اقتصادی

هوش مصنوعی و کوانتوم به سیاست‌گذاری و حکمرانی نیاز دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه:

به | پروفایل لیمویی | حکمرانی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پدیده‌های جدید هوش مصنوعی و کوانتوم به سیاست‌گذاری و حکمرانی نیاز دارند، گفت: چهار ماه پیش میز هوش مصنوعی و کوانتوم را راه‌اندازی کردیم تا سیاست‌های لازم را تعیین کنیم.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه کشور با تاکید بر قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقایسه قرارگاه فرهنگی با قرارگاه نظامی اظهار کرد: مسائل امنیتی و دفاعی کشور از سوی شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود و البته مصوبات این شورا باید به امضای مقام معظم رهبری برسد و اگر از سوی ایشان امضا نشود، ابلاغ نمی‌شود در صورتیکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگیی پس از تصویب اعضای شورا باید رئیس جمهوری آن را ابلاغ کند. اگر ابلاغ نکند ترک فعل کرده آنچنان که رئیس جمهوری سابق ۲۳ سند را ابلاغ نکرد و زمانی که آیت الله رئیسی رئیس جمهور شدند در یک روز ۱۹ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای اینکه سیاست‌ها به عملیات تبدیل شوند به برنامه و نقشه راه نیاز است، دو قرارگاه ستاد کل و خاتم الانبیا در حوزه نظامی و امنیتی فعال هستند. ستاد کل قرارگاه عملیاتی تا قبل از جنگ نظامی است و خاتم الانبیا قرارگاهی است که در زمان جنگ فعال می‌شود، این دو ستاد کار قرارگاهی می‌کنند.

خسروپناه گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاه باشد، معظم‌له از سال ۹۰ مسئله قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطرح کردند. در دیدار خرداد ۹۰ با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند که «بار سنگین بر دوش شماست، این بارِ سنگین بر دوش شماست. یعنی شما اینجا در یک قرارگاه اصلی ایستادید، برای پشتیبانی این مبارزه‌ی عظیم. بخشی از این، مربوط به مسائل علم است – که حالا اشاره کردند، بنده هم تأیید می‌کنم، تقدیر می‌کنم – همین نقشه‌ی جامع علمی یا آنچه که در مورد دانشگاه‌ها اتفاق افتاده. بخش تعلیم، یک بخشی از این کار بزرگ است، منتها همه‌ی این کارِ بزرگ نیست. بخش تربیت هست، بخش مربوط به خانواده هست، بخش زن و مرد هست، مسائل گوناگون اخلاقی هست، ارتباطات اجتماعی هست، همکاری و تکافل اجتماعی هست؛ حسن ظن افراد به یکدیگر، در مقابل سوءظن افراد نسبت به یکدیگر هست؛ بددلی و بدخواهی نسبت به یکدیگر، در مقابل خیرخواهی و خیرطلبی برای یکدیگر هست؛ این‌ها مسائلی است که در زندگی اجتماعی ما وجود دارد. یا همین مسئله‌ی تنبلی اجتماعی که ایشان گفتند، که من یک وقتی هم قبلاً روی این خیلی تکیه کردم. احساس تلاش، احساس مسئولیت در کل جامعه و عناصر جامعه، این‌ها چیزهائی است که اگر کمبودهائی در آن وجود دارد، مربوط به اختلال فرهنگی است؛ این‌ها باید برطرف شود. کی باید برطرف کند؟ دستگاه‌های میدانی. کی باید سیاست‌گذاری کند، پشتیبانی کند، هدایت کند؟ شما. یعنی اینجا یک چنین قرارگاه عظیمی است.»

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار دیگری در سال ۹۸ عنوان کردند که «شما یک قرارگاه هستید، کار قرارگاه هماهنگی است نیروی متفرق را جمع می‌کند فرماندهی قرارگاهی وجود دارد، فرمانده میدانی نیست. میخواهم بگویم کار قرارگاهی باشید، همین‌که مجموعه‌های مردمی را جمع کنید کار بزرگی است. شما به جنبه گفتمان سازی بپردازید، نگذارید که قرارگاه سازمان و اداره شود.» ایشان در آذرماه سال ۱۴۰۱ نیز فرمودند که «هدایت فرهنگی کشور و جامعه، نه فقط دستگاه دولتی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است، هدایت فرهنگی و در مواردی مدیریت فرهنگی کشور برعهده شورای انقلاب فرهنگی است، مجموعه‌هایی که در قرارگاه عضوند جز قرارگاه نیستند، یعنی تابع قرارگاه نیستند، اما زیر امر قرارگاه هستند.»

خسروپناه با بیان اینکه مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبردی و سیاست‌گذاری توقع دارند، گفت: در این زمینه شورا باید سند بنویسد، اینکه برخی می‌گویند برای چه این همه سند نوشته می‌شود، حرف غلطی است مگر می‌شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، اما سیاست‌گذاری نکرد.

راه اندازی میز هوش مصنوعی و کوانتوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی و کوانتوم پدیده‌های جدیدی هستند به سیاست‌گذاری و حکمرانی نیاز دارند. چهار ماه پیش میز هوش مصنوعی و کوانتوم را راه اندازی کردیم چراکه باید سیاست‌های لازم را تعیین کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند شورای عالی امنیت ملی فقط سیاست‌گذاری را برعهده ندارد بلکه شورای عالی باید بعد از سیاست‌گذاری، راهبری و هدایت‌گری نیز داشته باشد، مثلا سند عفاف و حجاب سند فوق العاده‌ای و کاملی است و تکلیف دستگاه‌ها مشخص است، برای راهبری باید دستگاه‌ها جمع شوند و بگویند که چه کار‌هایی باید انجام دهند، در ادامه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید راه‌سنجی هم داشته باشد یعنی باید مشخص شود که چه میزان از مصوبات اجرایی شده است اگر اجرا نشود یعنی مشکلاتی دارد که باید اصلاح شود.

خسروپناه با بیان اینکه کار قرارگاهی، باید راهبرد‌ها به راهبری و هدایت‌گری تبدیل شود، بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند دو شأن هدایت‌گری دارید، هدایت‌گری دستگاهی و هدایت‌گری جبهه مردمی و باید به گونه‌ای باشد که ذهنیت مردم تغییر کند. در این مسیر لازم است که قرارگاه راه‌بینی و رصد هم داشته باشد تا وضع موجود را بشناسد و اولویت‌ها را شناسایی کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم است و شورا در حوزه علم موفق عمل کرده است، اسنادی مانند هوا و فضا، سلول بنیادی و گیاهان دارویی با موفقیت اجرایی شده است، اما در حوزه فرهنگ خیلی موفق عمل نشده است، سند خوب داریم، اما چون قرارگاه نشده دستگاهی برای آن تعریف نشده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دوره جدید مرکز نظارت و رصد با مشارکت سایر دستگاه‌ها راه‌اندازی شده است، مثلا در زمینه عفاف و حجاب گزارشی ۹۵۰ صفحه‌ای با مشارکت مراکز رصد دستگاه‌ها نوشته شده که شورای عالی انقلاب فرهنگی به تنهایی در این مدت کوتاه نمی‌توانست آن را آماده کند.

خسروپناه با اشاره به تشکیل میز‌های تخصصی در ذیل چهار ستاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این میز‌های تخصصی با مجموعه‌های جبهه مردمی نیز ارتباط دارند و جلسات منظمی با حضور جبهه مردمی برگزار می‌شود که میتواند نتایج خوبی را به بار آورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مصوبات شورا در حکم قانون است و باید اجرایی شود، سازمان بازرسی، نظارت سازمانی بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال می‌کند، ممکن است برخی موافق تعدادی از مصوبات نباشند، مثلا برخی از نمایندگان مجلس مصوبه کنکور شورا را نپذیرفتند البته با نمایندگان و رئیس مجلس جلسه‌ای داشتیم و به جمع‌بندی هم رسیدیم.

وی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی نیاز به اصلاح دارد و باید به سطح شورای تامین ارتقا یابد و اگر دستگاهی مصوبات را اجرایی نکرد ترک فعل است و باید پاسخگو باشد. برش استانی سند مهندسی فرهنگی باید تبدیل به پروژه شود و بودجه‌های لازم به این پروژه‌ها اختصاص یابد.

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.