رسانه سلامت و دانش

موفقیت‌های حوزه سلامت از دستاوردهای انقلاب است

از | است | انقلاب

معاون علمی فرهنگستان علوم‌ پزشکی با بیان اینکه حفظ، تحکیم و تعمیق شبکه درمانی باید در کانون توجه قرار گیرد، اظهار کرد: جایگاه کنونی و موفقیت‌های حوزه سلامت و بهداشت کشور از دستاوردهای انقلاب اسلامی به حساب می‌آید.

به گزارش سلام دکتر، دکتر محمدعلی محققی  در مراسم «دستاوردهای ۴۵ ساله نظام سلامت» که امروز (۱۳ بهمن) در دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران برگزار شد، اظهارکرد: هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، وضعیت حوزه درمان کشور اسفناک بود اما توانسته‌ایم که آن دوران را پشت سر بگذاریم و از جایگاه بسیار بالایی در عرصه سلامت برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: جایگاه کنونی و موفقیت‌های حوزه سلامت و بهداشت کشور از دستاوردهای انقلاب اسلامی به حساب می‌آید اما از این دستاوردها سخن چندانی به میان نمی‌آید. مادامی که سخن از دستاوردهای ایران در حوزه بهداشت و درمان به میان نیاید، دستاوردهای انقلاب اسلامی در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

دبیر اسبق  دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه حوزه بهداشت و درمان کشور در دوران پیش از انقلاب با مشکلات فراوانی مواجه بود، افزود: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر در کشور بسیار زیاد بود. شاید بتوان گفت ایران فقط  نسبت به چند کشور فقیر آفریقایی وضعیت بهتری داشت.

این عضو فرهنگستان علوم‌ پزشکی گفت: امام خمینی (ره) بر این باور بود که انقلاب اسلامی، انفجار نور بود. معیار نورانیت انقلاب اسلامی را می‌توان عدالت خواهی انقلاب اسلامی در نظر گرفت که مهم‌ترین مصداق عدالت خواهی در جمهوری اسلامی در حوزه سلامت متبلور شده است.

مدیر کل اسبق نظارت و ارزشیابی معاونت آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: تحول‌های بزرگی در پرتو آموزه‌های انقلاب اسلامی صورت گرفته است. تحول اخلاقی و معنوی نیروی انسانی و حضور یکپارچه نظام سلامت در کشور را می‌توان مبخشی از این تحول‌ها به حساب آورد.

معاون علمی فرهنگستان علوم‌ پزشکی با بیان اینکه عدالت ساختاری در نظام سلامت را باید دومین معجزه انقلاب اسلامی برشمرد، گفت: بررسی تاریخ کشور بیانگر این است عدالت ساختاری در نظام سلامت فقط در دوران انقلاب اسلامی  وجود داشته و در دوره‌های تاریخی دیگر وجود نداشته است.

محققی ادامه داد: تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را می‌توان عادلانه‌ترین تصمیم  مجلس شورای اسلامی برشمرد. در برهه‌ای از زمان، وزارت بهداشت مسئولیت توزیع آب آشامیدنی سالم در کشور را به عهده گرفت چرا که در آن بازه زمانی عامل اصلی مرگ و میر میزان دسترسی به آب سالم بود. موضوع تشکیل وزارت بهداشت از عمق فهم مجلس شورای اسلامی حکایت می‌کند.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: کادر درمان در دوران دفاع مقدس حضور پررنگی داشتند که این موضوع نیز از معجزات انقلاب اسلامی به حساب می‌آید.

وی در پایان گفت: ما باید برای ارتقای اخلاق، معنویت و فرهنگ سلامت در جامعه تلاش کنیم همچنین حفظ، تحکیم و تعمیق شبکه درمانی باید در کانون توجه قرار گیرد. موضوع کرامت شهدا از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این موضوع مربوط به عدالت در سلامت می‌شود.
انتهای پیام

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.