آیا ماشین دنده اتوماتیک دیسک و صفحه کلاچ دارد؟
دیسک و صفحه کلاچ یکی از بخش های مهم خودرو است که تعویض به موقع آن باعث خواهد شد تا خودرو عمر طولانی تری داشته باشد. کلاچ در ماشین هایی با دنده دستی نقش مهمی دارد. دیسک و صفحه کلاچ در ماشین های دنده اتوماتیک هم دیده می شود و علائم سوختن صفحه کلاچ در ماشین های اتوماتیک نیز همان علائم ماشین های غیراتوماتیک است. گیربکس اتوماتیک در واقع همان کار دنده دستی را انجام می دهد، ولی به نحو متفاوتی این کار را به انجام می رساند. با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بگوییم.
مبانی انتقال اتوماتیک قدرت به دیسک و صفحه کلاچ
انتقال خودکار قدرت به دیسک و صفحه کلاچ شامل قطعاتی است که همه آنها به عنوان سیستم تبدیل گشتاور شناخته می شود. موتور و گیربکس شما در محفظه قرار دارد که حاوی مبدل گشتاور (torque converter) برای اتومبیل های اتوماتیک است، برخلاف کلاچ برای گیربکس دستی که مراحل خود را دارد. مبدل گشتاور موتور و گیربکس را به گونه ای متصل می کند که چرخ ها حرکت کنند. دنده اتوماتیک، نسبت های مختلف دنده را ارائه می دهد.
مبدل گشتاور شامل یک توربین، پروانه ، استاتور و یک قفل است (دنده اتوماتیک شما یک کلاچ دارد). پروانه بخشی از محفظه مبدل گشتاور است و به موتور وصل می شود. این توربین را با استفاده از مایع انتقال نیرو هدایت می کند و سپس مایع را از توربین برمی گرداند.
در همین حال استاتور بین توربین و پروانه کار نمی کند و با هدایت مایع از توربین به پروانه ، به حرکت و اضافه کردن آن به گشتاور موتور کمک کرده و ، باعث کاهش به حداقل رساندن شعله و افزایش خروجی گشتاور می شود.
استارتور:
استاتور فقط می تواند به یک صورت بچرخد ، بنابراین پروانه می چرخد یا اصلاً حرکت نمی کند. استاتور در هنگام بیکار بودن گشتاور بیشتری به شما می دهد، اما سرعتی در بزرگراه نیست. انتقال خودکار قدرت به دیسک و صفحه کلاچ شامل قطعاتی است که همه آنها به عنوان سیستم تبدیل گشتاور شناخته می شود.
مجموعه دنده های سیاره ای و دیسک و صفحه کلاچ
اکنون می دانید که معنی صفحه کلاچ چیست و موتور چگونه نیرو را به گیربکس تحویل می دهد. اما گیربکس اتوماتیک شما چگونه دنده ها را تغییر می دهد؟ این کار را با استفاده از مجموعه دنده های سیاره ای انجام می دهد. چرخ دنده های دیگری نیز وجود دارند که به دور چرخ دنده اصلی می چرخند ، یک حامل سیاره ای که آنها را به هم وصل می کند و یک دنده حلقه ای که با چرخ دنده های سیاره در هم پیچیده است.
کل سیستم بر اساس استفاده از کلاچ و ترمز برای جلوگیری از حرکت اجزای مختلف کار می کند، بنابراین می توانید نسبت به دنده های مختلف خود تغییر دهید ، بدون نیاز به تعویض دنده های مختلف، همانطور که با یک گیربکس دستی این کار را انجام می دهید.
دیسک و صفحه کلاچ در گیربکس اتوماتیک به صورت اتوماتیک کار می کنند.
چطور کلاچ و ترمز در یک اتومبیل اتوماتیک برای تغییر دنده ها کار می کنند؟
نکته اصلی جواب این سوال پمپ سیال است که در کنار مبدل گشتاور کار می کند. مبدل گشتاور در اصل پمپ سیال را هدایت می کند و فشار ناشی از پمپ ترمزها و بندها را در مجموعه دنده های سیاره ای فعال می کند. یک روتور در محفظه پمپ می چرخد و محفظه هایی ایجاد می کند که تغییر در حجم ایجاد می کند.
با کاهش حجم، مایع به عنوان چرخ دنده ها پمپ شده یا فشرده می شود. سپس سیگنال های هیدرولیک با استفاده از کلاچ و ترمز باند، به گیربکس اتوماتیک شما ارسال می شوند و مبدل گشتاور را قفل می کنند. دیسک و صفحه کلاچ در گیربکس اتوماتیک به صورت اتوماتیک کار می کنند.
نحوه کار دیسک و صفحه کلاچ در ماشین دنده اتوماتیک
اگر تاکنون اتومبیلی با گیربکس اتوماتیک رانندگی کرده اید، می دانید که بین یک گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی دو تفاوت بزرگ وجود دارد: در یک اتومبیل گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد.
شما در یک اتومبیل گیربکس اتوماتیک، دنده را تعویض نمی کنید. هنگامی که گیربکس کار می کند ، همه چیز اتوماتیک است. هر دو گیربکس اتوماتیک (به علاوه مبدل گشتاور آن) و گیربکس دستی (با کلاچ آن) دقیقاً یکسان هستند ، اما آنها این کار را به روشهای کاملاً متفاوتی انجام می دهند. معلوم است که روشی که یک انتقال خودکار انجام می دهد دیسک و صفحه کلاچ به نحو شگفت انگیز کار می کنند.
دقیقاً مانند گیربکس دستی ، کار اصلی انتقال گیربکس اتوماتیک این است که موتور را در حالی که طیف گسترده ای از سرعت خروجی را ارائه می دهد ، در سرعت معینی خود کار کند.
خودروها بدون گیربکس اتوماتیک فقط به صورت گیربکس دستی خواهند بود و راننده متناسب با سرعت، دنده را تعویض می کند. تعویض دستی دنده در سرعت خودرو با ۸۰ مایل، (۱۲۸ کیلومتر بر ساعت) مانند تعویض دنده سوم گیربکس اتوماتیک خواهد بود.
نحوه کار دیسک و صفحه کلاچ در ماشین دنده اتوماتیک
در گیربکسهای اتوماتیک، به جای استفاده از صفحه و دیسک کلاچ مانند گیربکسهای دستی، از تورک کانورتر استفاده میشود. تورک کانورتر یک قطعه مکانیکی است که برای انتقال گشتاور میان موتور و گیربکس در گیربکسهای اتوماتیک استفاده میشود.
تورک کانورتر شامل سه قسمت اصلی است: پمپ هیدرولیک، تورک کانورتر و توربین. پمپ هیدرولیک توسط موتور میچرخد و روغن هیدرولیک را به تورک کانورتر میفرستد. تورک کانورتر شامل دو پروانه است که درون یک جعبه قرار دارند و به وسیله روغن هیدرولیک میچرخند. توربین نیز بر روی شفت گیربکس قرار دارد و توسط جریان روغن هیدرولیک درون تورک کانورتر میچرخد.
وقتی موتور را روشن میکنید، پمپ هیدرولیک روغن را به تورک کانورتر میفرستد و توربین را به چرخش میاندازد. جریان روغن درون تورک کانورتر باعث ایجاد گشتاور در توربین میشود. این گشتاور به گیربکس منتقل میشود و باعث حرکت خودرو میشود.
همچنین، برای تغییر دنده در گیربکسهای اتوماتیک، سیستمهای هیدرولیکی و الکترونیکی استفاده میشود. این سیستمها با کنترل جریان روغن هیدرولیک یا با استفاده از سلنوئیدها و صمامها، تغییر دندهها را انجام میدهند. به عنوان مثال، با ایجاد فشار روغن بر روی یک کلاچ چرخشی خاص، اتصال بین موتور و گیربکس برقرار میشود و تغییر دنده اتوماتیک انجام میشود.
به طور خلاصه، در گیربکسهای اتوماتیک از تورک کانورتر و سیستمهای هیدرولیکی و الکترونیکی برای انتقال قدرت و تغییر دندهها استفاده میشود، در حالی که صفحه و دیسک کلاچ در گیربکسهای دستی مورد استفاده قرار میگیرند.
تعمیر صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک
تعمیر صفحه کلاچ معمولاً شامل تعویض بلبرینگها، کوچک کردن سطوح فرسوده، تعویض دیسک کلاچ و شیفتر کلاچ است. اگر صفحه کلاچ شما دارای مشکلاتی مانند صدای نامطبوع، نقص در شیفت و شیفتر کلاچ، کلاچ گیر کردن و یا فرسودگی سطوح، بهتر است که به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید تا مشکلات شناسایی و تعمیر شود. تعمیر صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک به دلیل پیچیدگی آن، بهتر است توسط تعمیرکاران مجرب و متخصص انجام شود. با این حال، در ادامه مراحل کلی تعمیر صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک را شرح می دهیم:
- 1. بررسی مشکل: قبل از هرگونه تعمیر، باید مشکلات موجود در صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک را شناسایی کنید. این مشکلات می تواند شامل خرابی در سیستم هیدرولیک، ترک در صفحه کلاچ یا سایر مشکلات دیگر باشد.
- 2. جداسازی قطعات: برای تعمیر صفحه کلاچ، باید قطعات مربوطه از گیربکس جدا شوند. این شامل جدا کردن شافت گیربکس، جدا کردن سیستم هیدرولیک و جداسازی صفحه کلاچ از گیربکس است.
- 3. تعویض صفحه کلاچ: پس از جداسازی صفحه کلاچ، باید آن را با صفحه کلاچ جدید جایگزین کرد. با توجه به مدل خودرو، برای تعویض صفحه کلاچ، ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای خاص و دانش فنی بیشتری باشد.
- 4. بازسازی: پس از تعویض صفحه کلاچ، باید قطعات را مجدداً با هم متصل کرده و سیستم هیدرولیک را تعمیر کنید. سپس، قبل از استفاده از خودرو، باید ابتدا تست کرد که صفحه کلاچ به درستی کار می کند.
- 5. تعمیر سیستم هیدرولیک: اگر مشکل در سیستم هیدرولیک بوده است، باید آن را تعمیر کنید. این شامل تعویض شیر های هیدرولیک، تعویض لوله های خراب و تعمیر سایر قطعات مرتبط با سیستم هیدرولیک است.
بدیهی است که تعمیر صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک یک کار پیچیده است و بهتر است به تعمیرکاران مجرب و متخصص مراجعه کنید تا این کار را برای شما انجام دهند. همچنین، بهتر است از قطعات و مواد اصلی و معتبر در تعمیر صفحه کلاچ استفاده شود تا مشکلات بیشتری در آینده پیش نیاید.