رسانه سلامت و دانش

۳ استان رکورددار اهدای خون در ۹ ماهه امسال/ اهدای خون زنان حدود ۴ درصد

استان | امسال | اهداي خون

بنابر اعلام سخنگوی سازمان انتقال خون، میزان اهدای خون ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ با رسیدن به عدد ۱ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۳۴ واحد اهدای خون، رشد بیش از ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

به گزارش سلام دکتر، دکتر بشیر حاجی بیگی – سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن اعلام این مطلب افزود: استان لرستان با رشدی نزدیک به ۲۹ درصد، استان خراسان شمالی نزدیک به ۲۰ درصد و استان کرمان نزدیک به ۱۳ درصد بالاترین رشد آمار اهدای خون را در میان استان‌ها به خود اختصاص دادند.  

حاجی بیگی همچنین با اشاره به رشد شاخص اهدای مستمر خون گفت: این شاخص هم اکنون در کشور بیش از ۵۴ درصد است و استانهای سمنان با شاخص نزدیک به ۶۹ درصد، یزد نزدیک به ۶۴ درصد و گلستان نزدیک به ۶۳ درصد بالاترین شاخص اهدای مستمر کشور را به خود اختصاص داده‌اند.  

سخنگوی سازمان با تاکید بر اهمیت افزایش مشارکت بانوان در امر اهدای خون گفت: متاسفانه این شاخص در خور بانوان مشارکت‌جوی کشورمان نیست و هم اکنون تنها کمی بیش از ۴ درصد بانوان کشورمان اهدا کننده خون هستند.

بنابر اعلام روابط عمومی روابط عمومی، وی افزود: استان‌های لرستان با بیش از ۸ درصد، خراسان شمالی با نزدیک به ۸ درصد و کردستان با نزدیک به ۷ درصد بیشترین درصد اهدای خون بانوان در میان استان‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند.  

حاجی‌بیگی با اشاره به کارآمدی شبکه ملی خونرسانی در تامین ذخایر خون استان‌ها خصوصا در فصل‌های سرد سال گفت: میزان ارسال خون بین استان‌ها در شبکه ملی خونرسانی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه با رشد نزدیک به ۱۴ درصدی روبرو بوده است.  

سخنگوی سازمان انتقال خون از هموطنان خواست تا با توجه به فصل سرما، اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند، زیرا نیاز به خون مستمر و همیشگی است اما آلودگی هوا، افزایش نزولات جوی، برودت هوا و ترافیک می تواند در ماه های پیش رو منجر به کاهش ذخایر خون شود که سخاوت و ایثار هموطنان همچون همیشه می تواند پشتوانه سلامت بیماران باشد.

انتهای پیام

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.