رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

راهنمای جامع طریقه جواب دادن به سوالات مصاحبه استخدام یزد

نکات بسیار مهم و کاربردی قبل از مصاحبه کاری + 10 نکته بسیار عالی

محتوای این مطلب نمایش

مصاحبه کاری استخدام یزد روشی است که شرکت ها برای گزینش نیروهای خود به کار می برند تا از میزان سواد و اطلاعات عمومی، نحوه ی برخورد و شخصیت افراد و … مطلع شوند.

ده نکته کوچک بسیار تاثیر گذار قبل از مصاحبه کاری

شما مصاحبه ای در پیش دارید باید حواصتان به نکات مهم و بزرگ باشد، باید لباس مناسب انتخاب کنید مطالعه ای روی رویه ی کار شرکت داشته باشید وبا مخاطبین مجموعه برای گرفتن اطلاعات ارتباط بگیرید و رزومه خود را کامل کنید ولی همه چیز اینها نیست ، نکات ریزی که می بایست به آن دقت کنید چیست یا لحظات کوتاه تاثیر گذار قبل ازین ملاقات مهم کدام است؟

1. با خودتان تمرین کنید:

حتی کسانی که بالاترین اعتماد بنفس ها را دارند، قبل از پا گذاشتن به اتاق مصاحبه مردد میشوند طبیعی است ! قرار است زمانی حدود نیم ساعت برشته شوید و خروجی آن تاثیر عظیمی روی زندگیتان خواهد داشت به دلیل همین شک ها خیلی ساده تمام کنترل خود را از دست میدهید و این جواب همان سوال است که چرا نمیتوانید شغل مورد نظر خود را بدست آورید.

2. ظاهر خود را چک کنید:

شا می بایست حواستان به لباس پوشیدن، کفش، ساعت و آنچه ظاهر شما را ارائه میکند، باشد اما چیزهای کوچکی ممکن است اتفاق بیافتد که کسر شان بزرگی به حساب بیاید.

3. به تنفس خود دقت کنید:

تنفس شما می تواند تاثیر بسیار زیادی روی اولین برداشت ها داشته باشد ممکن است تنفس شما تحت تاثیر قهوه های زیادی باشد که نوشیدید یا سیری که در وعده ناهار میل کرده اید این موارد بدون شک تاثیر ناخوشایندی خواهد داشت و شما را به خاطر دلایل سطحی در ذهن تثبیت میکند.

4. زبان بدن و ژست مناسب تمرین کنید:

تمام مدت، معلم و والدین به شما گفته اند ” قوز کرده نباش” که در این موقعیت کاملا مفید است نباید آنقدر شل و ول باشید که به نظر شلخته و نا مرتب بیایید همانطور که نباید به خشکی و صافی چوب خشک باشید. راست و مرتب بنشینید، چانه خود را کمی بالا ببرید و به چشمان مسئول استخدام خود نگاه کنید.

5. از آخرین اخبار مطلع باشید

احتمالا یک گوشی هوشمند دارید، خب از آن استفاده کنید همچنان که در اتاق انتظار نشسته اید عنوان خبرها را مرور کنید و ببینید در دنیا چه خبر است؟ چک کنید در این عناوین خبری هست که به نوعی به کار شرکتی که برای مصاحبه میروید مربوط باشد.

6. بار دیگر رزومه خود را مطالعه کنید

شما قطعا رزومه خود را مثل کف دست بلد هستید ، اما این دلیل نمی شود که از مرور اجمالی و سریع آن قبل از پا گذاشتن به اتاق مصاحبه صرف نظر کنید بار دیگر به جزییات آن دقت کنید. بخش هایی که باعث افتخار شماست را انتخاب کنید و در مصاحبه روی آن ها تمرکز کنید.

7. شب را خوب بخوابید:

هشت ساعت استراحت مفید شبانه در شب، قبل از مصاحبه میتواند تاثیر بسزایی در عملکرد مغز داشته باشد پس باید برای رسیدن به این موضوع هر کاری که لازم است انجام دهید.

8. زمان کافی برای بودن در آنجا را در نظر بگیرید پس زود برسید:

کارهای روتین و متفرقه خود را طوری برنامه ریزی کنید، که زمان برای این شکل مسائل هم داشته باشید بیشتر سیستم های جی پی اس برنامه هایی برای نمایش راههای فرعی برای خلاصی از ترافیک های غیر منتظره دارند ، اگرچه گاهی گوینده این برنامه ها خود میتواند تبدیل به کابوسی تا رسیدن به مقصد شوند بویژه اگر تا اولین خروجی فاصله زیادی داشته باشید.

9. در مورد پست شغلی پیشنهادی آماده کنید، چرا خود خوری میکنید؟

شما از قبل برای کار معینی تایید شده اید، درخواست شما پذیرفته شده است و در مرحله ورود به اتاق مصاحبه هستید. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید این است که ناکارآمد به نظر نیایید.

10. سوالاتی را آماده کنید تا از مسئول گزینش بپرسید:

یادتان باشد شما آنجا نیستید که فقط به سوالات پاسخ دهید بلکه سوالاتی نیز بپرسید. در واقع بعضی مسئولان استخدام بیشتر از اینکه به پاسخ های شما به سوالات توجه کنند روی پرسش های شما تمرکز میکنند.

5 ترفند مصاحبه شغلی برای افراد کمرو و خجالتی

آیا در فرایند مصاحبه شغلی حسابی نگران و آشفته اید؟

آیا خجالتی بودنتان باعث می شود در مصاحبه شغلی حسابداری حس کنید بازیکنی هستید که باید گل پیروزی را به تیم حریف بزند،برای کنارآمدن با فشار موجود این نکات را به یاد داشته باشید:

1. با ارائه ی مدرک بصری چشمگیر حرفتان را بزنید.

نمونه ای دستچین شده از دستاورد هایتان همرا داشته باشید (موارد ضایع را حذف کنید)، مثلا تقدیرنامه هایی که از روسای وکارفرمایان قبلی تان گرفته اید،لوح های تقدیر،جدول های اهداف محقق شده-هر مدرک جالبی که شایستگی هایتان را برای شغلی که درپی اش هستید پررنگ می کند.وقتی در جواب دادن به سوالی گیج می شوید ونیاز به زمان دارید تا حالتان جا بیاید،مدارک بصری تان می توانندبه جایتان حرف بزنند.

2.با فهرست موفقیت هایتان رساتر حرف بزنید.

مدرکی یک صفحه ای از دستاوردها به همراه شرح مختصری از حداکثر10دستاوردتان تهیه کنید.وقتی سوال سختی باعث می شود ذهنتان از کار بیفتد می توانید بگویید ((این کار خیلی برام جذابه ویه کم اضطراب دارم.الان چیزی یادم نمی آد،اما شاید اینجا توی برگه ی دستاوردهام چیزی که مربوط به سوالتون باشه داشته باشم…آهان،ایناهاش…)) نگاهی به فهرست موفقیت هایتان شاید ذهنتان را کار بیندازد.

3.با ترفندی زمان به دست آورید.

ازقبل یکی دو جمله را با خودتان تمرین کنید تا اگرخواستید افکارتان را جمع وجور کنید،فرصت لازم را برایتان ایجاد کنند. ((چه سوال خوبی!می شه چند ثانیه ای فرصت بدین که بتونم پاسخ موجهی بهتون بدم؟)) بعد سوال رادر دفتر یادداشت تان بنویسید.(فقط این حرف را جوری نگویید که به نظر بیاید حافظه ی کوتاه مدت تان مشکل دارد!)

4.برای خود مربی مصاحبه بگیرید.

دوروبرتان را بگردید و یک مربی شغلی درست و حسابی پیدا کنید،مخصوصا کسی که در حوزه ی آمادگی برای مصاحبه متخصص باشد.یا اینکه دوست و همکاری را که دوربین فیلمبرداری یا وب کم دارد گیر بیاورید تا آن قدر با شما تمرین کند که دیگر از غول مصاحبه نترسید.اگرتا موعد مصاحبه هایتان به اندازه کافی فرصت دارید به اندازه کافی از منابع مطمئن اصول مصاحبه را پیدا کنید تا بتوانید با مطالعه وتمرین آرامش و اعتماد به نفس مورد نظرتان را به دست بیاورید.

5.سوال آماده داشته باشید.

افراد خجالتی اغلب وقتی مصاحبه کننده آخر مصاحبه می پرسد((شما سوالی ندارید؟))هنگ می کنند.پرسیدن سوالات هوشمندانه علاقه ی شما به شغل مورد نظر و کارفرما را نشان می دهد.اگرنیاز به یادآوری دارید دفترچه یادداشت تان را در بیاورید و بپرسید ((از کسی که استخدام می کنید انتظار دارید ظرف شش ماهه ی اول چه دستاوردهایی داشته باشه؟)) ((اگه استخدام بشم چه آموزش هایی می بینم؟)) ((چرا این پست خالیه-فردی که قبلا در این سمت بود چه شد؟))

نکات ساده ولی واجب در مصاحبه کاری

در مصاحبه نه تنها می توانید ماهیت واقعی خودتان را نشان دهید، بلکه می توانید آن را به منزله پلی برای رسیدن به موفقیت هم تصور کنید. گذشتن از این پل و صدها پل دیگر که بخشی از زندگی شما را تشکیل می دهد تنها با اراده خودتان میسر است. در ادامه به نکاتی که رعایت آن ها می تواند مصاحبه شغلی را به موفقیت سوق دهد، اشاره می شود.

مصاحبه کاری تان را با این نکته های ساده، موفق پشت سر بگذارید!!

امروزه مصاحبه شغلی یکی از پردغدغه ترین پدیده هایی است که قشر جوان با آن مواجه است. مرحله مصاحبه در روند جست و جوی شغلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مدت زمان کوتاه مصاحبه شغلی می توانید شانس استخدام خود را تقویت کنید یا آن را از بین ببرید. مصاحبه بهترین زمان برای نمایش توانایی هایی است که به واسطه سال ها تمرین به دست آمده اند.

در مصاحبه های کاری همان چیزی باشیم که هستیم

هرگز سعی نکنیم مصاحبه گر را گول بزنیم و خود را بالاتر از آن چیزی که هستیم، نشان دهیم. به خاطرداشته باشیم شخصی که به عنوان مصاحبه گر انتخاب شده است دارای مهارت و دانش کافی در حوزه تخصصی اش است و بازی کردن با الفاظ و استفاده از ادبیات چاپلوسانه به سرعت سایه ای از ابهام را در ذهن مصاحبه گر ایجاد می کند. سعی کنیم در زمانی که از توانایی های تخصصی، علمی و فردی خود صحبت می کنیم، حرف هایمان قابل استناد و دارای مدرک باشد.

چه بسا در مراحل بعدی مصاحبه (در زمان کار آزمایشی) قابلیت های ما با حرف های ما توازن نداشته باشد و آنگاه همه چیز از نو برای ما شروع خواهدشد. به یاد داشته باشیم در زمان معرفی خود لازم نیست همه چیز را عنوان کنیم؛ مثلا اگر دچار یک مشکل خانوادگی هستیم یا از همسرمان به هر دلیلی جدا شده ایم و یا اگر یکی از اقوام خانواده مان دچار یک سوء پیشینه است، تا مصاحبه گر درخصوص آن ها سوالی از ما نکرده است، دلیلی برای صحبت در آن مورد نیست.

حتما رزومه خود را همراه داشته باشید

اگر چه قبلا رزومه خود را برای مجموعه ای که برای مصاحبه نزد آن ها رفته اید، ارسال کرده اید، اما بهتر است یک نسخه از رزومه خود را به عنوان یک شرح حال از زندگی شغلی خود همیشه به همراه داشته باشید و هر از چند گاهی آن را به روزرسانی کنید. حتما بعد از اینکه مشغول به کار شدید، باز هم در شروع هر سال رزومه خود را به روز رسانی کنید. این کار به شما نشان می دهد چقدر نسبت به گذشته پیشرفت کرده اید و الان چقدر رزومه شما پربارتر شده است.

استفاده شایسته از زبان بدن

بهتر است در زمان مصاحبه از زبان بدن بهترین استفاده لازم را ببرید. قرار نیست به یک کلاس آموزش زبان بدن بروید. فقط کافی است چند حرکت که با موضوع مورد بحث مرتبط است را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که دانستن روان شناسی کار و استفاده از حرکات درست بدن در کل زندگی بزرگ ترین گام برای رسیدن شما به موفقیت خواهدبود.

بهتر است در هنگام ورود به اتاق مصاحبه فورا به چشمان مصاحبه گر نگاه کنید، البته به چشمان مصاحبه گر براق نشوید. به خاطر داشته باشید همیشه اولین نگاه در چشمان هر کس در زمانی که مصاحبه گر صحبت می کند، به علامت تایید صحبت های او، سر خود را به طور نرمال تکان دهید و گاهی اوقات با لبخندی او را همراهی کنید. صحبت های او را قطع نکنید. زمانی که قرار است شما صحبت کنید هرگز از انگشت اشاره خود استفاده نکنید، بلکه بهتر است از هر دو دست خود و یا با کف دست باز، این کار را انجام دهید. این به شما اعتماد به نفس می دهد و نمی گذارد مصاحبه گر از حرف های شما خسته شود.

تا پاسان مصاحبه پای خود را روی هم نیندازید؛ چون بی احترامی بزرگی به فرد مقابل خواهدبود بلکه بهتر است به احترام آن شخص و مجموعه و به احترام خودتان پاهایتان را کنار هم قرار دهید. هرگز پاهای خود را تکان ندهید. بهتر است کاغذی جلوی شما باشد و از نکاتی که مصاحبه گر اعلام می کند یادداشت بردارید، این کار نشان می دهد که شما انسان پیگیر و ریزبینی هستید.

سروقت برای انجام مصاحبه حاضر شوید

از آن دست متقاضیان کار نباشید که یک ساعت جلوتر از زمان مصاحبه به سازمان مربوطه وارد می شوند. اگر با تاخیر وارد شدید، بهانه جویی نکنید که مترو دیرآمد یا ماشینم خراب شد و یا… در واقع وقت شناسی شما نشانه شخصیتتان است که در نمره ارزیابی تان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

راجع به سازمان، اطلاعات کسب کنید

قبل از رفتن برای مصاحبه، بهتر است سایت آن مجموعه را نگاهی بیندازید. اهداف، چشم اندازها، ماموریت ها، برنامه های در دست انجام و برنامه های انجام شده آن ها از جمله موارد مهمی است که می تواند به شما کمک کند تا نسبت به آن سازمان پیش زمینه ای کسب کنید. بهتر است بدانید نوع فعالیت آن مجموعه در چه زمینه ای است. حتما صفحه «درباره ما» را در سایت مرور کنید و نسبت به چند تن از مدیران ارشد از جمله مدیر عامل و مدیر منابع انسانی اطلاعاتی کسب کنید.

این موضوع باعث می شود بدانید آن مجموعه در چه سطحی قرار دارد؛ آیا مجموعه ای است که دارای تشکیلات و چارت سازمانی است یا مجموعه ای است که همه در آن همه کاری می کنند؟ اگر در سایت، اخبار مرتبط با سازمان وجود دارد حتما آن را بخوانید و نسبت به آن اطلاعات کسب کنید. از آن دسته مصاحبه شونده هایی نباشید که وقتی از شما سوال می کنند چقدر راجع به مجموعه ما می دانید، جوابتان منفی باشد. چون یک امتیاز منفی در ارزیابی برای شما خواهدداشت.

اعتماد به نفس داشته باشید

بهتر است صبح روزی که مصاحبه دارید به ورزش صبحگاهی بروید و حداقل 15 بار نفس عمیق بکشید؛ این باعث می شود تا اکسیژن وارد ریه های شما شود. یک دوش آب ولرم بگیرید و صبحانه ای مفصل بخورید. این کار اعتماد به نفس شما را بالا می برد. خود را دست کم نگیرید. شما کسی هستید که موفق خواهید بود، به خود بگویید من همانی هستم که قرار است روزی یکی از مدیران موفق در این مجموعه باشم، پس می شود و باید بشود، حتی اگر تجربه کاری ندارم، اما من متخصص هستم، علم دارم و دارای روابط عمومی بالایی هستم.

هرگز با سر و صورت عرق کرده در اتاق مصاحبه حاضر نشوید؛ این نشان می دهد که شما دچار استرس شدید شده اید. بهتر است قبل از ورود به اتاق مصاحبه از سرویس بهداشتی مجموعه استفاده کنید و صورت خود را با آب سرد بشویید، خشک کنید و سپس وارد اتاق شوید. می توانید قبل از ورود به اتاق مصاحبه یک لیوان آب بنوشید تا از شدت استرس شما کاسته شود. از قرص های آرام بخش استفاده نکنید؛ چون بسیاری از آن ها خواب آور و شل کننده هستند و عملکرد شما را در زمان مصاحبه مختل می کنند.

ظاهری آراسته داشته باشید

در روز مصاحبه لباس شایسته و آراسته ای بپوشید. از لباس های اسپورت استفاده نکنید و کتانی نپوشید. آقایان بهتر است از کت و شلوار و لباس مرتب همراه با کفش های واکس زده استفاده کنند، موهایشان مرتب باشد و بهتر است به آرایشگاه بروند و موهای خود را مرتب کنند. حتما عطر بزنید، عطری که باعث سردرد نشود و بوی مطبوعی داشته باشد، برای شما جذبه می آورد. خانم ها هرگز از لباس های پرزرق و برق استفاده نکنند.

بهتر است از مانتو و شلوار و مقنعه و یا اگر چادری هستید از پوشش چادر خود استفاده کنید اما اگر چادری نیستید با چادر به مصاحبه نروید. سعی کنید همان کسی باشید که هستید. به خاطر داشته باشید هر لباس برای جایی استفاده می شود؛ مثلا لباس عزا، لباس عروسی، لباس پیک نیک و لباس محل کار با هم متفاوت هستند.

هرگز از آدامس استفاده نکنید اگر دهان شما جلوی مصاحبه کننده بجنبد، نمره ارزیابی شما منفی خواهدبود و این برای شخص مصاحبه گر بی احترامی محسوب می شود. بر روی مبل یا صندلی ولو نشوید، همواره با احترام رو به روی مصاحبه گر بنشینید، طوری که صورتتان رو به روی او باشد.

با اطرافیان نزدیک خود به مصاحبه نروید

روز مصاحبه سعی کنید تنها به مصاحبه بروید. هرگز با همسر، پدر و مادر یا دوستان خود به مصاحبه نروید. شما انسان بالغی هستید و قرار است بخشی از مسئولیت یک مجموعه به عهده شما گذاشته شود. حضور افراد درجه 1، 2 و 3 شما در زمان مصاحبه بیانگر این موضوع است که شما نمی توانید از پس مسئولیت بربیایید. مصاحبه گر فکر می کند که نزدیکان شما قرار است همیشه به حل کار شما بیایند و یا در امور شما مداخله کنند. این موضوع در ارزیابی شما نمره منفی خواهد داشت.

از مصاحبه گر تشکر کنید

در پایان مصاحبه بهتر است از مصاحبه گر تشکر کنید. تشکر بابت زمانی که در اختیار شما قرار دادند و تشکر بابت مطالبی که به شما آموزش دادند. این موضوع باعث ایجاد همدلی بین شما و مصاحبه گر خواهدشد و در جمع بندی نمره ارزیابی شما مثبت خواهد بود.

عاقلانه ترین پاسخ را در مورد حقوق خود اعلام کنید

هرگز نگویید من در مورد حقوق خود نظری ندارم. رقم پایین اعلام نکنید و ارزش خود را پایین نیاورید، رقم خیلی بالا هم اعلام نکنید؛ زیرا رقم های بالا حتما باعث حذف شما خواهدشد. بهترین پاسخ برای حقوق این است که توافق بین طرفین شرط اصلی خواهد بود.

 به یاد داشته باشید که هر سازمان و بنگاهی یک میزان برای حقوق و دستمزد دارد که البته از سطح حقوق وزارت کار پایین تر نخواهد بود. بهتر است تمام حق و حقوق خود از قبیل بیمه، سنوات و… را بخواهید. می گویند جنگ اول به از صلح آخر، به هر حال هر انسانی آینده دارد و برای آینده خود تلاش کند.

هرگز دروغ نگویید اما همه چیز را هم نگویید

سعی کنید در طول مصاحبه استخدامی صادق باشید؛ هیچ وقت دروغ نگویید اما بهتر است در پاسخ به سوالات از یک سیاست پیروی کنید؛ لازم نیست همه چیز را به مصاحبه گر بگویید؛ مثلا اگر در سر کار قبلی یا کارفرما درگیر شده اید، این برای شما یک امتیاز منفی خواهد داشت. اگر سوالی در این خصوص نشد، نیازی نیست در مورد این موضوع صحبت کنید، اما اگر سوال شد، بهتر است با لحن مثبت، نه دروغ پاسخ این سوال را بدهید.