چگالی کلمات کلیدی چیست؟ + فرمول و ابزار

تراکم کلمات کلیدی یکی از مهم ترین عوامل در سئو سایت است. عدم توجه به این عامل مهم باعث می شود; یا ربات های گوگل موضوع صفحه شما را متوجه نمی شوند و آن را در نتایج جستجو برای کلمه کلیدی مورد نظر قرار نمی دهند یا جریمه بیش از حد بهینه سازی شامل وضعیت وب سایت شما می شود و صفحه به طور کامل از نتایج جستجو حذف می شود. برای درک بهتر مفاهیم مشکلات ذکر شده و علل آن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

تراکم کلمات کلیدی یکی از عناصر بهینه سازی کلمات کلیدی است و در واقع به تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در صفحه وب سایت اشاره دارد. چگالی کلمه کلیدی به شما می گوید که چند درصد از متن به کلمه کلیدی مورد نظر اختصاص داده شده است. چگالی کلمات کلیدی سیگنالی است که موتورهای جستجو برای تعیین اینکه آیا محتوا به یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص مرتبط است یا خیر استفاده می کنند.

فرمول برای محاسبه چگالی عبارت کلیدی

فرمول محاسبه تراکم کلمات کلیدی در یک صفحه برای بهینه سازی موتور جستجو به صورت زیر است:

Nkr * Nwp / Tkn) * 100)

Nkr: تعداد تکرار یک کلمه کلیدی

Nwp: تعداد کلمات در عبارت

Tkn: تعداد کل کلمات در صفحه مورد نظر

خروجی فرمول بالا چگالی کلمه کلیدی را مشخص می کند. به عنوان مثال، اگر یک عبارت از 3 کلمه کلیدی تشکیل شده باشد و این سه کلمه 4 بار تکرار شوند و تعداد کل کلمات 400 باشد، چگالی کلمه کلیدی برابر با 3 درصد است.

ابزار های محاسبه چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمه کلیدی به تعداد دفعاتی که این کلمه کلیدی خاص در صفحه ای از محتوای سایت تکرار می شود، اشاره دارد. این تراکم معمولاً به صورت درصدی از تعداد کل کلمات آن صفحه بیان می شود. اما در یک زمینه تغییر یافته، این اصطلاح می تواند به عنوان تعداد کل کلمات کلیدی به اضافه کلمات کلیدی مرتبط یا ثانویه و LSI استفاده شده در محتوا نیز استفاده شود.

چگالی کلمات کلیدی به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان سایت کمک می کند تا بفهمند محتوای یک صفحه خاص چیست. این موضوع جزء مهم و یکی از جنبه های مهم سئوی سایت محسوب می شود و تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت ها دارد.

چرا چگالی کلمات کلیدی در سئو با اهمیت است؟

تراکم کلمات کلیدی در سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا گوگل در تلاش است تا بهترین نتایج را به کاربران خود ارائه دهد. گوگل باید بداند محتوای شما چیست تا بهترین نتایج را ارائه دهد! کلمه کلیدی چیزی است که اطلاعات لازم را در اختیار گوگل قرار می دهد. در نتیجه، اگر می خواهید گوگل محتوای شما را به کاربر نشان دهد، باید به سراغ کلمات کلیدی بروید و از آنها به بهترین شکل استفاده کنید.

به این ترتیب تراکم کلمات کلیدی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. شما باید از این کلمات و عبارات به اندازه کافی در طول محتوا استفاده کنید. استفاده بیش از حد و نامناسب از کلمات کلیدی خواننده را آزار می دهد. گوگل همیشه سعی می کند بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد. اما بهترین محتوا از دیدگاه گوگل محتوای خوانا و مرتبط است. استفاده از کلمات کلیدی در مکان نامناسب، خواندن متن را دشوار می کند و در نتیجه بر رتبه آن تأثیر می گذارد.

نحوه توزیع کلمات کلیدی

اکنون می دانید چگالی کلمه کلیدی چیست و چگونه محاسبه می شود. در ابتدای این مقاله اشاره کردیم که تراکم کلمات کلیدی یک محتوا باید بین ۱ تا ۳ درصد باشد.

خوب، یک نکته در این بخش وجود دارد و آن نحوه توزیع کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی باید در سراسر محتوا به گونه ای توزیع شوند که هم متن شما برای کاربران قابل خواندن باشد و هم موتور جستجو بتواند موضوع متن شما را تشخیص دهد. اگر از یک کلمه کلیدی 10 بار در دو پاراگراف اول متن خود استفاده می کنید، بهتر است بدانید که چیزی اشتباه است.

توصیه می کنیم از کلمات کلیدی خود در 7 زمینه زیر استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید:

  • عنوان صفحه
  • تگ H1
  • متن اصلی
  • آدرس سایت
  • تگ Alt تصاویر موجود در صفحه
  • لینک های داخلی سایت
  • توضیحات متا یا متا دیسکریپشن

به یاد داشته باشید، فقط کلمات کلیدی را برای موتورهای جستجو بهینه نکنید. ارائه یک تجربه کاربری خوب به مخاطبان در موفقیت سایت شما بسیار موثر است.

نتیجه

همانطور که گفتیم چگالی کلمات کلیدی چیست، تراکم کلمات کلیدی ممکن است مانند گذشته مهم نباشد، اما همچنان یک عامل موثر در سئو سایت است. با استفاده از فرمول های بالا، می توانید چگالی کلمات کلیدی صفحات خود را بهینه کنید. علاوه بر چراغ سبز موتورهای جستجو، توزیع صحیح کلمات کلیدی در محتوا، رضایت کاربران را نیز به همراه خواهد داشت.

اگر استفاده از فرمول های بالا برایتان سخت است، نگران نباشید. افزونه هایی مانند Yoast می توانند چگالی کلمات کلیدی صفحات سایت را محاسبه کنند و در صورت استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی به شما هشدار دهند.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد به سوالات شما در مورد چگالی کلمات کلیدی پاسخ دهد. اگر سوالی در این زمینه دارید، از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان جدید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.