مردم می‌خواهند تصاویر مجرمان را کامل ببینند؟

هند

مردم می‌خواهند تصاویر مجرمان را کامل ببینند؟

شرارت بزرگ او، اندوه بزرگ او. اما قضاوت او قطعی است. مجرمانی که از جمله رای نهایی دادگاه، اکنون اجازه دارند تصاویر و اسامی کامل خود را در رسانه های رسمی منتشر کنند و توزیع بعدی احکام آنها به اهمیت اخلاق برای خبرنگاران بستگی دارد که آیا آنها این کار را خواهند کرد. عکسشون رو کامل منتشر کنن یا نه؟

در ادامه بررسی موضوع چگونگی انتشار تصاویر مجرمان در رسانه ها و پاسخ به این سوال که آیا رسانه های رسمی کشور علاقه مند به انتشار تصاویر مجرمان هستند یا خیر، این بار در گفت وگویی همراه با مسعود ابراهیمی، مدیرعامل خبرگزاری رکنا مدتی بود که خبر تعطیلی این خبرگزاری پس از انتشار تصاویر خشونت آمیز منتشر می شد که این بار این خبر از زبان یکی از مدیران خبرگزاری شنیده شد.

بیشتر بخوانید:

از مجرمان عکس بگیرید؟

واژه ی سلیقه ای تری برای گرافیک است

ابراهیمی ابتدا این سوال را مطرح می کند که آیا رسانه ها سلیقه ای نسبت به نحوه انتشار تصاویر مجرمان دارند: «مساله سلیقه بیشتر به هنر و موارد دیگر مربوط می شود. زمانی که من کار می کردم در رسانه های مکتوب هم همینطور بود. وقتی می گویم سلیقه گرافیکی، منظورم این است که مثلاً یکی می خواهد از نوار سیاه برای پوشاندن صورت گناهکار استفاده کند یا دیگری می خواهد عکس را بررسی کند. این به قانون رسانه‌ها برگشته است که تا زمانی که او را متهم نمی‌کنند عکسی از او منتشر نکنیم که قابل شناسایی باشد و نامش را رمزگذاری نکنیم.»

وی ادامه داد: بسیاری از همکارانم به این دلیل از نام مستعار استفاده می کنند، زیرا بسیار اتفاق افتاده است که مردم از آن شکایت کرده اند و افراد زیادی با من تماس می گیرند و می گویند به ما خیانت شده است. توجیه شده و جرم ما تمام شده است. . ، و بنابراین “آنها خواستند عکس و نامه خود را حذف کنند و من آن مورد را حذف کردم.”

قانون ما می گوید که تا زمانی که یک فرد مجرم است، چشمان او می تواند کار کند. این بدان معناست که دادگاه یا دیوان عالی باید مجرم بودن این شخص را تأیید کند، در صورتی که ممکن است نام و تصویر کامل شخص منتشر شود، در حالی که اکثر رسانه ها به دلیل جدی بودن رفتار این کار را انجام نمی دهند. از پرونده؛ مگر در موارد خاص که با موضوع فشار عمومی مواجه می شود. به گفته آقای نجفی استاندار سابق تهران. در چنین مواردی، دادگاه رسیدگی می کند و می بیند. اما در برخی موارد نظر ما این است که تصاویر باید به گونه ای بررسی شود که این افراد شناسایی نشوند تا بعداً فرد یا خانواده برای حرکت در منطقه دچار مشکل نشوند.»

فایل هایی هست که من شخصا شناسایی کردم که نیازی به بررسی نیست!

ابراهیمی درباره اهمیت حکم قطعی در انتشار یا فروش تصاویر متهم گفت: قانون می‌گوید چهره و نام شخص تا صدور حکم قطعی قابل انتشار نیست. در این قسمت دیگر بحث سلیقه نیست; در نظر گرفتن قوانین موجود است. موارد سنگینی بوده که من خودم گفته ام که نیازی به پوشش این شخص نیست و به نظر من این شخص است که بعداً به اعدام محکوم می شود. شرایط و محیط آنقدر تکان دهنده بود که به خودمان گفتیم اگر این عکس گرفته شود، افراد بیشتری قربانی چنین فاجعه ای خواهند شد. یعنی نگاه ما بیشتر تنظیم شده و بر اساس نیاز جامعه است و شاید مثلاً ناظر اصلاً دستور ندهد; “اما کار ما تمام شد.”

وی درباره اهمیت افکار عمومی در مورد برخی مسائل گفت: طرف دیگر ماجرا مردم هستند. به عنوان مثال، ما موردی داریم که مصاحبه کننده به ما گفته است که عکس کامل متهم را چاپ نکنید، اما پیام ها و تماس هایی از مردم دریافت کردیم که چرا آنها عکس مستهجن را منتشر نکرده اند، این عکس کاملاً خارج شده است؟ باید بگویم که ما انواع مختلفی از پیام ها را در مردم داریم.

من نمی خواهم در مورد حادثه صحبت کنم، زیرا این یک ویروس برای رکنا و همکاران ما است.

عکاسان همیشه با پلیس در تماس هستند

ابراهیمی درباره انتشار تصاویر سارقان که برخی رسانه ها به دلیل چنین کاری از بررسی آن خودداری کرده اند، گفت: عکاسان ما اغلب با پلیس ملاقات می کنند و قبل از عکس گرفتن می پرسند که آیا اجازه این کار را دارند یا خیر. آیا آنها دارند. عکس یا نه؟ واقعیت این است که ممکن است رسانه ها اشتباه کنند، اما ما باید مراقب باشیم که در درازمدت وجدان خود را آزرده نکنیم. به نظر من در برخی موارد باید اسامی مجرمان در پایگاه های اطلاعاتی درج شود.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر فردی که پرونده اش تکمیل شده خودش تصاویر و اطلاعات خود را از روی سایت های خبری حذف نکند چه اتفاقی می افتد؟ وی گفت: “خود رسانه ها برای قربانی وجود ندارند که پس از تبرئه مجرم یا پایان محاکمه وی اطلاعات خود را حذف کنند.” متأسفانه امکان پیگیری پرونده در بحث قاضی وجود ندارد، جایی برای دانستن توجیه وجود ندارد; اما نکته اینجاست که از نظر قانونی، ما مجبور نیستیم پس از اتمام حکم، اطلاعات شخصی را حذف کنیم.»

این مقام مسئول سایت رکنا در پایان خاطرنشان کرد: قاعدتا فقط در صورت تایید حکم می‌توانیم تصویر و نام کامل شخص را منتشر کنیم که باز هم تا حد امکان جز در موارد خاص این کار را انجام نمی‌دهیم. . در حال حاضر گزارشی مبنی بر خودکشی به جز در مورد یک فرد شناخته شده گزارش نشده است.»

به گزارش سلام دکتر، اگرچه در قانون آمده است که تصاویر دادستانی که هنوز توسط قاضی دادگاه نهایی تایید نشده است، ممکن است منتشر نشود. اما با تایید حکم نهایی، دریچه چشم جنایتکاران به روی مخاطبان و عکاسانی باز خواهد شد که می توانند از آنها عکسبرداری و منتشر کنند. انتشار تصاویر افراد با سابقه نیز به طور کامل مورد بحث قرار گرفت، در حالی که رسانه ها اغلب از انتشار کامل این تصاویر به دلیل ماهیت جدی آن خودداری می کردند. اما آنچه در خطر است این است که در نهایت، صرف نظر از میزان تخلف، سرنوشت مجرم در حال جستجو یا نه به بازپرس شما بستگی دارد که آیا اجازه می دهد نام و تصویر کامل در رسانه ها منتشر شود. بی بکو.

از سوی دیگر، افرادی هستند که طرفدار انتشار کامل تصاویر مجرمان هستند و ما با یک سوال جدید روبرو هستیم: آیا مردم عاشق دیدن عکس مجرمان هستند؟

شما شنونده سلام دکتر نیز می توانید نظرات خود را در مورد اهمیت دید کامل مجرمان برای ما ارسال کنید.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل