اقتصادی

وزارت نیرو گام‌های خوبی برای تامین برق پایدار در فصل تابستان برداشته است

است | برای | برداشته

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار گام هایی که وزارت نیرو برای تامین برق پایدار در فصل تابستان برداشته لازم است که در مسیر ارتقای راندمان نیروگاه های کشور و تمرکز بر تولید برق تجدید پذیر گام برداشت.

حسین حسین زاده در گفت وگو با سلام دکتر، با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت نیرو برای مدیریت خاموشی ها به ویژه در فصل تابستان، بیان کرد: الحمدلله عملکرد وزارت نیرو یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم به شمار می رود. وزارت نیرو به ویژه در حوزه تامین برق پایدار در تابستان اقدامات خوبی انجام داده است. راه اندازی نیروگاه های سیکل ترکیبی، صرفه جویی ها و بهینه سازی هایی که صورت گرفته، موظف کردن کارخانه های بزرگ به تامین برق مورد نیاز خود و مدیریت مصرف در زمان پیک از جمله اقداماتی است که از سوی وزارت نیرو انجام شده است.

این عضو کمیسیون انرژی در ادامه اظهار کرد: اما برخی از عقب ماندگی ها در طول ۳۰ سال اخیر شرایطی را ایجاد کرده که نیازمند برنامه ریزی منسجم تر بوده تا چالش ها مرتفع گردد. امروز ماکسیمم راندمان نیروگاه های کشور ما ۳۹ درصد است در حالی که مینیمم راندمان نیروگاه های دنیا به ویژه اروپا حدود ۵۸ درصد است. یکی از دلایل اینکه تولید برق در کشور ما پاسخگوی نیاز نیست، پایین بودن راندمان نیروگاه های کشور است. از طرف دیگر ما دارای ۶۵ درصد اتلاف انرژی در دو وزارتخانه نفت و نیرو هستیم. از این ۶۵ درصد حدود ۴۰ درصد آن برای وزارت نیرو است.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در تولید، انتقال و هم در توزیع برق ما دارای اتلاف هستیم. اتلاف انرژی در وزارت نیرو رقم بالایی است و لازم است که فکری به حال این قضییه کنیم. از طرف دیگر باتوجه به کویری بودن مرکز ایران و زاویه تابش می طلبد که برنامه ریزی خوبی برای تولید برق تجدیدپذیر صورت گیرد.

حسین زاده تاکید کرد: با ادامه وضعیت افزایش مصرف سالیانه برق و تولید برق این مشکل همچنان ادامه دار خواهد بود. اینکه ما به کارخانه های خود در تابستان برق ندهیم و در زمستان نیز گاز آن ها را قطع کنیم در عمل از پای درآمده و بیکاری نیز تشدید شده و درآمد ارزی کشور کاهش می یابد. لازم است چندین وزارت خانه مرتبط در کنار یکدیگر آمده و به صورت جدی به حوزه تولید انرژی های تجدید پذیر ورود کنند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.