اقتصادی

پیش به سوی مولدسازی – سلام دکتر

برنامه رژیم لیمویی | بسته اخبار اقتصادی ایسنا | به

با وجود تمام سوال‌ها و ابهام‌هایی که در روزهای گذشته درباره مولدسازی مطرح شده، آن طور که رییس سازمان خصوصی سازی می‌گوید تمام جوانب کار بررسی شده و این تصمیم هیچ ارتباطی با محدودیت‌های بودجه‌ای دولت ندارد.

به گزارش سلام دکتر، از زمانی که بحث آغاز به کار هیات مولدسازی دارایی‌های دولت مطرح شد، انتقادهایی هم در این باره طرح می‌شد و برخی از آنها این سوال را مطرح می‌کردند که اگر بنا باشد دولت اموال خود را بفروشد و سپس از آنها برای تامین بودجه جاری استفاده کند چه می‌شود؟ موضوعی که مقامات مختلف دولتی آن را به صراحت تکذیب کرده‌اند و حالا رییس سازمان خصوصی سازی شرایط آن را به شکل دقیق تشریح کرده است.

چهره روز: حسین قربانزاده

رییس سازمان خصوصی سازی که در روزهای گذشته بارها نسبت به ابعاد مختلف خصوصی سازی توضیحاتی جدید ارائه کرده، امروز نیز از بخش‌های دیگری از طرح دولت در این زمینه سخن گفت. رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به سوال سلام دکتر مبنی بر این‌که آیا اجرای طرح مولد سازی برای جبران کسری بودجه دولت است یا خیر؟ عنوان کرد: اگر دولت در قله ثروت هم بود باز هم طرح مولد سازی اجرا می‌شد زیرا دارایی‌ها باید مولد شود. چه دولت کسری داشته باشد چه نداشته باشد باید نسبت به استفاده از دارایی‌های راکد اقدام کند.

سلام دکتر همچنین در گفت و گو با یکی از مدیران عامل بانک‌ها، جزییاتی از نحوه تعامل آنها با صندوق توسعه ملی را منتشر کرده است و دیگر اقدامات موجود در این حوزه را بررسی کرده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن درباره آخرین وضعیت مولدسازی و برنامه‌های این بانک در همین راستا، گفت: اخیرا درباره مولدسازی و واگذاری اموال بحث جدی مطرح شده است و بانک‌ها ناگزیر از واگذاری هستند. اتفاقی که طی سال‌های گذشته رخ داده این است که چهار شرکت بورسی و ۱۱ شرکت غیربورسی را در سال گذشته واگذار کردیم و در واقع بانک صنعت و معدن در این زمینه عملکرد خوبی داشته و سبک سازی را انجام داده است. در حال حاضر چند شرکت معدود دیگر باقی مانده که درصددیم دو شرکت بورسی و دو شرکت غیربورسی را نیز در سال جاری و سال آینده واگذار کنیم. اما بخش دیگری از این طرح به اموال مازاد و املاک باز می‌گردد. بسیاری از زمین هایی که داریم را در مراحل مختلف به صورت مزایده آگهی می‌کنیم و بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته، مراحل قانونی آن طی خواهد شد.

فراوانی روز: ارز نیمایی

بانک مرکزی در تشریح اقدامات خود، امروز نیز خبرهایی را از آخرین وضعیت بازار ارز در کشور ارائه کرده است. علاوه بر فروش بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو ارز از محل منابع موجود کشورمان در عراق طی روزهای گذشته در سامانه نیما، در روز جاری نیز به میزان ۱۰۰ میلیون یورو از این محل عرضه شد.

همچنین در خبری دیگر و  پیرو اعلام رییس کل بانک مرکزی، از دهم دی ماه امسال بیش از ۶.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و اقلام بهداشتی و مواد اولیه کارخانجات در سامانه نیما عرضه شده و در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است.

در کنار بازار ارز که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شود، صنعت حمل و نقل کشور نیز آماده انجام سفرهای نوروزی می‌شود، هرچند در این حوزه کمبودهایی نیز خود را نشان داده‌اند. دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از افزایش تقاضا برای سفر در تعطیلات پیش‌رو به نیمه جنوبی کشور و متعاقب آن، کمبود بلیت هواپیما و قطار خبر داد.

همکار روز: چینی‌ها

در ادامه سفر چند روزه رییس جمهور و هیات همراه به چین، امروز نیز خبرهای جدیدی از ابعاد این سفر و توسعه همکاری‌های دو جانبه منتشر شد. در سفر رئیس جمهوری و وزرای کابینه دولت سیزدهم به پکن توافقات بسیاری در بخش کشاورزی میان ایران و چین صورت گرفت که از مهمترین آنها می‌توان به صادرات محصولات لبنی و سیب به چین اشاره کرد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با وزیر حمل و نقل چین، برنامه ریزی لازم برای انجام اقدامات مشترک در چارچوب تقویت و توسعه شاخه جنوبی جاده ابریشم در چارچوب ابتکار “کمربند راه” را برای اتصال چین به اروپا از مسیر ایران خواستار شد.

در کنار آن، سلام دکتر در چند خبر به بررسی ابعاد مختلف همکاری‌ها میان ایران و چین پرداخته است. پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت گفت: باتوجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر افزایش تقاضای نفت چین و پتانسیل ایران برای تامین بخشی از این نیاز، ایران می‌تواند تکیه‌گاهی برای امنیت انرژی چین باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران نیز معتقد است در شرایطی که تحریم‌های آمریکا برای اقتصاد ایران محدودیت‌هایی به وجود آورده، توسعه روابط با غول دوم اقتصاد جهان، می‌تواند منافع قابل قبولی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

معلق روز: بازار بورس

در آخرین روز کاری هفته، بازار سرمایه نتوانست رشدی در شاخص کل ثبت کند. شاخص کل بورس امروز با ۱۳ هزار و ۱۶۶ واحد سقوط تا رقم یک میلیون و ۵۲۴ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن ۴۶۰۷ واحد کاهش یافت و در رقم ۴۷۴ هزار و ۷۸۱ واحد ایستاد. در این بازار ۳۵۵ هزار معامله به ارزش ۳۷ هزار و ۲۸ میلیارد ریال انجام شد.

در بازار لوازم خانگی اما ثبات قیمتی باقی مانده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه در میانه دی ماه برخی از برندها، قیمت لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و غیره را پنج تا ۱۵ درصد و کولر آبی را ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش دادند، تصریح کرد: دبیر اتحادیه هم اخیرا در یک مصاحبه رادیویی همین موضوع را اعلام کرده، اما خبر به گونه‌ای منعکس شده که انگار کل صنعت لوازم خانگی ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته که این موضوع درست نیست.

خبر جدیدی نیز درباره وضعیت مطالبات قطعه سازان خودرو منتشر شده است. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مطالبات قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: پیگیری و تلاش می‌کنیم که آن دسته از گروه‌های قطعه‌سازی که مهلت دریافت مطالبات ۱۲۰ روزه آنها از خودروسازان رد شده است تا عید امسال معوقات خود را دریافت کنند.

انتهای پیام