رسانه سلامت و دانشکسب و کار سلامتی

کمبود این ویتامین باعث درد پاشنه پا می شود

برای بسیاری از ما این موقعیت پیش‌آمده است که در طول شبانه‌روز، با سوزش شدیدی در پاهای خود مواجه می‌شویم. این احساس بسیار کلافه‌کننده است و گاهی هیچ دلیلی برای آن پیدا نمی‌کنیم. اما زمانی که پزشک آزمایشات و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد، به شما می‌گوید که کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن شما، باعث چنین مشکلی شده است. در این گونه مواقع، خدا را شکر می‌کنیم که با بیماری خاصی مواجه نیستیم. اما هم‌زمان این سؤال نیز در ذهن ما شکل می‌گیرد که کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود؟

کمبود این ویتامین باعث درد پاشنه میشود

کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود و معرفی این ویتامین‌ها علل بسیار زیادی وجود دارند که سوزش قسمت کف پا را با خود به همراه می‌آورند. برخی از آن‌ها بسیار ساده و جزئی بوده و برخی دیگر به بیماری‌های مهمی وابسته هستند. اگر بخواهیم به یکی از ساده‌ترین علت‌ها در این زمینه اشاره کنیم، بدون شک از کمبود ویتامین‌ها نام خواهیم برد. بله؛ زمانی که ما به هر دلیلی نتوانیم ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن خود را در اختیار آن قرار دهیم، جسم ما با مشکلات متعددی مواجه می‌گردد.

کلسترول بالا و درد پاشنه پا: کلسترول بالا نیز می‌تواند عاملی در بروز درد پاشنه باشد. وقتی سطح کلسترول در خون بالا می‌رود، احتمال بروز انسداد عروق افزایش می‌یابد. این می‌تواند به کاهش جریان خون در پاها و درد پاشنه منجر شود.  درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب: درد پاشنه پا و کمبود ویتامین معمولا ناشی از استراحت طولانی مدت یا خواب است. در حین خواب، پاشنه‌ها و عضلات پا فرصت استراحت و بازیافت می‌یابند. وقتی صبح بلند می‌شوید و فشار روی پاشنه می‌افتد، ممکن است درد احساس کنید. این درد معمولا پس از چند قدم راه رفتن کاهش می‌یابد.

کمبود ویتامین، خود را با علائم و نشانه‌هایی بروز می‌دهد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها، سوزش قسمت کف پا است. اگر گوشه ذهن شما نیز این سؤال به وجود آمده است که کمبود چه ویتامینی باعث سوزش قسمت کف پا میشود؟ این قسمت از مقاله را از دست ندهید: بدن ما برای آن که همیشه سلامتی خود را حفظ کرده و دچار بیماری‌های متعدد نگردد، به ویتامین ب 12 نیاز دارد. جالب است بدانید که بدن ما نمی‌تواند این ویتامین را درون خود بسازد و ما باید آن را از غذاهایی که در طول روز می‌خوریم، تأمین کنیم. بدن ما به این ویتامین نیاز دارد تا بتواند سلامتی سلول‌های خونی را حفظ نماید.

فراموش نکنید که برخی از بیماری‌های گوارشی، اجازه نمی‌دهند که بدن ما به‌خوبی این ویتامین را از غذاها جذب کند. بنابراین باید با مشورت یک پزشک متخصص و حاذق، عللی که مانع از جذب این ویتامین می‌شوند را پیدا کرده و برطرف کنیم. یکی دیگر از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که نبود آن در بدن ما علائمی مانند سوزش قسمت کف پا را به همراه می‌آورد، ویتامین ب 6 است. ب 6 از جمله ویتامین‌های محلول در آب است که ما برای سلامتی قسمت‌های مختلف بدن خود به آن نیاز داریم. پزشکان می‌گویند کمبود این ویتامین در بدن ما، بر روی حال و احوال روحی ما نیز تأثیرگذار است.

در واقع برخی از مواقعی که با استرس یا تنش‌های عصبی مواجه می‌شوید، ممکن است واکنش بدن در برابر کمبود این ویتامین باشد. همچنین سلامت چشم‌ها، بهبود عملکرد مغز و کاهش دردهای دوران قاعدگی نیز به وجود این ویتامین بسیار وابسته هستند. البته این نکته را هرگز از یاد نبرید که اگر میزان ویتامین ب 6 در بدن ما زیاد باشد، بدن آن را از طریق ادرار دفع می‌کند. اگر می‌خواهید این ویتامین را از طریق مواد غذایی و مکمل‌های ویتامینه تأمین کنید، مراقب باشید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

در قسمت قبلی مقاله سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که: “کمبود چه ویتامینی باعث سوزش کف پا میشود؟” یکی از ویتامین‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، ویتامین ب 12 نام داشت. به سبب اهمیت بالایی که این ویتامین در بدن ما دارد، در این قسمت به‌صورت کامل‌تر، کمبود آن را بررسی می‌کنیم. دانشمندان در تحقیقات و بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که کمبود این ویتامین در بدن ما، آسیب‌های فراوانی را برای سیستم عصبی بدن به وجود می‌آورد. نکته جالب‌توجه این است که ویتامین ب 12 معمولاً در منابع حیوانی یافت می‌شود؛

بنابراین گیاهخواران اگر نتوانند آن را به میزان کافی دریافت کنند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای سلامتی آن‌ها به وجود می‌آید. متأسفانه، صدماتی که سیستم عصبی بدن ما انسان‌ها در اثر کمبود چنین ویتامینی با آن روبرو می‌شود، در بسیاری از موارد جبران‌ناپذیر است. اگر جسم شما با کمبود این ویتامین مواجه شود، علائمی را مشاهده خواهید نمود که یکی از آن‌ها سوزش قسمت کف پا هاست. اصلی‌ترین دلیلی که بدن ما از این ویتامین محروم می‌شود، رژیم غذایی غلطی است که برای خود انتخاب کرده‌ایم.

کسانی که دچار بیماری کم‌خونی هستند، بیش از سایرین در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. چرا که کم‌خونی به دیواره داخلی معده آسیب‌های فراوانی وارد نموده و مانع از جذب کامل ویتامین ب 12 می‌شود. درد پاشنه پا یک بیماری شایع پا است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. معمولا افراد در مقطعی از زندگی خود دچار التهاب کف پا می شوند که می تواند باعث درد و ناراحتی شدید شود. این درد زمانی اتفاق می افتد که فاسیای کف پا، نوار بافتی موجود در کف ملتهب شود. فاسیای کف پا، پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند و به دلایل مختلف می تواند باعث تحریک پا شده یا پاره شود.

ایستادن روی سطوح سخت در طول روز یا پوشیدن کفش ‌هایی که از پاشنه پا پشتیبانی کافی ندارند نیز می تواند باعث درد در ناحیه پاشنه پا شود. علاوه بر این، افرادی که به طور مکرر می دوند ممکن است درد پاشنه داشته باشند که ممکن است یکی از علائم فاسیای کف پا باشد. انجام کشش‌ های خاص ساق پا معمولا می ‌تواند درد پاشنه پا را کاهش دهد. بالا بردن پاها نیز ممکن است باعث تسکین موقتی شود و توصیه می شود از دویدن و پیاده روی در مسافت های طولانی خودداری کنید.

در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در رابطه علل درد پاشنه پا و درمان آن ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید. بسیاری از ما تجربه کرده‌ایم که پس از یک روز خسته‌کننده، پاشنه پایمان درد کند. ممکن است به صورتی ناگهانی درد پاشنه پا سمت چپ یا سمت راست خود را احساس کنیم. گاهی اوقات این درد هنگام بلند شدن از خواب به شدت افزایش می‌یابد. اما این درد چیست و چرا به وجود می‌آید؟ در این مقاله به توضیح علل و درمان‌های این درد خواهیم پرداخت. کمبود ویتامین و درد پاشنه پا: ویتامین‌های مختلفی برای سلامت استخوان‌ها و مفاصل ضروری هستند. کمبود این ویتامین‌ها ممکن است باعث ایجاد درد در پاشنه پا شود. ویتامین D به عنوان یک مثال برای این مورد آورده می‌شود. این ویتامین برای جذب کلسیم که برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است، ضروری است. کمبود ویتامین D می‌تواند به کاهش سلامت استخوان‌ها و در نتیجه درد پاشنه منجر شود.