نتایج پژوهش بر ۵ نقاشی عاشورایی حبیب الله صادقی

واقعه کربلا و روز عاشورا در نگاه شیعیان همواره مورد توجه هنرمندان متعهد و مؤمن این حوزه بوده و آثار زیادی در این حوزه خلق شده است. حبیب الله صادقی از هنرمندان معاصر عرصه نقاشی است که بخشی از آثار خود را به بازنمایی واقعه کربلا و روز عاشورا اختصاص داده است.

نتایج تحقیق در مورد تصاویر عاشورا ۵ اثر حبیب الله صادقی

به گزارش سلام دکتر، یافته های پژوهشی در سال 1400 بر روی پنج تابلوی نقاشی این هنرمند فقید نشان می دهد که «حبیب الله صادقی در این آثار بر ایده نبرد حق و باطل تاکید کرده و با رنگ های روشن و درخشان مانند سیاه و سیاه در دو جبهه او تفاوت بین حق و باطل را نشان داده است.»

این پژوهش با پاسخ به این پرسش که حبیب الله صادقی چگونه واقعه کربلا و روز عاشورا را در آثار خود بازنمایی می کند؟ ارایه شده.

در پژوهش حاضر اطلاعات کتابخانه ای و داده های اسنادی و تصویری با روش توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نمونه های مورد بررسی در پژوهش شامل پنج تابلو از حبیب الله صادقی با موضوع عاشورا و واقعه کربلا و عناوین این پنج اثر شامل تابلوهای “فرات مانده است”، “گهواره خونین”، “سگه” و دو اثر است. . تصاویری با عنوان “فجر عاشورا” است.

در زیر این پنج تصویر عاشورا را مشاهده می کنید:

نتایج تحقیق در مورد تصاویر عاشورا ۵ اثر حبیب الله صادقی

تابلوی «فرات تشنه» / مکتب: نگارگری / آرشیو موجود در مجموعه شخصی حبیب الله صادقی / این اثر زمان ورود حضرت ابوالفضل (ع) در کنار رود فرات را به تصویر می کشد.

نتایج تحقیق در مورد تصاویر عاشورا ۵ اثر حبیب الله صادقی

تخت خون / مکان: مجموعه شخصی حبیب الله صادقی / مدرسه: کامل / این اثر لحظه رحلت حضرت علی اصغر (ع) به دست پدرش را به تصویر می کشد.

نتایج تحقیق در مورد تصاویر عاشورا ۵ اثر حبیب الله صادقی

ظهر عاشورا/ مکان: هنرستان گنجینه فرهنگستان/ آموزشگاه: شمایل و تکنیک: رنگ روغن/ در این تصویر سرهای امام حسین (ع) و یارانش را می بینیم که بر بالای نیزه ها نقاشی شده است.

نتایج تحقیق در مورد تصاویر عاشورا ۵ اثر حبیب الله صادقی

«صبح عاشورا»/ مکان: مجموعه شخصی/ مدرسه: عکاس/ در این اثر لحظه بریدن سر امام حسین (ع) با لعن به نمایش گذاشته شده است.

نتایج تحقیق در مورد تصاویر عاشورا ۵ اثر حبیب الله صادقی

تابلوی «محاصره» / انبار: گنجینه موزه معاصر اصفهان / مدرسه: نمادگرایی / تکنیک: رنگ روغن / در این تابلو لحظه محاصره امام حسین (ع) توسط سربازان یزید را می بینیم.

نتایج بررسی نشان می دهد که حبیب الله صادقی در این آثار بر اندیشه جنگ میان جبهه حق و باطل تاکید کرده و با رنگ های روشن و روشن و سیاه و تاریک دو جبهه را به نمایش گذاشته است. حقیقت. و دروغ با یکدیگر متفاوت است و تا حد امکان از جایی که موجب ضعف و شکست امام حسین (ع) و یارانش می شود دوری می جست. مثلاً او مستقیماً از بریدن دستان حضرت ابوالفضل (ع) یا تیراندازی حضرت علی اصغر (ع) یا زنجیر امام سجاد (ع) که این صحنه ها را از صحنه های متفاوت و بسیار بسیار ترسیم و خلق کرده است، توضیح نداد. زاویه خلاق است.

این پژوهش توسط مجید مزشی شرف آبادی (دانشجوی دکتری گروه تاریخ تطبیقی ​​و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه شهید تهران)، منصور کلاه کج (استادیار دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز) و سحر ذکاوت (دکتری) انجام شده است. دانشجوی گروه تاریخ تطبیقی ​​و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه شهید تهران) انجام داده اند.

انتهای پیام