راهنمای جامع خرید خط تلفن اینترنتی و سیپ ترانک

نکات مهم در خرید سیپ ترانک که هر خریدار باید بداند!

اگر قصد خرید سیپ ترانک یا تلفن اینترنتی را دارید لازم است بدانید که داشتن آگاهی قبل از خرید می‌تواند در کیفیت خرید و همچنین رضایت از خرید نقش مثبت و تعیین کننده‌ای داشته باشد. در مبحث به طور خلاصه به راهنمای خرید سیپ ترانک اشاره کردیم و در ادامه به طور مفصل به آن پرداخته می‌پردازیم، تا به شما کمک کنیم دید درست تری برای خرید سیپ ترانک داشته باشید؛ پس تا آخر با ما بمانید.

راهنمای خرید سیپ ترانک

اگر قصد خرید سیپ ترانک را دارید بهتر است بدانید که شرکت مخابرات و شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) دو مرجع اصلی برای خرید خطوط سیپ ترانک در ایران هستند که شما می‌توانید با مراجعه به یکی از این دو مرکز و سپری کردن پروسه کاری و زمانی مورد انتظار آن دو، خطوط سیپ ترانک خود را خریداری کنید؛ اما اگر در رابطه با نحوه خرید سیپ ترانک اطلاعات چندانی ندارید و به یک راهنمایی یا مشاوه قبل از خرید احتیاج دارید می‌توانید توضیحات زیر را با دقت دنبال کنید.

خطوط سیپ ترانک مخابرات

خطوط سیپ ترانک مخابرات از خطوط های سیپ ترانک اولیه یا سنتی به شمار می آیند که معمولاً از سوی مشتریان سیپ ترانک تحت عنوان خطوط 4 رقمی یا 5 رقمی شناخته می شوند و از طریق شرکت مخابرات برای شما صادر می شوند. خطوط سیپ ترانک مخابرات در اصل در چهار دسته: خطوط سیپ ترانک یکطرفه، خطوط سیپ ترانک دو طرفه، خطوط تلسی و خطوط FTTH دسته بندی می شوند.

خطوط سیپ ترانک یکطرفه و دو طرفه

از دسته خطوط سیپ ترانکی هستند که بر روی زوج مسی راه اندازی می‌شوند. سیپ ترانک های یک طرفه ۵ رقمی هستند اما سیپ ترانک های دو طرفه ۸ رقمی می‌باشند که از میان این ۸ رقم، ۵ رقم آن ثابت و ۳ رقم دیگر متغیر است به طوری که برای سه رقم متغیر سیپ ترانک دو طرفه، شما می توانید از بازه عددی 000 تا ۹۹۹، انتخاب داشته باشید تا مطابق درخواست شما، آن خطوط برای تماس های دریافتی شما انتخاب شوند. البته در صورت تمایل و داشتن اختیار انجام این کار، می‌توانید از رنج عددی گفته شده، برای اشخاص کالرآیدی (CallerID) ارسال کنید. دریافت سیپ ترانک های دو طرفه یک ایده خوب و مفیدی است به شرط آن که شما واقعاً به خطوط دو طرفه نیاز داشته باشید و  بخواهید کالرآیدی ارسال کنید در غیر این صورت پیشنهاد ما خرید همان خطوط ۵ رقمی یکطرفه است زیرا خطوط دو طرفه حال حاضر حتماً ۸ رقمی هستند و دردسرهای اضافی همچون احراز هویت و کالرآیدی را دارند.

خطوط سیپ ترانک تلسی tel30

خطوط دیگری هستند که در دسته خطوط دو طرفه قرار می گیرند و از سوی شرکت مخابرات عرضه می شوند. خطوط تلسی همانند خطوط سیپ ترانک دو طرفه زوج سیمی عمل می کنند با این تفاوت که برخلاف حالت قبل که می‌توانستید بین 000 تا 999 انتخاب داشته باشید در اینجا فقط محدود به یک شماره هستید و شماره دیگری متعلق به شما نیست. به عنوان مثال در حالت دو طرفه زوج سیمی، اگر شماره 999-47765000 مال شما بود در این حالت و در خطوط تلسی به عنوان نمونه فقط شماره 47765001 به شما تعلق می‌گیرد و شماره های دیگر مربوط به شما نیستند.

خطوط سیپ ترانک FTTH

یک بستر فیبر نوری است که خطوط سیپ ترانک مخابرات بر روی آن واگذار می شوند. نکته مهم در رابطه با خطوط FTTH که لازم است بدانید این است که این خطوط برخلاف خطوط قبلی، فقط به شما اجاره داده می شوند و مالکیت خطوط به شما تعلق نمی گیرد به گونه ای که شرکت مخابرات سالانه مبلغی در حدود 2 میلیون تومان اضافه بر هزینه های اشاره شده در بخش هزینه های خرید سیپ ترانک که در ادامه به آن پرداخته می شود، از شما دریافت می کند.

تعرفه و هزینه های خرید سیپ ترانک

هزینه خرید خطوط سیپ ترانک برای هر سه مورد اشاره شده که تحت عنوان هزینه اولیه خرید خطوط سیپ ترانک یاد می‌شود چیزی در حدود یک میلیون تومان است. البته هزینه دیگری نیز اضافه بر این از شما دریافت می‌شود که به منظور هزینه نگهداری خطوط سیپ ترانک معرفی می‌شود که در حال حاضر چیزی در حدود 300 هزار تومان در ماه است. خطوط دو طرفه و تلسی هزینه دیگری با عنوان هزینه خروجی دارند که شما باید پرداخت کنید، این پرداختی همان هزینه مکالمات و تماس هایی است که از طریق این دو خط سیپ ترانک انجام داده‌اید که مقدار آن با توجه به مقدار استفاده شما از خطوط تعیین می‌شود؛ پس واضح است که خطوط یکطرفه فاقد هزینه های خروجی هستند. 

خطوط مخابرات سیپ فون (SIP Phone)

نکته مهم در رابطه با خطوط مخابراتی این است که بسیاری خطوط سیپفون را در دسته خطوط سیپ ترانک قرار می‌دهند که این اشتباه است. خطوط سیپ فون خطوط 8 رقمی هستند که در دسته خطوط سیپ ترانک قرار نمی‌گیرند زیرا فقط یک کانال ارتباطی دارند و آن هم از طریق وارد کردن نام کاربردی و رمز عبور احراز هویت می‌شوند. استفاده از این خطوط برای تعداد محدود (یک یا دو خط) معقول و به صرفه است و شاید هم انتخاب درستی باشد اما استفاده از خطوط سیپ فون که گاهاً در بعضی جاها مشاهده می‌شود تا 100 خط هم خریداری می کنند اصلاً منطقی و درست نیست و توصیه هم نمی‌شود زیرا در هنگام اجرا و استفاده از این خطوط با مشکلات متعددی روبه رو خواهید شد.

به عنوان نمونه، راه اندازی خطوط سیپ فون بر روی سانترال نیازمند لایسنس است و همچنین راه اندازی خطوط سیپفون بر روی سیسکو و استریسک دشواری ها و پیچیدگی های مخصوص به خودش را دارد اما چنان چه شخصی را یافتید که توانایی انجام این کار را داشت مطمئن باشید که در ازای راه اندازی این خطوط، هزینه بالایی از شما خواهد گرفت که اصلاً از نظر اقتصادی برای شما به صرفه نخواهد بود پس سنجیده عمل کنید و خطوط مناسب با محل کار و نیازهای خود را خریداری کنید.

مقایسه خرید سیپ ترانک مخابرات با ISP

خرید خطوط سیپ ترانک مخابرات دردسرهای نسبتاً زیادی دارد به گونه ای که نیازمند پروسه کاری و زمانی لازم است به گونه ای که پروسه کاری آن شامل ثبت نام سیپ ترانک، بررسی زوج سیم، اختصاص لایسنس، دریافت خط سیپ ترانک و نصب مودم بر آن خط، برقرار تماس، رفع نویز احتمالی موجود و تعریف شماره خط در سیستم می باشد و این کار نیز در بهترین حالت به دو یا سه ماه زمان نیاز دارد.

دریافت خطوط سیپ ترانک از طریق سرویس های ارائه دهنده اینترنت به مراتب آسان تر است زیرا دیگر دردسرهای مراجعه به مرکز مخابرات محل سکونت خود، ثبت نام و احراز هویت را نخواهید داشت و به نسبت سیپ ترانک های مخابرات، خطوط راحت تر واگذار می شوند و این نکته می تواند از مزایای مهم خطوط سیپ ترانک ISP باشد زیرا بسیاری گلایه دارند که در پروسه دریافت خطوط سیپ ترانک مخابرات با دردسرهایی مواجه شده اند به طوری که احراز هویت آن ها از سوی شرکت مخابرات مورد تایید قرار نگرفته است که دلیل آن می تواند ناشی از نداشتن شرکت ثبت شده و یا داشتن مالیات های پرداخت نشده باشد. اینجاست که بسیاری از شما حوصله و زمان کافی برای انجام این کارها را ندارید؛ اما نگران نباشید! ما برای شما یک راه حل آسان داریم.

شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت همچون شاتل، آسیاتک و غیره چند سالی است که همانند شرکت مخابرات اقدام به ارائه سرویس های سیپ ترانک کرده‌اند که توانسته اند در این زمینه بسیار موفق تر و سریع تر باشند به گونه‌ای که از طریق این شرکت ها می توانید در مدت زمان کوتاهی آن هم در عرض دو روز کاری صاحب خط سیپ ترانک شده و از امکانات آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که سازمان تنظیم مقرارت محدودیت هایی را برای افرادی که به شرکت مخابرات بدهی دارند یا مشکلات و درگیری هایی دیگری با این شرکت دارند، وضع کرده است به همین دلیل این بازه زمانی تعیین شده برای این افراد می‌تواند مقداری بیشتر باشد اما به نسبت سیپ ترانک مخابرات همچنان سریع تر انجام می شود.

از معایب خطوط سیپ ترانک شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت می توان به این موارد اشاره کرد که خطوط سیپ ترانک این شرکت ها همگی با عدد 9 شروع می‌شوند و این نکته می تواند باعث شود که بعضاً خطوط سیپ ترانک با خطوط تلفن های همراه اشتباه گرفته شود. مورد دیگر وجود محدودیت در انتخاب شماره هاست به طوری که برخلاف خطوط دو طرفه سیپ ترانک مخابرات که می‌توانستید از بین 000 تا 999 انتخاب داشته باشید در اینجا چنین شرایطی فراهم نیست.

حال به احتمال زیاد برای شما این سوال پیش بیاید که در زمینه خرید سیپ ترانک، کدامیک از این شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت بهتر و قوی تر عمل می کنند؟ به تجربه شخصی ما در شرکت ارتباط سنتر، شاتل به دلیل داشتن پشتیبانی 24 ساعته نسبت شرکت های دیگر بهتر و قوی تر عمل کرده است.

منبع: راهنمای خرید did

خروج از نسخه موبایل