رسانه سلامت و دانشکسب و کار سلامتی

کرم آبرسان یا ژل آبرسان

وقتی که شما یک روتین مشخص و روزانه برای پوست خود در نظر می‌گیرید، معمولا آبرسان را هم در این روتین قرار می‌دهید. آبرسان ها نقش پر رنگی در رطوبت رسانی به پوست و حفظ آن دارند و می‌توانند ظاهر درخشان و شادابی به آن بدهند. آبرسان‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که کرم‌ها و ژل‌ها دو نوع محبوب در بین مصرف کنندگان به حساب می‌آیند. با توجه به تفاوت‌هایی که این دو آبرسان دارند، احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که ژل آبرسان بهتر است یا کرم آبرسان؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است که ماهیت و تفاوت‌های هر دو را به طور کامل بررسی کنیم. پس در ادامه این مقاله از بلاگ راسن با ما همراه باشید.

کرم آبرسان چیست؟

کرم آبرسان یک نوع محصول مراقبت پوستی است که در روتین روزانه و شبانه پوست قرار می‌گیرد و می‌تواند علاوه بر برطرف کردن خشکی و ایجاد رطوبت کافی پوست، به حفظ و جلوگیری از خروج آن نیز کمک کند. همان طور که از نام این محصول پیداست، حالتی کرم مانند دارد و وقتی آن را به پوست می‌زنید، لایه ای نازک روی آن را می‌گیرد و عملکرد خود را نشان می‌دهد. کرم‌های آبرسان می‌توانند به دو صورت عمل کنند. دسته اول رطوبت را در پوست شما به دام می‌اندازند و آن را حفظ می‌کنند. دسته دیگر برای پوست‌های بسیار خشک مناسب هستند و می‌توانند رطوبت از دست رفته پوست را در لایه خارجی آن بازیابی کنند. چهار دسته ترکیبات در کرم‌های آبرسان وجود دارد. اولین دسته مسدود کننده‌ها هستند که یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می‌کنند.

دسته دوم مرطوب‌کننده‌ها مانند هیالورونیک اسید هستند که می‌توانند آب و رطوبت کافی را به لایه‌های زیرین پوست برسانند. عمده تاثیر کرم‌های آبرسان بر عهده این مواد است. پس هدف استفاده از کرم‌های آبرسان، رطوبت رسانی به پوست خواهد بود. سومین دسته نرم کننده‌ها مانند گلیسرین هستند که می‌توانند حالت زبری پوست و ترک‌های آن را برطرف کنند. دسته آخر ترکیبات ترمیم کننده هستند که جایگزین چربی‌های طبیعی پوست می‌شوند و می‌توانند بافت پوست را بازسازی کنند و عملکرد آن را بهبود ببخشند. اکثر آبرسان ها همه این مواد را به صورت ترکیبی دارند و می‌توانند برای پوست بسیار مفید باشند.

ژل آبرسان چیست و چه ماهیتی دارد؟

ژل‌های آبرسان بافتی کاملا متفاوت با کرم‌ها دارند. آبرسان‌هایی که به صورت ژل تولید می‌شوند، لوسیون‌هایی بر پایه آب هستند که بافت سبکی داشته و به راحتی جذب پوست می‌شوند. آن‌ها حاوی چربی و نرم کننده‌های کمتری نسبت به آبرسان‌های کرم مانند هستند. ژل‌های آبرسان با انواع پوست سازگاری دارند، اما به دلیل این که از چربی کمتری در ساخت آن‌ها استفاده شده، می‌توانند سازگاری بیشتری با پوست‌های چرب داشته باشند و برای آن‌ها به یک انتخاب ایده آل تبدیل شوند . ژل هیدرودرمی هایلایف هیچ چربی و روغن اضافه ای به پوست وارد نمی‌کنند. در عوض، می‌توانند پوست را به صورت کامل آبرسانی و مرطوب کرده و از خشک و دهیدراته شدن آن جلوگیری کنند. ژل‌های آبرسان هیچ لایه سنگینی روی پوست بر جای نمی‌گذارند و وقتی آن‌ها را روی پوست‌های چرب می‌زنید، آن را براق نخواهند کرد. اکثر ژل‌های آبرسان عمدتا بر پایه هیالورونیک اسید هستند که خاصیت فوق‌العاده‌ای در آبرسانی عمیق پوست ایجاد می‌کنند.

برای استفاده روزانه، ژل آبرسان بهتر است یا کرم آبرسان؟

اگر قصد دارید که آبرسان را در روتین روزانه خود قرار دهید، ممکن است ندانید که ژل آبرسان بهتر است یا کرم آبرسان؟ معمولا شما باید با توجه به نوع پوست خود روتین روزانه را تنظیم کنید. پس انتخاب آبرسان مناسب هم بستگی به نوع پوست شما دارد. از نظر فنی و کاربردی، هم ژل و هم کرم آبرسان، هر دو یک نوع مرطوب کننده هستند و کاربرد یکسانی در هنگام تماس با پوست دارند. بیشتر تفاوت آن‌ها در بافتشان است که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. همچنین میزان روغن و آب موجود در آن‌ها تفاوت اصلیشان را مشخص می‌کند. ژل‌ها برخلاف کرم‌ها بر پایه آب هستند. این بدین معنی است که آب بیشتری داشته و هنگام استفاده بر روی پوست رقیق‌تر هستند. ژل‌ها بدون رنگ هستند و ظاهری شفاف دارند، اما کرم‌ها معمولا دارای رنگ سفید بوده و روی پوست می‌توانند آثاری بر جای بگذارند.

کرم‌های آبرسان بر پایه روغن هستند و هنگام استفاده روی پوست چربی بیشتری بر جای می‌گذارند. افراد معمولا در مورد تفاوت های بین ژل و کرم دچار سردرگمی میشوند. تشخیص آنها چندان سخت نیست، هر کدام دارای ترکیبات خاص، فرآیند جذب، شکل ظاهری و بافت متفاوتی هستند. شما بر اساس شرایط پوستی خود به محصولات مراقبتی برای درمان چشم یا مراقبت از مو و بدن نیاز دارید. یک ژل، یک کرم یا حتی یک پماد. به طور مثال اغلب افراد از کرم مرطوب کننده و آبرسان صورت برای حفظ طراوت و شادابی پوست خود استفاده میکنند. در واقع هر کدام از این محصولات میتوانند مفید باشند اما تفاوت بین ژل و کرم آبرسان در چیست و کدام یک برای مراقبت از پوست شما بهترین است؟ژل آبرسان بهتر است یا کرم آبرسان؟

ژل چیست؟

ژل ها بافتی شفاف دارند و به راحتی قابل تشخیص هستند. بدون روغن و بر پایه آب هستند، از همین رو سریعتر جذب می شوند. بافت ژل شبیه ژله است، سبک و غیر چسبناک، تقریباً حتی آن را روی پوست خود احساس نمی کنید. به همین دلیل در ماه های گرم سال استفاده از این محصولات کاربرد بیشتری دارد. ژل آبرسان توانایی هیدراتاسیون بسیار بالایی داشته و بدون تابش به نور خورشید جلوه ای مات روی صورت ایجاد میکند. این محصول برای افرادی که پوست چرب دارند بسیار مناسب است، زیرا حاوی اسید هیالورونیک بوده که برای جذب مولکولهای آب در اپیدرم مفید است و از ایجاد اثر چربی و براقی روی پوست جلوگیری می‌کند. ژل آبرسان را معمولاً می توان به شکل لوسیون، روغن، پماد یا کرم خریداری کرد.

کرم چیست؟

کرم ها عمدتاً سفید رنگ هستند و بافت ضخیمتری دارند، بنابراین جذب آن در پوست زمان بیشتری میبرد. این جذب طولانی مدت به این معنی است که یک لایه محافظ و ماندگار روی پوست شما ایجاد شده که کمی با احساس چسبندگی همراه است. این شکل از محصولات اغلب به عنوان کرم مرطوب کننده شناخته میشوند، اما کرم های آبرسان برخلاف مرطوب کننده ها که حاوی روغن و چربی هستند بر پایه آب می باشند. کرم ها برای انواع پوست های خشک یا حساس به خصوص در فصول سرد سال تاثیر بیشتری دارند و استفاده از آنها در دو نوبت روز و شب توصیه میشود. ژل، کرم، پماد و لوسیون اگر پوست شما را هیدراته تر کنند، همگی مرطوب کننده هستند. این محصولات در حالی که از خشکی پوست جلوگیری می کنند، محافظت در برابر آفتاب و مزایای ضدپیری را نیز به همراه دارند.