رسانه عمومی

مزایده ۵۰۰۰ معدن متروکه؛ شوک بزرگی به طبیعت/ جاده‌های دسترسی به معادن، کانون فرسایش بادی

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص فروش 5 هزار منبع طبیعی رها شده گفت: منابع طبیعی را نباید یک بار و برای مدتی رها کرد چرا که طبیعت کشور را غافلگیر می کند به بنیان می انجامد. تغییرات در محیط

به گزارش سلام دکتر، اخیرا اخباری مبنی بر فروش و واگذاری 5000 معدن متروکه به شرکت های خصوصی منتشر شده است. یکی از فعالیت های اقتصادی که آسیب های شدید و جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کند، استخراج معادن است که از اثرات آن می توان به آلودگی آب های زیرزمینی، راه سازی، تخریب مناطق کوهستانی و از بین رفتن تنوع جانوری و گیاهی و … اشاره کرد. به گفته مسعود امیرزاده – فعال و پزشک محیط زیست – بدون شک ادامه روند کنونی استخراج معادن در کشور غیرممکن خواهد بود، زیرا زمانی که معدنی افتتاح و استخراج شود، قابل بازگشت نیست، اما اگر قبل از برداشت باشد. اقدام، اگر برنامه ریزی خوبی برای استخراج وجود داشته باشد، می توان آسیب های ناشی از آن را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: جابجایی بیش از 5000 معدن متروکه; عملیات 5000 بمب تخریب محیط زیست

رعایت محیط زیست با وزارت امنیت حدود 5000 معدن متروکه

حسن اکبری در گفت وگو با سلام دکتر. وی در پاسخ به این سوال که در چهار منطقه اطراف چند 5 هزار معدن متروکه وجود دارد، گفت: در این خصوص با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به توافق رسیده ایم. نکته حائز اهمیت این است که اگر منابع طبیعی چه در داخل چهار منطقه و چه در خارج از آنها در مدت زمان کوتاهی زمین‌گذاری شود، شوکی به طبیعت کشور وارد می‌کنیم که تغییراتی را به‌ویژه در فرآیندهای اکولوژیکی ایجاد می‌کند. .

وی افزود: در شرایطی که با تغییرات اقلیمی و خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور مواجه هستیم و فعالیت های انسانی بدنه های طبیعت را تهدید کرده است از جمله راه ها، قدرت و توان اکوسیستم های کشور با شروع همزمان کشورها کاهش می یابد. فعالیت تعداد زیادی معدن و توانایی طبیعت برای خود درمانی و بازیابی. به خاطر خرابه ها وارد نمی شود.

اکبری خاطرنشان کرد: طی مکاتباتی با وزارت اسرار به صورت فنی و هوشمندانه از آنها خواستیم تا یک بار این اتفاق نیفتد. علاوه بر این، در مورد اندازه معادن نیز سوال کرده ایم. وزارت دفاع معتقد است که این معادن سابقه طولانی دارند و طبق قانون این کار را انجام می دهند. اما با جوامع نیز در ارتباط هستیم تا برای هرگونه فعالیت و مجوز در داخل جوامع با ما هماهنگ شود تا اقدامات قانونی لازم را انجام دهیم.

آیا معادن متروکه در چهار منطقه جغرافیایی وجود دارد؟

به گفته معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، به نظر می رسد بیشتر معادن خارج از مناطق چهارگانه باشد، اما نکته مهم این است که در خارج از این مناطق زیستگاه های حیات وحش بسیار خوبی وجود دارد. بنابراین، اگر به طبیعت خارجی مناطق چهارگانه آسیب وارد شود، مطمئناً چهار منطقه حفاظت شده – پراکنده مانند جزیره – نمی توانند تنوع طبیعی کشور را حفظ کنند. علاوه بر این ما با چالش هایی مانند باد و گرد و غبار مواجه هستیم که در نهایت همه این مسائل باعث خسارت و هزینه برای ما می شود.

دسترسی به منابع طبیعی عاملی برای ورود افراد به زیستگاه های بهتر است

اکبری نگاه به معادن را بر اساس سطح اشتباه می داند و می افزاید: گاهی وزارت خصوصی موازی کار می کند. مثلاً می‌گفت معادن تعیین‌شده دو درصد مساحت کل کشور است و این عددی نیست، اما به نظر من این نگاه اشتباه است زیرا معادن به فضا نیاز دارند. فعالیت های معدنی با سایر فعالیت های انسانی متفاوت است و تفاوت آن در این است که معادن همیشه در یکی از زیستگاه های مقدس ما قرار دارند. زیستگاه هایی که از بسیاری از گونه های با ارزش، به ویژه “گونه های خجالتی” که به حضور و حفاظت انسان حساس هستند، برای آنها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: سایر فعالیت های انسانی مانند شهرسازی، روش های ارتباطی، توسعه کشاورزی و… همیشه در میان کوه ها و بهترین سکونتگاه ها نیست، بلکه معادن یکی از آنهاست.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره عواقب احداث راه دسترسی به معادن گفت: با احداث این جاده ها مسیر انسان به روی زیستگاه های مقدس و سوء استفاده هایی مانند شکارچیان، گردشگران و … باز می شود. طبیعت گردها ممکن است با بسیاری از موارد مطابقت نداشته باشند. وجود آنها برای بسیاری از گونه های حیات وحش احیا کننده – که دور از فعالیت های انسانی هستند – به ویژه گربه سانان و برخی گونه هایی که ارزش حفاظتی بالایی دارند، مضر است.

راه های دسترسی به معادن شرکت های فرسایش بادی

اکبری اضافه کرد: راه های دسترسی به معادن اغلب با فرسایش بادی خط کشی شده است. اکنون عمده ترین آلودگی هوای کشور به دلیل افزایش ذرات معلق است. بیشتر ذرات در منشا طبیعی معلق هستند و در اثر فرسایش بادی ایجاد می شوند. برخی کانون ها با وزش باد کوچک گرد و غبار وارد هوا می کنند و بسته به شرایط و اندازه مدتی در هوا معلق می مانند.

حذف مین ها زخمی بر طبیعت است

وی به یکی دیگر از مشکلات معادن اشاره کرد و توضیح داد: بیشتر معادن و ورودی آنها پس از استخراج رها شده است. برخی از معادن فعالیت خود را از سر گرفتند، اما به دلیل بی کیفیتی این گونه مواد معدنی رها شدند و نه تنها بر کار و اقتصاد تأثیر گذاشتند، بلکه آثار مخربی بر پیکره طبیعت گذاشتند. در نهایت راه را برای تردد انسان به منطقه کشف شده باز کردند.

خسارت پوشش گیاهی ناشی از استخراج معادن

اکبری درباره خسارت وارده به پوشش گیاهی ناشی از معادن گفت: پوشش گیاهی نیز در اثر فعالیت های معدنی به طور مستقیم آسیب می بیند. در ابتدای فعالیت های معدنی بیشتر راه های دسترسی به آنها خاکی بود به طوری که هنگام عبور خودروها گرد و غبار به هوا بلند می شود و گرد و غبار روی پوشش گیاهی تا 100 متری اطراف جاده می نشیند. در نتیجه عملکرد گیاهان و پوشش گیاهی منطقه مختل خواهد شد.

وی افزود: گیاهان و جنگل های منطقه اکسیژن تولید می کنند و غذای حیوانات نیز هستند. در اثر گرد و غبار روی منافذ گیاه عملکرد آن آسیب می بیند و به گیاهی بی مصرف تبدیل می شود.

آیا عملیات استخراج باید متوقف شود؟

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره فعالیت های معدنی توضیح داد: با همه این نتایج نمی گوییم فعالیت های معدنی انجام نشود چون از ذخایر ملی می آید و باید از آنها استفاده کنیم اما نه لزوما. برای استفاده از تمام رزروها به طور همزمان. لازم است از تمام منابع معدنی کشور در صورت نیاز بهره برداری شود و پس از اتمام معدن، آن مکان احیا شود. متولی معدن باید راه های دسترسی به معدن را ترمیم و حذف کند و محل سکونت را احیا کند. سپس به ذخیره بعدی بروید.

اکبری در پایان تاکید کرد: نباید به همه سوالات معدنی کشور پاسخ داد و همه ذخایر را رها کرد. اگر یک بار این اتفاق بیفتد، هیچ حیات وحش و تنوع زیستی در کشور جایی برای زندگی نخواهد داشت. طبیعت همچنین نمی تواند زخم های وارد شده بر بدن را ترمیم کند.

انتهای پیام