رسانه عمومی

وقتی ایوان رنگ خون گرفت

شهر ایوان در جریان نبرد متعاقب هشت بار مورد حمله قرار گرفت که 29 و 96 مجروح بر جای گذاشت.

به گزارش سلام دکتر، با شروع درگیری ها و سقوط سومار و قصرشیرین در منطقه کرمانشاه، شهرستان ایوان ضمن حضور در جبهه های نبرد، پذیرای آوارگان سومری و قهرمانان این شهر است و نقشی حیاتی در حمایت از رزمندگان ایفا می کند. جبهه سومار.

شهر ایوان در پایان جنگ شاهد تهاجم نیروهای زرهی دشمن از طریق جاده سومار به سمت ایوان و تنگه کوشک بود که با اقدام به موقع نیروهای دشمن و عشایر ایوان مجبور به عقب نشینی از غرب شهر شد.

از آنجا که ایوان نقش اساسی در پشتیبانی از خط مقدم جنگ به ویژه جبهه سومار داشت، دشمنان وی بارها حمله کردند و در طول جنگ 366 ناوشکن و 1057 جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

در ابتدای جنگ و در جریان عملیات سومار، جمعی از جوانان و فرهنگیان شهرستان ایوان به فرماندهی شهید «جوهر مرادی» با پشتیبانی اسلحه در آبان ماه مسئولیت جهاد سازندگی ایوان را بر عهده گرفتند. در بیست و نهم 1359 و شب عاشورا حسینی با جسارت به مواضع دشمن در صراط سومار حمله کردند و در این عملیات 7 تن از آنان به شهادت رسیدند.

شهر ایوان در جریان نبرد متعاقب هشت بار مورد حمله قرار گرفت که 29 و 96 مجروح بر جای گذاشت.

در پی این حملات در 18 تیر 1364 شهر ایوان مورد اصابت سه فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت که در نتیجه آن 150 نفر کشته و 700 نفر مجروح شدند و روز شنبه نیز سامیسی خونین ایوان انجام شد.

با ادامه بمباران ایوان، زندگی عادی در شهر تا پایان جنگ ادامه داشت.

در سال 93 دو شهید گمنام در پارک شهدای ایوان به خاک سپرده شدند.

اوگوجی اوکو کمپ

قرارگاه عملیاتی چهل زری ارتش در جاده ایوان سومار، نزدیک روستای چهل زری بخش زرنه ایوان، در تنگه کوشک قرار دارد.

این بنیاد در دهه 1350 با ایده هدایت و مدیریت عملیات نظامی در غرب کشور فعال شد. غرب کشور از سال 1361 برای تامین امنیت منطقه و جاده ایوان – سومار در حوالی روستای چهل زارعی فعال بوده که تا پایان جنگ عملیاتی بود.

بیمارستان مرکز بهداری ارتش در سال 1360 در کنار منطقه چهل زری به منظور ارائه خدمات به ساکنین محل جهت درمان موقت و اعزام مجروحان جبهه سومار به بیمارستان های ایلام و کرمانشاه تأسیس شد. این بنیاد در عملیات کربلای 6 در 23 دی ماه 1365 در سومار و نفت شهر مدیر پروژه بود و آیت الله هاشمی رفسنجانی در شب پروژه مخفیانه به قرارگاه رفتند.

دریای کوشک

تنگه کوشک به طول تقریبی 5 کیلومتر و در فاصله 25 کیلومتری شهر ایوان بین ارتفاعات بنکول و ذول شیره و حاصل طغیان نهرهای رودخانه کنگیر در ارتفاعات زاگرس است.

تنگه کوشک محل استقرار پایگاه نظامی خط مقدم در غرب کشور در دوران مقدس است. ارتش عراق در اواخر تیرماه 1367 پس از تصمیم 598 ایران، سومار را تصرف کرد و از پل هفت دهنه و جاده سومار ایوان به قصد قطع ارتباط بین ایلام و کرمانشاه و تصرف آن گذشت. ایوان وارد دریای کوشک می شود اما ایوان اعم از سپاه و نیروهای ژاندارمری در ورودی باریک پافیلیون با ستونی از تانک های دشمن روبرو شده و حرکت آنها را در جاده سومار به ایوان متوقف کرده و آنها را مجبور می کنند. آنها عقب نشینی کنند

در جریان مقاومت رزمندگان در تنگه کوشک، ضمن انهدام تعدادی تانک دشمن، 46 نفر از تانک ها و ارتش های دشمن به اسارت درآمدند. ابوالحسن خرم رودی فرمانده دلاور هنگ ژاندارمری استقلال و سیروس دوبرا و شیخ عباس فلاحی از نیروهای ارتش کره در نبردی سخت به شهادت رسیدند.

یادمان و کتیبه این شهدا یادآور حد نهایی دشمنان پیشرو در شمال استان ایلام و ایوان بود.

انتهای پیام/