اقتصادی

نسل سوم اینترنت ایران به خاموشی نزدیک می‌شود؟

ایران | اینترنت | اینترنت نسل پنجم

همزمان با توسعه اینترنت و ظهور ۵G در کشورها از جمله ایران، به نظر می‌رسد نسل سوم اینترنت که پس از سال‌ها توسط اپراتورهای ارتباطی در اختیار کاربران قرار گرفت، به پایان راه خود نزدیک شده چراکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظرخواهی تخصصی درباره پیش‌نویس مربوط به مقررات و ضوابط خاموشی نسل سوم ارتباطات تلفن همراه را منتشر کرده است.

به گزارش سلام دکتر، سال ۱۳۹۳ بود که پس از سالها انتظار نسل سوم اینترنت (۳G) در ایران توسط سه اپراتور ارتباطی راه اندازی و دراختیار کاربران بسیاری قرار گرفت. در همان ماه‌های ابتدایی ارائه این نسل از اینترنت از سوی یک اپراتور ارتباطی گفته شد که مردم ۲۴ شهر به خدمات نسل های ۳ و ۴ یا خدمات یا خدمات باند پهن دسترسی دارند و از خدمات آن بهره مند می‌شوند.

در زمان دسترسی کاربران به شبکه نسل ۳ در صورت روشن بودن اینترنت تلفن همراه بر روی صفحه گوشی علائمی مانند H، H+ و یا ۳G ظاهر می‌شود که این علائم گویای آن است مشترک در منطقه تحت پوشش خدمات باند پهن قرار دارد و می‌تواند از این خدمات بهره مند شود.  

همچنین کاربرانی که تمایل به دسترسی به این نسل از اینترنت داشتند نوع اتصالشان به شبکه اینترنت همراه (نسل ۲، ۳ و یا ۴) براساس قابلیت‌های فنی گوشی تلفن همراه و همچنین تنظیمات مرتبط با شبکه انتخابی پیش فرض در تلفنهای همراهشان تعیین می شد و این معنا که اگر طبق تنظیمات گوشی مشترک، شبکه پیش فرض، نسل ۳ انتخاب شده باشد ولی مشترک در محدوه پوشش نسل ۲ باشد، گوشی به طور خودکار از اتصال شبکه نسل ۲ استفاده خواهد کرد.  

اما با پیشرفت تکنولوژی، توسعه ارتباطات و ظهور نسل پنجم اینترنت به نظر می رسد که زمان پایان ۳G هم همانند سایر کشورها فرا رسیده است. نسل پنجم اینترنت که نسبت به نسل‌های قبلی خود از سرعت بالاتری برخوردار است؛ در ایران همانند سایر کشورها توسط اپراتورها در حال راه اندازی و توسعه است و براساس آخرین آمار رسمی ارائه شده، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ سایت ۵G راه‌اندازی شده است.

نسل پنجم اینترنت که نسبت به نسل‌های قبلی خود از سرعت بالاتری برخوردار است؛ در ایران همانند سایر کشورها توسط اپراتورها در حال راه اندازی و توسعه است و براساس آخرین آمار رسمی ارائه شده، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ سایت ۵G راه‌اندازی شده است. شبکه‌های ۵G یا نسل پنجم، سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با نسل قبلی دارند و قابلیت‌های آینده‌گرا مانند رانندگی خودران را امکان پذیر می‌کنند و پیش بینی می شود اشتراک های ۵G در سال ۲۰۲۷، به ۴.۴ میلیارد برسد.

در این رابطه چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراخوان نظرخواهی تخصصی درباره پیش نویس مربوط به”مقررات و ضوابط خاموشی نسل سوم ارتباطات تلفن همراه (۳G Sunset)”را منتشر کرد. دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با توجه به تجارب بین المللی و مطالعات انجام شده، به منظور افزایش کیفیت خدمات باند پهن در کشور، پاسخ به تقاضای روز افزون ظرفیت انتقال داده و اینترنت در شبکه های سیار و استفاده بهینه از منابع محدود طیف فرکانسی، رفع موانع، چالش‌ها و ملاحظات فعلی این فراخوان را برای نظرخواهی عمومی منتشر کرده است.

علاقه مندان می‌توانند با مراجعه و ثبت نام در تالار گفت‌وگوی رگولاتوری به آدرس forum.cra.ir یا پورتال این سازمان به نشانی www.cra.ir، منوی تالار گفت‌وگو، پس از مطالعه پیش نویس، نظر و پیشنهادهای خود را درباره این موضوع درج کنند. براساس اعلام رگولاتوری، برای مشاهده فراخوان”مقررات و ضوابط خاموشی نسل سوم ارتباطات تلفن همراه (۳G Sunset)” می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

طی ماه‌های گذشته هم پنجمین کمپانی بزرگ مخابرات بی‌سیم آمریکا با نام تجاری UScellular  اعلام کرد که شبکه موبایل ۳G خود را تا نیمه ژانویه ۲۰۲۴ خاموش کند. اپراتور Cellcom هم اعلام کرد که شبکه ۲G خود را تا پایان ۲۰۲۳ و پس از خاموش کردن شبکه ۳G در مارس، خاموش می‌کند. این دو اپراتور کوچک به نوعی در تبعیت از رهبران بازار ارتباطات بی‌سیم، دست به چنین اقدامی می‌زنند اما برای اینکه همراهی مشترکان‌شان داشته و مانع از نارضایتی کسانی که دستگاه‌های مبتنی بر ۳G دارند، شوند اقدام به ارائه تخفیف‌های جذابی برای تبدیل دستگاه‌های ۳G به ۴G و ۵G کرده‌اند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.