جعفر توزندهجانی با بیان اینکه ترور یا هیولا بخش مهمی از جامعه امروز ما هستند، نسبت به برخی هیولاها هشدار میدهد.
نویسنده کتاب کودک و نوجوان در پاسخ به پرسش سلام دکتر درباره ماهیت ترس و نحوه ابراز ترس به کودکان و نوجوانان نوشت: ترس بخش مهمی از زندگی انسان است. اگر این ترس نبود، شاید انسان مدرن به این مرحله از تکامل نمی رسید. در واقع ترس اولین انسان را به دوری از خطر واداشت تا برای خود خانه ای بسازد تا از گرما و سرما و حملات حیوانات فرار کند. بنابراین ترس نقش عمده ای در تکامل انسان داشته است. ترس از خطر به وجود می آید، اما باید گفت که منبع اصلی ناشناخته است. مهمتر از همه چیزهای ناشناخته انسان را می ترساند تا جایی که سایه یک حیوان در شب یا روی دیوار انسان را می ترساند، شاید خود حیوان اینطور نباشد.
درست است که ترس بشر را نجات داده است، اما منشأ دام ها نیز هست. در تاریخ عده ای بوده اند که از ترس مردم را به بردگی گرفته و به بردگی گرفته اند. گفته می شود زمانی که کریستوفر کمپ به جامائیکا رسید، کشتی های او نیاز به تعمیر داشتند. او چند بومی را برای انجام کارهایش استخدام کرد، اما بومیان از کمک به کریستف کلمب خودداری کردند، زیرا او به اموال آنها حمله کرده بود. کریستف کلمب از یک تقویم فهمید که ماه به زودی آغاز می شود و به بومیان می گوید که به خدا شکایت کرده است و به زودی جاده قرمز ماه را می گذراند. با گذشت بعد از ظهر، بومیان شروع به وحشت کردند و کاری را انجام دادند که کریستف کلمب از آنها می خواست. روز بعد کریستف کلمب در کتاب خود نوشت: «جهل ابدی گناه می آورد».
بیایید به ژانر یا ژانر برگردیم.
بسیاری از سوء ظن و هیجانی که داستان های هیولا ایجاد می کنند به دلیل عدم آگاهی است، به این معنی که نویسنده داستان خود را به گونه ای دنبال می کند که لذت خواننده نمی داند بعداً برای قهرمان داستان چه می شود و این هیولاها در کجا بالا می روند. . .
همچنین طبیعی است که کودکان و نوجوانان از سرگرمی و سوء ظن لذت ببرند و از چنین داستان هایی استقبال کنند. کودکان و نوجوانان عاشق سوء ظن، سرگرمی و کاوش هستند. کاری که آنها را خوشحال می کند، آنها را خوشحال می کند.
من فکر می کنم که ترور یا هیولاها بخش مهمی از جامعه امروز ما هستند. همانطور که مردم برای تجربه ترس و هیجان در قطارها و سایر امکانات تفریحی به شهربازی می روند، یکی از راه های تجربه ترس از طریق کتاب است. وقتی به شهربازی می روید و سوار ترن هوایی یا وسیله نقلیه دیگری می شوید که با سرعت زیاد پایین می آید، از چیزی مطمئن هستید. که هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد. زیرا محکم به صندلی ها چسبیده اند. تجهیزات بازی نیز به اندازه کافی ایمن هستند، چه رسد به تعدادی که باعث تصادف می شوند. با این حال او در حالی که سرگرمی زیادی را تجربه می کند، مدتی است که از این زندگی عادی رها شده است. در مورد هیولاها هم همینطور است. هر کسی که داستان هیولاها را می خواند می داند که داستان می خواهد و موجودات داستان به او آسیب نمی رسانند. چنین تجربه سرگرم کننده ای برای کودکان و نوجوانان نیز بسیار مهم است. اگر زندگی بچه های امروزی را با زندگی های دیروز مقایسه کنید، متوجه می شویم که آنها رابطه بسیار بهتری دارند. با سرویس به مدرسه می روند، در مدرسه از آنها مراقبت می کنند و وقتی به خانه برمی گردند سر کار برمی گردند یا والدینشان دنبالشان می آیند. در نتیجه آنها چیزی را از نزدیک لمس نکردند. به نظر نمی رسد زمان ما باشد که گاهی اوقات برای رفتن به مدرسه باید راه زیادی را طی کنیم. یادم هست در گذشته چند جوان از روستاهای محل به مدرسه ما می آمدند. حتی گاهی در طول مسیر با حیوانات وحشی برخورد می کردند. در گذشته، کودکان بر اساس نوع زندگی خود ترس را از نزدیک تجربه می کردند، اما اکنون اینطور نیست. حضور آنها در چنین نشریاتی که طبیعت و نیازشان است، طبیعی است. اما آنچه واقعاً مهم است این است که آنها چگونه به چنین نشریاتی نگاه می کنند. برایم مهم نیست که خوب هستند یا بد. ما با واکنش یک کودک به چنین کتاب هایی سروکار داریم. در بسیاری از این آثار موجودات عجیبی به ذهن شما خطور می کند و گاهی شاهد صحنه های خشن هستیم. کودکان و نوجوانان ماشالا قدرت تخیل زیادی دارند و به راحتی می توانند در این فعالیت ها غوطه ور شوند. خطر دقیقا اینجاست. چند سال پیش رمانی نوشتم که در آن جوانان یک بار در حین انجام یک بازی کامپیوتری وارد دنیای بازی شدند و راه برگشتی نداشتند. پس اگر یک کودک یا نوجوان نتواند بگوید در حال خواندن یک داستان است چه؟ شک نکنید که اگرچه چنین عمل خشونت آمیزی می تواند تأثیر مخربی بر کودک یا نوجوان داشته باشد، اما چنین اقداماتی می تواند ویرانگر باشد. بیگانگان درگیر در چنین فعالیت هایی ممکن است گاهی اوقات ظاهری واقعی در ذهن کودک داشته باشند. بنابراین، از برخی کودکان و نوجوانان میپرسید که آیا گرگ هستند یا خون آشام یا نه؟ آنها باید بگویند که هستند. در کمال تعجب چیزی که توسط تخیل انسان برای حضور در دنیای افسانه ای داستان ساخته شده، ابعاد واقعی به خود گرفته است و بسیاری بر این باورند که حتی موجودی مانند اژدها وجود دارد. آنها فیلم ها و درام های زیادی درباره این آفرینش ساخته اند و داستان می نویسند و فکر می کنند موجودی وجود دارد که در مقطعی از دهانش بیرون آمده است. اینجاست که می گویم وقتی کسی وارد زمین بازی می شود درست است، وقتی بازی تمام می شود با یک ذهنیت کلی ماشین را ترک می کنند، اما در مورد کودکان و نوجوانان ممکن است این اتفاق نیفتد و انگار نه، ممکن است شما باشید. در آن نقطه برای همیشه اینجاست که حرفه ای بودن نویسنده ای که در این زمینه کار می کند مشکل ساز می شود. یادم می آید یک بار یادداشتی در مورد روش سانترفیوژ و سانتریفیوژ دکتر خسرونژاد خواندم.
به نظر من، هیولاها یا کتاب های ترسناک در ابتدا باید به اندازه ای عمیق باشند که به کودک یا نوجوان چیزی یاد دهند و آنها را برای زندگی بهتر آماده کنند و در عین حال لذت ببرند. حتی اگر این کار را نکنند، نباید باعث وحشت یا بیماری آنها شود.
. بخش بزرگی از رفتار انسان به دلیل عشق به ناخودآگاه وجود دارد. گاهی اوقات حتی اسباب بازی ها می توانند چنین تأثیر مخربی داشته باشند.
. همین تفنگ را در نظر بگیرید. من حتی با دادن اسلحه به بچه ها موافق نیستم. چرا؟ مثلاً کودک در واقع دارد بازی می کند، اما چگونه بفهمیم که او آمادگی جنگیدن را ندارد؟ مبادا روزی برسد که او یک اسلحه واقعی را برمی دارد و به سرعت دشمنان خود را شکست می دهد.
بسیاری از این اسباب بازی ها و حتی کتاب ها منبع خشونت و نفرت هستند. زیرا در چنین خشونت هایی، همانطور که معلوم است، آنها به شیوه های وحشتناکی در نوسان هستند، از خون و خونریزی گرفته تا تقسیم اجساد.
به عنوان مثال در پروژه ای موجود شیطانی پیدا شد که به راحتی یک انسان را کشت و او را در هم کوبید. سپس قهرمان رفت و همان تراژدی را برای این موجود رقم زد. پس نتیجه این همه خشونت و ترس چیست؟ محکومیت به خشونت و ترور. اگر داستانهای ترسناک برای ایجاد هیجان و تجربههای بدیع در دنیای فانتزی هستند، حتی بیان احساسات یک کودک یا نوجوان اشکالی ندارد، اما در غیر این صورت چه؟ امیدوارم نویسندگان چنین کتاب هایی مانند کریستف کلمب نباشند.
انتهای پیام/