پاسخ به سوال‌های پرتکرار اربعین

اربعین | خودرو

پاسخ به سوال‌های پرتکرار اربعین

با نزدیک شدن به زمان سفر اربعین، نحوه دریافت ویزای عراق، تمدید گذرنامه، هزینه سفر اربعین، واکسیناسیون و نحوه خروج از کشور بیشترین سوالاتی است که تاکنون مطرح شده است.

به گزارش سلام دکتر، بر اساس اعلام ستاد اربعین، هر زائری برای خروج از کشور و شرکت در زیارت اربعین نیاز به ثبت نام در برنامه «سماح» حج و زیارت، دریافت بیمه، بیمه کارت، کارت واکسیناسیون در انگلیسی و پاسپورت با شش ماه اعتبار. کارت اعتباری یا کارت اعتباری اربعین را برای مدت کوتاهی همراه خود داشته باشید. اما برخی گزارش های پراکنده و متفاوت از شرایط شرکت در زیارت اربعین شبهات و سوالاتی را ایجاد کرده است که مدیر کل نظارت بر اماکن متبرکه حج و زیارت در گفت وگو با سلام دکتر به برخی از آنها پاسخ داده است. همچنین پاسخ های پلیس، پلیس مهاجرت و گذرنامه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت و ستاد مرکزی اربعین زیر نظر وزارت کشور دریافت و فراخوان شده است.

بدون پاسپورت عراق می توانید وارد شوید تبدیل شدن؟

بحث برانگیزترین سوال در رابطه با گزارش های مختلفی که منتشر شده مربوط به نیاز به گذرنامه و تمدید آن است، به ویژه اینکه هر ساله مسافران زیادی بدون داشتن گذرنامه به مرزها می روند و انتظار دارند که با جمعیت زیاد و فشار به مرزها. ایجاد می شود، مرزهای عراق برای زائران باز می شود. اتفاقی که یک بار در اوایل دهه 90 رخ داد، اما هنوز هم هر سال شایعه می شود. این زمانی است که به گفته پلیس، در عراق سفر بدون گذرنامه غیرقانونی است و جرمی است که حتی منجر به دستگیری می شود.

به گفته مدیر کل حج و زیارت، گذرنامه برای سفر به عراق باید شش ماه اعتبار داشته باشد.

بر اساس آخرین اظهارات رئیس پلیس کشور، گذرنامه منقضی شده به مدت شش ماه تمدید می شود، هرچند مسافران باید قبل از رفتن به مرز گذرنامه خود را تمدید کنند. برخلاف آنچه قبلا اعلام شده بود، امکان تمدید گذرنامه در مرز وجود ندارد.

سردار حسین اشتری – فرمانده نیروی انتظامی کشور – نیز از امکان صدور «گذرنامه موقت» برای مسافرانی که فاقد گذرنامه معتبر هستند، خبر داده است. این فرم فقط قبل از مراجعه به مرز و از طریق پلیس گذرنامه در مراکز استان ها و شهرستان ها از روز شنبه پنجم شهریور ماه قابل دریافت است.

از این رو بر اساس آخرین اطلاعات نیروی انتظامی هیچ گونه خدمات تمدید گذرنامه و صدور ترانسفر خودرو در مرزها ارائه نمی شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا همچنین گفته است که تمدید گذرنامه هایی که کمتر از شش ماه از تاریخ آنها گذشته و یا از تاریخ 15 شهریور 1398 صادر شده و اقدامی برای تعویض آنها نشده است، از روز شنبه آغاز می شود. 5 شهریور. . این تمدید رایگان است و امکان سفر به عراق و زیارت اماکن متبرکه در ایام اربعین را فراهم می کند.

به گفته سردار علی ذوالقدری، مجوز ویژه اربعین با یک دهم هزینه گذرنامه بین المللی فقط برای کشور عراق و به مناسبت اربعین صادر می شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیز گفت: تمدید گذرنامه فقط در دفاتر پلیس گذرنامه و امنیت عمومی شهرستان ها انجام می شود. در تهران این خدمات تنها در پنج مرکز ستارخان، پلیس گذرنامه فاتب در خیابان کوه نور، شهر ری، ورامین و شهریار ارائه می شود.

در مورد ویزای عراق و هزینه های خروج

سفر به عراق در ایام اربعین بدون ویزا با توافق دو کشور امکان پذیر است. با این حال، اکنون سفرهای هوایی و زمینی در عراق رایگان است.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس، زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

چه تعداد واکسن برای اربعین لازم است؟

با این حال سوالات زیادی در مورد واکسن کرونا که شرط مجری اربعین برای شرکت در سفر است و محل بحث و سردرگمی شده است، از جمله اینکه آیا این شرط شامل کودکان و نوجوانان می شود یا چند دوز واکسیناسیون برای زائر اربعین در دسترس باشد، به کسانی که تزریق کرده اند، داشتن کارت واکسیناسیون ضروری است، آیا این کارت باید فارسی باشد یا انگلیسی؟

بر اساس اظهارات مدیرعامل سازمان حج، به دلیل مشکلات پیش آمده در اتصال سایت ثبت نام اربعین به سامانه وزارت بهداشت، گزینه واکسیناسیون برای ثبت نام اربعین از سامانه سماح حذف شده است. وضعیت واکسیناسیون اما بر اساس تصمیم جدید ستاد اربعین، تزریق حداقل دو نوبت واکسن کرونا و در صورت گذشت شش ماه از آخرین تزریق، دوز یادآوری ضروری است.

طبق اعلام اداره کل حج و زیارت و بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین، شرط واکسیناسیون برای افراد زیر 12 سال اعمال نمی شود.

با توجه به اظهارات سید مجید میراحمدی – سرپرست شرکت اربعین – و تاکید وی در سایت ثبت نام اربعین، مقرر شده است با داشتن کارت واکسیناسیون یا تصویر این کارت نحوه واکسن زدن در مرزها کنترل شود. روی موبایل تاثیر می گذارد. تلفن اساس واکسن دو دوز است اما اگر شش ماه از نوبت دوم گذشته باشد باید قبل از سفر دوز تقویت کننده تزریق شده باشد.

تا به حال، دولت عراق محدودیتی برای چنین واکسیناسیونی تعیین نکرده است.

به مسافران توصیه می شود کارت دیجیتالی واکسیناسیون را از سایت وزارت بهداشت به زبان انگلیسی تهیه کنند و در طول سفر به خصوص برای عبور از مرز این کارت را به همراه داشته باشند.

هزینه ثبت نام اربعین

حمیدرضا محمدی، مدیرکل حج تمتع وزارت حج، درباره هزینه ثبت نام اربعین که محل بحث های زیادی است، گفت: هزینه ثبت نام اربعین 18 هزار تومان است که با تکمیل مراحل ثبت نام در «سماح» پرداخت می شود. برنامه. غیر از آن، برای ثبت نام اربعین هزینه دیگری نباید پرداخت شود.

وی درباره اشتباهات سامانه ثبت نام اربعین در هنگام پرداخت هزینه بیمه توضیح می دهد که اجازه تکمیل و تکمیل مراحل ثبت نام را نمی دهد. مراحل ثبت نام را تکمیل کنید

مدیرکل حج تمتع همچنین تاکید کرد: زائران پس از تکمیل مراحل ثبت نام باید تصویر کارت بیمه خود را از سایت سماح پرینت کرده و در هنگام خروج و سفر بین دو کشور همراه داشته باشند.

چقدر پول بگیریم؟

اینکه چقدر باید برای پیاده روی اربعین هزینه کرد یکی از سوالات متداول اربعین است. مدیر کل نظارت بر عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره هزینه هایی که زائران برای این سفر باید به همراه داشته باشند، گفت: در ایام اربعین برای غذا و اسکان مقرراتی اعمال می شود که رایگان است اما برای ایاب و ذهاب به ویژه در کشور عراق مقرراتی اعمال می شود. زائران حتی برای سفر از مرز مهران تا نجف یا کربلا تا کاظمین و سامرا و البته هنگام بازگشت به ایران، باید مبلغی را بپردازند، همراه داشته باشند.

به گفته وی، تا اربعین و در روزهای عادی سال، افرادی که فقط به عراق سفر می کنند و با وانت سفر می کنند، حدود یک و نیم تومان برای سفر با قطار از مهران به شهر نجف یا از کربلا به کاظمین و سامرا سفر می کنند. این ارزش مربوط به اقامت در عراق و قبل از ساعت روضه اربعین است.

او به مسافران توصیه می کند که از قبل برنامه ریزی کنند که از کدام شهرهای عراق بازدید کنند و بودجه متناسب با آن را داشته باشند و خاطرنشان می کند که حمل و نقل و سایر خدمات در ایام اربعین گران تر است، مگر اینکه دولت عراق قیمت ها را افزایش دهد. اگر همه شرایط را در نظر بگیرید، بهتر است مسافران ایرانی پول کافی همراه داشته باشند و بهتر است ارز عراقی (دینار) همراه مسافر باشد.

اما در خصوص هزینه ایاب و ذهاب به خاک عراق، وزارت راه و شهرسازی قیمت هایی را به صورت دستوری در نظر گرفته است که در صورت خرید از 24 شهریور و برای بازه زمانی 30 شهریور تا 30 شهریور به ازای هر بلیط هواپیما شش میلیون تومان است. 31 سپتامبر.

به گفته مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری، بلیت اتوبوس باید در تاریخ و به نام زائر به فروش برسد که تنها از پایانه ها و دفاتر فروش شرکت ها قابل فروش است. هنوز قیمت رسمی این بلیت ها اعلام نشده است اما طبق آخرین اعلام ستاد اربعین قرار است فروش بلیت اتوبوس از 25 شهریورماه آغاز شود.

ارزش پول اربعین

اما بانک مرکزی درباره پولی که زائران در اربعین را همراهی می کند، اعلام کرده است: از روز شنبه پنجم شهریور 1401، بانک های ملی، سپه، ملت، تجارت و صادرات ارز را به مبلغ 100 دلار یا معادل آن به فروش می رسانند. موضوع ارز زیارتی اربعین مبلغ 150000 دینار عراقی به هر زائر به نرخ قرارداد پرداخت می شود.

چه مرزهایی را می توانید پشت سر بگذارید؟

برای خروج از مرزهای زمینی تاکنون از طریق مهران، شلمچه، چزابه، خسروی، تمرچین و باشماق گزارش هایی تهیه کرده ایم. بیشترین تقاضا برای تردد از مرز مهران است. بنابراین به دلیل برخی مسائل امنیتی تردد از مرز باشماق و تمرچین محدود می شود و این دو مرز مختص گروه های خودرویی است و اتوبوس هایی که در این مرزها توقف می کنند پس از پایان برق حرکت می کنند.

بر اساس اعلام شرکت مرکز اربعین، مرز شلمچه به تردد کشورهای خارجی از جنوب شرق کشور و مرز خسروی به کشورهای سایر کشورها اختصاص دارد.

بر اساس آخرین اعلام شرکت اربعین، ساعت کاری مرزها 24 ساعت خواهد بود اما حداکثر زمان خروج ایرانیان از مرز خسروی عراق ساعت 17 است.

بر اساس اعلام ستاد اربعین، تردد از مرزهای زمینی با خودروهای شخصی و عمومی امکان پذیر نیست و اتوبوسی برای اربعین سقوط نمی کند و زائران باید با خودروهای دیگر در خاک عراق به سفر خود ادامه دهند.

چه زمانی مقررات مسکن و غذا در عراق اجرا می شود؟

مرکز بازسازی عتبات عالیات که مسئولیت اسکان و اطعام زائران اربعین را بر عهده دارد، اعلام کرده است که فرآیندهای ایرانی از 16 تا 29 شهریورماه در عراق برای پذیرایی و پذیرش زائران انجام می شود. این شرکت همچنین اعلام کرد که با توجه به گرمای سال جاری فرآیندها نیاز به تامین آب و تجهیزات سرمایشی بیشتری دارد.

2500 آیین باید توسط ایرانیان در مناطق مرزی و منطقه عراق برگزار شود و علاوه بر آن امکان پذیرایی از زائران در اماکن متبرکه و صحن های اطراف آنها وجود دارد. علاوه بر این، بسیاری از عراقی ها هر ساله پذیرای زائران در خانه های خود هستند.

نقش های سربازان و عناوین اثر در اربعین

موضوع حضور سربازان یا زائرانی که خدمت سربازی نکرده اند در اربعین از دیگر سوالات متداول است که مدیرکل مراسم ترحیم حج و زیارت توضیح داد: برای ثبت نام اربعین محدودیتی وجود ندارد. حوزه. برنامه سماح و همه متقاضیان می توانند ثبت نام کنند، دارند، اما بهتر است پلیس نظر خود را در مورد خروج سربازان یا افراد درگیر اعلام کند.

کمیته وظیفه عمومی فراجا در این خصوص اعلام کرد: مشمولانی که در ماه های محرم و صفر به ویژه در ایام زیارت اربعین در صورت عدم غیبت سربازی برای زیارت عتبات عالیات حضور ندارند می توانند در این سفر شرکت کنند. بدون نیاز به پرداخت ودیعه و با ثبت درخواست آنلاین کوپا.

شرکت در پیاده روی اربعین برای چه کسانی ممنوع است؟

ستاد مرکزی اربعین محدودیت های فیزیکی برای حضور در زیارت اربعین و بیماران سرطانی با زخم یا عفونت اعضای بدن، بیماران سرطانی مبتلا به رتینوپاتی، بیماران سرطانی با مشکلات کلیوی، بیماران پیشرفته، بیماران با عوارض و علائم قلبی، بیماران با گردش خون ضعیف تعیین کرده است. . کنترل دیابت یا قند خون ناشتا 250 و بالاتر، بیماران مبتلا به سرطان در حال درمان، بیماران مبتلا به آسم یا کنترل نشده و COPD، بیماران مبتلا به سرطان درجا با وضعیت نامناسب، افرادی که پزشک آنها توصیه می کند بیماری های واگیر دارند (به ویژه بیماری های تنفسی، غذایی و پوستی). افراد دارای تست کرونای مثبت در صورت نداشتن علائم جدی تا پنج روز اول مثبت شدن آزمایش از این سفر منع می‌شوند.

این کادر همچنین شامل زنان باردار، افراد بالای 60 سال، افراد مبتلا به بیماری های تحت کنترل، افراد دارای فشار خون کنترل نشده، افراد دیابتی کنترل نشده، افراد چاق با شاخص توده بدنی بیش از 40، افراد دارای معلولیت یا سیستم ایمنی معیوب و از افرادی که به طور مرتب از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می کنند، درخواست می شود از شرکت در پیاده روی اربعین خودداری کنند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل