رسانه عمومی

وضعیت وخیم عمارت «مسعودیه» – سلام دکتر

وضعیت عمارت مسعودیه رو به وخامت است. برخی از دیوارهای آجری خیابان برداشته شده و رهگذران خیابان ملت هر روز نگران فروریختن دیوارهای عمارت قاجاری هستند.

به گزارش سلام دکتر، این وضعیت را می توان از ضلع بیرونی «ملت» تهران مشاهده کرد، جایی که بخشی از آجرهای این بنای عظیم که برای جلوگیری از ریزش آن از سمت بیرون رانده شده بود، فروریخت و قسمت های دیگر. دیوار شکسته و فرو ریخته است. در حال حاضر وضعیت این ساختمان خطرناک توصیف شده است و تدابیر امنیتی برای محافظت از دیوارهای بیرونی به خطر افتاده است، بنابراین مدت‌هاست که عابران پیاده را نگران کرده است.

عمارت «مسعودیه» که فراز و نشیب های خود را دارد، در سال 1389 با برگزاری فروش از طریق صندوق حفظ، احیا و حفاظت از بناهای تاریخی و فرهنگی (مربوط به مرکز میراث فرهنگی، سفر و صنایع دستی) برگزار شد. مرکز سرمایه گذاری آز اعظم «مسعودیه» را به همراه دو اثر تاریخی دیگر (خانه امیری و خانه وکیل) به مدت 59 سال در اختیار گرفت تا پس از بازیابی، این آثار تاریخی را به هتل های پنج ستاره تبدیل کند. بر اساس این قرارداد، شرکت عظام باید سه سال دیگر ساختمان را به طور کامل بازسازی کند، اما شش سال پس از واگذاری به سرمایه گذار، صندوق حفظ، احیا و دفع هیبریدهای تاریخی و فرهنگی می گوید این مجموعه هرگز بازسازی نخواهد شد. فقط خیر، اما در بدترین حالت و بدون تعهد برای پرونده های غیر اجاره ای از شرکت گرند شکایت کرد و در سال 95 آمد تا قرارداد را فسخ کند.

موقعیت عالی خانه بزرگ

موقعیت عمارت مسعودیه، عکسهای گرفته شده در 15 اردیبهشت 1401 توسط مسعود جعفر

عمارت «مسعودیه» از سال 1395 وارد نظام حقوقی شده و به همین دلیل درهای آن به روی عموم بسته است، اما در حال حاضر اعتبارات نگهداری، تعمیر و بهره برداری از آثار تاریخی و فرهنگی با تصدی مسئولیت به عمارت مسعودیه می رسد. . به نوعی و اکنون این سوال پیش می آید که چرا با وجود تأسیس صندوق در این بنای تاریخی، همچنان جایگاه آن رو به وخامت است و اقدامی برای حفاظت از آن انجام نمی شود؟

علی دارابی معاون جدید میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دی ماه 1400 درباره مکان نامعلوم مسعودیه و درهای بسته عمارت اظهار داشت: بسته است، منتظر گزارش کمیته بررسی هستم. تا به نتیجه ای برسیم که از تخریب این اموال جلوگیری کند و بتوان از آن به درستی استفاده کرد.

عمارت مسعودیه سال هاست که در بلاتکلیفی به سر می برد و ناظران آن در سال هایی که این عمارت نیاز به تعمیرات اضطراری داشت، روند قانونی و تبعات آن را بهانه ای برای به تاخیر انداختن مرمت و امنیت آن قرار دادند.

موقعیت عالی خانه بزرگ

رهگذران نگران سقوط این دیوار قاجاری و ظاهر آن بودند

کاخ مسعودیه یکی از بناهای تاریخی تهران است که توسط مسعود میرزا والی اصفهان به نام ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. در واقع نام این خانه بزرگ از نام مسعود میرزا معروف به «مسعودیه» گرفته شده است. این قلعه در تاریخ 26 آذر 1377 با شماره ثبت 2190 نماد ملی ایران است.

موقعیت عالی خانه بزرگ

عکس ها از مسعود جعفر شعار خبرنگار سلام دکتر

موقعیت عالی خانه بزرگ

وضعیت وحشتناک دیوارهای عمارت مسعودیه عکسهای گرفته شده در 25 اردیبهشت 1401

انتهای پیام/