رسانه عمومی

وزیر کار: بخش قابل‌توجهی از «فقر شدید» کشور کاسته شده است

وزیر کار: بخش قابل‌توجهی از «فقر شدید» کشور کاسته شده است

مرتضوی گفت: مشاغل و درآمد همه افراد کشور شناسایی و گروهی که زیرخط فقر هستند، مشخص شدند. یعنی ما خط فقر، فقر شدید و فقر مطلق را تعریف کردیم و اکنون با قاطعیت عرض می‌کنم که بخش قابل‌توجهی از فقر شدید کشور کاسته شده است.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد برنامه این وزارتخانه برای افزایش رفاه اجتماعی در سال جدید اظهار کرد: در سال گذشته در حوزه عدالت اجتماعی کار‌های مؤثر و مفیدی را انجام دادیم. ابتدا برای شناسایی نیازمندان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه‌ای تعریف شد، تا میزان درآمد و دهک‌های درآمدی را، نه به‌صورت پیمایشی و نمونه‌گیری بلکه به‌صورت واقعی صفر تا صد برای کل جمعیت ۸۶ میلیونی کشور مشخص کنیم.

مرتضوی بیان کرد: مشاغل و درآمد همه افراد کشور شناسایی و گروهی که زیرخط فقر هستند، مشخص شدند. یعنی ما خط فقر، فقر شدید و فقر مطلق را تعریف کردیم و اکنون با قاطعیت عرض می‌کنم که بخش قابل‌توجهی از فقر شدید کشور کاسته شده است.

وزیر کار تأکید کرد: از جنبه کمک‌هایی که کمیته امداد و سازمان بهزیستی انجام می‌دهند، در دهک‌های اول، دوم و سوم نه ما و نه کمیته امداد کسی را در صف نداریم و اعلام می‌کنم اگر کسی تصور می‌کند استحقاق تحت پوشش قرار گرفتن را دارد حتماً به کمیته امداد و سازمان بهزیستی مراجعه کند. شایان‌ذکر است منابع برای رسیدگی به این افراد به‌اندازه کافی پیش‌بینی‌شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات ما برای ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش سنواتی حقوق دهک‌های پایین و مستمری‌بگیران و تهیه بستری برای ایجاد سالی یک‌میلیون فرصت شغلی است تا نرخ بیکاری کاهش پیدا کند. ما الآن در محدوده نرخ بیکاری ۷ درصدی هستیم و امیدواریم در سنوات آینده بازهم بتوانیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: فراهم کردن آموزش فنی حرفه‌ای، ایجاد بستر‌های مناسب و فرایند استادشاگردی ازجمله اقدامات ما در کاهش نرخ بیکاری بوده است.

وزیر کار تصریح کرد: دولت همه تلاش خود را برای مدیریت تورم انجام می‌دهد و سال گذشته نیز بر اساس گزارش‌های مراکز رسمی، تورم رو به کاهش بود؛ امسال نیز امیدواریم این روند کاهشی ادامه پیدا کند.