مزایا و معایب سراتو وارداتی و مونتاژی چیست؟

مزایا و معایب کیا سراتو چیست؟

شرکت سایپا در یک اقدام مناسب علاوه بر تغییر لنت ترمز سراتو؛ دو پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و موتور 2000 سی‌سی چهار سیلندر را برای سراتو مونتاژی در نظر گرفت.

خودرو | مونتاژ | مونتاژی

کیا سراتو یکی از موفق ترین خودرو های سدان کوچک در بازار جهانی و البته بازار خودرو ایران است. هر خودرویی علاوه بر نقاط ضعفی که دارد نقاط قوت و مزایایی نیز دارد و سراتو مونتاژ سایپا هم از این قاعده مستثنا نیست. ویژگی های مثبتی که باعث می شوند خودرو در نهایت بازار فروش خوبی داشته باشد.

شرکت سایپا در یک اقدام مناسب دو پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و موتور 2000 سی‌سی چهار سیلندر را برای سراتو مونتاژی در نظر گرفت که در این بین گیربکس 6 سرعته دستی مختص سراتو 1.6 لیتری بود و نمونه 6 سرعته اتوماتیک هم در جوار موتور دو لیتری کوپل شد.

خودرو | مونتاژ | مونتاژی

مزایای خودروی کیا سراتو

کیا سراتو یکی از عامه پسند ترین طراحی ها را در بین خودرو های بازار دارد. طراحی که به سختی می توان از آن ایراد گرفت. طراحی جلو خودرو با اینکه سال ها از آن می گذرد جذابیتش را از دست ندادهاست. نمای بغل و پشتی خودرو هم ساده و شکیل است. به شکلی طراحی شده است که نه می توان گفت مثل مزدا 3 جوان پسند است، نه می توان گفت مثل لنسر مناسب سن بالا هاست. طراحی عامه پسند یعنی همین! البته این طراحی به همراه طرح های سورنتو، اپتیما و اسپورتیج برنده جوایز زیادی هم شده است که خود مهر تاییدی بر خوب بودن آن است.

از مهمترین عوامل برتری یک خودرو در برابر رقبای هم قیمتش هندلینگ آن می باشد، موردی که از معایب سراتو سایپا محسوب می شود، چرا که سرنشینان خودروی سراتو سایپا در مدت زمان حضورشان در این خودرو ناهمواری های مسیر را به خوبی احساس می کنند، و رنجش و خستگی زیادی را شاهد هستند، به خصوص که در سفرهای طولانی این امر باعث اذیت بیشتر سرنشینان خواهد بود، طبیعتا در این بازه قیمتی این امر عیب محسوب خواهد شد، مخصوصا که برخی از رقبای این خودرو دارای هندلینگ خوبی هستند.

می توان گفت یکی از دلایلی که با توجه به آن می توان عیار خودرو را سنجید زمان تعویض لنت ترمز و مهمتر از آن وضعیت بازار آن است. خودرویی که به راحتی بین فروشندگان و خریداران می چرخد یعنی خودروی دردسر سازی نیست. سراتو در خرید و فروش مثل پژو و سمند است! به راحتی می توانید آن را بفروشید و افت قیمت کمی هم نسبت به رقبایش دارد. این مورد برای کسانی که یک خودرو را زیاد زیر پا نگه نمی دارند و زود خودرو خود را عوض می کنند تعین کننده خواهد بود.

مطمئنا از مهمترین تغییرات سراتو سایپا نسبت به سراتو وارداتی تغییر در بخش کابین آن می باشد، استفاده کردن سایپا از متریال بد (پلاستیک خشک) در بخش کابین باعث بی کیفیت شدن کابین در برابر رقبای آن شده است. هرچند رقبای مهم این خودرو هم (لیفان 820) از این متریال بد در بخش کابین بهره برده اند، که با توجه به قیمتی که این خودروها دارند این امر باعث ناامیدی خواهد بود، اما استفاده کردن سایپا از روکش پارچه ای برای صندلی های سراتو سایپا داستان را کمی تغییر خواهد داد و بی شک این امر متریال داخلی سراتو سایپا را به بزرگترین عیبش تبدیل خواهد کرد.

چرا که حتی لیفان 820 هم برای روکش صندلی هایش از چرم بهره برده است، در ضمن اگر علاقه مند به خرید سراتو سایپا باشید خودتان می توانید روکش پارچه ای آن را با روکش چرم عوض کنید تا کمی از بی کیفیتی کابین سراتو سایپا کم کنید، در آخر باید گفت که در سراتو آپشنال این عیب رفع شده است، و ما شاهد روکش چرم بر روی صندلی ها هستیم.

معایب خودرو کیا سراتو

در ترافیکهای شهری مثل تهران و با گران شدن بنزین آزاد به نرخ 3000 تومان نگاه کردن به مصرف سوخت سراتو کمی حالتان را بد میکند چرا که عددی که در نمایشگر خواهید دید چیزی در حدود 12 لیتر در 100 کیلومتر است که برای یک خودروی خانوادگی و 4 سیلندر کمی زیاد به نظر میرسد ! البته اگر به دل جاده بزنید و خیلی گاز ندهید مصرف سوختتان به 6.5 لیتر در 100 کیلومتر خواهد رسید.

یکی از مهم‌ترین معایب سراتو سایپا که می‌توان به آن اشاره کرد، سواری نه‌چندان نرم و اسپرت آن است که گرچه از لحاظ هندلینگ و پایداری یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود اما مشتریان این خودرو که عمدتا خانواده‌ها هستند، از سواری خشک آن خیلی رضایت ندارند و کوبش‌های سیستم تعلیق به خصوص روی جاده‌های ناهموار، باعث ناراحتی و آزار گاه‌وبیگاه سرنشینان می‌شود. مخصوصا سرنشینان ردیف عقب به دلیل سیستم تعلیق میله پیچشی ضربات و کوبش‌های بیشتری را احساس کرده و از خشکی نسبی سیستم تعلیق بیشتر انتقاد خواهند کرد؛ بنابراین سواری نسبتا خشک و نه‌چندان نرم در کنار جنس نامرغوب دیسک چرخ سراتو را هم به لیست معایب سراتو سایپا اضافه می‌کنیم.

در همه جای دنیا برای کاهش قیمت از همه سیستم های رفاهی و آپشن های خودرو کم می کنند تا قیمت را پایین بیاورند ولی سیستم های ایمنی را حذف نمی کنند. اما متاسفانه سایپا علاوه بر ترمز های دیسکی عقب سیستم ESP را هم حذف کرده است. سیستمی که در نبود آن پشت خودرو سر پیچ ها و یا سرعت های بالا به اصطلاح ” در می رود” که بسیار خطرناک است. در نقطه مقابل این خودرو مزدا3 نیو را داریم که از لحاظ سیستم های ایمنی بسیار بهتر است و طیف کاملی از سیستم های ایمنی فعال ترمز را داراست.

در راستای کاهش ایمنی (قیمت) این خودرو ایربگ های به 2 عدد تقلیل یافته اند. یعنی یک ایربگ برای راننده و یکی برای سرنشین و عملا خبری از ایربگ های پرده ای نیست. در حالی که رقیب اصلی این خودرو یعنی مزدا 3 نیو و بردادر خارجی اش سراتو وارداتی 6 ایربگ دارند که در بحث ایمنی چندین پله بهتر از سراتو هستند.

خودرو | مونتاژ | مونتاژی

معایب سراتو سایپا را بشناسید

درست زمانی که سراتو وارداتی نسل دوم در بازار جولان می‌داد و کم‌کم رد پای نسل سوم آن هم در کشور ما پیدا شده بود، شرکت سایپا تصمیم گرفت تا دوباره یک شراکت استراتژیک را با کمپانی کره‌ای کیاموتورز شروع کند و محصول محبوب سراتو نسل دوم TD را به صورت مونتاژی در سبد خرید محصولات سایپا قرار داد تا به دست مشتریان داخلی برساند. معایب سراتو سایپا موضوع این مقاله ما است تا شما را با جنبه‌های نسبتا منفی این سدان جمع‌وجور بیشتر آشنا کنیم.

در این بین هم راحت می‌شد پیش‌بینی کرد که تیغ ارزان‌سازی روی صورت سراتو کشیده خواهد شد و این ماشین با تجهیزات کمتر و همچنین کاهش کیفیت ادوات کابین به دست مشتریان ایرانی سایپا خواهد رسید. همین‌طور هم شد و سراتو نسل دوم با اندکی ارزان‌سازی در بازار ایران حضور یافت که البته باز هم مورد استقبال مشتریان قرار گرفت. قیمت سراتو سایپا آپشنال 2000 سی‌سی در حال حاضر در حدود 750 میلیون تومان برآورد شده‌است.

شرکت سایپا در یک اقدام مناسب دو پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و موتور 2000 سی‌سی چهار سیلندر را برای سراتو مونتاژی در نظر گرفت که در این بین گیربکس 6 سرعته دستی مختص سراتو 1.6 لیتری بود و نمونه 6 سرعته اتوماتیک هم در جوار موتور دو لیتری کوپل شد.

در ابتدا بسیاری از آپشن‌های رفاهی از روی سراتو توسط سایپا حذف شده بود که بعدا با ارائه نسخه‌های آپشنال مواردی مثل کروز کنترل، سنسور و دوربین عقب، سانروف، سوییچ هوشمند، پدال شیفتر و… به لیست تجهیزات این خودرو، خصوصا مدل 2000 اتوماتیک آپشنال اضافه شد.

در حال حاضر تولید سراتو سایپا به دلیل شروع مجدد تحریم‌ها و عدم همکاری کیا و سایپا، به پایان خود رسیده و دیگر به احتمال قوی این محصول توسط سایپا تولید نخواهد شد. در ادامه تصمیم داریم تا نگاهی به معایب سراتو سایپا بیندازیم تا ببینیم که مشتریان بیشتر از چه جنبه‌های این خودرو انتقاد دارند. با ما همراه باشید.

کاهش کیفیت ادوات کابین نسبت به نمونه‌های وارداتی

یکی از معایب سراتو سایپا کاهش کیفیت ادوات کابین نسبت به نمونه‌های وارداتی است. همان‌طور که اشاره شد با توجه به تجربه چندین ساله در صنعت خودروسازی کشور، حدس این مورد که کیفیت کابین سراتو مونتاژ نسبت به نمونه وارداتی پایین‌تر خواهد بود، کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسید.

سراتوهای مونتاژی از لحاظ کیفیت داشبورد یا صندلی‌ها در سطح نمونه‌های وارداتی قرار ندارند و این مسئله موجب انتقاد برخی از مشتریان و مالکان سراتو سایپا شده‌است. استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک و همچنین افت تقریبی کیفیت و نرمی صندلی‌ها نسبت به نمونه‌های وارداتی، مهم‌ترین نکات انتقادپذیر کابین سراتو مونتاژی در برابر مدل‌های وارداتی ارزیابی شده‌است که درنتیجه می‌توان آن را به عنوان یکی از معایب سراتو سایپا در نظر گرفت.

حذف برخی آپشن‌های مهم و کاربردی در سراتو سایپا

یکی دیگر از معایب سراتو سایپا حذف یک سری از آپشن‌ها و امکانات رفاهی این خودروی مونتاژی نسبت به نمونه وارداتی است. نمونه‌های اولیه سراتو سایپا یا به اصطلاح سراتوهای غیرآپشنال از لحاظ تجهیزات بسیار ضعیف بودند و تجهیزات رفاهی چندانی را به کاربران خود ارائه نمی‌کردند؛ به خصوص این مسئله برای سراتوهای 1600 مجهز به گیربکس دستی بیشتر از نمونه‌های ۲۰۰۰ مورد توجه قرار گرفت.

بر همین اساس شرکت سایپا تصمیم گرفت تا نمونه‌های آپشنال سراتو را با تجهیزات بیشتر در اختیار مشتریان قرار دهد و با این حرکت توانست درد فقدان آپشن‌های رفاهی امروزی را برای سراتوداران تا حدودی التیام ببخشد، اما با این حال هنوز هم بعضی آپشن‌ها و تجهیزات مهم روی سراتو سایپا حتی در نمونه‌های آپشنال آن نصب نشده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به نبود کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای، استفاده از ترمز کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب و حذف سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP اشاره کرد.

به ویژه نبود ترمز دیسکی عقب و سیستم کنترل پایداری می‌تواند موجب کاهش سطح ایمنی سراتو های سایپا نسبت به نمونه‌های وارداتی دارای این دو آپشن مهم شود و عملکرد ضعیف‌تر این خودرو را در بحث محافظت از امنیت سرنشینان به دنبال داشته باشد.

کیفیت سواری نسبتا خشک

یکی از مهم‌ترین معایب سراتو سایپا که می‌توان به آن اشاره کرد، سواری نه‌چندان نرم و اسپرت آن است که گرچه از لحاظ هندلینگ و پایداری یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود اما مشتریان این خودرو که عمدتا خانواده‌ها هستند، از سواری خشک آن خیلی رضایت ندارند و کوبش‌های سیستم تعلیق به خصوص روی جاده‌های ناهموار، باعث ناراحتی و آزار گاه‌وبیگاه سرنشینان می‌شود. مخصوصا سرنشینان ردیف عقب به دلیل سیستم تعلیق میله پیچشی ضربات و کوبش‌های بیشتری را احساس کرده و از خشکی نسبی سیستم تعلیق بیشتر انتقاد خواهند کرد؛ بنابراین سواری نسبتا خشک و نه‌چندان نرم را هم به لیست معایب سراتو سایپا اضافه می‌کنیم.

جمع‌بندی معایب سراتو سایپا

با وجود تمامی معایب سراتو سایپا که گفته شد، اما باز هم سراتو سایپا یکی از محبوب‌ترین سدان‌های مونتاژ داخل به شمار می‌رود که توانسته مشتریان زیادی را به سمت‌وسوی خود بکشاند و دوام فنی قابل قبولی را به آن‌ها ارائه دهد. این سدان مونتاژ داخل به دلیل اشتراک فنی کامل با نمونه‌های وارداتی، از لحاظ تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش دردسر زیادی را برای صاحبان خود ایجاد نمی‌کند و درمجموع یکی از گزینه‌های مهیج در بازار سدان‌های مونتاژی به حساب می‌آید که بسیاری از افراد را برای خرید سراتو سایپا ترغیب می‌کند.