رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

چرا موتور ژنراتور می کوبد؟

پس از نصب و راه اندازی و یا گاز ژنراتور و بهره برداری از آن لازم است که از تجهیزات خود یک چک لیست، به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه داشته باشیم تا در هنگام نیاز، اقداماتی را جهت تعویض قطعات مصرفی انجام دهیم. با انجام دادن این بازدیدها و تهیه چک لیست ها، می توانیم از بروز مشکلات و ایجاد هزینه های اضافه برای تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور ها، خودداری کنیم. همچنین این برنامه ریزی و داشتن چک لیست، می تواند بر عملکرد درست دستگاه و افزایش بازدهی و طول عمر ژنراتور، تآثیر مثبتی داشته باشد

تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور و نگهداری صحیح، باعث افزایش طول عمر و دوام دستگاه و عدم نیاز به تعمیرات می شود و همچنین تعویض به موقع فیلترها ی گازوئیل، فیلتر هوا، و فیلترهای روغن از اصلی ترین کارهایی است که باید برای افزایش طول عمر دیزل ژنراتور ها انجام داد.
در نتیجه انجام بازرسی های فنی، طبق دستور العمل نگهداری دیزل ژنراتور، از مؤثرترین عوامل است که این اطلاعات از طرف کارخانه سازنده در دفترچه های فنی آمده است و در اختیار نمایندگان دیزل ژنراتور قرار می گیرد.

هر گونه دودی که از اگزوز ژنراتور خارج می شود نشان دهنده یک مشکل اساسی در دیزل ژنراتور می باشد. البته این دودها ممکن است رنگ های متفاوتی داشته باشند و هر کدام از این رنگ ها علت های مختلفی دارند.

یکی دیگر ازنکاتی که در  تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور ها باید در نظر بگیرید این است که در موتور دیزل ژنراتورها مانند موتور خودرو ها، آب برای خنک کردن موتور دستگاه استفاده می باشد. به این صورت که آب، گرمای اضافه رو به خود جذب کرده و پس از انتقال آن به رادیاتور دستگاه، این گرما به هوا انتقال داده می شود و از دیزل ژنراتور خارج می شود و دمای آب دیزل ژنراتور توسط یک نشانگر در صفحه کنترل، نمایش داده می شود. در هنگام جوش آوردن موتور دیزل ژنراتور، دمای آب از حد معمول بالاتر می رود که به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. زمانیکه دستگاه زیر بار فشار زیاد است که در این صورت، بر روی موتور فشار زیادی وارد می شود که بهتر است با زمانبندی، منابع مصرفی را مدیریت کنیم تا دمای موتور به حد طبیعی خود برسد.
  2. پایین بودن آب رادیاتور  هم می تواند باعث افزایش دمای دستگاه شود، که همواره باید سطح آب رادیاتور بررسی شود تا مقدار آب رادیاتور کم نشود.
  3. یکی از تجهیزات اصلی سیستم خنک کننده موتور دیزل، واتر پمپ است که به هنگام بالارفتن دمای آب و جوش آوردن موتور، باید تسمه پروانه را از روی بولکی واتر پمپ برداشته و واتر پمپ را با دست بررسی کرد.
  4. در بعضی مواقع ترموستات خوب عمل نمی کند، که اگر این قطعه خراب شود دمای آب، از حد مشخص بالاتر می رود، که در این صورت باید دمای قبل و بعد ترموستات را کنترل کرد. زیرا ترموستات از قطعات بسیار مهم سیستم خنک کننده است و تا زمانیکه دمای آب دور موتور، از یک حد مشخصی بالا نرفته اجازه ورود آب به رادیاتور را نمی دهد.
  5. گاهی گرفتگی لوله های آب رادیاتور یا وجود هوا در آنها، باعث افزایش دمای آب می شود که در این صورت باید رادیاتور باز شود و توسط کارشناس مربوطه شستشو و سرویس شود.
  6. اگر دمای پایین و بالای رادیاتور مشکلی نداشته باشد، ممکن است ایراد از گرفتگی شبکه ها یا چشمه های هوای رادیاتور باشد که در این صورت عبور هوا از رادیاتور باید بررسی شود که در صورت ایراد در این قسمت، باید رادیاتور باز شود و چشمه های هوا شستشو داده شوند.
  7. از دیگر مواردی که باید در هنگام بالارفتن دمای آب بررسی کرد، تسمه پروانه است. در صورت شل بودن تسمه پروانه، انرژِی مکانیکی به پروانه منقل نمی شود و پروانه نمی تواند هوا را به داخل رادیاتور تزریق کند تا دمای آب کاهش یابد.
  8. هنگامی که هیچ کدام از موارد بالا باعث بالارفتن دمای آب نشود باید نشانگر یا دما سنج را بررسی کرد و در صورت ایراد، این قسمت تعویض شود.

اموزش تعمیر ژنراتور برق | تعمیر دیزل ژنراتور کامینز | تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور pdf

۹٫ اگر لوله خروجی اگزوز یا سوپر شارژ مسدود باشد سبب بالا رفتن دمای آب ژنراتور می شود که در صورت بروز مشکل، باید مسیر لوله باز شود و یا آن را تعویض کرد.

۱۰٫ فشار زیاد باد از جهت مخالف رادیاتور می تواند در افزایش دما تأثیر داشته باشد که دراین صورت، باید جهت دیزل ژنراتور را تغییر دهیم.

۱۱٫ اگر افزایش دمای آب از موارد بالا نبود، باید به کارشناس مربوطه مراجعه شود تا سوزن های انژکتور و پمپ فارسونگا را بررسی کنند.

۱۲٫ همچنین از مواردی که باید توسط کارشناس بررسی شود، واشر سر سیلندر است که ممکن است درست آب بندی نشده باشد و برای بررسی ابزار مخصوص لازم است که مربوط به کارشناس میباشد.

نوسان و دور پایین در موتور دیزل ژنراتور

نکته دیگر  در  تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور ها این است که عواملی همچون گیرکردن شانه پمپ فارسونگا، خرابی سنسور پیکاب یا گاورنر و یا مشکل در تنظیمات ECU و ایرادات مکانیکی، می تواند باعث نوسان در سرعت موتور یا دور پایین در موتور دیزل ژنراتور شود که برای رفع آن باید به نیروی متخصص تعمیر دیزل ژنراتور مراجعه کرد.

علت خروج دود سیاه در موتور دیزل

به دلایل مختلفی ممکن است دود سیاه از اگزوز دیزل ژنراتور خارج شود که عبارتند از :

  • گرفتگی انژکتورها که باید سرویس شود.
  • کثیفی فیلتر هوا که با تعویض فیلتر، مشکل دود سیاه برطرف می شود.
  • پمپاژ شدن سوخت اضافه به موتور، که باید پمپ سوخت بررسی شود.
  • لق شدن سوپاپ ها که در حالت موتور گرم باید تنظیم و آب بندی شوند.
  • ممکن است زمان تزریق سوخت تنظیم نباشد که با تنظیم لوله سرکج، مشکل حل می شود.
  • همچنین محفظه احتراق ممکن است کثیف بوده یا دوده گرفته باشد که باید بررسی شود.

مشکل خروج دود سفید در   تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور

در بعضی مواقع علاوه بر دود سیاه و آبی ممکن است دود سفید رنگی از موتور خارج شود که نشانگر مشکلاتی در دستگاه می باشد که علت اصلی آن مشکلات احتراق و یا نشتی خنک کننده داخلی ژنراتور است.

برای پی بردن به این موضوع می توان کف دست را جلوی اگزوز گرفته به طوری که خروجی مسدود نشود و سپس با بو کردن کف دست، در صورتی که بوی قوی را حس کنیم ایراد از تزریق زیادی سوخت به موتور می باشد که موتور فرصت احتراق نداشته است.

اگر بویی احساس نشد با مزه کردن یکی از انگشتان می توان فهمید که مشکل از سیستم خنک کننده است زیرا مزه شیرین، مربوط به ماده ضد یخ درون خنک کننده است که بسیار سمی است.

که نشتی هم می تواند از ترک برداشتن سرسیلندر یا از بین رفتن واشر موتور باشد.

 مشکل خروج دود آبی

علت دود در موتورهای دیزل به کارکرد قطعات سوخت و تنظیم سوخت مربوط می شود که سرویس کردن آنها امری ضروری است و برای اینکه کمتر دچار مشکل شویم، بهتر است قبل از نصب دستگاه نکات نصب و موقعیت مکانی را از فروشنده سؤال کنیم.

اضافه روغن در دیزل ژنراتور، کم بودن روغن در کارتل، وجود روغن در محفظه احتراق ، رقیق بودن روغن و گیرکردن توربو شارژها، از عواملی است که ایجاد دود آبی می کند و همه آنها باید بررسی و سرویس شود.