رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

از کجا بفهمم سایت من پنالتی شده است؟

پنالتی گوگل چیست؟

جریمه یا پنالتی گوگل یک راهکار مجازاتی از طرف این موتور جستجو است. طی آن گوگل وب سایت هایی که برای سئو شدن از روش های و غیرقانونی استفاده میکنند را جریمه کرده و رتبه آنها را در نتایج جستجو به شدت کاهش می دهد. مثلا ممکن است وب سایتی که با کمک سئو کلاه سیاه به نتایج صفحه اول رسیده باشد، پس از پنالتی شدن در مدت زمان یک روز به صفحات 10 و 15 گوگل فرستاده شود. همانطور که در مقدمه مقاله هم گفتم، در گذشته گوگل برای پنالتی کردن سایت ها به شدت جدی بود و خشمی مثل خشم اژدها از خود نشان میداد. این یعنی کافی بود شما چند فعالیت اشتباه سئو انجام دهید تا ناگهان گوگل تمامی رتبه های سایتتان روی همه کلمات کلیدی را از شما گرفته و آن را به قبرستان (صفحات 10 به بعد) بفرستد.

چرا سایت دچار پنالتی گوگل می شود؟

همانطور که گفتم، گوگل به دلیل فعالیت های غیرقانونی سئو یا همان سئو کلاه سیاه وب سایت شما را دچار جریمه میکند. اما منظور از این فعالیت ها چیست؟ در ادامه مهم ترین دلایل پنالتی گوگل که در وب فارسی اتفاق می افتد را به شما معرفی میکنم:

1. اشتباه

به جرئت میگویم که لینک بیلدینگ سخت ترین و خطرناک ترین بخش سئو سایت است. در این فرآیند ما سعی میکنیم با فعالیت هایی مثل خرید بک لینک طبیعی از سایت های قدرتمند، ساخت لینک در وب و… سایت مورد نظر را به عنوان یک سایت قدرتمند به گوگل معرفی کنیم.

اما در این فرآیند اگر گوگل متوجه این شود که لینک های ساخته شده به صورت مصنوعی ایجاد میشود و خود مدیر سایت در ساخت آنها نقش دارد، سریعا اقدام به جریمه میکند! ولی گوگل در چه حالتی وب سایت شما را برای ساخت لینک جریمه خواهد کرد؟ در ادامه به آن جواب میدهم:

  • اولین مورد زمانی است که شما از وب سایت های بی کیفیت، لینک های بی کیفیت بگیرید! منظور از وب سایت های بی کیفیت سایت هایی هستند که اعتبار کم و نرخ اسپم بالایی دارند. منظور از لینک های بی کیفیت هم لینک هایی است که در بخش کامنت های سایت، سایدبار و… ایجاد میشوند.
  •  زمانی که در فرآیند ساخت لینک رفتار غیرعادی داشته باشید! این یعنی اگر امروز به ناگهان تعداد هزار لینک روی وب سایت خودتان ایجاد کنید، گوگل متوجه این رفتار غیر عادی شده و احتمالا سر و کارتان با جریمه گوگل خواهد بود. همینطور اگر تعداد زیادی از لینک هایی که طی فعالیت خودتان میسازید، لینک های follow باشند، گوگل به مرور متوجه مصنوعی بودن آن شده و با ذره بین روی وب سایت شما به تحقیق میپردازد. یک رفتار غیر عادی دیگر هم دریافت دائم لینک از یک سایت است. اینکه هر بار از یک سایت مشخص برای سایت خودتان لینک بسازید، گوگل را متوجه یک رابطه مصنوعی بین شما و آن سایت خواهد کرد.
  • تبادل لینک کردن! این هم یکی از حساسیت های گوگل است. این موتور جستجو به شدت از اینکه شما با یک یا چند وبمستر دیگر تبادل لینک کنید ناراحت شده و ممکن است این موضوع را به عنوان یک بهانه مناسب برای پنالتی کردن در نظر بگیرد. درباره بخوانید.

2. بهینه سازی بیش از حد سایت

همانطور که در مقاله بهینه سازی بیش از حد سایت یا over-optimization هم گفتم، گوگل از آن معلم هایی است که به شدت از شاگردان زیادی خوب تنفر دارد. یعنی اگر شما بخواهید همه جزئیات سئو را در سایت رعایت کرده و استانداردهای آن را بیش از حد ممکن جلو ببرید، گوگل نه به عنوان یک وب سایت سئو شده و با کیفیت، بلکه به عنوان یک سایت بی کیفیت که قصد فریب دادن دارد، به شما نگاه میکند.

از جمله روش های بهینه سازی بیش از حد سایت میتوان به:

  • زیاد با ،
  • بهینه سازی بیش از حد تگ های H،
  • استفاده از کلمات کلیدی به دفعات در ALT تصاویر،
  • تکرار زیاد کلمه کلیدی در متن،
  • و…

اشاره کرد.

3. کپی محتوا

با توجه به الگوریتم پاندای گوگل که به شدت با سایت های کپی کار و سارق محتوا برخورد میکند، کپی محتوا یکی از بهترین بهانه ها برای این است که گوگل سایت شما را پنالتی کند. اما طبق تجربه ای که در این چند سال در سئو وب سایت های فارسی و انگلیسی داشتم، متوجه شدم گوگل به ندرت سایت شما را در وب فارسی صرفا به دلیل کپی بودن محتوا پنالتی میکند. البته این به معنی آن نیست که از فردا با خیال راحت محتوای رقبا را کپی کرده و به نتایج اول برسید. اتفاقا برعکس؛ گوگل به محتوای کپی شده شما اصلا نمره سئویی تعلق نمیدهد. اما موضوع این است که خشم در وب فارسی کمتر است.

4. سایت با محتوای تکراری

همانطور که گفتم گوگل پاندا وظیفه برخورد با محتوای تکراری در سطح وب را دارد. جالب است بدانید که ممکن است گاها سایت شما، نسبت به محتوای خودش کپی کار شناخته شود! یعنی چی؟

امکان دارد شما در همان ابتدای راه اندازی سایت، SSL آن را فعال کرده باشید اما بدون ریدایرکت کردن نسخه HTTP روی نسخه HTTPS به فعالیت ادامه دهید. در اینجا گوگل با توجه به اینکه سایت ها را نه از طریق ظاهر و… بلکه از طریق آدرس و URL شناسایی میکند، دو سایت با محتوای کاملا کپی را میبیند:

  • سایت اول به آدرس https://farin.academy
  • سایت دوم به آدرس https://farin.academy

در این حالت حتی از پاندای مهربان وب فارسی هم خبری نیست! چون کپی کردن تمامی محتواهای یک سایت روی سایت دیگر، به شدت برای گوگل ناراحت کننده است. این موضوع میتواند باعث یک پنالتی سخت برای کل دامنه شما شود. پس نسبت به آن هوشیار باشید.

5. وجود صفحات بی ارزش در سایت

گوگل به شدت از وجود صفحات بی ارزش در وب سایت شما متنفر است! اینکه روی تمامی کلمات حوزه کاری خودتان با استفاده از محتوای کپی، بی ارزش، کوتاه و… صفحه ایجاد کنید؛ به جز اینکه شما مستحق دریافت پنالتی گوگل هستید، سیگنال دیگری را ارسال نمی کند. همینطور وجود صفحات 404 زیاد، لینک های شکسته و… همه و همه به گوگل نشان میدهد که شما نه به عنوان یک وب سایت معتبر برای کاربران، بلکه به عنوان یک سایت ضعیف در حال فعالیتید و این موضوع با قوانین در تضاد است. بنابراین برای جلوگیری از کاهش رتبه ها و حتی سئو سایت، کمی روی آن دقت داشته باشید و وب سایت را بهبود بدهید.

6. مخفی کردن محتوا

مخفی کردن محتوا یکی از کلاه سیاه است. در این روش وبمستر یا همان مدیر سایت، اقدام به نوشتن یک متن سئو شده و با کیفیت در سایت میکند. در ادامه این متنِ با کیفیت با تکنیک هایی از دید مخاطبان حذف میشود. این یعنی ربات های موتور جستجو در زمان بررسی سایت متن های سئو شده را مشاهده میکنند و کاربران فقط متن های تبلیغاتی و محصولات و… را.

البته دیگر با توجه به هوشمندی موتورهای جستجو این روش در سایت ها مورد استفاده قرار نمیگیرد اما موضوع اینجاست که گاها به صورت ناخواسته وبمستران اقدام به انجام فعالیت هایی میکنند که موتور جستجو آن را به عنوان تکنیک مخفی کردن محتوا در نظر می گیرد. مثلا اینکه وبمستر فونت محتوای صفحه را بیش از حد ریز کند، رنگ متن ها را مشابه رنگ پس زمینه سایت در نظر بگیرد، متن ها در زیر تصاویر قایم کند و… . همه اینها میتواند به عنوان تکنیک گفته شده از طرف گوگل برداشت شود که در ادامه باعث پنالتی سایت خواهد شد.

7. سرعت پایین

شاید برای شما هم جالب باشد که سرعت پایین سایت میتواند باعث پنالتی گوگل شود! لطفا نگران نباشید؛ اینکه سرعت وب سایت شما در حال حاضر چیزی در بین 5 الی 6 ثانیه از بقیه رقبا پایین تر باشد، بهانه مناسبی برای جریمه نیست. البته این موضوع باعث کاهش رتبه شما میشود اما در هر حال جریمه سختی یقه سایتتان را نمی گیرد. ولی زمانی که سرعت وب سایت شما آنقدر کند باشد که هیچ کاربری نتواند به آن ورود کرده و بعد از چند ثانیه یا دقیقه انتظار از آن خارج شود، این نتیجه ای جز جریمه گوگل را در پی ندارد. درباره بخوانید.

8. توسط رقبا

و در نهایت آخرین موضوعی که باعث پنالتی سایت از طرف گوگل و بقیه موتورهای جستجو میشود، سئو منفی است. این یک تکنیک ناجوانمردانه است و زمانی اتفاق میوفتد که رقبای سایتتان بخواهند به جای تلاش بیشتر برای دریافت نتیجه بهتر سئو، با  فعالیت های منفی باعث بدبین شدن گوگل به شما شوند. به عنوان مثال یکی از تکنیک های سئو منفی این است که رقیب شما با پرداخت هزینه به یک سایت فروشنده ، تعداد زیادی لینک نامناسب و بی کیفیت را برای سایتتان ایجاد کند.

یا در مثال دیگر با کمک چندین هزار ربات مصنوعی، سایت شما را زیر حملات DDOS قرار میدهند. در این تکنیک سایت به دلیل افزایش ناگهانی بازدیدکننده ها با مشکل منابع هاست روبرو شده و اصطلاحا DOWN شده و از دسترس کاربران خارج میشود. به این صورت کاربرانی که وارد آن شوند با مشکل سرعت پایین روبرو میشوند و آن را ترک میکنند. این موضوع هم در نهایت باعث افزایش شدید و جریمه سایت از طرف گوگل خواهد شد.

علاوه بر این، تکنیک های دیگری هم در مورد سئو منفی وجود دارد که پیشنهاد میکنم برای مطالعه آنها و آماده شدن در مقابلشان، به سراغ مقاله سئو منفی در فرین آکادمی بروید. تمام موارد بالا جزو علت های اصلی بوجود آمدن پنالتی در سایت است، اما در ویدیو زیر از تجربه عملی که در پنالتی شدن سایت داشتم،با شما حرف زدم.

 نحوه تشخیص جریمه گوگل!

حال که به خوبی می دانید گوگل پنالتی چیست به احتمال زیاد می خواهید بدانید چطور بفهمم وب سایت من جریمه شده؟ از همین ابتدا بگویم که هیچ ربات و راهکار دقیقی برای اینکه شما را مطمئن کند که سایتتان دچار جریمه گوگل و پنالتی قرار گرفته یا نه، وجود ندارد. در مواقعی که ما نسبت به پنالتی شدن سایت شک داشته باشیم، یک سری نکات را بررسی میکنیم تا با اطمینان بیشتری در مورد آن تصمیم بگیریم:

1. کاهش ناگهانی ورودی سایت

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث میشود آمار ورودی وب سایت شما کاهش پیدا کنند. به عنوان مثال ایجاد قطعی در اینترنت کشور. نمونه آن زمانی که بود که در اعتراضات آبان ماه 98 اینترنت کشور به مدت 10 روز قطع بود و بازدید سایت ها به شدت کاهش پیدا کرد. در نمونه دیگر هم تغییرات الگوریتمی گوگل باعث میشود بعضی سایت ها با کاهش یا افزایش ورودی از نتایج روبرو شوند. اما در این بین اگر هیچ اتفاق خاصی نیوفتاده بود و به ناگهان با کاهش چشمگیر بازدیدکنندگان در آمار سرچ کنسول روبرو شدید، باید کمی به این ماجرا شک کنید.

2. کاهش رتبه صفحات یا یک صفحه در نتایج

بعد از بررسی عوامل مختلف در کاهش ورودی بازدید کنندگان، شاید متوجه شوید که یکی از صفحات پر مخاطب سایتتان دیگر مثل قبل در صفحه اول گوگل نیست. بعد از این موضوع باید بررسی کرده و ببینید که رتبه فعلی آن در کدام صفحه گوگل است. اگر به یکی دو صفحه قبل رفته باشد، احتمالا میتوانید آن را به تغییرات الگوریتمی یا حتی الگوریتم “گوگل دنس” که باعث تغییرات کوتاه مدت در نتایج میشود، ربط بدهید. اما در صورتی که صفحه سایت شما به صفحات 5/6/7 یا حتی عقب تر رفته باشد، میتوانید آن را به عنوان یکی از سیگنال های پنالتی گوگل برداشت کنید.

3. حذف نام سایت در نتایج

در گذشته که گوگل برای جریمه سایت کل آن را دچار پنالتی میکرد، زیاد شاهد این موضوع بودیم که یک شبه همه صفحات سایت و حتی نام برند آن از نتایج حذف شود. اما امروزه و با توجه به اینکه گوگل کمی از خشم خود را در مقابله با سایت های خطاکار کنار گذاشته، به ندرت میبینیم که نتیجه جستجو نام برند یک سایت، نمایش دهنده چیزی به جز خود سایت باشد. اما در هر حال اگر چنین اتفاقی را مشاهده کردید که حتی بعد از جستجو نام برند، سایت شما نمایش داده نشد، باید مطمئن شوید که دچار پنالتی گوگل شده اید.

نکاتی در مورد پنالتی سایت

پنالتی دستی: دقت کنید که پنالتی های گوگل به 2 روش انجام میشوند. روش اول که بیشتر از 70 درصد پنالتی ها را در بر میگیرد، توسط ربات ها و الگوریتم ها یا همان هوش مصنوعی است و روش دوم، به کمک نیروهای انسانی و اپراتورهای گوگل. روش دوم اغلب زمانی کاربرد دارد که کاربران از یک سایت به دلیل ایجاد تبلیغات مزاحم، کپی محتوا و… شکایت کنند.

پنالتی موقت: در سیستم گوگل موضوعی به نام پنالتی موقت وجود دارد که شناخت آن هم کار راحتی نیست. در این نوع پنالتی، سایت شما برای مدت کوتاهی به چند صفحه قبل تر برده میشود. در صورتی که شما فعالیت های اشتباه فعلی سایت را تصحیح کنید، احتمال برگشت به رتبه قبلی بالا میرود اما در صورتی که روند قبل را ادامه دهید، گوگل شما را با پنالتی اصلی مواجه میکند.

هشدار گوگل: گاها این موضوع اتفاق می افتد که گوگل قبل از پنالتی کردن سایت، اشتباهاتتان را به شما گوشزد کند. برای اینکه بتوانید از هشدارهای گوگل استفاده کنید، دائما حواستان به ایمیل اصلی که با آن در سرچ کنسول ثبت نام کرده اید باشد. همینطور ممکن است هشدار ها در خود سرچ کنسول سایت به شما نمایش داده شود.

چطور سایتمان را از پنالتی گوگل خارج کنیم؟

اگر بعد از بررسی نکات بالا متوجه شدیم که واقعا سایت دچار جریمه گوگل شده، چطور باید آن را از این جریمه خارج کنیم؟ خارج کردن سایت از جریمه گوگل واقعا گاها یک کار سخت و طاقت فرساست. اما در هر حال، اولین راهکاری که برای رفع آن باید انجام دهید، رفع مشکلات قبلی سایت است.

شما باید به طور دقیق متوجه دلیل پنالتی سایت خودتان شوید. این در اغلب مواقع به دلیل ایجاد لینک های اسپم در فعالیت لینک بیلدینگ سایت اتفاق می افتد. بعد از دانستن دلیل، باید علاوه بر رفع مشکل، سعی کنید بقیه بخش های سایت را بهبود دهید. مثلا فعالیت هایی مثل آپدیت محتواها، ساخت لینک های با کیفیت و طبیعی، تولید محتوای با ارزش و… به شما کمک میکند.

در ادامه و بعد از اینکه مطمئن شدید دلیل اصلی پنالتی سایت خودتان را رفع کرده اید، سراغ ابزار  رفته، با اکانت سرچ کنسول سایت پنالتی شده وارد شوید و در آنجا به گوگل اعلام کنید که مشکلات قبلی نسبت به وب سایت را حذف کرده اید. این درخواست باید همراه با دلیل اصلی پنالتی شدن و اقداماتی که در جهت رفع آن انجام داده اید همراه باشد.

البته دقت کنید که استفاده از این ابزار یک الزام نیست. چون خود ربات های موتور جستجو برای بررسی فعالیت های دوباره سایت به شما سر میزنند اما استفاده از آن، میتواند سرعت خارج شدن از پنالتی گوگل را تسریع دهد.

بعضی از وبمستران به شدت از پنالتی شدن سایتشان توسط گوگل ترس دارند. به عنوان کلام آخر در مورد این موضوع باید اینطور بگویم که: گوگل آنقدرها که فکر میکنید، نه هوشمند است و نه سخت گیر. اگر تنها اصول پایه ای سئو و مخصوصا مثل فعالیت صحیح در لینک بیلدینگ را در سایت خودتان اجرا کنید، نیازی به نگرانی بابت جریمه سایت توسط گوگل و بقیه موتورهای جستجو ندارید.

اگر هنوز هم سوالی در مورد مفاهیم گفته در شده این مقاله دارید، آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کمتر از 24 ساعت پاسخش را دریافت کنید.

انواع پنالتی شدن سایت

پنالتی شدن سایت می تواند توسط الگوریتم های داخل هسته گوگل و یا از طریق الگوریتم های جانبی گوگل صورت بگیرد. الگوریتم های جانبی معمولا کل سایت را تحت تاثیر قرار می دهند و حتی ممکن است بعد از پنالتی شدن سایت ممکن است اثر منفی بر روی عوامل جانبی بگذارند، به عنوان مثال نرخ خزش سایت را کاهش دهند. در چنین حالتی گوگل برای شما پیامی را از طریق سرچ کنسول ارسال می کند و در این پیام به شما اخطار می دهد که سایت شما پنالتی شده است و باید مشکل آن را برطرف کنید. انواع الگوریتم های جانبی که باعث پنالتی شدن سایت می شوند عبارتند از:

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم page layout
  • الگوریتم over optimization
  • الگوریتم چک کردن استفاده صحیح از schema
  • الگوریتم های امنیتی (هک شدن سایت، کدهای مخرب و…)

الگوریتم های فوق در کنار هسته گوگل سعی می کنند سایت های فریب آمیز را شناسایی کرده و آنها را پنالتی کنند. نوع دیگری که ممکن است سایت پنالتی شود، به پنالتی شدن صفحات سایت برمیگردد، در چنین حالتی شما پیامی از گوگل دریافت نمی کنید اما صفحات شما از نتایج گوگل حذف می شوند. شناسایی این حالت کار ساده ای نیست، اما اثر خودش را صرفا بر روی صفحات سایت شما خواهد داشت و کل سایت جریمه نمی شود.

اگر سایت شما پنالتی شد، چه کار باید انجام دهیم؟

پنالتی شدن سایت به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. در صورتی که سایت شما پنالتی شده باشد، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. دلیل پنالتی شدن صفحات سایت خود را پیدا کنید
  2. پس از یافتن مشکل، آن را به طور کامل برطرف کنید
  3. در صورتی که پیام reconsideration request دریافت کرده اید، به گوگل پیام دهید و توضیح دهید که مشکل را برطرف کرده اید
  4. مطمئن شوید که این مشکل از این پس بوجود نخواهد آمد

این نکته را در نظر بگیرید که اگر یک وب سایت بیش از یک بار پنالتی شود ممکن است هرگز نتواند خود را به حالت عادی برگرداند.