چرا دستگاه کپی خط می اندازه

یکی از سؤالاتی که کاربران دستگاه کپی توشیبا ممکن است با آن مواجه شوند این است که علت خط انداختن دستگاه کپی چیست؟ با اینکه چنین مشکلی ممکن است برای هر دستگاه کپی اتفاق بیفتد اما گاهی این مسئله نشان دهنده مشکلات سخت افزاری در دستگاه بوده و به خرابی قطعات آن اشاره دارد. این مشکل به این صورت است که پس از خروج برگه چاپ شده، خطوطی افقی یا عمودی روی آن مشاهده می شود. این خطوط معمولاً نازک بوده یا در یک سمت برگه چاپ می شوند و یا اینکه در تمامی صفحه نمایان می شود.

همانطور که می دانید در فرآیند کار دستگاه کپی و خروج برگه های چاپی از دستگاه قطعات مختلفی نقش آفرینی می کنند. کارتریج، درام، بلید، غلطک ها و غیره قطعاتی هستند که فرآیند چاپ و کپی را فراهم کنند. بروز مشکل در هریک از این قطعات می تواند باعث خط انداختن در دستگاه کپی شود. اما گاهی ممکن است مشکل از کاغذ و یا دیگر اجزای دستگاه کپی باشد. بنابراین اگر با چنین مشکلی در دستگاه کپی مواجه شده اید، منطقی ترین کار این است که از یک متخصص تعمیرات دستگاه کپی کمک بگیرید. در اینجا برخی از مهمترین دلایل خط انداختن فتوکپی آورده شده است. با مطالعه آن ممکن است بتوانید مشکل دستگاه خود را تشخیص دهید.

دلایل خط انداختن دستگاه کپی

خط انداختن می تواند دلایل متعددی داشته باشد. اگر از طریق اسکنر اقدام به کپی گرفتن کرده اید، ممکن است وجود خط در شیشه اسکنر یا اشیا روی آن و یا روی سند مورد نظر، باعث خط انداختن شده باشد. گاهی وجود خطوط سیاه روی کپی، از این مسأله نشأت می گیرد. اما اگر مشکل از این قسمت نباشد باید ریشه مسأله را در درام، کارتریج یا غلطک جستجو کرد. درام نقش مهمی در کیفیت چاپ دارد. وجود خط و خش بر روی درام یا غلطک می تواند بر روی کاغذ منتقل شده و چاپ بی کیفیتی را به دنبال داشته باشد.

خرابی در بخش های کارتریج و درام فتوکپی از رایج ترین دلایل خط انداختن دستگاه کپی می باشد. البته همیشه مشکل از دستگاه نبوده و گاهی اوقات سندی که برای کپی آماده شده است مشکل دارد. برای مثال وجود سنجاق، منگنه و یا چروک صفحات باعث ایجاد خطوط تیره و مشکی بر روی کاغذ می شود. وجود گرد و خاک یا اضافات تونر در دستگاه نیز می تواند از عواملی باشد که در ایجاد خطوط روی کاغذ تأثیرگذار باشد.

بررسی علت خط انداختن دستگاه کپی و راهکارهای رفع آن

رایج‌ ترین علت خط انداختن دستگاه کپی، ریختن تونر درون دستگاه کپی است که موجب کثیف شدن سطح شیشه و درنهایت چاپ خطوط بر روی برگه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین عواملی که در چاپ با کیفیت و عدم چاپ خطوط بر روی کاغذ تاثیرگذار می‌باشد، تمیز بودن شیشه اسکنر است. هر نوع کثیفی بر روی شیشه اسکنر موجب کاهش کیفیت چاپ و همچنین ایجاد خطوطی بر روی کاغذ می‌شود.

یکی از مهم‌ترین قطعات دستگاه کپی، اسلایدشو است که وظیفه تمیز کردن قطعات دستگاه کپی را برعهده دارد؛ بنابراین بدیهی است که خود این قطعه به مرور زمان کثیف شود از این‌رو دیگر علت خط انداختن دستگاه کپی بر روی کاغذ، کثیف شدن اسلایدشو آن است.

بروز مشکلات سخت‌افزاری در دستگاه کپی مانند: خرابی  کارتریج  یا درام دستگاه کپی از دیگر دلایلی هستند که موجب خط انداختن دستگاه کپی می شوند. در این صورت بهترین راه تماس با مرکز سخت افزار ایران است تا تکنسین های این مرکز در آدرس مورد نظر شما حاضر شده و به عیب یابی کارتریج و درام دستگاه کپی بپردازند و درصورت بروز مشکل برای هر یک از این قطعات، آن را تعمیر کنند.

 

چرا دستگاه پرینتر خط می اندازد؟

در ادامه به توضیح مفصل درباره هر کدام از این علت‌ها به‌همراه راه‌حل‌های رفع آن می‌پردازیم.

  1. خرابی کارتریج

کارتریج اصلی‌ترین قطعه تشکیل‌دهند‌ه‌ هر پرینتر است که کار پرینت صفحات را بر عهده دارد. خرابی کارتریج باعث ایجاد پرینت راه راه می‌شود.

راه‌حل:

  1. الکتریسیته ساکن و کیفیت پایین چاپ

الکتریسیته ساکن یا برق استاتیک، یکی از علل شایع برای پرینت راه راه در دستگاه‌های چاپگر است. به‌منظور اطمینان از چسباندن تونر به کاغذ، در طول فرآیند ساخت نسخه، دستگاه کاغذ را با ذرات شارژ می‌کند. با‌این‌حال، ایجاد الکتریسیته ساکن روی کاغذ ممکن است این روند را مختل کند و باعث ایجاد رگه‌ها بر روی صفحات در هنگام چاپ شود.

راه‌حل:

  1. وجود خط در درام

ممکن است وجود خط‌و‌خش‌ روی درام، علت خط انداختن چاپگر روی صفحات چاپی باشد. انجام تعمیر و شارژ کارتریج، به‌ویژه توسط افراد غیر‌متخصص، می‌تواند به درام آسیب برساند. یکی از علل ایجاد خطوط روی درام، شارژ غیر‌اصولی کارتریج است. بنابراین در صورت ظاهر شدن رگه‌ها بر روی صفحات چاپی، بهتر است درام در کارتریج را بررسی کنید. فرسودگی واحد درام، یکی از دلایل اصلی خط انداختن چاپگر روی صفحات چاپی است. واحد درام در کارتریج، مسئول تولید بارهای منفی است، در حالیکه لیزر پرینتر تصاویر را بر روی درام منتقل می‌کند. با گذشت زمان، درام کارتریج فرسوده می‌شود و قادر به انجام عملکرد صحیح نمی‌باشد.

راه‌حل:

  1. کافی نبودن تونر و همچنین کیفیت پایین چاپ

یکی از دلایل شناخته شده برای ایجاد پرینت راه راه، کافی نبودن تونر در پرینتر شما است. وجود رگه‌ها در صفحات چاپ، یکی از نشانه‌های اصلی برای نیاز به پر کردن تونر در پرینتر است.

راه‌حل:

  1. نشتی تونر

نشتی تونر در پرینترها، به‌عنوان یکی از دلایل ایجاد خط انداختن چاپگر شناخته شده است. کارتریج‌های استفاده شده در پرینترها، معمولا دارای مخزن‌هایی هستند که برای جمع‌آوری تونر اضافی که برای چاپ لازم نیست، طراحی شده‌اند. در صورتیکه این مخزن‌ها به‌طور منظم خالی نشوند، تونر اضافی در آن‌ها می‌تواند به صفحات چاپی شما نشت کند و باعث ایجاد لکه‌ها شود.

راه‌حل:

  1. اشکال در مگنت

مگنت یکی از اجزای کارتریج است که به غلتک آهنربایی مخصوصی متصل می‌شود و درون کارتریج قرار دارد. وظیفه این غلتک، انتقال تونر یا پودر از مخزن به دهانه خروجی کارتریج است. هرگونه مشکل یا ضعف در خاصیت آهنربایی مگنت، باعث می‌شود که تونر به اندازه کافی از کارتریج خارج نشود و این موضوع می‌تواند باعث خط انداختن چاپگر روی صفحات چاپی می‌شود.

با گذشت زمان، خرید و فروش دستگاه کپی دچار نوسانات شدید شد. خریداران این محصولات در پرداخت هزینه و یا ارزیابی امکانات یک دستگاه به خصوص، دچار شک و تردید بودند و نمی‌توانستند به درستی تصمیم‌گیری کنند. به همین دلیل مدیران فروش دستگاه کپی برای افزایش فروش محصولات خود، برنامه ریزی‌های جدیدی را در راستای اهداف تجاری خود تدوین کردند. مرکز ماشین‌های اداری کیومیتا نیز یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تأمین و فروش دستگاه کپی از برند‌های متنوع است که می‌توانید جهت اطلاع از قیمت دستگاه کپی و خرید آن با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

خروج از نسخه موبایل