رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

هوش ریاضی در کودک

هوش ریاضی یکی از انواع هوش های چندگانه است که به توانایی فرد در حل مسائل ریاضی، استفاده از منطق و تفکر تحلیلی اشاره دارد. این نوع هوش معمولاً در سنین کودکی شکل می گیرد و با تمرین و آموزش قابل بهبود است. مقاله حاضر به بررسی هوش ریاضی در کودکان متمرکز است و به بررسی عوامل موثر بر توسعه این نوع هوش در سنین پایه ای می پردازد. ماسک نوپو مطابق با ارگونومی صورت کودکان طراحی و تولید شده است

1) بازی برای تقویت هوش ریاضی کودکان

بازی کردن یکی از لذت بخش ترین لحظات در دوران کودکی و حتی بزرگسالی هر فردی هست؛ زمانی که فرد در آن احساس امنیت و لذت را همزمان با هم تجربه می کند و از هر گونه اضطراب و ناآرامی به دور است. ولی بیشتر اوقات ما از تاثیر گذاری این فعالیت مهم غافل هستیم. تحقیقات دانشمندان اثبات کرده است که هنگام بازی کردن بهترین زمان برای آموزش و یادگیری هر فرد، به ویژه کودکان هست.

در این زمینه بازی های زیادی با هدف پرورش هوش ریاضی کودکان ابداع شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. از جمله ی آن ها می توان به سودوکو، دومینو، فلش کارت ها و انواع بازی ها و معما های فکری اشاره کرد. ناگفته نماند که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اپلیکیشن ها و بازی های کامپیوتری زیادی نیز در بازار موجود است که به طبع مورد علاقه ی کودکان امروزی نیز هست.

روبیک

از اثبات ها و استدلال های هندسی گرفته تا آموزش کسر و انجام عملیات بر روی آنها، آموزش جدول ضرب یا محاسبه ی فاکتوریل اعداد، همه و همه بخشی از راه های استفاده از روبیک جهت افزایش هوش ریاضی کودکان است.

لگو

استفاده از لگو و کار با آن می تواند باعث ایجاد خلاقیت در فرزند شما و افزایش مهارت و هوش ریاضی کودکان در بعد فضایی و هندسی گردد.

پازل

کار با پازل ها افزون بر اینکه تجسم و هوش فضایی و سه بعدی کودک را پرورش می دهد، عاملی برای آشنایی بصری با موجودات، اشیاء و مفاهیم متفاوت و حتی افزایش هوش ریاضی کودکان نیز هست.

مونوپولی

در این بازی افزون بر اینکه کودک و نوجوان با دنیای تجارت و اقتصاد آشنا می شوند و بستری باز برای بلوغ خلاقیت و بروز نبوغ است و البته کمک بسیار زیادی نیز به افزایش هوش ریاضی کودکان خواهد بود.

2) برنامه نویسی و افزایش هوش ریاضی کودکان

دومین راه افزایش هوش ریاضی را میتوان به برنامه نویسی ارتباط داد. در برنامه نویسی هر فرد به خوبی با روش حل مسئله به صورت گام به گام آشنا می شود و می آموزد که چگونه با هر پرسش رو به رو شده و با الگوریتم و روندی مشخص به آن پاسخ دهد.

این نظام فکری تاثیر قابل توجهی بر افزایش هوش ریاضی کودک و مهارت های حل مسئله و محاسبات عددی آنها دارد و ما را به نتیجه ی نهایی می رساند. در کل می توان گفت «» بسیار زیاد و درخور توجه است.
در ، کودکان و نوجوانان به آسانی می توانند با مفاهیم ریاضی آشنا شوند و به صورتی خلاق در کنار طراحی و ایجاد بازی و انیمیشن، به درک بهتری از مفاهیم ریاضی و پیشرفتی قابل توجه در افزایش هوش ریاضی خود برسند.

3)تاثیر چرتکه بر افزایش هوش ریاضی کودکان

خیلی از ما این طور تصور می کنیم که یادگیری چرتکه صرفا روشی برای بهبود و انجام هرچه سریع تر محاسبات ذهنی است؛ در صورتیکه وقتی فرزند شما در حال آموزش چرتکه هست، مراحل رشد را در سایر حوزه ها را نیز تجربه خواهد کرد. از آنجا که آموزش و کار با چرتکه، به طور همزمان هر دو نیم کره مغز را مشغول می کند، می توان گفت تاثیر بسیار شگفت انگیزی بر کودک دارد؛ از جمله هدف ما از این مقاله، یعنی تقویت و افزایش هوش ریاضی کودکان.

4)نوشتن داستان

با این نوع فعالیت های نوشتاری برای هوش منطقی-ریاضی، فرزندان شما می توانند بر روی مهارت های نوشتاری و همچنین هوش خود کار کنند.

5)انجام آزمایش های علمی

انجام آزمایش های علمی یکی از بهترین فعالیت ها برای توسعه هوش منطقی-ریاضی است. کودکانی که از هوش منطقی-ریاضی برخوردارند، قبلاً تمایل به انجام آزمایشات علمی برای درک چگونگی کارکرد دارند، زیرا کنجکاوی یکی از قوی ترین ویژگی های آنهاست.

6)انجام نظرسنجی

شاید به نظر برسد که این یک بازی نیست، اما انجام یک نظرسنجی می تواند یکی از جالب ترین فعالیت های بازی ریاضی منطقی-ریاضی برای بچه ها باشد!

7)طبقه بندی اشیاء مختلف

شما می توانید متوجه شوید که فرزندان شما حتی قبل از سن مدرسه از هوش ریاضی منطقی برخوردار هستند. اگر چنین است، می توانید از این تمرین که بر هوش منطقی ریاضی تمرکز دارد، بهره مند شوید.

از کودک خود بخواهید اشیاء مختلف را طبقه بندی کند. ممکن است بخواهید که آیتم ها را بر اساس اندازه، رنگ، شکل و غیره مرتب کنند. برای چالش برانگیزتر کردن این بازی می توانید به دو ویژگی مختلف به طور همزمان اشاره کنید، مانند قرار دادن اشیاء قرمز و مربع در سمت راست و آبی و بیضی شکل در سمت راست.

افزایش هوش ریاضی چیست و چه اهمیتی دارد؟

هوش ریاضی(منطقی) یکی از توانایی های هشت گانه ی ما انسان ها در محاسبات هست؛ و البته یکی از راه های  سنتی و متداول برای سنجش IQ نیز در نظر گرفته می شود. همه ی ما به طور خدادادی تا حدودی از این توانمندی برخورداریم. حال با کمی افزایش هوش ریاضی کودکان می توانیم در پردازش مفاهیم منطقی، استدلالی و انتزاعی از این توانایی به خوبی بهره ببریم و به تقویت هوش عدی در بپردازیم. مهارت هایی که هر کدام در آینده ضامن موفقیت در بخشی از زندگی و آینده کودکان مان است؛ از جمله:

  • مهارت حل مسئله
  • مهارت در حوزه های مالی و اقتصادی
  • مهارت در کسب و درک سایر علوم مانند کامپیوتر، مکانیک، عمران، زیست شناسی، پزشکی
  • و …

از سمتی دیگر همیشه شاهد دافعه و فضای سنگین و کسالت بار کلاس های آموزش در حوزه ی ریاضیات ، در تمام رده های سنی، بوده و هستیم. پیچیدگی خود مفاهیم ریاضی از یک سو و دشواری انتقال و آموزش این اصول از سوی دیگر کار را برای فعالیت در حوزه هوش ریاضی کودکان سخت می کند. ما در این مطلب می خواهیم به سمتی برویم که نه تنها افزایش هوش ریاضی کودکان را ساده و لذت بخش کند، بلکه برای افزایش هرچه بیشتر هوش ریاضی کودکان از تمامی آن موانع به بهترین نحو استفاده کرد.

افزایش هوش ریاضی کودکان را از کی و کجا شروع کنیم؟

اولین و بهترین فرصت برای افزایش هوش ریاضی کودکان مان، خانه و خانواده هست؛ خانه و خانوداه اولین، امن ترین و آرامش بخش ترین مکان برای یادگیری و رشد هر کودکی است. جایی که می توان حتی از دوران نوزادی شروع به آموزش کنیم و آینده ای درخشان را برای فرزندان مان رقم بزنیم.

آنچه مسلم است، نمی توان از این مسئله نیز به سادگی گذشت که ریاضیات پایه و اساس جهان هستند و در هر لحظه، هر شرایط و تک تک موقعیت های زندگی می توان به فراگیری و افزایش هوش ریاضی کودکان پرداخت. جنس جلیقه یگان ویژه از بزرنت بسیار با کیفیت می باشد

افزایش هوش ریاضی کودکان در همه جا

شما در هر کجا و در هر زمانی می توانید به تقویت هوش ریاضی کودکان کمک کنید و در جهت افزایش مهارت های عددی آن ها عمل کنید. این جملات اصلا عجیب و دور از ذهن نیستند، چرا که به هر طرف که نگاه کنیم ریاضیات ما را احاطه کرده اند و ما در دنیایی از اعداد، ارقام و عملیات های ریاضی زندگی می کنیم.

افزایش هوش ریاضی کودکان در خانه

به عنوان مثال زمانی که در آشپزخانه هستید از کودک خود در درباره تعداد خوراکی ها، ظروف و … بپرسید. مثلا از او بخواهید با تعداد میوه ها عمل جمع و تفریق را انجام دهد یا با استفاده از حبوبات اشکال اعداد را رسم کند. یا می توانید درباره تعداد چراغ های روشن یا خاموش خانه از او بپرسید..

حتی می توان زمان مرتب کردن کمد لباس های کودک، از او درخواست کنید تعداد پیراهن یا شلوار هایش را بشمارد. این مثال ها شاید ساده به نظر بیایند اما یکی از موثرترین روش ها برای افزایش هوش ریاضی کودکان هستند. همچنین میتوان درخانه دوره های برنامه نویسی را مشاهده و یادگرفت که این امر در تقویت هوش ریاضی کودک کمک میکند

افزایش هوش ریاضی کودکان در خیابان

در خیابان می توانید از فرزندتان بخواهید پلاک خانه ها و وسایل نقلیه یا تعداد درختان و مغازه ها را جمع و تفریق کنید. البته برای اعدادی با تعداد ارقام بالا، می توانید از او بخواهید این عملیات را به صورت یک در میان یا دو در میان انجام دهد. با انجام تمامی این کار ها می توان به افزایش هوش ریاضی کودکان کمک کرد.

افزایش هوش ریاضی کودکان هنگام خرید

در هنگام خرید می توانید درباره تعداد کالا های موجود در قفسه ها از کودک خود بپرسید یا از او بخواهید هر کالایی که وارد سبد خرید شما می شود را بشمرد؛ با این کار نه تنها به تقویت هوش ریاضی کودکان کمک کرده اید، بلکه از نا آرامی ای که گاهی اوقات آنها در فروشگاه دارند، جلوگیری می کنید.

افزایش هوش ریاضی کودکان زمان تفریح

زمان هایی که به همراه خانواده به تفریح و گردش می روید هم می توان پرورش هوش ریاضی کودک از یاد نبرد. به عنوان مثال از فرزند خود درخواست کنید تا تعداد گل ها، پروانه ها و یا هر چیز قابل شمارشی را که در اطرافش می بیند، بشمارد. حتی می توانید قبل و بعد از اینکه خوراکی های اردو خود را نوش جان کردید از او بخواهید تفاوت تعداد آنها را محاسبه کند.

کلام آخر اینکه، امروزه جهانیان باور دارند که دنیا بر ریاضیات استوار شده است و منشاء و اساس هر چیز را می توان در دنیای ریاضی جست و جو کرد. از طرفی هم نظم و منطق موجود در این مبحث بنیادی، کلیدی راه گشا برای حل بسیاری از مسائل و مشکلات روزمره است؛

پس می توان گفت به هر ا ندازه که در زمینه ی افزایش هوش ریاضی کودکان برای فرزندان مان سرمایه گذاری کنیم، در آینده شاهد رشد و شکوفایی آنها خواهیم بود.
هر چند که بهتر است ناگفته نماند، هر آنچه درباره ریاضیات و افزایش هوش ریاضی کودکان گفتیم، تقریبا محدود به فعالیت های نیم کره ی چپ مغز آنها می شود و هرگز نباید پرورش دو نیم کره مغز کودکان، که مانند دو بال برای یک پرنده است، را به طور همزمان از یاد برد. بیسیم دوتایی اسباب بازی به کودکان اجازه می دهد تا در انواع بازی های مختلف، ایفای نقش را به تنهایی یا به همراه دوستان یا خواهر و برادر خود انجام دهند.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.