چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ از نگاه بانک جهانی

سلام دکتر / تهران مسئول روابط بین الملل بانک جهانی چشم انداز برنامه ایران را بازتاب Covid-19 و تحولات منطقه ای مرتبط دانست و گفت که با افزایش موارد Covid-19 و اجرای محدودیت های دقیق یا عدم توزیع واکسن در سال 2021 ، چشم انداز اقتصاد ایران خطرات جدی را تهدید می کند.

زینا الخلیل در مصاحبه با سلام دکتر گزارشی از فعالیت های اقتصادی کلان ایران در طی همه گیری کرونا ارائه داد و گفت: “تولید ناخالص داخلی ایران در چهار ماه اول 2020-2021 3.5 درصد کاهش یافت ، یکی از عواملی که این اقدامات است. ” سیستم تعلیق کوید -19؛ به دلیل رکود بیش از دو ساله در ایران و عدم ادغام اقتصادی با سایر کشورهای جهان ، پس از سالها راه اندازی ، این میزان کاهش در بسیاری از کشورها کاهش یافته است.

قابل ذکر است که اگرچه Covid-19 تأثیر عمده ای در چالش های نهادی در سیستم ایران داشته است ، اما به دلیل محدودیت ارتباطات سیستم با بقیه جهان ، در معرض شوک های خارجی قرار گرفته است.

چشم انداز اقتصادی ایران تحت تأثیر بحران Covid-19 و تحریم ها قرار دارد

وی با بیان اینکه چشم انداز اقتصادی ایران برای Covid-19 تحت تأثیر تحریم ها و تحریم ها قرار گرفته است ، افزود: “بانک جهانی پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی ایران به دلیل محدودیت های محدود در مسکن Covid-19 تا سال 2020 یا 2021 افزایش می یابد.” ” میانگین 4.5٪

وی ادامه داد: “به طور کلی ، ما انتظار داریم اقتصاد ایران در نیمه دوم سال 2021 به دلیل تمدید توافق نامه های پیمان در فصول سردتر بهبود یابد ، اما بدون واکسن مورد تایید ، بهبود اقتصادی در سال 2021 ضعیف است و اقتصاد توسط بخش غیرنفتی هدایت می شود.

سرمایه های انسانی و مواد معدنی زیادی در جهان هایی وجود دارد که ایران برای توسعه اقتصادی با آن روبرو است

درست است که پایه اقتصادی ایران نسبتاً متنوع است ، اما توسعه اقتصادی بخشهای غیرنفتی آن به قدرت بخش نفت بستگی دارد. در عین حال ، سرمایه های انسانی و مواد معدنی زیادی برای رشد ایران در جهان وجود دارد. آنها اقتصادی هستند.

الخلیل افزود: بانک جهانی پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی ایران تا سال 2020 به دلیل اقدامات جدید برای توقف تولید نفت در منطقه ، 4.2 درصد کاهش می یابد. علاوه بر این ، تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده نفت تا سال 2020 پنج درصد و فعالیت اقتصادی در کشورهای تولید کننده نفت 8 درصد کاهش می یابد که همه به دلیل اثر ضعیف است. در کشورهای توسعه یافته ، مشکلات عمده مربوط به اپیدمی ویروس کرونا و اختلال در سفر.

لغو تحریم های آمریکا می تواند تأثیر مثبت قابل توجهی در برنامه هسته ای ایران داشته باشد

مدیر ایران ، عراق ، اردن ، سوریه و لبنان در بانک جهانی گفت: “لغو تحریم های ایالات متحده می تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر اقتصاد ایران داشته باشد ، مانند تأثیر مشابه برجام بر اقتصاد ایران در سال 2016.” “

وی تأکید کرد: اگر عملکرد اقتصادی ایران در سالهای آینده کمتر از توان بالقوه آن باشد ، بهبود اقتصادی دشوارتر خواهد شد.

الخلیل با بیان اینکه فعالیت های اقتصادی ایران تحت چندین تحریم اقتصادی و دوره های مختلف اختلاف قیمت نفت بی ثبات بوده است ، افزود: نتیجه آن کاهش شرایط خوب تجاری و افزایش انتظارات تورمی بوده است. .

ارزش پول ایران در بهار امسال کاهش یافت

وی گفت: “دسترسی محدود به ارز همه گیر کوید -19 را افزایش داده و تعداد مقررات محلی را افزایش داده و هزینه ایران را از آوریل تا اوت (بهار 1399) کاهش داده است. 2020 و این کاهش برابر است با کل دوره 2019 تا 2020.

الخلیل ادامه می دهد: “تأثیر بحران ریالی و نرخ بالای ارز در اقتصاد داخلی باعث فشارهای اضافی و آسیب پذیرترین اقشار جامعه شده است.” کاهش نرخ ارز ، فضای کلی تجارت را بدتر کرده و سرمایه گذاری واقعی را کاهش داده است. همچنین صادرات را رقابتی تر کرده است ، اما به دلیل تقاضای کم در جهان به دلیل اپیدمی کرونا و سایر محدودیت های تجاری ، سرعت رشد صادرات کند شده است.

وی گفت: “افزایش بدهی دولت و عرضه دارایی در بورس اوراق بهادار باعث افزایش ریسک های مالی در ایران می شود و می تواند فشار بیشتری به بانک وارد کند و آن را از نظر اقتصادی مناسب تر سازد” می گوید بانک جهانی. اگر تقاضا از شرکای بین المللی کم باشد ، با افزایش محدودیت های تجاری ، ترازهای تجاری بدتر می شوند.

بزرگترین بحران جهانی از زمان رکود بزرگ دهه 1930

وی گفت: “با همه گیری كوید 19 و اقدامات برای كاهش آن ، بزرگترین بحران جهانی از زمان ركود بزرگ دهه 1930 اتفاق افتاده است.” تکامل قرنیه کاهش نیافته است. آسیب های بهداشتی و از دست دادن زندگی ناشی از این اپیدمی قابل توجه و ادامه دارد. بسیاری از افراد تحت تأثیر کاهش پیش بینی ها و مشکلات زندگی خود قرار گرفته اند.

بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD) ادامه می دهد: “بیماری همه گیر تاج ، اقتصاد جهانی را مختل کرده و آن را در رکود عمیق فرو برده است. پیش از این ، بانک جهانی پیش بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی جهانی در بهترین حالت خود در سال 2020 5.2 درصد کاهش می یابد ، که عمیق ترین کاهش در هشت سال گذشته است ، تقریبا سه برابر رکود جهانی در سال 2009.

کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به شدت تحت تأثیر بحران جهانی قرار گرفته اند

وی گفت: کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی که بیشترین توافق نامه های نفتی را امضا کرده اند ، از بحران جهانی ضربه سختی دیده اند. کاهش شدید تقاضا در بازار نفت باعث کاهش صادرات در منطقه بازرگانان نفت شده است و این منجر به تأثیرات منفی در بخش غیر نفتی شده است. علاوه بر این ، منطقه همچنان با چالش های ناشی از چالش های امنیتی طولانی مدت پناهندگان مانند موانع گسترده سیستم در برابر توسعه روبرو است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل