نمایش های تئاتری به نام تک نوازی که سنت های خلاقانه جامعه ما را با سنت خاصی با تلفیقی از شخصیت های معروف تئاتر و موسیقی به سالن ها می آورد، سال هاست برگزار می شود و البته برگزار می شود. انتقاداتی نیز دریافت کرده است. اما این رویهها که حتی بعد از کرونا هم بلیتهایشان با قیمتهای بالاتری به فروش میرسد، در مقایسه با شرایطی که عرصه موسیقی ایران پشت سر گذاشته و همچنان ادامه دارد، بسیار سوال برانگیز است.
تفاوت قیمت بلیت نسبت به دو سه سال قبل، اگرچه با توجه به رشد نرخ تورم، تا حدودی موجه به نظر می رسد، اما اگر سگی روی این هزینه ها نگذارند، فضا برای نظم و رویا باقی می ماند. ، که در نهایت پاسخی نخواهد داشت. اما همین رویاها در فضای مجازی را می توان به عنوان تبلیغ برای این نوع کارها پذیرفت و حداقل از روی کنجکاوی بینندگان بیشتری را به سالن های تئاتر جذب کرد.
با توجه به اتفاقاتی که در عرصه موسیقی ملی می گذرد و در صورت آرام بودن شیوع کرونا می تواند تا پایان سال ادامه داشته باشد، بر آن شدیم که در گفت و گو با حیدر کاکی – نوازنده تاثیر، دامنه این گونه اقدامات در عرصه هنر را مورد بررسی قرار دهیم. تنبور، قیر و سه دریا. برداشتن
کاکی – آهنگساز و نوازنده تنبور – به سلام دکتر وی گفت: به نظر می رسد برخی از بازیگران زیر نظر بانیان و تخصص قوی و یا با داشتن مدیران برنامه یاد گرفته اند که در چه زمانی، به چه شکل و چه کاری روی صحنه نمایش آن برایشان سود بیشتری خواهد داشت. “
او ادامه می دهد: «حکایت این مردم این است که در آخور و بیرون کود می خورند; به دلیل اینکه برخی از این افراد خود را نوازنده سنتی معرفی می کنند، یک ساز ایرانی را حمل می کنند و اجرای موسیقی دارند، اما موسیقی ای که تولید می کنند قرون وسطایی است و از خوانندگان پاپ نیز استفاده می کنند. بنابراین، من با موسیقی پاپ خوب مشکلی ندارم، اما این شیوه نمایش موسیقی ناچیز است.»
این هنرمند معتقد است که این بازیگران با حرکات غیرمعمول در حین بازی، بیشتر بازی های خود را تئاتر و «اکسپوژر» می دانند.
وی ادامه می دهد: علیرغم نبود محتوای غلیظ و موسیقی قوی، این گونه آثار با استفاده از قابلیتی مانند «اکسپوژر» و همچنین استفاده از اهالی تلویزیون، مورد استقبال گروه کوچکی از مردم قرار می گیرد. زیرا اکثر آنها تبلیغات بسیار بالایی دارند و هر چیزی که تبلیغات زیادی داشته باشد چشمگیر می شود.
این آهنگساز و بازیگر می گوید: در جامعه امروز گروه کوچکی از تازه واردها از نظر اقتصادی وضعیت خوبی دارند اما متاسفانه از نظر فرهنگی در سطح پایینی قرار دارند. همین افراد تحت تاثیر تبلیغات بزرگ از بازی های پاپ ضعیف و این جور بازی ها حمایت می کنند. و بنابراین، اگر این مخاطبان به این شیوه ها نگاه نکنند، خدمات محتوای کوچک درآمدزایی نخواهد کرد. ”
در این پست بخوانید:
افزایش نجومی هزینه کنسرت و هنر تبدیل به یک کالای لوکس شده است!
حیدر کاکی می گوید: «آنچه در این بازی اتفاق می افتد همان روندی است که در موسیقی پاپ دیده می شود. این بنیانگذار است که تصمیم می گیرد چگونه و روی چه کسی سرمایه گذاری کند. مثلاً اوست که یک نوازنده انتخاب می کند و بعد از شش ماه، یک سال با یک تبلیغ بزرگ و چند کنسرت، وحشت نوازنده را می بندد. با این حال، یک معلم موسیقی ایرانی یا معلم موسیقی محلی، سالهای زیادی از عمر خود را صرف حفظ بخشی از فرهنگ این کشور کرده است، اما در فقر به سر میبرد که توان درمانش را ندارد. بنابراین وظیفه الهی دولت هاست که از این بازیگران حمایت کنند که متأسفانه یا نمی کند یا ضعیف است. ”
از طرف دیگر، کاکی، مثلاً هنرمندانی که به بهترین شکل مخاطب را درک می کنند، به درآمدهای کلان فکر نمی کنند و بلیت هایشان ارزان تر است، اگرچه ممکن است پول زیادی به دست نیاورند، اما نکته مهم اینجاست که اینها مخاطب هنرمندان آنها تحصیل کرده اند و از آنچه خواهند دید آگاه هستند.
پس مسئولیت اجتماعی چطور؟ او در این مرحله پاسخهای زیر را ارائه میکند: «مسئولیت اجتماعی برای هنرمندی است که بر لباسها و آثار هنری خود تکیه میکند تا وضعیت کنونی جامعه را منعکس کند، اما هنرمندی که به جامعه خود متعهد نیست به این مسائل اهمیت نمیدهد».
این خواننده می افزاید: این هنرمندان البته در عرصه نوازندگی و آواز و آواز سرشناس هستند. اما مشکل اینجاست که مهمترین دغدغه هنرمند باید نتیجه جامعه او باشد. اما با تعلیق این گونه بازی ها (بازی ها) این سوال پیش می آید که آیا در حال حاضر مردم در موقعیتی برای تماشای چنین برنامه هایی قرار دارند؟
وی گفت: به نظر من این گونه اقدامات نه تنها با شرایط اجتماعی کنونی همخوانی دارد، بلکه بر خلاف شرایط سیاسی موجود نیز هست. و تنها هدف آهنگساز و هنرمند فراهم کردن امکانات مالی است و پروژه بزرگی خلق نمی کنند.
در این مورد بیشتر بخوانید:
بلیط کنسرت تا 500 هزار تومان!
از این هنرمند پرسیده شد که آیا وقتی جامعه با مشکلاتی مواجه می شود هنرمندان وظیفه دارند از مردم پیروی کنند؟
وی پاسخ داد: یک نوازنده واقعی باید تصویر خود را در نتیجه شرایط جامعه خود داشته باشد، خوشبختانه بسیاری از بازیگران مهم در شرایط کنونی تا جایی که می توانند مردم را درک می کنند و با فرد هستند.
انتهای پیام