7315€ (یورو) می باشد. جدول زیر نشانگر پردرآمدترین مشاغل کشور آلمان در سال 2022 می باشد:

شغل        میانگین درآمد ناخالص سالانه (به یورو)

توسعه گر نرم افزار                54042€

مهندس     55467€

مدیر پروژه IT         70258€

مدیر پروژه             56456€

مدیر        86560€

مهندس نرم افزار     61223€

مدیر IT    87789€

مدیر منابع انسانی   79457€

مهندس تحقیق          60857€

مهندس برق             56113€

اما از این جالبتر اینکه بهترین شهر آلمان برای کار و درآمد زایی با کمال تعجب شهر نورنبرگ می باشد. متوسط حقوق کارگر ساده در نورنبرگ حدود 68939€ (یورو) در سال و حدود 5744€ (یورو) در ماه می باشد. جدول زیر نشانگر همین واقعیت مهم می باشد:

شهر         میانگین درآمد ناخالص (به یورو)

نورنبرگ                 68939€

کلن          57780€

دوسلدروف              66050€

اشتوتگارت             63949€

هامبورگ                61077€

فرانکفورت             68869€

مونیخ      66718€

برلین       54822€

تامین هزینه زندگی در آلمان از این طریق به راحتی ممکن می شود.

مقایسه حقوق کارگر ساده در آلمان با اروپا

طبق بررسی های موسسه مهاجرتی پارس رادین آلمان بهشت کارگران صنعتی دنیا است که کارگران در آن علاوه بر دسترسی به بازار کار پر رونق همچنین از سطح درآمدی فوق العاده بالایی هم برخوردارند. بر اساس مطالعات میدانی ما، حقوق کارگر ساده در آلمان 2022 حدود 3300€ (یورو) در ماه و حدود 39712€ (یورو) در سال می باشد. این سطح درآمدی تقریبا دو برابر سطح حقوق کارگر ساده در اروپا است. واقعیت مهمی که نمودار زیر نیز به خوبی نشانگر آن است:

نمودار مقایسه میانگین درآمد ماهیانه آلمان با اروپا

اما در مقایسه با کشورهای اروپایی، حقوق کارگر ساده در آلمان بعد از حقوق کارگران لوکزامبورگی و دانمارکی در رده سوم درآمدی قرار دارد. همانطوریکه در نمودار پایین هم مشاهده می شود، متوسط حقوق کارگر ساده در لوکزامبورگ با مبلغ حدود 3990€ (یورو) در جایگاه اول اروپا بعد از آن دانمارک با 3500€ (یورو) در جایگاه دوم و سپس آلمان با 3300€ (یورو) در رتبه سوم اروپایی قرار دارد:

پارامترهای موثر بر حقوق کارگر ساده در آلمان

عوامل مختلفی هستند که می تواند بر سطح میانگین حقوق کارگر ساده در آلمان تاثیر بگذارد. از جمله این موارد می توان به سوابق کاری، میزان تحصیلات فرد، نوع حرفه یا شغل متقاضی و … اشاره نمود. حتی سطح مهارت زبان آلمانی نیز ممکن است بر حقوق کارگران در آلمان تاثیرگذار باشد. بر اساس گزارشات آماری موجود می توان چنین استنباط کرد که بهترین شرایط برای کار و کسب درآمد در آلمان شامل رعایت موارد زیر می باشد:

مطمئنا برای متقاضیان کار در آلمان نیز جالب است که از میان انواع مشاغل نیمه وقت، دائم، قراردادی و خویش کارفرمائی در کشور آلمان پردرآمدترین نوع شغلی از مشاغل خویش کارفرما با سطح حقوق ماهیانه حدود 5919€ (یورو) می باشد:

شرایط برای دریافت ویزای کار آلمان

ویزای کار آلمان 2022 ویژه کارگران ماهر خارجی هم برای اقامت در آلمان و هم کار در رشته تخصصی خود می باشد. این ویزا به دارنده آن حق ورود و کار در آلمان را برای مدت حداکثر 2 سال می دهد. مضافا اینکه دارنده این نوع ویزای آلمان همچنین از امکان تمدید و حتی در مراحل بعدی تبدیل به بلوکارت اتحادیه اروپا نیز برخوردار است. اما با توجه به هدف متقاضیان از کار در کشور آلمان، افراد ممکن است به دو روش ویزای بلند مدت آلمان را درخواست کنند:

شرایط و مدارک برای اخذ ویزای کار آلمان

بر اساس قوانین جدید آلمان، کلا متخصصان دانشگاهی (دارای مدرک آکادمیک) و کارگران ماهر (دارای مدرک فنی حرفه ای) حق درخواست ویزای کاری آلمان را دارند. اما چگونه؟ اولا متقاضیان بایستی بر اساس لیست مشاغل مورد نیاز آلمان اقدام کرده و ثانیا پیشنهاد کاری معتبری داشته باشند و ثالثا مدرک آنها با مدرک آلمانی معادل سازی گردد. برای این منظور گردآوری مدارک لازم جهت مراجعه به سفارت آلمان و انجام مصاحبه با سفارت الزامی است. اما این مدارک عبارتند از:

خروج از نسخه موبایل