اقتصادی

مقایسه آمار حوادث کار در ایران و جهان

آمار | ايمني | ایران

بر اساس گزارش‌ها حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جهان در اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند در حالی که در ایران سالانه از حدود ۱۰ هزار مورد حوادث ناشی از کار ۸۰۰ مورد به فوت منجر می‌شود.

به گزارش سلام دکتر، حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار به حادثه‌ای گفته می‌شود که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ داده و جراحت، بیماری، صدمه یا فوت از جمله پیامدهای آن به شمار می‌رود.

بر همین اساس موضوع صیانت از نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های مهم وزارت کار به شمار می‌رود و وزارت کار تاکید دارد که کاهش حوادث شغلی و صیانت از نیروهای انسانی باید از رویکردهای مهم بازرسان کار باشد.

بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درحالی که در سراسر جهان نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند این آمار در ایران کمتر از میانگین جهانی است به نحوی که از حدود ۱۰ هزار مورد حوادث ناشی از کار ۸۰۰ مورد منجر به فوت می‌شود.امروزه با افزایش وقوع حوادث شغلی، بیماری‌های ناشی از کار نیز افزایش یافته و این موضوع به یک نگرانی بین‌المللی تبدیل شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که همه ساله در جهان بیش از یک میلیون نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده و عده بسیاری دچار آسیب‌های جدی می‌شوند.

در همین راستا علی حسین رعیتی فرد – معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صیانت از نیروی کار را از جمله اهداف مهم وزارت کار عنوان کرده و معتقد است: یکی از مباحث مهم و مورد تاکید در ماده ۸۵ قانون کار، “حفظ و صیانت از نیروی کار و منابع مادی کشور است و رعایت نکات ایمنی قانون کار لازم‌الاجراست.

او می‌گوید: در فصل چهارم قانون کار ۲۲ ماده قرار دارد که از حقوق مختلف صیانت از نیروی کار، تشکیل شورای عالی حفاظت فنی، تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی پیش بینی شده است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آمار جهانی حوادث ناشی از کار نیز اشاره‌ای داشته و می‌گوید: خوشبختانه آمار حوادث ناشی از کار در ایران کمتر از میانگین جهانی است. در سراسر جهان نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند اما در ایران سالانه بین ۹ تا ۱۰ هزار مورد حوادث ناشی از کار رخ می‌دهد که ۸۰۰ مورد آن منجر به فوت می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش‌ترین اعداد و ارقام حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت ساختمانی است به نحوی که نزدیک به ۴۰ درصد حوادث کار در کشور در بین کارگران ساختمانی رخ می‌دهد.

بنابر اعلام معاونت روابط کار وزارت کار ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان و ۳۶ درصد در صنایع دیده می‌شود و در برخی صنایع مثل معدن خطرپذیری بالاتر است ولی به لحاظ رعایت نکات ایمنی در آنجا تنها ۲ درصد از حوادث ناشی از کار وجود دارد که نشان می‌دهد هرجا استانداردها و ایمنی حین کار رعایت شده صیانت از نیروی کار نیز حفظ شده است.

به گزارش سلام دکتر، مطابق ماده ۹۱ قانون کار کارفرمایان موظفند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند؛ کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در محیط کاری خود هستند.

انتهای پیام