رسانه سلامت و دانش

وضعیت پایدار شیرخشک در کشور / تکلیف نوزادانی که در ثبت کد ملی مشکل دارند

برنامه رژیم لیمویی | برنامه لیمویی | پایدار

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر وضعیت پایدار تولید شیرخشک در کشور، گفت: در حال حاضر به صورت میانگین ماهانه بین ۶ تا ۷.۵ میلیون قوطی شیرخشک درکشور تولید می‌شود.

دکتر سجاد اسماعیلی در گفت‌وگو با سلام دکتر، درباره آخرین وضعیت بازار شیرخشک در کشور اظهار کرد: بر اساس مقتضیات و آنچه که موقعیت و شرایط تعیین می‌کند، برنامه‌ریزی تولید شیرخشک با کارخانجات داخلی انجام می‌شود. اگر کمبودی وجود داشته و نیاز به تولیدات بیشتر باشد، کارخانجات شیفت‌بندی می‌شوند و حتی سه‌شیفته کار می‌کنند، اما اگر نیاز نباشد و تولید بیش از اندازه نیاز داشته باشیم، ممکن است تاریخ انقضای آن‌ها تمام شود و بنابراین بر حسب نیاز بازار، برنامه تولید را با کارخانجات هماهنگ می‌کنیم.

ارایه ماهانه ۱۰ قوطی شیرخشک یارانه‌ای با کد ملی نوزاد

وی با اشاره به اینکه روند فعالیت کارخانه‌ها و تولید شیرخشک پایدار است، ادامه داد: تولید شیرخشک طبق روال سابق در حال انجام است و این درحالیست که سیاست‌های عرضه شیرخشک نیز اصللاح شده است. بر اساس استعلامی که از معاونت بهداشت و ستاد ملی جمعیت انجام شد، میزان مصرف شیرخشک توسط هر کودک ماهانه ۴ الی ۷ قوطی برآورد شده است. اما برای تامین رفاه خانواده‌ها ۱۰ قوطی شیرخشک به قیمت یارانه‌ای تعیین شد که طی ماه خانواده‌ها می‌توانند آن را با نرخ یارانه‌ای دریافت کنند. در عین حال تعرفه شیرخشک بیش از ۱۰ قوطی با قیمت غیر یارانه‌ای محاسبه می‌شود و آن هم تا سقف ۲۰ قوطی امکان‌پذیر است.

تکلیف شیرخشک نوزادانی که در ثبت کد ملی مشکل دارند

سخنگوی سازمان غذا و دارو از یک طرح تسهیلی خرید شیرخشک برای خانواده‌ها خبر داد و گفت: وقتی کودکی در آخر هفته به دنیا می‌آید و به هر دلیلی در روند ثبت کد ملی آن مشکلی ایجاد می‌شود، پدر و مادر می‌توانند به کد ملی خود، برای کودک یک عدد شیر خریداری کنند تا مشکل تامین شیر به‌صورت موقتی حل شود.

مجوز جدیدی برای واردات نداریم

وی درباره اینکه چند درصد تولید شیر خشک در داخل کشور انجام می‌شود و چند درصد به صورت واردات، به سلام دکتر گفت: در حال حاضر ۹۹.۸ درصد بازار از طریق تولید داخلی تامین می‌شود و ۰.۲ درصد نیز مجوز واردات از گذشته صادر شده است. در حال حاضر برای واردات شیر خشک هیچ مجوز جدیدی صادر نشده و با تولید داخلی به‌طور کامل شیرخشک لازم کشور تامین می‌شود که البته تا یک ماه دیگر سهم تولید داخلی در بازار، طبق روال سابق ۱۰۰ درصد خواهد بود.

تولید ماهانه تا ۷.۵ میلیون قوطی شیرخشک در کشور

اسماعیلی درباره میزان تولید ماهانه شیر خشک گفت: به‌طور متغیر، ماهانه بین ۶ تا ۷.۵ میلیون قوطی شیرخشک درکشور تولید می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره چگونگی استعلام قیمت شیرخشک و برخورد با تخلفات احتمالی، اظهار کرد: درصورتی که مردم به داروخانه‌ای مراجعه کردند و هنوز سهمیه ۱۰ قوطی یارانه‌ای آن‌ها تمام نشده بود و با قیمت بیش از تعرفه یارانه‌ای به آن‌ها به فروش رسید، می‌توانند با تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند و یا به معاونت‌های غذا و دارو در استان خود و یا همچنین به حوزه بازرسی سازمان غذا و دارو اعلام کنند؛ چراکه نظارت‌های وزارت بهداشت هوشمند شده است و به محض اینکه کد ملی را دریافت کنیم، همان زمان می‌توانیم از سامانه تخلفات موجود در داروخانه را استعلام بگیریم و برخورد جدی و قانونی داشته باشیم.

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: میزان مصرف و میزان سهمیه شیر باقی مانده برای مردم از طریق پیامک به سرپرست خانواده ارسال می‌شود و قابل پیگیری است.

انتهای پیام

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.