مواد و پارچه نسوز در دوخت و تولید کاپشن

پارچه نسوز چیست؟

به پارچه‌های که در برابر حرارت و آتش مقاوم هستند، پارچه نسوز می‌گویند. تار و پود پارچه‌های نسوز از الیاف فایبر سرامیک، گرانیت، آرامید یا کولار و فایبرگلاس تشکیل شده است که همین موضوع باعث افزایش مقاومت پارچه در برابر حرارت می‌شود.

البته توجه داشته باشید پارچه‌های نسوز بر اثر حرارت زیاد ممکن است شعله‌ور شود؛ اما با وجود الیاف گفته شده در آن، توانایی خاموش‌کردن شعله آتش را دارد که این موضوع یک ویژگی منحصربه‌فرد برای آن محسوب می‌شود.

ویژگی‌های ساختاری پارچه نسوز

مقاومت حرارتی پارچه نسوز

مقاومت حرارتی پارچه نسوز از 280 درجه سانتیگراد شروع شده و تا 1260 درجه سانتیگراد ادامه می‌یابد.

پارچه‌های نسوز علاوه بر قابلیت ضد اشتعال بودن، چندین ویژگی ساختاری و مهم دیگر دارند که کمتر کسی از آن مطلع است.

از جمله این ویژگی‌ها منحصربه‌فرد پارچه‌های نسوز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

موارد گفته شده تعداد دیگری از مزایایی پارچه نسوز است؛ در واقع مجموع این ویژگی‌ها سبب شده است تا این محصول کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف داشته باشد .

کاربردهای پارچه نسوز

پارچه‌های نسوز باتوجه‌به نوع بافت و خصوصیات آن، کاربری متفاوتی دارد؛ اما این نکته را به یاد داشته باشید پارچه نسوز یکی از معروف‌ترین محصولات صنعتی به‌حساب می‌آیند.

در واقع از پارچه‌های نسوز در صنایع آهن و فولاد، پتروشیمی، سیمان، دیگ‌های بخار، دستگاه‌های صنعتی، فلزات آهنی، شیشه، سرامیک، صنایع سبک، الکترونیک، صنایع نظامی و تولید منسوجات ضدحریق استفاده می‌شود.

همچنین استفاده از این پارچه‌ها نقش به سزایی برای کمک به ایمنی بیشتر در حین کار، ایجاد یک پرده حرارتی مقاوم، ساخت انواع عایق ضدحریق، استفاده به‌عنوان عایق الکتریکی و پوشش مقاوم در برابر مواد خورنده و… دارد.

از دیگر کاربردهای پارچه‌ نسوز می‌توان به عایق‌کاری اشاره کرد؛ از این پارچه‌ها می‌توان برای عایق‌کاری تأسیسات، لوله‌ها، دیگ‌های بخار کارخانه‌ها و حتی ساختمان‌ها استفاده کرد.

علت مقاومت حرارتی پارچه نسوز

همان‌طور که در قبل توضیح دادیم استفاده از الیاف طبیعی در تار و پود پارچه‌های نسوز همچنین به کار بردن الیاف فایبر سرامیک، گرانیت، آرامید یا کولار و فایبرگلاس باعث شده این پارچه‌ها در برابر اشتعال مقاوم باشد. در واقع این پارچه‌ها به‌راحتی شعله‌ور نمی‌شوند و حتی در صورت سوختن، شعله نمی‌کشند. حتی برخی از این پارچه‌ها دارای قابلیت خود خاموش‌کنندگی هستند و در صورت اشتعال، خود به خود خاموش می شوند. اما در کنار آن، موارد دیگری مانند وزن و نوع بافت این پارچه ها نیز در مقاومت حرارتی آنها موثر است.

ابعاد و اندازه پارچه های نسوز

از آنجایی که این پارچه ها کارایی متفاوتی دارد؛ با الیاف، ابعاد، ضخامت و اندازه های مختلف روانه بازار شده است. اما به طور معمول پارچه‌های نسوز با عرض 1 متر و طول 30 متر در بازار موجود است.

انواع پارچه نسوز

پارچه‌های نسوز انواع مختلفی دارد؛ در ادامه شما را با تعدادی از مشخصات فنی پارچه نسوز آشنا می‌کنیم.

پارچه نسوز برزنت

محبوب‌ترین و معروف‌ترین پارچه نسوز موجود در بازار برزنت است؛ این پارچه با مقاومت مکانیکی بالا و مقاومت حرارتی بالا، توانسته نظر افراد زیادی را به خود جلب کند.

پارچه نسوز سرامیکی

مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و حرارت دارد؛ این پارچه با عمر مفید و دوام طولانی همچنین مقاومت بالا در برابر شرایط سخت الکتریکی و مکانیکی یکی از بهترین نمونه پارچه‌های نسوز موجود در بازار محسوب شود.

پارچه نسوز سیلیکا

یا سیلیس، نوعی پارچه نسوز است؛ اگر این پارچه در مدت‌زمان طولانی با حرارت بالا و آتش تماس داشته باشد نرمی و انعطاف‌پذیری خود را حفظ کرده و خشک نمی‌شود.

مشخصات فنی پارچه نسوز سیلیکا

پارچه نسوز سیلیکونی

از پرکاربردترین پارچه‌های نسوز محسوب می‌شود. پارچه‌های سیلیکونی در دو مدل پارچه نسوز دو رو سیلیکون و پارچه نسوز یک رو سیلیکون وجود دارد. از این پارچه برای تولید کیسه‌، دستکش‌ و لباس‌های نسوز آتش نشانی استفاده می‌شود.

مشخصات فنی پارچه نسوز سیلیکونی

پارچه نسوز آزبست

پارچه‌های آزبست می‌توانند دما را تا حدود 450 و در شرایط خاص تا حدود 550 درجه سانتی‌گراد تحمل کنند؛ از برای عایق‌کاری و حرارت گیری کارخانه‌ها، ساختمان‌ها، دیگ‌های بخار و… استفاده می‌شود.

پارچه نسوز آزبست با رزین و الیاف و مواد دیگر ترکیب می‌شوند تا بتوانند گرمای بیشتری را تحمل کنند و درجه پایداری در آن‌ها افزایش پیدا کند و همچنین در برابر شوک‌های حرارتی مقاوم‌تر شوند.

نکات الزامی هنگام استفاده از آزبست:

پارچه نسوز فایبر گلاس

پارچه نسوز فایبر گلاس یکی از پرکاربردترین پارچه‌های نسوز موجود در بازار محسوب می‌شود که می‌تواند در دمای 420 تا 560 درجه سانتی‌گراد در برابر حرارت مقاومت کند.

یکی از زیرمجموعه پارچه نسوز فایبر گلاس، است که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد.

جنس پارچه نسوز فویلدار از فایبرگلاس با یک پوشش آلومینیومی است؛ این پارچه باکیفیت بالایی که دارد می‌تواند جایگزین پارچه نسوز آزبستی شود. برای اطلاع از کلیک کنید.

موارد استفاده از پارچه نسوز فویلدار

ویژگی انواع پارچه نسوز فویلدار

ویژگی بارزی که در انواع پارچه نسوز فویلدار وجود دارد؛ به شرح زیر است:

پارچه نسوز کربن

به دلیل ویژگی‌هایی از قبیل مقاومت کششی بالا نسبت به وزن خود، مقاومت بالا در برابر خوردگی، قابلیت بافت و تولید پارچه، هدایت الکتریکی بالای الیاف کربن مورد استفاده در صنایع ساختمانی، خودروسازی، هوافضا و نظامی قرار می‌گیرد. همچنین از بارزترین خصوصیات الیاف کربن دوام و عمر طولانی در برابر مواد شیمیایی و نفوذ ناپذیری در برابر اشعه ایکس می‌باشد.

مشخصات فنی پارچه نسوز کربن

پارچه نسوز نومکس

ترکیبی از پلیمر پلی آمید و آروماتیک است. این پارچه‌ها در صنایع مختلف از جمله صنعت حمل‌ونقل به علت دوام و قدرت بالا کاربرد فراوان دارند. این پارچه به‌عنوان عایق آتش و گرما عمل می‌کند و گزینه مناسبی برای لباس‌ راننده‌های ماشین مسابقه‌ای به‌حساب می‌آید. علاوه بر آن در میان مشاغل آتش نشانی، فضانوردان، پرسنل نظامی و خدمه‌های وسیله‌های نقلیه، کارگران معادن و کارگران راه آهن کاربرد فراوانی دارد.

پارچه نسوز فایبر فلون

پارچه و نوار فایبر فلون نسوز، یک طرف آن از پلیمر PTFE و در طرف دیگر آن از سیلیکون مقاوم در برابر حرارت تولید شده است.

مشخصات فنی

پارچه نسوز جوشکاری

همان‌طور که از نام پارچه نسوز جوشکاری مشخص است این پارچه در برابر حرارت بسیار مقاوم است. اصولاً از پارچه نسوز نازک برای دوخت لباس‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده می‌کنند.

از پارچه نسوز لباس های مثل شلوار، لباس کار و دستکش جوشکاری و… تهیه می‌شود که امنیت افراد را حین کار با سختی بالا، افزایش می‌دهد.

کاربرد پارچه جوشکاری

پارچه جوشکاری به‌صورت یک تکه، دو تکه و حتی چند تکه دوخته می‌شود؛ این پارچه کارکنان را در مقابل خطرات احتمالی محافظت می‌کند و به او حس امنیت خاطر و آرامش القا می‌کند.

پارچه نسوز را از کجا تهیه کنیم؟

آتا نسوز یکی از معتبرترین فروشگاه‌های فروش پارچه نسوز باکیفیت در بازار است؛ اگر شما قصد خرید پارچه نسوز را دارید، می‌توانید در سایت آتانسوز مراحل خرید اینترنتی پارچه نسوز خود را تکمیل و آن را در زمان مقرر در آدرس موردنظر دریافت کنید.

سایت علاوه بر عرضه پارچه های نسوز، انواع نوارهای نسوز، ، چسب نسوز، پکینگ نسوز، سرامیک نسوز و… را با کیفیتی مثال زدنی به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

لیست قیمت پارچه نسوز

برای خرید پارچه نسوز و مشاهده قیمت پارچه نسوز، می‌توانید به سایت آتانسوز مراجعه و از اطلاعات ارائه شده بهره‌مند گردید تا بتوانید خریدی مناسب با نیاز خود انجام دهید.

سؤالات متداول

مقاومت پارچه فایبر فلون نسوز در برابر دما چقدر است؟

پارچه فایبر فلون تا دمای 1260 درجه در برابر گرما مقاوم  هستند.

انواع مختلف پارچه نسوز کدام اند؟

، پارچه نسوز سرامیکی، پارچه نسوز سیلیکونی، پارچه نسوز آزبست، پارچه نسوز فایبر گلاس، پارچه نسوز سیلیکا، فایبر فلون، فویلدار، کربن نسوز و…

ویژگی مشترک پارچه‌های نسوز چیست؟

پارچه نسوز دقیقاً چیست؟

پارچه‌های نسوز نوعی از پارچه هستند که در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارند و به عبارتی الیاف تشکیل‌دهنده آن‌ها ضد شعله بوده و در مقاومتشان در برابر آتش‌سوزی بسیار بالاست.

ویژگی عمده پارچه نسوز چیست؟

پارچه ضد نسوز مقاوم در برابر حرارت، مواد شیمیایی و اسیدها است و دارای خاصیت ضد روغن نیز می‌باشد.

لباس کار نسوز، از انواع لباس‌ها و تجهیزات ایمنی برای محافظت از کارکنان مشاغل مختلف است که با مواد مذاب یا حرارت‌های بالا سروکار دارند. این لباس‌ها از فرد در مقابل سوختگی ناشی از آتش‌سوزی، جریان برق یا مواد قابل احتراق محافظت می‌کنند و به افراد شاغل در صنایع مختلف، امکان مقابله با کارهای بالقوه خطرناک را می‌دهد.

از جمله مشاغلی که از این لباس استفاده می‌کنند می‌توان به آتش‌نشانی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، کوره‌های آجرپزی، تأسیسات برق، نفت و گاز اشاره کرد. در تمام این مشاغل احتمال انفجار، آتش‌سوزی و سایر حوادث مرتبط با حرارت، کارگران را تهدید می‌کند؛ بنابراین محافظت از آن‌ها در برابر این خطرات ضروری است. لباس‌های نسوز، در برابر اشتعال مقاوم هستند و به جلوگیری از سوختگی ناشی از قرار گرفتن اولیه در معرض شعله و عدم انتقال حرارت به بدن فرد، کمک می‌کنند. در ادامه درباره ویژگی‌های این لباس بیشتر توضیح می‌دهیم.

ویژگی‌های لباس کار نسوز

اغلب پارچه‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض آتش یا انفجار، مشتعل می‌شوند و شروع به سوختن می‌کنند؛ برخی از آن‌ها حتی روی بدن فردی که آن را به تن دارد، ذوب می‌شوند. این موارد صدمات قابل‌توجهی ایجاد می‌کنند، چراکه نسبت به حادثه اولیه، آسیب‌های جانبی بیشتری به دنبال دارد. تولیدی لباس کار نسوز برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی، این مدل لباس‌ها را از دو نوع پارچه ایمن تولید می‌کند. هر دو نوع این لباس‌ها تا حد بسیار زیادی در برابر آتش و دمای بالا ایمنی ایجاد می‌کنند و تنها تفاوت آن‌ها در نوع مواد اولیه آن‌هاست.

لباس مقاوم در برابر آتش

الیاف این نوع لباس‌ها ذاتاً غیر قابل اشتعال هستند. در اصل ساختار شیمیایی الیاف آن‌ها به نحوی است که در برابر شعله‌های آتش مقاومت می‌کند. این مدل الیاف می‌تواند مشتعل شود، اما به سوختن ادامه نمی‌دهد و خود به خود خاموش می‌شود. این ویژگی به افراد زمان بیشتری برای فرار از موقعیت خطر را می‌دهد و باعث به حداقل رسیدن صدمات می‌شود.

با این حال باید توجه داشت که اگر این لباس‌ها مدت زمان زیادی در معرض گرما و آتش قرار بگیرند، شروع به ذوب شدن می‌کنند. همچنین این لباس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت مجاورت با گرما، در آن‌ها سوراخ یا شکاف ایجاد نشود؛ چون ایجاد شکاف در لباس‌ها، پوست را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد و شدت صدمات را افزایش می‌دهد.

لباس ضد حریق

لباس‌های ضدحریق دقیقاً مانند لباس‌های مقاوم در برابر آتش هستند، با این تفاوت که الیاف آن‌ها تحت فرایندهای شیمیایی به خاصیت ضد احتراق دست یافته است. این الیاف نیز خود خاموش شونده هستند و بسیار آهسته می‌سوزند. هر نوع پارچه‌ای را می‌توان با این عملیات شیمیایی به پارچه ضدحریق تبدیل کرد.

در نهایت توجه داشته باشید، ویژ‌گی‌‌های لباس کار نسوز یکسان نیست و به نوع پارچه بستگی دارد؛ ممکن است یک لباس نسوز برای محیطی مانند کارگاه صنعتی مناسب باشد اما همان لباس برای کار در آتش‌نشانی نامناسب تشخیص داده شود.

حدود قیمت لباس کار نسوز

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، لباس‌های کار نسوز از الیاف خاص و طی برخی فرایندهای شیمیایی ساخته می‌شوند. در نتیجه نمی‌توان یک بازه قیمتی مشخص برای آن‌ها نام برد. از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت لباس کار نسوز می‌توان به این موارد اشاره کرده:

برای اطلاع از قیمت، می‌توانید مدل مورد نظر خود را در وب‌سایت طراحان دوخت جستجو کنید و یا برای سفارش شخصی‌دوزی با ما تماس بگیرید.

نحوه خرید و سفارش لباس کار نسوز

هنگام خرید لباس کار نسوز، مهم است بدانید که هر لباس دقیقاً تا چه حد ایمنی ایجاد می‌کند و چه مقدار حرارت را می‌تواند تحمل کند. همچنین باید این لباس‌ها را از تولیدکننده‌ها و فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید، زیرا بعضی از این لباس‌ها مطابق استانداردهای ضروری تولید نشده‌اند و نمی‌توانند ایمنی کافی را برای افراد ایجاد کنند.

فروشگاه طراحان دوخت، با داشتن سابقه طولانی در فروش لباس کار نسوز و سایر انواع لباس‌های کار و تجهیزات ایمنی، و همکاری با تولیدکننده‌های معتبر لباس کار، آماده خدمت‌رسانی به شما است. می‌توانید برای سفارش لباس کار نسوز محصولات موجود در فروشگاه را بررسی کرده و لباس مورد نیازتان را با بهتتقریباً در همه صنایع خطر آتش سوزی و شعله ور شدن وجود دارد. برای محافظت در برابر این خطر ، به لباس کار نسوز  نیاز دارید. میزان و تعداد کاربردهای که از این نوع لباس کار می توان داشت بسیار زیاد است که با توجه به هر موقعیت کاری متفاوت است و این امر در انتخاب لباس شما نیز تأثیر می گذارد. اما کدام لباس مناسب کار و فعالیت روزانه شماست؟

ادامه مطلب را بخوانید و بدانید که چگونه لباس کار نسوز مورد نیاز خود را به درستی انتخاب کنید.

لباس نسوز چیست؟

لباس های مقاوم در برابر شعله، که شخص را در برابر شعله های آتش و تماس با شعله محافظت می کنند . شخصیت “بازدارنده شعله” به این معنی است که لباس نمی تواند به سوختن ادامه دهد. شعله به خودی خود خاموش می شود.

این نوع لباس کار نسوز و محافظ، تقریباً در همه صنایع مورد استفاده قرار می گیرد: در بخشهای نفت و گاز، در صنعت متالورژی و غیره است. در اینجا، خطر آتش سوزی و شعله اغلب همراه با سایر خطرات مانند خطر انفجار ، خطر حرارتی و خطرات مرتبط با کار با مواد شیمیایی خطرناک است.

اگر به دنبال لباس مناسب ضد شعله و نسوز می باشید، احتمالاً از خود می پرسید چه لباسی بخرید تا کارگران شرکت شما همیشه با خیال راحت کارهای خود را انجام دهند. هنگام انتخاب این نوع لباس ها، باید چهار عامل مهم را در نظر بگیرید.

1) رفتار لباس در شستشو چگونه است؟

یک سوال مهم این است که آیا شما باید هر روز لباس ها را بشویید؟ این مورد بسیار حائز اهمیت است؟ بنابراین ترجیح داده می شود لباسهای ساخته شده با پارچه ذاتی بازدارنده شعله انتخاب شود.

در این نوع پارچه ، ویژگی های بازدارنده شعله از ویژگی های الیاف است. این بدان معنی است که این خواص بازدارنده شعله قابل شستشو نیست.

این لباس ها پس از شستشو ، شستشوی بازدارنده شعله باقی می مانند. عمر این قبیل لباسها بسیار بیشتر از لباسهایی است که به سادگی با پوشش ضد شعله تولید شده اند. در واقع ، این با گذشت زمان و شستشو از بین می رود.

2) درجه سایش چیست؟

لباس ها لازم نیست هر روز شسته شوند. در این حالت باید میزان سایش را در نظر بگیریم. لباس مورد نیاز شما به نوع فعالیت شما بستگی خواهد داشت.

با درجه کم سایش، می توانید کاملا لباس های ضد شعله بخرید. طول عمر لباس بیشتر خواهد بود. خرید آن گرانتر است اما در دراز مدت لباس بسیار بادوام تری نیز هست. برای مثال لباس هایی با درجه پایین پوشیدن برای اپراتورها ایده آل است.

برای لباس هایی که از درجه بالایی از سایش استفاده می کنند، اوضاع کاملاً متفاوت است. در این حالت ، سایش لباس غالباً سریعتر از بین رفتن پوشش مقاوم در برابر شعله در شستشو است.

در نتیجه پس از 50 تا 100 بار شستشو لباس کار از بین می رود. در بسیاری از مشاغل یا فعالیت ها، مدتها قبل از این مرحله، سوراخ یا پارگی در لباس وجود دارد.

3) لباس کار نسوز از چه موادی ساخته شده است؟

همانگونه که مشخص است لباس هایی که قرار است نسوز باشند و شعله های آتش را مهار کنند قطعا از الیاف و پارچه های نسوز تهیه می شوند. پارچه های نسوز نیز با توجه به آنکه در چه صنعتی قرار است رفع نیازی کند متفاوت از نظر وزن و ترکیبات ساخت هستند.

اگر برای پرسنل و نیروهای خود به دنبال یک لباس کار نسوز ایمن هستید بهترین اقدام آن است که پارچه نسوز را خودتان تهیه کنید و بعد برای تولید لباس کار وارد تولیدی و دوخت لباس های کار بصورت سفارشی کنید. اگر به دنبال و سایر ملزومات صنعت نسوز هستید می توانید با گاما صنعت پیشرو در توزیع و پخش مواد نسوز کشور ارتباط مستقیمی بگیرید .

تولیدی کاپشن فارکلی مردانه با سابقه ۲۵ ساله در امر فروش عمده کاپشن مردانه، تولید و دوخت پوشاک زمستانی، توانسته نظر مشتریان بسیاری را به خود جلب کند.هر نوع سفارشی که داشته باشید اعم از نوع پارچه یا مدل و گلدوزی دلخواه، این مجموعه توانایی اجرای آن را در اسرع وقت با قیمت رقابتی و کیفیتی بی نظیر ارایه مینماید.

4) لباس ضد شعله چه مدت دوام می آورد؟

با کارفرمای خود در این باره مشورت کنید که آیا باید هر روز کت و روپوش های ضد آتش را بشویید. اگر اینگونه است ، توصیه می کنیم لباسی را انتخاب کنید که با پارچه ای ذاتاً بازدارنده شعله باشد. بنابراین ، خواص از بین نمی روند. لباس هایی که دارای پوشش ضد شعله هستند پس از 50 تا 100 بار شستشو کاهش یافته یا از بین می روند. طول عمر آنها در درجه اول به استفاده از آن ، محیط کاری که در آن کار می کنید و نگهداری لازم بستگی دارد.

در زیر لباس کار نسوز چه لباسی بپوشیم؟

می توانید تیشرت و شلوار معمولی خود را بپوشید. اینها به عنوان یک لایه اضافی عمل خواهند کرد. البته، این می تواند از یک محل کار به مکان دیگر تغییر کند. دریغ نکنید که جزئیات بیشتر را از کارفرمای خود بخواهید. استفاده از لباس 100٪ نخی زیر لباس ضد شعله توصیه می شود ، زیرا در اثر تماس با شعله های آتش احتمالاً پلی استر مشتعل یا ذوب می شود.

رین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

 

خروج از نسخه موبایل