۴ نکته‌ی مهم درباره‌ی تستوسترون که تمام آقایان باید بدانند


هورمون تستوسترون

تستوسترون هورمونی است که ماهیچه های شما را قوی نگه می دارد و از شما یک مرد قوی می سازد. مکمل این هورمون و تغییرات ترشح آن با شروع پیری برای اکثر مردان ناشناخته است.

امروز در دیجی کالا مگ می خواهیم مکالمات دکتر فیصل ال یافی ، مدیر اورژانس اورژانس نیوپورت و رئیس بهداشت و اورولوژی مردان ، UCLA را مرور کنیم تا در مورد این هورمون مهم بیشتر بدانیم.

1. بالاترین سطح تستوسترون در صبح

اگر می خواهید از تستوسترون خود بیشترین بهره را ببرید ، صبح زود بیدار شوید. دکتر El Yafi می گوید: “این هورمون از ریتم شبانه روزی و الگوی خواب بدن پیروی می کند.” میزان تستوسترون بین 7:00 تا 10:00 صبح و اوج آن در شب است.

اگر قرار است کارهای مهمی انجام دهید ، ورزش کنید یا پروژه مهمی را برنامه ریزی کنید ، صبح زود بیدار شوید و از انرژی تستوسترون آزاد شده در بدن خود استفاده کنید. دکتر ال یافی می گوید: “این مقدار هورمونی که صبح در بدن مرد ترشح می شود برای ورزش صبحگاهی و تمرکز بیشتر در صبح بسیار مناسب است.” می توانید کارهایی را که به قدرت بدنی بیشتری نیاز دارند به صبح موکول کنید. حتی رانندگی در مردان ارتباط زیادی با میزان این هورمون در بدن آنها دارد. “

2 تستوسترون بر ذهن و بدن شما تأثیر می گذارد

ممکن است تصور کنید که تستوسترون فقط بر عضلات و میل جنسی تأثیر می گذارد ، اما باید بدانید که اثرات این هورمون بیشتر از این است. دکتر ال یافی می گوید: “هنگامی که سطح این هورمون در بدن پایین است ، مردان دچار افسردگی و سایر اختلالات خلقی می شوند.” حتی این کاهش در شروع از دست دادن حافظه و زوال عقل بسیار مثر است. »

جالب است بدانید یکی از عواملی که بر تشکیل مه مغزی تأثیر می گذارد ، سطح پایین تستوسترون در بدن است. اعتقاد بر این است که با شروع هورمون درمانی و افزایش سطح این هورمون در بدن می توان ثبات روانی این افراد را بازیابی کرد. پس از شروع درمان با مردان به این روش ، متوجه می شوید که سرعت رانندگی آنها افزایش می یابد ، تمرکز بیشتری دارند و حافظه آنها تقویت می شود.

3. انواع مختلفی از تستوسترون وجود دارد

تستوسترون در مردان و استروژن در زنان هورمونهای مهمی هستند. اما آیا فکر می کنید این هورمون ها فقط یک نوع هستند؟ باید بگوییم که پاسخ این سال منفی است. دکتر El Yafi توضیح می دهد که سه نوع تستوسترون وجود دارد:

  • نوع 1: تستوسترون رایگان برای استفاده سلولی موجود است.
  • نوع 2: دو نوع دیگر تستوسترون در خون ما وجود دارد که به پروتئین های خون متصل می شوند به نام آلبومین و گلوبولین اتصال دهنده هورمون جنسی یا SHBG. تستوسترون متصل به آلبومین علاوه بر تستوسترون رایگان به آسانی در دسترس سلول ها است. این دو شکل از این هورمون به عنوان فراهمی زیستی تستوسترون شناخته می شوند.
  • نوع 3: تستوسترون به پروتئین های SHBG متصل می شود که مانند انواع قبلی در دسترس سلول های بدن نیست. SHBG با افزایش سن در مردان افزایش می یابد ، بنابراین تستوسترون مرتبط با آن نیز افزایش می یابد.

دکتر ال یافی می گوید: “کاهش این هورمون وابسته به سن لزوماً نشان دهنده سطح کل تستوسترون در مردان نیست.” در این فرایند ، ممکن است فقط قسمتی از فرم آزاد خود را از دست بدهد. برای انجام این کار ، می توانید یک آزمایش خون انجام دهید تا مشخص شود آیا علائم شما مربوط به کاهش این هورمون است یا میزان ماده دیگری در بدن شما تغییر کرده است.

4- استروئیدها جایگزین مناسبی برای تستوسترون نیستند

فروش استروئیدها بدون نسخه ممنوع است ، بنابراین باید بدانید که درمان جایگزینی تستوسترون با استروئیدهای تزریقی در باشگاه های بدنسازی متفاوت است. دکتر ال یافی می گوید: “جایگزینی تستوسترون به معنی افزایش سطح آن در بدن است ، نه جایگزینی آن با هورمون دیگری.” “همانطور که انسولین برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید یا دیابت تجویز می شود ، در این مورد این هورمون برای افراد تجویز می شود تا سطح طبیعی بدن آنها را بدست آورد.”

برخی از افراد استروئیدهای آنابولیک مصرف می کنند و آنها را به افراد دارای سطح طبیعی تستوسترون تزریق می کنند تا سطح این هورمون در بدن آنها افزایش یابد. این روش بسیار خطرناک است و می تواند عوارض جانبی داشته باشد. دکتر El Yafi می گوید: “درمان جایگزینی تستوسترون می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.” “البته این درمان باید به صورت بالینی و زیر نظر پزشک انجام شود تا به نتیجه صحیح برسد.”

اخرین حرف

تستوسترون یکی از مهمترین و مهمترین هورمون ها در بدن مردان است. این هورمون نقش مهمی در ایجاد تعادل در خلق و خو و همچنین تقویت حافظه دارد. این هورمون انواع مختلفی دارد و با شروع روند پیری میزان نوع آزاد آن در بدن کاهش می یابد. می توانید از آزمایش خون برای تعیین میزان این هورمون در بدن خود استفاده کنید. همچنین ، در صورت نیاز به استفاده از درمان جایگزینی تستوسترون ، مطمئن شوید که این کار را زیر نظر پزشک انجام می دهید و آن را با هورمون دیگری جایگزین نکنید.

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاع رسانی است. قبل از استفاده از توصیه های این مقاله ، حتماً با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر Digicala Mag. سلب مسئولیت در حال خواندن است

منبع: menshealth

خروج از نسخه موبایل