رسانه عمومی

۷ اکتبر، به نام «روز علم و فناوری ایران و مالزی» نام‌گذاری شود

سلام دکتر/اصفهان رایزن علمی و پژوهشی کشور ایران در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه گفت: مایل هستم روز ۷ اکتبر را به‌عنوان «روز علم و فناوری ایران و مالزی» پیشنهاد کنم. از این به بعد در این روز رویدادها و اتفاق‌های مهمی را در حوزه علم و فناوری و در رابطه با موسسات و دانشگاه‌ها پایه‌گذاری خواهیم کرد.  

در جلسه‌ای که امروز ۱۵ آنلاین ماه، میان اساتید، پژوهشگران و رئیس و معاونان دانشگاه اصفهان با هیئتی از وزارت آموزش عالی کشور مالزی برگزار شد، محسن صراف، رایزن علمی و پژوهشی کشور ایران در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه، اظهار کرد: امضای تفاهم‌نامه‌ها فرصتی میان دو کشور ایران و مالزی است، امیدوار هستیم امروز نقطه عطف و شروعی برای همکاری‌های بین المللی و اثرگذار برای دو کشور ایران و مالزی باشد. بر اساس شناختی که من از کشور مالزی دارم و نیز بر اساس شناخت ظرفیت‌های علمی این دو کشور، این اطمینان را دارم که به زودی اتفاق‌های مهمی در حوزه علم، فناوری و تکنولوژی دو کشور رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: این دو کشور دارای ریشه‌های مستحکم علمی و همکاری در حوزه‌های مختلف هستند. روز ۷ اکتبر را به‌عنوان «روز علم و فناوری ایران و مالزی» پیشنهاد می‌کنم و از این به بعد در این روز رویدادها و اتفاق‌های مهمی را در حوزه علم و فناوری و در رابطه با موسسات و دانشگاه‌ها پایه گذاری می‌کنیم.  

صراف یادآور شد: جدا از جنبه‌های سیاسی، می‌خواهم بگویم که امروز جوامع و ملت‌های ما از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و وزارت‌های علوم دو کشور انتظارات بالایی دارند. بعد از همه‌گیری کووید و مشکلاتی که در کشورهای قفقاز، اوکراین و روسیه به وقوع پیوست، ما با مسائل جدید مواجه شدیم که مردم ما انتظار حل آن‌ها را دارند. ما به ریشه‌های فکری و عقیدتی محکمی وصل هستیم که این ریشه‌ها به دین مبین اسلام برمی‌گردد و اعتقاد داریم که اسلام و علوم برخاسته از آن می‌تواند برای این مشکلات راه حل‌های اثرگذاری داشته باشد.  

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، افزود: باید به مردم اثبات کنیم که دانشمندان و مراکز تحقیقاتی و آموزش‌هایی که ارائه می‌کنیم می‌تواند مسائل آن‌ها را حل کند. بنابراین، به اشتراک گذاشتن ظرفیت علمی و فناوری دو کشور فرصت جدیدی برای حل مسائل ملی منطقه‌ای و جهانی  است.

وی افزود: امروز پس از چند ماه کار فشرده، ما به مدل جدیدی از تفاهم‌نامه‌ها دست پیدا کردیم که بر اساس حل یک مسئله خاص دانشگاه‌ها قول مساعدت و همکاری داده‌اند و این مسئله‌ای مشترک بین این دو کشور، مسئله مسئله آب و هوا و تغییرات آن و نیز مسئله آب است.

رایزن علمی و پژوهشی کشور ایران در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه، خاطرنشان کرد: قطعاً این همکاری در آینده‌ای بسیار نزدیک می‌تواند اثرات خود را نشان دهد. امیدوارم که سیاستمداران دو کشور ما را در این حوزه همراهی کنند. ظرفیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی دو کشور امروز آماده جهش برای حرکت‌های اثربخش برای دو ملت است. انتظار می‌رود مسیر برای این جهش هموار شود و کمک کنید تا مردم ما از این همکاری بهره‌مند شوند. من نیز به‌عنوان نماینده ایران در کشور مالزی، آمادگی خود را برای هر گونه کمک و همراهی اعلام می‌کنم.

انتهای پیام