هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره افزایش بیشتر قیمت‌ نفت

آژانس | آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) | افزایش

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه، در جدیدترین گزارش ماهانه خود هشدار داد در صورت کاهش چشمگیر ذخایر جهانی نفت تا پایان سال ۲۰۲۳، قیمت‌ها به میزان چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش سلام دکتر، آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده، به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادکلان، ضعیف شدن روند احیای پساکرونایی و استفاده رو به رشد از خودروهای برقی، کندتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

طبق «گزارش ماهانه بازار نفت» آژانس بین‌المللی انرژی برای ماه اوت، رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد که ۱۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی این آژانس است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: چشم‌انداز اقتصاد جهانی در مواجهه با افزایش نرخ‌های بهره و محدود شدن اعتبارات بانکی، همچنان چالش‌برانگیز است و کسب‌وکارهایی که در حال حاضر مجبورند رکود تولید و تجارت را تحمل کنند را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

کاهش عرضه، باعث افزایش قیمت نفت شده است، به طوری که نفت برنت در معاملات روز پنجشنبه، بالای ۸۸ دلار در هر بشکه معامله شد که بالاترین رکورد از ژانویه بود. آژانس بین المللی انرژی هشدار داد ذخایر جهانی نفت ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند که باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

در سال ۲۰۲۳، تقاضای جهانی برای نفت تحت تاثیر سفرهای هوایی تابستانی، افزایش استفاده از نفت در تولید برق و افزایش فعالیتهای پتروشیمی چین، به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند. این پیش بینی تا حد زیادی نسبت به برآورد قبلی آژانس بین المللی انرژی، تغییری نکرده است.

پیش بینی می شود تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری، به طور میانگین به ۱۰۲.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد و چین با وجودی نگرانیهایی که درباره سلامت اقتصاد این کشور به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان وجود دارد، سهم بیش از ۷۰ درصدی در رشد تقاضا خواهد داشت.

تقاضا برای نفت در ژوئن، به رکورد ۱۰۳ میلیون بشکه در روز رسید و آژانس بین المللی انرژی می گوید که اوت می‌تواند یک رکورد بالای دیگر را تجربه کند.

اوپک در پیش بینی ماهانه خود که روز پنجشنبه منتشر شد، پیش بینیهای خود از رشد سالانه تقاضا برای نفت را بدون تغییر نگه داشت. اوپک اعلام کرد که انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز در مقایسه با رشد ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳، افزایش پیدا کند.

در بخش عرضه، تولید در ماه‌های اخیر تحت تاثیر کاهش داوطلبانه تولید عربستان سعودی، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

اوپک و متحدانش که به نام اوپک پلاس شناخته می‌شوند، در اواخر سال ۲۰۲۲، با هدف پشتیبانی از بازار، محدود کردن عرضه را آغاز کردند و در ژوئن، محدودیت‌های عرضه خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید کردند.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد اگر اهداف تولید فعلی اوپک پلاس تغییر نکند، ذخایر نفت در سه ماهه سوم، ۲.۲ میلیون بشکه در روز و در سه ماهه چهارم، ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند و احتمالا به افزایش دیگری در قیمت‌ها دامن می‌زند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل