یک لحظه فرض کنید کاپ جام جهانی را حذف کنند

جام جهانی | جهانی

یک لحظه فرض کنید کاپ جام جهانی را حذف کنند

بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که به طور رسمی از نهم شهریورماه آغاز شده و تا آذرماه ادامه دارد، این بار با کلیدی متفاوت برگزار می شود. یکی از راه هایی که منجر به حذف قسمت رقابتی از نسخه جدید این رویداد شد. اما غیبت بخش رقابتی چقدر با عنوان «جشنواره» مطابقت دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی سلام دکتر، جشنواره هنر جوان در کنار جشنواره هنرهای تجسمی فجر یکی از مهم ترین رویدادهای عرصه هنرهای تجسمی است، اما آنچنان که شایسته است چندان مورد توجه هنرمندان قرار نگرفته و پذیرفته نشده است. است

صرف نظر از دلایلی که باعث ناشناخته ماندن این رویدادها در عرصه هنرهای تجسمی می شود، برخی از منتقدان می گویند حذف بخش رقابتی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، اگرچه ممکن است انگیزه ای برای افزایش استقبال از آن باشد، ایده خوبی نیست. اما برخی معتقدند روند رقابت با تصویر همخوانی ندارد و عزت نفس را به ویژه در بین جوانانی که از گروه های مختلف شرکت می کنند از بین می برد.

در این مورد و برای بررسی این موضوع با روح الله شمسی زاده، قاضی حوزه هنری سازمان صحبت کردیم تا نظر این هنرمند را جویا شویم.

مسابقه نمک!
شمسی زاده با اشاره به اینکه مسابقه جزء لاینفک جشنواره است، به سلام دکتر گفت: مثلاً فرض کنید جام جهانی از مسابقات حذف شود. رقابت بین مردم و هنرمندان همیشه جذاب است، اگرچه برخی از مردم اغلب معتقدند هنر یک امر رقابتی نیست. اما حقیقت این است که رقابت باعث ایجاد جذابیت و اشتیاق می شود و از طرفی اغلب افرادی که جایزه می گیرند، این جایزه در مجوز آنها قرار می گیرد و بعداً هر جا که بخواهند رزومه خود را نشان دهند، مثلاً می گویند دارند. جایزه برگزیده جشنواره هنر جوانان را دریافت کنید و این امکان پذیر است.»
وی ادامه داد: دوستان معتقدند عدم رقابت جشنواره باعث می شود که بحث پرشورتری بین شرکت کنندگان مطرح شود که ایده هم همین است و به نظر من باید به فکر قسمت های مختلف حذف قسمت رقابتی باشیم.

این پست را بخوانید:

آیا می توان به پایان این دومینو امیدوار بود؟

شمسی زاده در پاسخ به این سوال که آیا با حذف قسمت رقابتی واکنش بین شرکت کنندگان شدیدتر شد؟ وی گفت: به نظر من باید جامعه آماری تهیه کنیم و این سیاست را بررسی کنیم. برای 29 فصل، این سنت همیشه یک جایزه بوده است و امسال حذف شده است. به نظر من این سیاست باید مطالعه شود و برآورد جمعیتی از شرکت کنندگان ارائه شود.

سیاستمداران ریسک نمی کنند
داور بیست و نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره حضور نام های تکراری در این جشنواره نیز گفت: این مورد خودش نیاز به تحلیل دارد. مردم در این مسیر ثبات را می بینند. شما روی برخی افراد سرمایه گذاری می کنید و این افراد در نهایت حرفه ای می شوند.
وی ادامه داد: افرادی هستند که همیشه در رویدادهای هنری فعال بوده اند. مصاحبه مربی و کادر فنی واقعاً پیچیده است. فردی که می خواهد یاد بگیرد باید درکی کلی از مختصات قضیه داشته باشد. سیاستمداران اغلب ریسک نمی‌کنند و وقتی می‌خواهند فرد جدیدی بیاورند، همیشه به بخش‌های شما فکر می‌کنند.
شمسی زاده افزود: پرهیز از خطرات استفاده از افراد جدید در آموزش و پرورش باعث می شود در نهایت نام های خاصی تکرار شوند. باید این وسط فکر کرد. لزومی ندارد که همیشه یک گروه قاضی داشته باشیم و گردش وکلا باید کند باشد. من فقط این مشکل را توضیح می دهم که روند انتخاب نام ها چگونه است. در آموزش هنر، تجربه عامل مهمی است، اما داوران و اساتید باید ترکیبی از افراد با تجربه کم و بیش باشند. “

مخاطب ما اهل مدرسه نیست
این هنرمند همچنین با اشاره به اینکه اکثر شرکت کنندگان در این جشنواره از سه دانشگاه بوده اند، گفت: جشنواره جوان در واقع رویدادی است که در قالب کارگاه برگزار می شود، بنابراین آنچه برای انتخاب در نظر داریم به تنهایی است. خود اثر، ممکن است هنرمند قبل از جشنواره اثری خلق کرده باشد و یک سال روی آن کار کرده باشد، اگر برای نمایشگاه باشد، آن اثر را انتخاب می کنیم.
وی ادامه داد: امسال تاکید بیشتر بر فراهم شدن امکانات است و دو اتفاق در این موضوع افتاد؛ یکی اینکه عنصر رقابت حذف شود و دوم اینکه بالاخره نیاز به ایجاد شغل برطرف شود. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یک رویداد کارگاهی است و در این بخش بر آن تاکید شده است.

شمسی زاده افزود: تخیل رشته خاصی است زیرا در مدارس و دانشگاه های خصوصی چنین رشته ای نداریم و بخشی از مخاطبان ما که باید از مدرسه بیایند واقعاً وجود ندارند. مخاطب ما اهل مدرسه نیست و از سه دانشگاه رفته است. در سال هایی که من آنجا هستم شرکت کنندگان بیشتر از سه دانشگاه تهران، هنر و نیشابور هستند و الان علاوه بر آن افرادی را داریم که از جاهای دیگر می آیند و شرکت می کنند، اما همیشه در سال هایی که من دارم. . کسانی که آنجا هستند، مخاطبان زیادی از این سه دانشگاه هستند و این افراد بیشتر بازیکنانی هستند که در دانشگاه درس می خوانند و اصول بازی را می دانند.

این هنرمند در پایان با اشاره به رویکرد علمی-پژوهشی جشنواره خاطرنشان کرد: این افراد طرح های خود را می آورند و در نهایت این طرح ها در طول جشنواره با رویکرد علمی-پژوهشی در میدان اجرا می شود و نمایشی را برپا می کنیم. با سایر گروه ها نیز.”

انتهای پیام