یادگیری در کودکان

آیا متوجه شده‌اید که به طور مداوم در خواندن، نوشتن و یا محاسبات ریاضی با مشکل روبرو است و به همین دلیل از مدرسه و تمرین‌های کلاسی می‌ترسد؟ شماری از بچه‌ها علیرغم اینکه مشکل ذهنی و جسمی خاصی ندارند، در یادگیری مطالب درسی موفق عمل نمی‌کنند. بنابراین معمایی در ذهن معلمان و والدین شکل می‌گیرد با این عنوان که اگر بچه سالم است؛ پس چرا نمی‌تواند به خوبی بخواند و یا نمی‌تواند در درک مطالب ریاضی و حل مسئله‌ها موفق عمل کند؟

این گروه از دانش‌آموزان، از نظر جسمی و مغزی دچار هیچ‌گونه عارضه مشخصی نیستند.ولی در یادگیری اشکالاتی دارند و گاهی این اشکالات در یادگیری با نابهنجاری‌های رفتاری نیز همراه است. از این دانش‌آموزان با نام‌های گوناگون در کتابهای و علوم تربیتی یاد شده است. اما متخصصین به کودکانی که چنین شرایطی دارند، کودکان با “نارسایی‌های ویژه در یادگیری” می‌گویند. لباس نظامی بچه گانه از آن دسته لباس‌هایی محسوب می‌شود که همیشه مورد علاقه بچه‌ها بوده است.

اختلال یادگیری برای دانش‌آموزانی که دارای طبیعی هستند، ولی در یادگیری برخی از مهارت‌ها مانند:

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع

ویژگی‌های کودکان مبتلا به نارسایی‌های ویژه در یادگیری چیست؟

راه تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

حال این سؤال مهم پیش می‌آید که چگونه کودکان با نارسایی‌های ویژه در یادگیری قابل تشخیص و شناسایی هستند.ارزیابی هم در تشخیص و شناسایی مشکلات ویژه یادگیری و نیز در جهت‌گیری برنامه‌ها و مداخلات آموزش ویژه مورد نیاز دانش‌آموزان این گروه، از اهمیت بسزایی برخوردار است

ارزیابی‌های دقیق و مناسب می‌توانند نیم‌ رخی از قوت‌ها و ضعف‌های دانش‌آموز را در حیطه‌های مختلف مهارتی ارائه دهند که مبنای برنامه آموزش ویژه فرد باشند:

“یادمان باشد غفلت از شناسایی نارسایی‌های ویژه یادگیری در سنین پایین و در نتیجه تأخیر در ارائه آموزش فردی مناسب و فشرده منجر به شکست تحصیلی و به دنبال آن ترس یا تنفر از مدرسه، در دانش‌آموزان می‌شود”.

طبقه بندی و انواع اختلال یادگیری

مشکلات یادگیری به دو گروه تقسیم می‌شود:

گروه اول شامل مهارت‌های تحصیلی بنیادین است، نظیر خواندن، نوشتن، املاء، ریاضی، و زبان (هم درک مطلب و هم بیان مطلب)

گروه دوم شامل حوزه‌های یادگیری بسیار مهمی شامل مهارت‌هایی نظیر:

با در نظر گرفتن این نکته که یادگیری خواندن، نوشتن و حساب کردن پایه‌ای برای یادگیری‌های دیگر است.

مهم ترین علائم اختلال یادگیری کدامند؟

در ادامه بحث در مورد اختلال یادگیری بهتر است با مشکلات مربوط به خواندن، نوشتن و ریاضیات بیشتر آشنا شوید.

کودکان با دشواری‌هایی در خواندن و هجی کردن

مشکلات خواندن از اساسی‌ترین مشکلاتی است که کودکان با نارسایی‌های ویژه در یادگیری با آن مواجه هستند.زیرا اگر دانش‌آموزی به این مشکل دچار باشد، به احتمال قوی در سایر زمینه‌ها هم دچار اشکال خواهد بود. لباس مشکی پلیسی کودک به عنوان یکی از جذاب ترین لباس های نیروی انتظامی شناخته میشود.

“نارسا‌خوانی” اصطلاحی است که برای کودکانی که علیرغم هوش طبیعی قادر به خواندن نیستند، به کار می‌روداین گروه از کودکان ممکن است واژه‌های بسیاری را بدانند و به راحتی آنها را در مکالمه به کار بگیرند، اما قادر به درک و شناسایی نشانه‌های نوشتن یا چاپی نیستند.

برخی از این کودکان حتی می‌توانند واژه‌ها را بخوانند، اما مفهوم آنها را نمی‌فهمند.معمولاً مشکلات اختصاصی خواندن این کودکان به شرح زیر است:

کودکان با دشواری‌های اساسی در نوشتن و املاء

تعدادی از کودکانی که نارسایی در بیان نوشتاری دارند، اندیشه‌های بسیار خوب و اطلاعات فراوانی در ذهن دارند.اما نمی‌توانند آنها را به درستی بنویسند تا دیگران هم آن اندیشه‌ها را بدانند و درک کنند.در اختلال یادگیری معمولاً مشکلات اختصاصی نوشتن این کودکان به شرح زیر است:

کودکان با دشواری‌های اساسی در ریاضیات

کودکانی که در این زمینه نارسایی دارند، در درک و یادگیری ریاضی دچار مشکل و دردسر بسیار می‌شوند.مهارت‌های ریاضی آنان به خوبی همکلاسی‌هایشان نیست.بنابراین آنها ممکن است به زمان بیشتری برای یادگیری داشته باشند.

در بررسی دشواری‌های ریاضی این گروه از کودکان باید به مشکلات بینایی و تفکر آنان نیز توجه نمود.معمولاً مشکلات اختصاصی در ریاضیات این کودکان به شرح زیر است:

این کودکان در بخاطر سپردن قواعد ریاضی مشکل دارندمثلاً برای تبدیل کیلومتر به متر یا تبدیل سانتی‌متر به میلی‌متر، به خاطر نمی‌آورد که هر یک کیلومتر=۱۰۰۰ متر است یا هر سانتی‌متر= ۱۰ میلی‌متر است.

مشکل در حل مسئله‌های ریاضی به ویژه مسئله‌های چندمرحله‌ای.

داشتن خطاها و اشتباه‌هایی از سر بی‌توجهی. مثلاً عدد ۱۰۰ را ۱۰۰۰ در نظر می‌گیرد. کند یا تند بودن عملکرد فرد در انجام محاسبات که در هر دو صورت به حل مسئله منجر نمی‌شود.

سؤالات احتمالی و متداول درمورد نارسایی‌های ویژه در یادگیری

آیا نارسایی‌های ویژه در یادگیری (اختلال یادگیری) همان کند‌ ذهن بودن است؟

خیر. ممکن است کودکان با نارسایی‌های ویژه در یادگیری در سرعت عمل یا پردازش ذهنی نقص داشته باشند، ولی این موارد با تمرین‌ها و درمان‌های مربوطه به مرور رفع می‌شود.

این نقص‌ها (اختلال یادگیری) با آنچه در نزد عوام به کند ذهنی مشهور است فرق دارد.

تشخیص نارسایی‌های ویژه در یادگیری چگونه انجام می‌شود؟

درمانگران اختلال یادگیری از مجموعه‌ای از ابزار، روش‌ها و مشاهدات برای تشخیص اینکه بچه‌ای اختلال یادگیری دارد یا خیر استفاده می‌کنند.یک سری از ابزارها برای سنجش میزان درک مفاهیم، سرعت عمل، حافظه، بیان، قدرت شنیداری، مهارت در محاسبه و تحلیل به کار می‌رود.همچنین مهارت‌های حرکتی و تعادلی هم مورد سنجش قرار می‌گیرد

ارزشیابی میزان درک مفاهیم تحصیلی نیز انجام می‌شود (ریاضی، خواندن، املاء، نوشتن).نتایج این بررسی‌ها به وسیله درمانگر ثبت می‌شود و سپس درمانگر به این نتیجه می رسد که آیا این مراجع در گروه کودکان با نارسایی‌های ویژه در یادگیری قرار می‌گیرد یا خیر؟

آیا اختلال یادگیری نیاز به دارو دارد؟

به طور کلی درمورد اکثر دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، دارویی وجود ندارد.

اگر شک کردم که فرزندم اختلال یادگیری دارد، اولین قدم چیست؟

اولین قدم مراجعه به یک روانشناس کودک است تا کودک شما کامل ارزیابی شود.

درمان اختلال یادگیری به چه صورت است؟ آیا اختلال یادگیری درمان می شود؟

درمان‌های متعددی برای درمان اختلال یادگیری وجود دارد که با توجه به نوع نارسایی یادگیری و شرایط کودک آن را پیشنهاد می‌دهد.

روش‌هایی همچون:

اگر در زمینه تشخیص و درمان اختلال یادگیری نیاز به کمک روانشناس و مشاور دارید، میتوانید به بخش مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان مراجعه نمائید و از هر کجای دنیا به راحتی با مشاور خود به صکاردرمانگران نقش مهمی در رشد نوزادان نارس و ضعیف که در معرض خطر افزایش مشکلات رشد قرار دارند ایفا میکنند. هدف از کاردرمانی مراقبت های ویژه از مراحل رشد کودکان نارس و آموزش والدین آنها است.

کاردرمانگر سعی دارد تا شرایط استرس زا ناشی از عدم رشد فیزیکی قسمت های مختلف بدن نوزاد نارس از جمله سیستم عصبی را کاهش دهد. درمانگر به ایجاد ثبات فیزیکی، آرامش، سرزندگی و توانایی تعامل نوزاد با محیط فیزیکی و انسان های اطرافش کمک میکند.

کاردرمانی برای نوزادان نارس

به نوزادانی که در کمتر از 37 هفته بارداری متولد میشوند نارس گفته میشود. نوزادان نارس بیشتر در معرض خطر عوارض کوتاه مدت و بلند مدت از جمله ناتوانی ها و شناختی هستند. با خرید لباس پلیس بچه گانه در کرج از فروشگاه ما اشانطیون بگیرید.

اگر کودک شما نارس به دنیا آمده است و شما برای مراحل رشد او نگران هستید یک کاردرمانگر میتواند با بررسی وضعیت کودک شما تشخیص دهد که آیا رشد حرکتی و حس شناختی کودک متناسب با سن اوست یا خیر. کار درمانگر میتواند در شرایط زیر به فرزند شما کمک کند:

 

خروج از نسخه موبایل