پاکسازی روح با کتاب‌های وحشتناک!

روح | کتاب

پاکسازی روح با کتاب‌های وحشتناک!

مجید شفیعی می‌گوید: «رؤیاهای وحشت گاهی کار رهایی و علم انسان است و این نوع وحشت نیز همین کار را می‌کند. پیش بینی غیرمستقیم شامل تاریک ترین و پیچیده ترین قسمت های مغز انسان و روح و ناخودآگاه انسان است.

نویسنده کتاب‌های کودک و کودک در گفت‌وگو با سلام دکتر، با توجه به موضوعاتی مانند هیجان‌انگیز، دلهره‌آور و دلهره‌آور که در عناوین بسیاری از کتاب‌های منتشر شده برای نوجوانان یافت می‌شود، از مواجهه کودکان با وحشت و معماهای این چنینی صحبت می‌کند. مدرسه، من از عشق آنها به این نوع ترس شگفت زده شدم. آنها عاشق این کتاب ها هستند و شگفت آورتر اینکه بیشتر طرفداران این ژانر دختران هستند. ارسطو در فلسفه خود مفهومی به نام کاتارسیس داشت که از آن به تطهیر معنوی تعبیر می شد. متوجه شده اید که وقتی یک کابوس می بینید و بعد از خواب بیدار می شوید که این همه ترس و اضطراب چیزی جز خواب نیست، احساس راحتی و آرامش می کنید و خوشحالید که همه آن شرایط وحشتناک چیزی جز رویا و رویا نیست. این رویاها در عین حال برای روح و ضمیر ناخودآگاه شخص متوقف می شود و ممکن است تجلی آنها به راهروهای او در روان پیچیده انسان نفوذ نکند. این نوع ترور تقریباً همان کار را انجام می دهد. پیش بینی غیرمستقیم شامل تاریک ترین و پیچیده ترین قسمت های مغز انسان و روح و ناخودآگاه انسان است.

او ادامه می دهد که بیشتر کارهایی که در این ژانر نوشته می شود ممکن است صرفا جنبه سرگرمی داشته باشد اما همه در این ژانر کار نمی کنند. ما ثابت کرده ایم که در میان این آثار، بینش های اطلاعاتی به وفور یافت شده است. مثلاً مجموعه کتاب‌های رنسام ریگز یا بیشتر آثار نیل گیمن و… این آثار تنها عامل وحشت نیستند. آنها همچنین آموزنده هستند. مثلا داستان های «کورالاین» اثر نیل گیمن یا نمونه های بی شمار دیگری که گاه سعی می کنند معماهای پیچیده زندگی و ناخودآگاه، مفاهیم زندگی، مرگ، درد، رنج، عشق و… را مخاطب حل کنند. جایگاه و تربیت در مورد روحیه نظرات متفاوتی در مورد آن خواهند داشت. به نظر من نباید تنها به حوزه های سرگرمی این آثار نگاه کرد، بلکه سطوح پنهان این آثار نیز خود گواه تفکر آنهاست. در نتیجه توجه به جنبه سرگرمی رمان های ترسناک نیز جای خود را گرفته است که نمونه بارز آن داستان «دراکولا» است.

شفیعی همچنین درباره خدمات فراوان موجود در بازار در این مقطع توضیح می دهد: این ماجرا به حال و هوای جامعه ما برمی گردد و در تحقیقات علمی می توان متوجه شد که چرا یک معیار است. ساختار خانواده ها تغییر کرده است، بازی های کودکان فردی است و در وب سایت ها و بازی های آنلاین گسترش یافته است. امواج اطلاعاتی بی نهایت آگاهی. منظورم این است که داشتن اطلاعات لزوما اطلاعات نیست. اگر معنای چنین آثاری در جامعه بالاست همانطور که گفتم باید رویکرد علمی به داستان های علمی-تخیلی داشت. علمی تخیلی علمی تخیلی علمی تخیلی علمی تخیلی علمی تخیلی علمی تخیلی علمی تخیلی علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علمی، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم ، علم در مورد تأثیر آن بر کودکان. او به آنها گفت که فقط در مورد فعالیت های دیگر ژانرها تحقیق کنند. همه این فرآیندها یک هدف دارند. اگر به تاریخ هگل نگاه کنیم، روح زمانه حاکم بر جامعه و جوامع بشری است. برخی از پرمخاطب ترین و پرمخاطب ترین کتاب های ایران ممکن است در کشورهای دیگر محبوبیت نداشته باشند زیرا مکان، مکان و دوره زمانی جامعه ما متفاوت است.

وی خاطرنشان می کند: تکراری شدن ترجمه کتاب ها به دلیل تقاضای زیاد برای آنهاست. اگر سوالی وجود ندارد، ناشر یا مترجم سراغ این نوع نمی رود. برخی از ناشران چنین نشریاتی را یافته و به آنها روی آورده اند. کتاب‌های مصور نیز از این قاعده مستثنی نیستند، در حالی که این گونه فعالیت‌ها از قدرت بینایی کودکان استفاده می‌کنند و جلوه‌های بصری و حرکتی بالایی دارند و به همین دلیل جذاب هستند، همچنین جوانان به سنی که می‌روند تمایل دارند و قهرمانی را به صحنه اضافه می‌کنند. . از داستان و داشتن چنین ذهن قهرمانی یا میل به قهرمان شدن را در دل می آورد و ناگهان این نوع کتاب ها میل جوانان را برآورده و برآورده می کند. بنابراین سبک و سبک ارائه کتاب ها نیز می تواند تعیین کننده و مهم باشد و تاثیر بسیار بالایی در جذب مخاطب داشته باشد. در کتاب‌های این ژانر، فانتزی می‌تواند جذاب‌تر باشد و در برخی آثار، طرح‌ها و فضاهای گوتیک جذاب‌تر است و از سوی دیگر، عموماً جوانان و سایر مخاطبان از عدم اطمینان لذت می‌برند. چرا فوتبال اینقدر جذاب است؟ به دلیل این عدم قطعیت ها و غیر منتظره. هیولاها بدون شک بازی های بی پایان و الهام بخش برای نوجوانان هستند.

نویسنده کتاب های کودک و کودک درباره کتاب های طنز نیز به این نکته اشاره می کند که اگر کیفیت ارائه این کتاب ها خوب باشد، بدون شک مخاطبان بیشتری را به خود جذب می کند. ما قهرمانانی در آن فرهنگ و اندازه داریم که می توان آنها را در ژانر و فرم نوشتاری بیان کرد. در کنار «شاهنامه» واژه‌های دیگری مانند «سمک عیار» یا «امیر ارسلان» یا «هزار و یک شب» وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در قالب خطوط طنز یا دریای بزرگی از کتاب‌های تاریخی بیان کرد. ما در میان سیل عظیمی از کلمات هستیم و به نوعی در کلمات قدیمی زندگی می کنیم. به عبارت دیگر ما در دنیایی از تصاویر و متون هستیم، اما دلیل این ارتباط ثابت نشده است، شاید به دلیل اینکه نیروهای بالقوه بیشماری از این دست آثار هنوز کشف نشده اند.

او با بیان اینکه در گذشته، زمانی که نسل ما در حال بزرگ شدن بود، کتاب های کودکان و نوجوانان از بسیاری جهات تولید نمی شد، ادامه می دهد: «من عاشق کتاب های طنز هستم، یکی از راه هایی که من را تشویق به خواندن کردند، همین کتاب ها را دارند. مثل کتاب های تانتون یا بتمن و سوپرمن و ….

وی با اشاره به استقبال مردم از کتاب های طنز گفت: یکی از بازگشت های تصمیمات و سیاست ها در حوزه ادبیات کودک و نوجوان این است که علایق و سلیقه ها و وضعیت روحی و روانی و گلایه های کودکان و نوجوانان نادیده گرفته شده و پذیرفته نمی شود. به آن در تصمیمات یادداشت بردارید.» اولین مخاطب این آثار همین نسل بود.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل