پرینتر یا چاپگر دیجیتالی چیست؟

چاپ دیجیتال چیست

از دیرباز تاکنون، سیستم‌های چاپ تصاویر، تحولات زیادی داشته است. چاپ‌ سربی، فلزی، سنگی، ژلاتینی، افست، دیجیتال و غیره از انواع چاپ‌ محسوب می‌شوند. ما در این محتوا از خانه طراحان سام، قصد داریم درباره چاپ دیجیتال به عنوان یکی از جدید‌ترین تکنولوژی‌های چاپ، اطلاعاتی را ارائه کنیم.

در دهه‌های گذشته برای چاپ تصاویر در تیراژ بالا از افست یا لیتوگرافی استفاده می‌شد؛ که از کیفیت و امکانات محدودی برخوردار بود؛ اما در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی، در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت چاپ، تغییرات اساسی ایجاد کرده است.

چاپ دیجیتال، تازه‌ترین روش برای تبدیل تصاویر دیجیتال و با کیفیت به محصولات چاپی است. معمولا از این سیستم، برای تیراژ‌های پایین استفاده می‌شود. در ادامه به مزایای چاپ دیجیتال، کاربرد‌های آن، فرآیند، ابعاد و انواع چاپ دیجیتال می‌پردازیم.

مزایای چاپ دیجیتال

• هزینه چاپ دیجیتال، در قیاس با چاپ افست بسیار زیاد است اما استفاده از سیستم دیجیتال، در تیراژ پایین بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. در این سیستم، هزینه چاپ هر صفحه ثابت بوده و با افزایش تعداد تغییر نمی‌کند.
• سرعت چاپ در سیستم دیجیتال بسیار زیاد است.
• در سیستم‌ افست امکان تغییر داده‌ها وجود نداشت اما در سیستم دیجیتال، شما می‌توانید به راحتی بخشی از داده‌ها را تغییر دهید.
• کار با دستگاه‌های قدیمی چاپ مانند افست، گراور و فلکسو به دلیل اینکه باید در هنگام چاپ، نسبت به کمرنگی یا پر رنگی تصاویر تصمیم‌گیری می‌شد دارای حساسیت بالایی بود. از این جهت کار با این دستگاه‌ها نیازمند استخدام یک اپراتور مجرب بود. درصورتی که کار با دستگاه چاپ دیجیتال، نیازمند توانایی و تجربه خاصی نیست. در چاپ دیجیتال تصمیم‌گیری درباره رنگ تصاویر در مرحله آماده‌سازی و قبل از چاپ صورت می‌گیرد که این مسئله سبب صرفه‌جویی در به کارگیری نیروی انسانی می‌شود.

در سیستم چاپ دیجیتال پرینت آنلاین شیراز مستقیما به رایانه متصل می‌شود و داده‌ها را مستقیما از رایانه دریافت کرده و چاپ می‌کند. چاپگر‌های لیزری و جوهر افشان جزء رایج‌ترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال محسوب می‌شوند. در این سیستم تونر، به شکل یک لایه نازک روی سطح چاپی قرار می‌گیرد ولی در سطح چاپی نفوذ نمی‌کند. در مرحله بعد، با استفاده از مواد پوششی و با تابش اشعه UV یا فرآیند‌های حرارتی، اقدام به تثبیت رنگ‌ها می‌‌نمایند.

در چاپ دیجیتال سطح چاپی می‌تواند هریک از این موارد باشد: کاغذ، کنواس، کاغذ عکاسی، فوم برد، بوم، پارچه، چوب، شیشه و سنگ.

انواع چاپ دیجیتال

برای تقسیم‌بندی چاپ دیجیتال در انواع مختلف، عوامل متنوعی را در نظر خواهند گرفت. انواع چاپ دیجیتال شامل:

جوهرافشان

روش دیجیتال جوهر افشان را باید با کیفیت‌ترین روش چاپ، نامید. در این روش چاپ، اطلاعات طرح یا متن مورد نظر مستقیما و به واسطه مرکب مایع، روی کاغذ ترسیم خواهد شد. اما به دلیل سرعت کم در زمان چاپ، از این روش برای انجام طرح‌هایی با تیراژ یا تعداد بالا استفاده نخواهد شد. دستگاه‌های روش جوهر افشان شامل پرینتر‌های رومیزی و دستگاه‌هایی در ابعاد ۵ متری است.

حرارتی

با توجه به اسم این روش چاپ، از حرارت کمک می‌گیرند. در این روش حرارتی، اشعه‌های لیزر روی سطوح کاغذ‌های حساس تابیده شده و سپس طرح مورد نظر به همراه رنگ آن، روی سطح مورد نظر نقش می‌بندد. رایج‌ترین دستگاه روش حرارتی دیجیتال، دستگاه فکس است. البته استفاده از این روش با به وجود آمدن راه‌های جدیدی در عرصه دیجیتال، رو به کاهش است.

مارکر‌های لیزری

امروزه استفاده از دستگاه‌های مارکر‌های لیزری در صنایع بزرگ، با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. لیزر‌های موجود در دستگاه‌های این روش، با حرکت به سمت عقب و جلو الکتریسیته ساکن را ایجاد کرده و سپس بعد از گرم شدن تونر، آن را روی سطح‌های مورد نظر آزاد خواهند کرد. سرعت عمل روش مارکر‌های لیزری دیجیتالی، بسیار زیاد است؛ ولی کیفیت طرح چاپ شده به اندازه روش جوهر افشان نیست.

تصعید رنگ

در دستگاه‌های روش دیجیتال تصعید رنگ، ابتدا رنگ روی سلفون‌ها قرار گرفته و سپس به واسطه اشعه‌های لیزر، رنگ روی سلفون، بخار می‌کند. اکنون این بخار رنگ منجر به ترسیم طرح روی کاغذ می‌شود. سرعت عمل و کیفیت کار‌های چاپی این روش، بسیار بالا بوده و معمولا از آن برای چاپ عکس استفاده می‌کنند. همچنین هزینه چاپ در این روش به دلیل سلفون‌های رنگی گران، بسیار بالا است.

الکتروفتوگرافی

این روش دیجیتال به دو بخش تونری و مرکبی تقسیم‌بندی می‌شود. در چاپ دیجیتال و نوع مرکب، از مرکب‌های رنگی برای کار‌های چاپی در تعداد بسیار زیاد استفاده شده و البته طرح‌های چاپ شده، کیفیت بسیار بالایی دارند. پیچیدگی‌های بسیار زیاد بخش مرکبی نسبت به بخش تونری الکتروفتوگرافی، باعث شده مدل مرکبی آن چندان مورد استقبال قرار نگیرد.

در روش تونری، طرح‌ها به واسطه ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ، با سرعت بسیار بالایی ترسیم می‌شوند. همچنین چاپ تونری بیش‌تر در مصارف صنعتی کاربرد دارد. در صورت ترکیب دستگاه‌های روش چاپ تونری با یک اسکنر، دستگاه لیزری ایجاد خواهد شد.

نوری یا پرتوی

سیستم چاپ در پر کاربرد‌ترین روش دیجیتال اینگونه است که ابتدا طرح مورد نظر به واسطه تابش اشعه‌های نوری روی یک کاغذ حساس به نور ایجاد شده و سپس در مرحله ظهور، طرح ثابت می‌شود. سرعت عمل این روش چاپ، زیاد بوده و امکان استفاده از روش نوری برای چاپ نسخه اولیه طرح نیز امکان‌پذیر است.

Direct Imaging

بسیاری این روش چاپ دیجیتال را همان چاپگر افستی دانسته‌اند. به واسطه سیستم تهیه پلیت که داخل چاپگر جاسازی شده است؛ طرح مورد نظر روی کاغذ ترسیم می‌شود. البته تمام مراحل چاپ با کمک رایانه و کاملا خودکار صورت خواهد گرفت. این روش برای کار‌های چاپی با تعداد کم، مقرون به صرفه نیست.

از اصلی‌ترین عوامل تقسیم‌بندی چاپ دیجیتال، ابعاد سطح چاپ است. در این نوع تقسیم‌بندی، روش چاپ دیجیتالی را به سه گروه تقسیم‌بندی می‌کنند:

فرمت متوسط

ابعاد چاپ در فرمت متوسط، A ۳+ یا به عبارتی ۳۳*۴۸ سانتی‌متر بوده و معمولا روش چاپ به کار گرفته شده در این ابعاد، به صورت جوهر افشان، لیزری و نوری است. افراد در چاپخانه‌ها برای چاپ کارت‌های ویزیت، لیبل‌های مختلف، انواع کاتالوگ‌ها و عکس از فرمت متوسط استفاده می‌کنند.

فرمت بزرگ

بیش‌ترین ابعاد کار‌های چاپ شده در فرمت بزرگ، از ۳۳*۴۸ سانتی‌متر شروع شده و تا ۱۵۰ سانتی‌متر را در بر می‌گیرد. افراد حاضر در چاپخانه‌ها برای پوستر‌هایی که عرض آن‌ها، ۱۵۰ سانتی‌متر است؛ از این روش چاپ دیجیتال استفاده می‌کنند. البته روش چاپ با فرمت بزرگ در فضای داخلی یا Indoor به کار گرفته می‌شود. سایت مرکز کپی یکی از مرکز کپی تایپ و صحافی های شهر شیراز است

 

فرمت عریض

ابعاد چاپ دیجیتال به کار رفته در فرمت عریض از ۱۵۰ سانت تا ۵۰۰ سانتی‌متری را شامل شده و به دلیل مزیت بزرگ بودن طرح چاپ شده، در فضای باز یا outdoor نصب می‌شود. البته کار‌های چاپ شده در این روش، در برابر آب و نور خورشید از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهند.

خروج از نسخه موبایل