رسانه سلامت و دانش

کشف یک گونه جدید تمساح با قیافه‌ای بسیار متفاوت/ عکس

تینا مزدکی: فسیلی که در سال ۲۰۰۵ در یک حوضچه کوچک کشف شد، اکنون پس از نزدیک به دو دهه تحقیق به گونه‌ای باستانی جدید از تمساح مرتبط شده است. این فسیل در تایلند، زیر یک متر رسوبات شنی پس از حفر یک حوضچه کوچک برای جستجوی فسیل توسط گروهی از روستاییان کشف شد. به گزارش بانکوک پست، فسیل‌های تمساح حاوی قسمت‌هایی مانند یک جمجمه، دو استخوان فک و پنج قطعه استخوان دیگر بودند.

کشف یک گونه جدید تمساح با قیافه‌ای بسیار متفاوت/ عکس
«تمساح سیننسیس”sinensis”» چینی

فسیل های کشف شده در تایلند بسیار شبیه تمساح چینی هستند اما گونه جدید به شمار می‌روند.

یکی از ساکنان این استخوان‌ها را کشف کرد و سپس استخوان‌ها به اداره منابع معدنی کشور فرستاده شد. پس از سال‌ها تحقیق، دانشمندانی که از آلمان استخدام شده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که فسیل‌ها متعلق به گونه‌ای از تمساح است که بومی آن منطقه بوده‌اند. قدمت فسیل‌ها به ۲۳۰۰۰۰ سال پیش در دوره پلیستوسن می‌رسد. دوره پلیستوسن یک دوره زمانی است که آخرین عصر یخبندان را شامل می‌شود که تقریباً ۱۱۷۰۰ سال پیش به پایان رسیده است.

کشف یک گونه جدید تمساح با قیافه‌ای بسیار متفاوت/ عکس
«تمساح آمریکایی”mississippiensis”»

محققان این فسیل‌ها را با یک نوع تمساح آمریکایی که به نام «تمساح آمریکایی”mississippiensis”» نیز شناخته می‌شود و همینطور نوعی تمساح چینی به نام «تمساح سیننسیس”sinensis”» مقایسه کردند. فسیل‌ها بسیار شبیه ساختار استخوان تمساح چینی بودند و این مطالعه نشان داد که این دو گونه با هم مرتبط هستند و احتمالاً اجدادی دارند که در سیستم رودخانه مکونگ-چائو فرایا زندگی می‌کرده است.

محققان در این مطالعه نوشتند:«مورفولوژی بسیار متمایز آن‌ها و در عین حال چندین ویژگی مشترک مشتق شده، نشان دهنده ارتباط نزدیک با تمساح سیننسیس است و یک گونه جدید را نشان می‌دهد».

کشف یک گونه جدید تمساح با قیافه‌ای بسیار متفاوت/ عکس
تصویر شبیه‌سازی شده «تمساح موننسیس “munensis”»

در حالی که این تمساح که «تمساح موننسیس “munensis”» نام گرفته است، دارای چندین ویژگی مشترک با «تمساح سیننسیس» و «تمساح آمریکایی» است، تفاوت‌های مشخصی نیز دارد، به ویژه در ساختار استخوانی جمجمه‌شان؛ در همین راستا محققان کشف کردند که «تمساح موننسیس» دارای عضلات ادکتور فک به خوبی توسعه یافته و نیروی گاز گرفتن قوی مطابق با یک نوع دندان خرد کننده است.

به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، «تمساح موننسیس» دارای چندین ویژگی است که با سایر گونه‌های تمساح، منقرض شده یا زنده، متفاوت است. گونه جدید سوراخ‌های بینی کوچک و گرد داشت که با فاصله از نوک پوزه قرار داشتند. روی فک بالایی آن فقط ۱۲ حفره دندان وجود داشت که آن را به گونه‌ای تمساح با کمترین تعداد دندان تبدیل می‌کرد. همچنین ناحیه بین چشمان تمساح منحنی بود که با سطح صاف مشاهده شده در سایر گونه‌های تمساح تفاوت دارد.

کشف یک گونه جدید تمساح با قیافه‌ای بسیار متفاوت/ عکس
فسیل «تمساح موننسیس “munensis”»

این فسیل نشان می‌دهد که تمساح دارای دندان‌های بزرگ در پشت دهانش بوده‌است که با له کردن طعمه‌های سخت پوسته مانند حلزون‌ها سازگار است. محققان همچنین نوشتند که در گونه‌های منقرض شده جدید اندازه سوراخ‌های بینی کاهش یافته ‌است، که این بر خلاف سایر تمساح‌ها با سوراخ بینی بیرونی کوچک و گرد که توسط یک میله داخلی عریض به دو نیم تقسیم می‌شوند بود.

بیشتر بخوانید:

وقتی شکارچی شکار می‌شود/ تقلای تمساح برای زنده ماندن/ عکس

دنیای اسرارآمیزی که از دل جنگل بیرون آمد!/ عکس

تمساح آمریکایی و تمساح چینی هر دو گونه‌های حفاظت شده هستند و تمساح‌ نیز در خطر انقراض‌ترین گونه در جهان است. باغ وحش ملی آمریکا، تمساح چینی را یکی از معدود تمساح‌های خارج از قاره آمریکا توصیف می‌کند. تمساح آمریکایی نیز در معرض تهدید قرار گرفته و توسط قانون گونه‌های در معرض خطر از سوی فدرال محافظت می‌شود.

منبع: newsweek

۵۸۳۲۳

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.